ROTEL Michi zesilovače

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 1

Americké Colorado v čele se stotisícovým městem Boulder má poměrně neobvyklou koncentraci high-endových audio výrobců – snad je to tím zdravým horským vzduchem zhruba ve výšce vrcholu Sněžky. Jedním z nich je i Ayre, značka, která poprvé spatřila světlo světa v roce 1993 pod kuratelou Charlese Hansena, který si ostruhy vysloužil jako konstruktér a zakladatel Avalon Acoustics.

Nejnižší firemní řadou je ta s osmičkou v názvu, její součástí je i integrovaný zesilovač EX-8 2.0. Jde o standardně velký komponent s čistým industriálním designem. Přední panel šasi má po levé straně dvě tlačítka, mezi nimi stavovou diodu, dále maličký displej a velká mezera, po níž následují dva 3,5 mm jacky, velký 6,3 mm jack a regulátor hlasitosti. Vše bez popisků, takže se budete zpočátku muset zorientovat třeba pomocí manuálu.

Na horní straně jsou jen dva úzké průduchy pro odvod odpadního tepla, zato vzadu najdete skutečnou plejádu konektorů. Přímo uprostřed je napájecí zásuvka s kolébkovým vypínačem, po stranách pod úhlem pětačtyřiceti stupňů orientované reproduktorové terminály od Cardas (tedy takové ty s opravdu dobrým a pevným kontaktem, ale kvůli šroubování přeci jen trochu ošemetné na manipulaci).

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 2

Když si vyberete variaci s digitální deskou (tj. tu, kterou jsme měli možnost vyzkoušet), jsou v horní řadě osazené dva USB porty pro datové paměti, ethernetový konektor, výstup pro hodinový signál a řádku digitálních vstupů – AES/EBU, koax a dvě optiky plus USB pro spojení s počítači. Formu „telefonních“ zásuvek na sebe bere rozhraní AyreLink pro proprietární komunikaci s dalšími firemními komponenty. Poslední USB je určeno pro aktualizaci firmware přístroje.

Linkové analogové vstupy jsou tu tři – jednou jako XLR a dvakrát jakožto RCA. Tutéž podobu mají i výstupy předzesilovače, jen jsou tu vždy jeden XLR a jeden RCA konektor na kanál. Můžete si šoupátkem vybrat, zda mají stereofonní nebo monofonní podobu.

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 3

EX-8 2.0 staví na robustním lineárním napájecím zdroji a typické firemní filozofii plně symetrických obvodů s absentující celkovou zpětnou vazbou. Zesílení má na svědomí topologie Diamond (na výstupu dokonce Double-Diamond).

Nyní k detailům. Digitální sekce je osazena čipem ES9038Q2M a používá k časování vlastní hodinový modul Ayre. Napevno je tu zvolený firemní digitální filtr s minimální fází a provádí se šestnáctinásobné převzorkování. Podpora rozlišení sahá až k PCM 24 bit / 384 kHz a DSD128.

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 15

Funkci předzesilovače řeší technologie Equilock, pracující s variabilním ziskem a spojující prý v podstatě chování á la dvě triody s navázáním na tranzistory pro dodatečnou stabilizaci, aby se předešlo nelinearitám v pracovním průběhu. Bližší a konkrétnější popis není k dispozici, jde jen o orientační přiblížení. Tranzistory jsou stále pod stabilním proudem, aby byla udržena trvalá optimální teplota. Regulace hlasitosti probíhá digitálně řízeným analogovým odporovým polem s celkem 48 kroky. Můžete si navíc upravit „citlivost“ na 0 / -6 / -12 / -18 dB, aby to plně vyhovovalo vaší sestavě.

Koncový stupeň s topologií Double-Diamond pracuje s dvěma páry bipolárních tranzistorů a vyrovnávacím obvodem, vše je plně symetrické a není tu zpětná vazba, jak už bylo naznačeno výše. Jde o patentovaný systém, který se poprvé objevil na univerzitě MIT v roce 1967.

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 13

Jedinou další veřejnou informací je výstupní výkon zesilovače a to 100 Wattů do 8 ohm, případně 170 Wattů do zátěže poloviční. Pak už zbývají jen fyzické rozměry – šířka 44 cm, hloubka 33 cm a výška 11,5 cm, přičemž váha činí 11 kg.

Poslech se konal v menším ze showroomů dovozce ve společnosti reprosoustav jako MartinLogan B100 nebo EgglestonWorks Emma Evolution, k porovnání byl mimo jiné Linn Majik DSM nebo další firemní modely. Poslouchalo se přes kabely Chord v čele s EpicXL.

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 11

Síla, s jakou vám EX-8 2.0 naservíruje hluboké tóny v čtrnáctiminuté „Tout de Suite“ (Miles Davis | „Filles de Kilimanjaro“ | 2002 | nahráno 1968 | Columbia | CK 86555), je imponující – stejně jako hvězdné muzikantské obsazení, které tu hraje. Bez ohledu na použité reprososutavy jde o nízké oktávy sebevědomé, vyplněné, sytě barevné a suverénně artikulované. Ayre má tendenci k trochu intenzivnějšímu přednesu, ne ale zběsilému. Pocitově se zdá, že tu je obrovská dávka výkonu, že je to taková malá elektrárna. Pevný, ale přitom šťavnatý zvuk pěkně pumpuje, ne však nuceně. Celé se to zdá být dílem sebejistoty, nikoliv nějakého dopředného tlaku.

Hlas Marvina Parkse v „Charade“ („Accuphase Special Sound Selection 4“ | 2017 | Accuphase | SCD-4) byl velmi fortelný, skvěle vedený, velikánský a vřelý, jako kdyby klouzal po sametu. Hlaďoučký a jemný témbr vyznívá v plné bohatosti, působí tím elegantně živě. Detail je méně nápadný, nicméně rozhodně high-endový, informací je spousta, ve formě velmi neokázalé a samozřejmé. Cítíte, že Ayre prezentuje střední pásmo „draze“ a odhodlaně, plasticky a s „krásou“, tedy souborem vlastností, díky nimž máte z poslechu jednoduše radost.

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 8

Taktéž moderně krystalická nahrávka, respektive nejvyšší tóny z „Waltz for Steve“ (Søren Bebe Trio | „Echoes“ | 2023 | From Out Here Music | FOHMLP001), zní přes EX-8 2.0 čisťounce, ne ale „křupavě“, mají pevnou, jistou konturu, zároveň i dotek jemnosti. Není to nijak zvonivé, přesto jasnost, čitelnost a prokreslení patří do vysoké sféry. I tady jsou proporce nadprůměrné, výsledek je však každopádně dospělý a přítomný, neunavující, leč živý.

Nejvíc vás ale Ayre dostane svou ochotnou dynamičností, pulsujícím tepem a až opulentní masitostí. Broukavá „Calypso Minor“ jihoafrického klavíristy Abdulaha Ibrahima („Sotho Blue“ | 2010 | Intuition | INT 3433 2) měla skvělou váhu, temné tóny zapulsují se silou parní lokomotivy, napjaté a pružné. Když tak sedíte, vaše srdce se synchronizuje s každým brnknutím a máte pocit, že velký nástroje se s plnou silnou a objemem vměstnal do vašeho hrudníku. Zesilovač drží pevnou ruku (ale v sametové rukavičce) nad každými reprosoustavami a dává jim záviděníhodný fyzický impuls.

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 7

Schubertova „Ständchen“ v podání vokálu Neila Jenkinse a kytary Jana Žáčka v duchu aranžmá J.K. Mertze („If Music be the Food of Love“ | 1995 | Supraphon | SU 3084-2 231) zaznívá přehledně, informace se linou naprosto nenuceně, neanalyticky. V charakteru Ayre nenajdete stopu technicistnosti, není to formální zvuk, ale přednes pěkně od srdce. Nezdá se, že by hudba byla kamkoliv tlačena, vnímáte vzduch a spoustu místa, každý tón má své správné místo i čas, organizace má velký nadhled – pevnost formy je nezpochybnitelná a „drahá“, přesto uvolněná.

Do „Sweet Dulcinea Blue“ (Bill Evans | „Quintessence“ | 1992 | Fantasy | 25218669825) se vnoříte snadno, protože EX-8 2.0 udržuje i tady víc než veliké proporce. Hudba se nikam netlačí, přesto v ní vnímáte trojdimenzionální uspořádání, je tu šířka i hloubka, čitelnost se zdá být velice snadná a nijak okatě nápadná – prostě to je, poskládané a kultivované. Lokalizace jednotlivých nástrojů je díky tomu super, respektive všechno působí „úplně normálně“.

2025 01 31 TST Ayre EX 8 2 0 6

„Roll on Summer“ Paula Kellyho („Roll on Summer“ | 2000 | EMI | 7243 8 89312 2 9) má uměle zdůrazněné spodky, aby dobře hrála z komerčních rádií – když ji pustíte přes hi-fi systém, snadno se stane, že ho zahltí právě tou silou a dramatičností spodků. Ayre to umí zkrotit, aniž by došlo k pocitu omezení či stlačení. Popová skladbička má skvělý rytmus, houpe se a přes svůj uvolněný, nenásilný nadhled má intenzitu – to díky sytosti, bohatosti a robustnosti přednesu. Skvělé je i to, že vysloveně průměrný mix nikdy netahá za uši, můžete hrát i hlasitěji a je to v pohodě.

Integrovaný zesilovač (možná až all-in-one zařízení) Ayre EX-8 2.0 zvenku působí relativně jednoduše, uvnitř však skrývá poctivou konstrukci a až monumentální sílu spolu se špetkou „analogového feelingu“. Je to muzikální, zábavný stroj, díky němuž se hudba poslouchá snadno, ve velkém formátu, se skvostnou silou a energií, je jako živá a přesto tolerantní ke kvalitě materiálu, poslechové hlasitosti a vůbec. Nechává vás úplně jednoduše muziku najít, pustit a prožít a to se počítá. Všechno se pak odehrává v kvalitě naprosto hodné dané cenovky – je to čistá, muzikální zábava prémiové úrovně.

EUR 13 320,- - plná výbava

cca Kč 335 000,- - plná výbava

 

od EUR 9 600,- - čistě analogová forma

cca Kč 241 000,- - čistě analogová forma

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ skvělá autorita a kontrola

+ velice jemná regulace hlasitosti s možností precizního nastavení

+ bohatý, sytý zvukový projev

+ rychlé a výtečně fungující streamování

+ pocit živosti a energičnosti

ZÁPORY

- vlastně nic, je to pozoruhodně zábavné, všestranné zařízení (ač má trochu vlastní výraz)

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: AudioEgo | www.audioego.com 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Magnoli / Čáry v písku - provokativní inspirace pro vás

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB)
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax) [2]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
SONY MDR-M1 [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
Dirac Live [2]
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista