Francouzská firma BC Acoustique vyrábí reprosoustavy a elektroniku již od roku 1993. Dnes značka patří mezi ty větší hráče a přestože udržuje cenovou hladinu svých výrobků na více než akceptovatelných úrovních, své reprosoustavy mimo jiné vyvíjí ve spolupráci s akustickými laboratořemi Laboratoire National d'Essais v Paříži.
Měli jsme možnost osahat si finančně velmi atraktivní integrovaný zesilovač EX-214, štíhlý, jednoduše střižený a přesto slušně vybavený přístroj. Vizuálně by se dal EX-214 patrně označit jako konzervativní nebo možná až ortodoxní, že se píše rok 2021 tak úplně z designu nepoznáte – a přesto nevypadá zastarale. Čelní panel je v rámci ceny pěkně zpracovaný a je poměrně zhusta posázený tlačítky a potenciometry.
Dominantní je logicky ovladač hlasitosti přesně uprostřed, vlevo od něj jsou spínací tlačítko a tlačítko přemostění tónových korekcí, mezi nimiž najdete korekce pro basy, výšky a vyvážení kanálů, všechny tři v podobě pěkně velkých otočných ovladačů.
Pravá polovina čela je vyhrazená pro tlačítka pro volbu vstupu a pro zapnutí funkce loudness. Dále tu jsou dva jacky – ten velký slouží jako sluchátkový výstup, ten menší jako „pohotovostní“ vstup pro externí zařízení.
Šasi je poměrně kompaktní a vcelku jednoduše, ale slušně vyrobené, horní panel má spoustu perforací otvorů pro optimální větrání součástek. To se hodí zejména proto, že šasi má na výšku pouhých 6 cm a vnitřního prostoru mnoho nezbývá – šířka je standardních 43 cm, hloubka pouhých 24,5 cm, takže zesilovač snadno zapadne i do malých moderních skříněk. Ty nezatíží díky hmotnosti pouhých 5,72 kg.
Zesilovače má na zadní straně spoustu konektorů, jen stěží vám dojdou. Analogových konektorů je pět sad, jedna z nich patří MM předzesilovači, dva klasickým linkovým vstupům, dva výstupům (regulovanému a linkovému). K tomu je k dispozici plejáda digitální konektivity – je tu optika, je tu koax (přednost má ale optika, patrně hlavně kvůli tomu, aby se zesilovač přepnul na tento vstup při zapnutí TV) a je tu Bluetooth. USB konektor je tu pro účely upgradu.
Reproduktorové terminály jsou pak v podstatě standardní, ale mají kolem sebe rozumné množství místa, aby se s nimi dobře pracovalo. Napájecí zásuvku běžného typu doplňuje malá vypínací kolébka.
Vnitřní prostor okupuje poměrně velký toroidní transformátor a nijak překvapující řešení plošných spojů se součástkovou základnou adekvátní dané třídě a konceptu. Velkou část prostoru v pravolevém směru výrobce vyhradil chladičům. Modul digitálně-analogového převodníku staví na vstupním řešení AK112 a čipu PCM1606 s maximálním rozlišením 24 bit / 96 kHz.
Zesilovač nabízí výstupní výkon 45 Wattů do 8 ohm, případně 70 Wattů do 4 ohm. U celkového harmonického zkreslení udává výrobce hodnotu < 0,01%, u odstupu signálu a šumu pak 100 dBA.
EX-214 hrál v běžných sestavách – tedy s Emotiva ERC-4 na KEF LS50 Meta místo Emotiva XSP-1 / XPA-DR2 na kabelech ZenSati Authentica, s Cambridge CXC na Fischer&Fischer SN-70 místo Cambridge CXA81 na kabeláži Dynamique Audio Horizon 2, ale hrál také s Xavian Quarta místo Norma Revo IPA-140 a to s Métronome DSC1 a OPPO UDP-205 na kabelech Nordost Heimdall 2 a napájecím filtru GMG Power Harmonic Hammer 3000P.
Překvapilo nás, jak si malý a velmi levný zesilovač snaživě poradil s kontrabasem v „Upojenie“ dvojice Metheny – Jopek („Upojenie“ | 2008 | Nonesuch | 7559-79909-8). Zesilovač možná klade mírný důraz na basovou složku, ale činí tak v kontextu své kategorie velmi příjemným způsobem. Bas je charakterem měkčí, laděný lehce do vřelejší podoby, ale na danou cenu skutečně víc než dobře čitelný a čistý. Objemnější, ale volnější přednes vás nebude chtít oslnit vibrující podlahou, nicméně dojem plnosti a basové přítomnosti zajistí.
Střední pásmo znělo – soudě podle vokálu v lehce „nabroušené“ nahrávce „So far so good“ od Caroly („Runaway“ | 1984 | Polydor | 829298-2) živě až docela dost energicky. Zpěvaččin hlas byl posazený dopředu, ale až kupodivu vlastně neagresivní, byť v oblasti sykavek zesilovač nijak v živosti a energičnosti neustupuje a ty tak zní celkem výrazně. Střední pásmo je tak přímočaré, ale nikoliv vulgární a zvuk tak působí vlastně dost otevřeně a jasně.
Činel v Ellingtonově „Caravan“ („Money Jungle“ | 2002 | Blue Note | 7423 5 38227 2 9) ukázal, že objemově je nejvyšších frekvencí o něco méně, nicméně tonálně je činel podaný s velmi slušnou dávkou realističnosti, jen jaksi v malém měřítku. V rámci pořizovací ceny naopak zaujme čitelnost a různorodost v dobrém standardu.
Dynamicky i objemově poměrně odvážná „Glem ikkje“ od Kari Bremnes („Detv i har“ | 2017 | Strange Ways | CD 15132-2) byla snaživě důrazná i plná a i když vám zesilovač nezajistí makrodynamickou suverénnost, roztřásající okna i u sousedů, tak tempo a pocit sytosti jsou prostě dobré a za dané peníze si jen sotva můžete představit něco lepšího než tohle.
Rozlišení je pak vcelku standardní, splňující bez potíží nároky kategorie základního hi-fi – Mehldauova „Sabbath“ z desky „Largo“ (2002 | Nonesuch | 9362-481114-2) neměla možná ty nejjemnější dozvuky a detaily prezentované na stříbrném podnose, ale máte i tak pocit slušné čitelnosti, slušné zřetelnosti, tak jak to u hi-fi má být.
Wilsonova „Summertime“ („Reimagining Gershwin“ | 2010 | Walt Disney | D000428902) pak zase byla z pohledu kvality podání hudební scény doplněná i trochou vzduchu a v pravolevé ose byla hudba rozsazená s uspokojivou jistotou a kultivovaností. Zesilovač má signál pod kontrolou přeci jen lépe, než běžný zástupce dané kategorie.
Lehce temnější a „zapadlejší“ skladba „The Blackest Lily“ od Corinne Bailey Rae („The Sea“ | 2010 | EMI | 5099960851123) zněla bezkonfliktně, zdůrazněné nahrávce na basech EX-214 ještě maličko přidal svým stylem, ale nebylo to za hranice dobrého vkusu. Za dané peníze prostě hudba šlape dobře, k celkové spokojenosti, bez nějakých zřetelných za uši tahajících problémů a vy si ji tak můžete užívat i delší dobu.
Francouzští BC Acoustique u svého velmi dostupného integrovaného zesilovače vsadili na skladný půdorys a na šíři výbavy nad běžným standardem této cenové úrovně. Nad úroveň a nad očekávání je pak i zvuk – přestože má mírně „sestupný“ charakter s mírně výraznějším basem a mírně opatrnějšími výškami, poslouchá se (možná i díky čistému a zřetelnému střednímu pásmu) příjemně a nekonfliktně a „troufne“ si i na reprosoustavy nad svou ligou. Takhle všestranně by měl fungovat základní zesilovač kategorie hi-fi.
Kč 12 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/3001-bc-acoustique-ex-214#sigProId5cde47dc01
FOTOGALERIE - VNITŘNOSTI
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/3001-bc-acoustique-ex-214#sigProId015026ee76
--- --- --- --- ---
KLADY
+ široké spektrum výbavy
+ docela plný zvuk s basovou autoritou
+ vlastně neuvěřitelně dobrá cenovka
ZÁPORY
- pokud se vám líbí design, fakticky asi nic
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Horizon Trading Prague | www.horizontrading.cz