Ačkoliv je co do vedení a vlastnických poměrů japonský Rotel už přes 60 let firmou rodinnou, zaměstnává více než 200 lidí, kteří produkty vyvíjí, skládají nebo třeba vyrábí proslulé transformátory, na které se jejich výrobky spoléhají. Rotel je také značka poměrně konzervativní, proto třeba do světa streamingu vstoupili teprve velmi nedávno. Začali kompaktnějším modelem S14, následně ale uvedli větší a ambicióznější RAS-5000, který tak trochu staví na modelu RA-1592MKII, respektive osvědčené topologii této firemní série.
To poznáte už z jeho robustní stavby a povědomého rozložení ovládacích prvků. Jednoduchý čelní panel je z boků orámovaný typickými zaoblenými elementy, vpravo umístěný ovladač hlasitosti zase obkroužený svítícím kroužkem, ovládací tlačítka jsou také typická. Pod regulaci hlasitosti nasázel Rotel čtyři kousky, sloužící k nastavení přístroje, pod velkým centrálním LCD displejem je sedmička, jíž zase můžete přímo a rychle volit požadovaný vstup. V levé části najdete tuhé spínací tlačítko, též obdařené modrou aureolou a pod ním je ještě 3,5 mm výstup pro sluchátka.
Boky a horní plocha jsou hustě perforované, aby byl zajištěn účinný odvod odpadního tepla. Vzadu je konektivita dostačující, ale možná ne tak bohatá, jak byste mohli očekávat od tak velkého přístroje. Je vidět, že podobně jako u S14 se Rotel rozhodl, že RAS-5000 osloví zejména ty, kteří žijí moderním digitálním hudebním světem. Jeden dostupný cinchový analogový vstup pak poslouží třeba pro připojení gramofonového předzesilovače. Ostatní vstupy už jsou digitální – jeden koax, jedna optika, HDMI eARC, USB pro připojení datových pamětí a druhé pro spojení s počítačem. A do sítě pak RAS-5000 zařadíte buď přes ethernetový konektor nebo dvě Wi-Fi a jednu Bluetooth anténku. Sestavu konektorů dovršují cinchový stereo pre-out a monofonní výstup pro subwoofer. Reproduktorové terminály pro jeden pár soustav jsou sešikované dole uprostřed. Napájecí zásuvka má vypínací kolébku.
Rozložení vnitřního prostoru je účelné – po stranách jsou velké chladiče s „nalepenými“ moduly koncových zesilovačů pro každý kanál, uprostřed vpředu najdete zapouzdřený středně velký toroid a v zadní části navrstvené desky plošných spojů s analogovými i digitálními částmi.
V srdci tepe osvědčený zesilovač třídy A/B, vycházející z klasického přístupu značky Rotel (oproti 15x2MKII má ale svůj vlastní na míru navržený transformátor, jiný počet výstupních tranzistorů, topologii napěťové části atd.) a nabízející vysoký výkon 140 Wattů do 8 ohm, potažmo 220 W do 4 ohm. To při pracovním rozsahu 10 – 100 000 Hz (+/- 0,5 dB), celkovém harmonickém zkreslení 0,03% a odstupu signálu a šumu přes 103 dB (IHF „A“). Tlumící faktor dosahuje hodnoty 290.
Rotel říká, že používá čip od ESS – stejný jako v RA-6000, tedy ES9028Q2M s rozlišením 32 bit / 384 kHz. Nová streamovací platforma je koncipována mírně odlišně od běžného přístupu – má sice vlastní ovládací aplikaci, ale v ní je jen minimum prvků. Integruje vlastně jen internetové rádio a ty služby, které nemají vlastní „Connect“. Jinak RAS-5000 spoléhá na to, že Tidal nebo Spotify si pustíte přímo z nativní aplikace. Případně po AirPlay 2, Google Cast, Roon nebo Bluetooth s aptX HD a AAC.
Trochu schovanou funkcí je klasická tónová korekce na úrovních 100 a 10 000 Hz v rozsahu +/- 10 dB. Plus samozřejmě možnost pozměnit vyvážení kanálů. Ze zajímavých lze nastavit ještě Signal Sense, neboli vypínání po 10 minutách bez signálu nebo naopak zapnutí, když se na streamovacím vstupu nějaký objeví.
Poslouchali jsme v pražském studiu AV Center, kde zesilovači společnost dělali primárně Elac Vela 407, ale třeba také JBL L100 Classic MKII. Pro vyzkoušení jsme měli též T+A R 2500 R a další přístroje, propojeno bylo kabely Chord a streamovací část měl na starosti sortiment SOtM.
Do hlubších poloh se RAS-5000 pouští velmi známým způsobem, který je vlastní prostřední řadě Rotelů. Tóny v „Black Wolf Blues“ (Margo Price | „Strays II“ | 2023) zní solidně propracovaným, věrohodným, čistým, spíše pak klidnějším způsobem, vyzdvihujícím kontrolu a neutrální přesnost nad objem a jakoukoliv efektnost. Víc tu vlastně byl znát charakter těch kterých reprosoustav, než samotného zesilovače. Třeba JBL tak působí výbušněji a průbojněji, ale zase ne tak informativně, ladit výsledný zvuk můžete snadno právě pomocí vhodného párování.
Stejně tak Rotel bez vytáček a snahy o zjemnění ukazuje limity prakticky garážové nahrávky „Soak Up The Sun“ (Soccer Mommy | „Karaoke Night“ | 2023). Není to styl nějak hrozivě syrový a neposlouchatelný, ale přesto čistě upřímný. Elac mají svůj vlastní malý akcent v basu a ten tu funguje jako „nárazník“ na onu břitkost, sám zesilovač však prezentuje zvuk velmi nestranně a jasně, s dostatkem energie, ale bez tlaku v jakémkoliv směru. JBL pak byly ještě říznější, ovšem právě svou živostí jako kdyby trochu „přetlačily“ ony nedostatky. Bez ohledu na hlasitost pak RAS-5000 udržuje kontrolu a vysoký standard pevnosti a konkrétnosti.
Nebo vezměte třeba živé, řízné výšky v „Ready Set Go“ (Grace Potter | „Mother Road“ | 2023 | GEP Adventures) – prostě jsou podané právě tak, živé, neutlumené, definované co do objemu a drajvu právě jen použitými reprosoustavami a mixem nahrávky. Jejich kovový témbr je už velmi dobrý, stejně tak RAS-5000 dokáže „vytěžit“ jejich strukturu, není tu žádná artificiální zvonivost. Chcete audiofilštější zvuk, zvolte Elac, chcete koncertně průbojný styl, sáhněte po JBL – Rotel tu fakticky funguje právě a jen jako dodavatel energie, potřebné pro odpovídající rozehrání a stojí tak pevnýma nohama na fundamentálních základech a ideách high-fidelity.
Svým pojetím dynamiky se jeví RAS-5000 přeci jen „japonsky“, tj. neklade důraz na moderní plnokrevnou, všezaplňující mohutnost a masivnost, ale drží se civilního a věrného pojetí ve smyslu přesnosti reprodukce záznamu v jakékoliv jeho podobě. Tučná skladba „La jetée“ (Raphaël | „Haute fidelité“ | 2021 | SONY | 886448619079) ukazuje, že jaký je vstupní materiál, tak ho Rotel ukáže. Prostě zesílí, co mu pošlete v duchu hodnot značky. Napětí tak může přes některé z konkurentů být působivější, objemy bohatší a fyzický důraz intenzivnější, ale do jisté míry nenápadná samozřejmost, s jakou všechno zaznívá, aniž by se ztratil smysl pro organizaci, oddělení informací nebo to, jak vlastně bez ohledu na hlasitost nezaznamenáte pocit, že „dochází dech“ ukazují, že jde o zcela záměrně vyrovnané a spořádané ladění. Rotel přistupuje k hudbě střídmě a autenticky. A opět – stačilo přehodit kabely do JBL a objevil se koncertní drajv, chaotičtější a méně detailní, než u Elac, ačkoliv i tady jasně cítíte, že autorita a autenticita formy jsou nad sršivou prvoplánovou efektností.
Když pak dojde na skutečně (míněno teď hlavně technicky, ač i hudba stojí za pozornost) nahrávky jako je „I Asked“ (MABGATE | „MABGATE“ | 2023), všechno je až nečekaně uspořádané, konkrétní, bez potíží čitelné až k decentním nuancím a přestože tyto drobné informace z uhlazeného a celistvého povrchu reprodukce nevyčnívají, ta je odhalující a zřetelná ve vysokém a i v této ceně naprosto potěšujícím standardu. Je to takový ten zvuk, u nějž zapomenete právě na zvuk jako atribut a pozornost věnujete primárně hudbě (či tomu, co ji „po cestě“ nejvíc přibarvuje). Třeba bas Elac měl výtečně načrtnuté jednotlivé polohy, střední pásmo milou otevřenost bez suchosti a výšky znělost bez umělých odlesků. JBL pak byly o něco méně analytické, méně oddělovaly jednotlivé elementy, ale zase dokázaly předat více „fyzična“ – „motor“ Rotelu v pozadí však i tady zůstával stále vlastně co do nějaké signatury téměř nepřítomný.
V obdobném duchu zazníval i prostor „Čierna šelma“ (Katarína Máliková | „Postalgia“ | 2019 | Slnko Records | SR 0119) – není nějak obzvláště rozložitý, neimponuje nějakou dokonalou holografičností jednotlivých zvuků, ale ta nenápadná, poctivě urovnaná interpretace stereofonie ve výsledku působí prostě „normálně“ a třeba hlas je odhodlaně zakotvený v centru, vykreslený již plasticky a vůbec se vše děje přesně podle toho, co do Rotelu vchází a přes co to z něj vychází, sám streamující zesilovač je přítomný (ve smyslu zvuku) jen málo.
„All of my Friends are Going to Hell“ (reverendka Kristin Michael Hyter | „SAVED!“ | 2023 | Perpetual Flame Ministries) umí být někdy poměrně křiklavá v souladu se svou obsahovou naléhavostí, Rotel přesto dokázal zvuk vybalancovat tak, že zůstal pocit důležitosti sdělení, ale forma byla „právě tak akorát“, tj. bez agrese nebo hrubosti, která by unavovala. Hrajte klidně dost nahlas, vnitřní rezerva RAS-5000 a vysoký výkon se projevují právě tím, že zesilovač nesklouzává k nepříjemnosti. Ani potichu ale hudba neztrácí formu. Oproti mnohým se zdá být Rotel klidnější, nicméně drží se svého typického japonského stylu s „nohama na zemi“.
Rotel RAS-5000 je v moderní produkci lehce netypický přístroj. Výkonný zesilovač se stabilní streamovací platformou se jeví jako recept na úspěch ve světě, který právě stream jednoznačně preferuje. Možná by tu mohlo být trošičku víc vstupů (minimálně proto, že jinak jimi Rotel ve svých přístrojích rozhodně nešetří), ale pospojovat běžný systém určitě lze. Trochu vás možná může zaskočit atypický přístup vývojářů, kteří se rozhodli nepiplat se s vlastní aplikací, ale udělat z ní jen jakousi základní „střechu“ a přenechat vše ostatní na nativních řešení těch kterých služeb (a náročnější stále mohou klidně použít Roon). A proč ne, to, že jde o logiku neobvyklou neznamená, že má nějakou slabinu. Zdá se, že RAS-5000 je streamující zesilovač pro ty, kteří jsou stále spíše celkově konzervativní – požadují neutralitu a vyrovnanost v duchu skutečně „vysoké věrnosti“, chtějí se ale primárně soustředit na pohodlí streamovaného obsahu a dají si práci s optimálním doplněním o takové reprosoustavy, které jim zvukově konvenují. Rotel se pak už postará, aby vše bez cavyků a problémů „prostě fungovalo“ – technicky i zvukově.
Kč 76 000,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/5524-rotel-ras-5000#sigProId2b9e5c5dad
--- --- --- --- ---
KLADY
+ stojí prakticky stejně jako RA-1592MKII a můžete si tak vybrat, který více sedí vašemu stylu
+ stabilní ovládací aplikace a rychlá konektivita k nativním „Connect“ službám
+ vysoký výkon pro dobrou pevnost a konkrétnost
+ v zásadě příkladná neutrálnost a čistota
+ celkové provedení, které působí, že vydrží
ZÁPORY
- vstupů by mohlo možná být trochu víc
- jsou kombinace, v nichž zní přeci jen sušeji (ač to jde stejným dílem na vrub zbytku řetězce)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: BaSys CS | www.basys.cz
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz