Možná se vám jméno NuPrime zdá velmi podobné značce NuForce a není to náhodou – NuPrime je totiž odnož značky NuForce, kterou se rozhodl roku 2014 oddělit jeden ze zakladatelů a věnovat se produktům vyšší kategorie, ne na jakou se soustředí NuForce. Poznávacím znamením této relativně mladé značky je soustředění na „D“ – digitální zdroje signálu a zesilovače třídy D.
Záběr NuPrime je poměrně široký, k nám se dostala dvojice komponentů, smíchaná z řad 8 a 9.
NuPrime Stream-9
Zdroje signálu u testované dvojice byl kompaktní (to je společným rysem prakticky všech komponentů značky) model Stream-9, který ve svých útrobách krom názvem prozrazeného streameru ukrývá ještě digitální předzesilovač a resampler, jinak jde ale o čistě digitální transport.
Vzhledově je zařízení velmi jednoduché až bezvýrazné, nebýt čelního panelu, který má vybranou horní i spodní hranu, mezi než se stihl vtěsnat displej. Je tu jediný multifunkční ovládací prvek, který otáčením přepíná zdroje, lze jím upravovat i hlasitost a stiskem pak vypínat / zapínat nebo ovládat další funkce. Není to úplně intuitivní a snadné, ale jde to.
Dozadu se vedle klasické zásuvky se spínačem vtěsnala ještě sada vstupů a výstupů – vstupy zastupují dvě anténky (pro Wi-Fi a Bluetooth připojení), ethernetový konektor, optika a koax, výstupy k optice a koaxu přidávají ještě I2S v HDMI podobě a AES/EBU. Vedle zásuvky našlo místo ještě malé tlačítko pro reset Wi-Fi připojení a výstupní jack se spouštěcím napětím.
Tok hudebních dat je možný přes DLNA, AirPlay 2 nebo Bluetooth 5.0 s podporou aptX HD, k dispozici je (ničím zvláštní a nijak zvlášť nutná) vlastní ovládací aplikace od NuPrime, ale poslouží i jakákoliv jiná. Stream-9 zvládá TIDAL, Spotify, TuneIn, ale i další (u nás nedostupné) služby.
Limit příchozího signálu je na PCM formát a rozlišení 24 / 192 u Wi-Fi, přesto Stream-9 podporuje až PCM 24 bit / 768 kHz nebo DSD256 (přes Ethernet) – k těmto formátům se dopracujete i přes vestavěný resampler, který umí libovolnou konverzi (z PCM do DSD i obráceně). Jeho vliv je slyšitelný a skutečně mění výsledný zážitek, takže je to hezká věc k experimentům. Stalo se nám nicméně, že skladba najednou při nějaké z navolených vzorkovacích frekvencích nehrála, na jiné ano – je otázka, zda jde o konflikt základního časovacího kmitočtu či něco jiného, ale je to překvapující.
Co stojí za zmínku je fakt, že Stream-9 používá vlastní čipy – respektive nějaké ze standardních řešení na zakázku modifikuje jeden z tchajwanských výrobců. Princip zpracování signálu prý je upsampling na megahertzové úrovně a následné přepočítání do cílové úrovně, což má mít za následek nízkou úroveň šumu a zkreslení.
Přístroj bere energii ze zapouzdřeného lineárního napájecího zdroje, složité výpočty má na starosti čip ARM Cortex A53, pracující v hloubce 64 bitů se čtyřmi jádry. Řešení Bluetooth dodává osvědčený modul od Qualcomm.
Přístroj je pak skutečně maličký – čtyřkilová krabička má šířku 23,5 cm, výšku jen 5,5 cm a hloubku 28,1 cm.
NuPrime IDA-8
Přestože číselně je IDA-8 – kompaktní integrovaný zesilovač – o řadu níž, než popisovaný zdrojový komponent, fyzicky k němu sedne. Má týž vykousnutý čelní panel i tutéž celkovou estetiku, snad jen jednodušší displej. Dominantou čela jsou dva symetricky rozmístěné knoflíky, opět multifunkčně točivě-stiskací. Levý slouží k zapnutí a volbě vstupů, pravý k úpravě hlasitosti.
Důraz na digitál z úvodního odstavce se tu propisuje ve formě skladby vstupů – je tu jediný pár analogových cinchů, zato z digitálních optika, koax i USB pro spojení s počítačem (tudy proteče PCM 24 bit / 384 kHz a DSD256) a dokonce USB pro modul s bezdrátovým připojením k síti. Vešel se dokonce stereofonní výstup na subwoofer. Limit výšky je znát na „cik-cak“ rozložení reproduktorových terminálů, však má komponent výšku tak akorát na instalaci napájecí zásuvky.
Uvnitř IDA-8 tepe neobvyklý hybridní zesilovač, kombinující technologie třídy D a třídy A. Dle všeho je tu modul předzesilovače ULCAM (Ultra Linear Class A Module) s plně diskrétní konstrucí, který pracuje v čisté třídě A, aby řídil koncový stupeň, pracující ve třídě D, kterýžto má vysoko posazenou spínací frekvenci 600 000 Hz a využívá modul zpětné vazby s pulsně-šířkovou modulací. Napájení má na starosti toroidní transformátor a lineární napájecí zdroj.
Regulace hlasitosti využívá filmové odpory, pro každé z 99 nastavení po 0,5 dB je v signálové cestě jediný odpor. Řízení konkrétního chování včetně možnosti srovnání hlasitostí napříč vstupy je pak svěřeno programovatelnému FPGA poli. D/A převod je řešený podobným systémem jako ve Stream-9 (na míru upravené čipy a DSP, které převzorkovává vstupní signál do megahertzových výšin předtím, než jej vrátí do běžných hodnot).
NuPrime udává u IDA-8 pěkné technické hodnoty – třeba hodnotu zkreslení v analogovém modulu pouhých 0,0015% a odstup signálu a šumu na úrovni -130 dB. Výstupní výkon je 100 Wattů na kanál a to shodně pro 8 i 4 ohmovou zátěž. Zesilovač pracuje ve frekvenčním rozsahu 10 – 50 000 Hz a koncové stupně mají stále slušný odstup signálu od šumu 95 dB.
Dvojici komponentů NuPrime jsme poslouchali v ostravském studiu Špalíček, kde se poslouchalo na Bowers&Wilkins 702 S2 nebo Dynaudio Evoke 30 a srovnávalo třeba s novým NAD C 399 s obdobnými schopnostmi, byť nepatrně vyšší cenovkou a kupříkladu i Bluesound NODE. K napájení sloužily základní kabely AudioQuest, na propojení pak digitální vodiče Cardas Parsec, spojení do reprosoustav obstarával Cardas Crosslink.
Jen tak z hecu jako první po síti připluly různé nahrávky od Pro Pain, vyznačující se velmi rychlým a velmi razantním kopákem, který běžně v této cenové úrovni nebývá úplně ohraničený a konkrétní, ale nutno (zejména asi díky rychlému digitální v IDA-8) přiznat, že malé komponenty se snažily a kopák byl suchý, rychlý, úderný a jednoznačně celý nářez podtrhoval tak jak se sluší a patří, rozhodně nadstandardně v kontextu kategorie.
To platí i pro baskytaru v Jacksonově „Rock with You“ („Off the Wall“ | 2009 | epic | 88697 53621 2-1) – basy nejsou objemově nijak gigantické, ale jsou utažené, pevné a konkrétní v míře na tu cenu až nečekané. Frázování a rytmus jsou tak prostě moc fajn, hudba šlape a basový základ je úderný, cítíte basu i buben jako plesknutí v hrudníku a ani hlasité hraní malé komponenty nevyvádí z míry, pevnost zůstává.
Hlas Renée Fleming v „River“ („Haunted Heart“ | 2006 | Rounder | 0602517032798) byl také pevný, i když cítíte, že není tvrdý nebo nějak intenzivně analytický. Naopak, tak trochu jako kdyby byl spíš lehce uhlazený, až k těm nejniternějším detailům se systém nepouští, je to tak spíše takový celkově příjemný zvuk, jemnější. Na této skladbě jsme také porovnávali řízení hlasitosti – ačkoliv digitální verze ve Stream-9 není špatná, je cítit, že zvuk je s jejím použitím plošší a mělčí, než když sáhnete po regulaci klasičtějšího typu v IDA-8.
Někdy až pichlavé a výrazné činely a kovové perkuse v „Use Me“ od Vanessy Fernandez („Use Me“ | 2014 | Groove Note | 0660318105028) byly taktéž klidnější – objemově adekvátní, ani příliš dominantní, ani zapadlé. Lehce jim chybí pocit „svítivosti“, jsou hladší a jemnější, takže pokud máte rádi znělý a zvonivý zvuk, NuPrime hraje spíše na laskavější notu. Ruku v ruce s tím samozřejmě jde i pocit, že elektronika úplně nezvýrazňuje ty nejkřehčí detaily a nesnaží se o rozkrájení nahrávky až na dřeň, jakkoliv detailnost je přiměřená třídě.
U „Wheel of Fortune“ Hanse Zimmera („The Dali CD, Vol. 4“ | 2015 | Dali | 474 564 6) bylo cítit, že rozsah hlasitosti není stavěný tak úplně pro velké místnosti – při snaze vyšponovat poslechovou úroveň co nejvýš jsme narazili na horní strop rozsahu a i když už to bylo dost nahlas, nešlo o extrém. Na jednu stranu to samozřejmě dává smysl, protože nač nabízet hlasitosti, které nelze v reálném světě využít, na druhou stranu tím IDA-8 sedí spíše k citlivějším bednám do menších místností. Zvuk byl nicméně překvapivě důstojný – mohutnost už tu byla cítit, vnímáte, že NuPrime patří už mezi lepší hi-fi a kontrolu má rozumnou, nejlepší v basech, ale stále dobrou i ve středech a výškách, takže když spustí celý ten mohutný ansámbl ve špičkách skladby, zvuk zůstává pořád slušně kontrolovaný.
Spousty cingrlátek, perliček a znělých efektíků v „Mercy Street“ v podání Christy Baron („Retrospective“ | 2004 | Chesky Records | 0090368026965) byly vykresleny spíše tak nějak ukázněně. Když se zaposloucháte, detailů není málo, ale zvuk jako kdyby upřednostňoval celkovou hladkost, jemnost a klidnost. Čistota je slušná, nicméně komponenty NuPrime se nesnaží naservírovat vám informace až pod nos, netlačí na pilu, spíše nechávají hudbu vyplout vlastní gravitací. To by se docela dobře mohlo hodit k živějším, až ostřejším reprosoustavám.
Co nás překvapilo, to bylo vykreslení prostoru v Bachově „Orchestral Suite No. 1 in C major, BWV 1066“, kterou nahrál orchestr Academy of St. Martin in the Fields pod vedením Nevilla Marrinera („Orchestral Suite Nos. 1-4“ | 1991 | Decca | 430 387-2) – hudba se odehrávala za reprosoustavami, velká, i když ne úplně obrovská a přestože cítíte, že díky jemnějšímu podání nuancí to není úplný hologram, obraz má hloubku, šířku a snad i náznak nějakého výškového usazení a působí prostě dobře. Je to vzdušný přednes s pěknou lokalizací jednotlivých sekcí a vůbec důstojně přehledný.
Když pak zapomenete na hodnocení jakékoliv technické stránky a prostě se posadíte k poslechu, „Northern Star“ od Christine McVie („In The Meantime“ | 2004 | Koch | 0099923960027) hraje příjemně. Ne úplně intenzivně, ne dramaticky, neupozorňuje na jednotlivosti, ale nechává hudbu pěkně plout díky solidní rytmice s pěkným basem a můžete proplouvat hudebním zážitkem díky absenci jakékoliv jedovatosti – přestože tato nahrávka je špičková, má někdy tendenci být lehce tvrdší a NuPrime při libovolné hlasitosti zůstávají nekonfliktní, přitom ale ne nudné či „nijaké“.
Komponenty NuPrime nejsou puristické hi-fi, naopak vychází vstříc spíše těm, kteří docení mimořádnou kompaktnost, která ale neomezuje funkčnost nebo výkony a docení klidnější zvukové podání, umožňující naladit nejen dokonalé nahrávky, aniž by vás po pár minutách chytly osypky. Stream-9 je solidní digitální zdroj (i když aplikace by možná zasloužila lépe propracovat a chování upsampleru ještě lehce doladit) digitálního signálu, IDA-8 pak dobrý integrovaný zesilovač jak se sluší a patří. Pokud oceňujete možnost „normálně poslouchat“, tj. užít si oblíbenou hudbu nebo film bez efektů, v pohodě a pokud hledáte něco na ozvučení menšího či maximálně středního prostoru při běžných nižších hlasitostech, jsou tyto komponenty NuPrime doporučeníhodnou alternativou k nabídce zavedených značek.
Kč 33 090,- – Stream-9
Kč 36 990,- – IDA-8
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/3809-nuprime-stream-9-ida-8#sigProId5b1105c73c
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kompaktní formát
+ atraktivní cena
+ dostatek vstupů navzdory omezení dostupného místa
+ vzhledem k třídě nadstandardní podání prostoru
+ možnost regulace hlasitosti i na Stream-9
+ velmi dobré podání basu – rychlý, úderný zvuk
+ solidní zvuková úroveň, neomezená v kontextu ceny malými rozměry
ZÁPORY
- regulace hlasitosti na Stream-9 je horší, než u IDA-8
- průměrná aplikace
- komfort fyzického ovládání přes multifunkční knoflíky má své limity
- upsampling na Stream-9 někdy bez zjevné příčiny vynechává
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Thrill Audio | www.thrillaudio.eu
PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz