Když vzduchem zazní jméno Petera Lyngdorfa, znalí zpozorní. Tento muž se pohybuje kolem audio průmyslu již nějakých pětatřicet let, za tuto dobu se stal zakladatelem či alespoň vlastníkem větší či menší části poměrně značného počtu důležitých výrobců, jejichž produkty formovaly vnímání milovníků věrné reprodukce hudby po celém světě. Za všechny jmenujme NAD, Dali, Gyphon či Snell, jména, která najdeme na špičce i v dnešní produkci. Rozhodne-li se právě takový muž věnovat další firmě své vlastní jméno a vsadit tak svou dobrou pověst zcela a nepokrytě, pravděpodobně má v rukávu karty, se kterými nemůže prohrát.

Lyngdorf se z přesvědčení vydal cestou digitálu, tedy ve svých konstrukcích ctí myšlenku kompletně digitálního zpracování průchozího signálu, který tak netrpí dosud pořádně neřešitelnými problémy, vznikajícími při převodu dat z jedniček a nul na analog či procesem obráceným. Přesto alespoň v českých luzích a hájích naráží stále ještě koncept digitálních zesilovačů na posměch, nedůvěru či dokonce odpor velké části znalých i méně znalých posluchačů. Většina těchto skeptiků argumentuje tím, že spínaný zdroj potřebuje výraznou filtraci spínacích artefaktů a šumu na spektrálním pozadí či také že produkují množství dalších rušení, jejich měření často nevychází úplně ideálně a vůbec je tu tak velké množství negativních argumentů, až by nepoučený čtenář automaticky dal ruce pryč od jakéhokoliv přístroje této koncepce. Jenže jak pak vysvětlit výborné poslechové výsledky? Jak obhájit například zrovna u Lyngdorfu množství udělených ocenění? Inu možná prostě tím, že tak jako u analogových, i u digitálních zesilovačů je třeba rozlišovat prostě dobré a špatné a nemít předsudky, nedat - tak jako u čehokoliv jiného - na nic než na vlastní uši.

Lyngdorf TDAI 2200 je základním modelem plně digitálního integrovaného zesilovače této značky, vyšší verze nabízí navíc integrovanou kalibraci systémem "RoomPerfect®" (TDAI 2200 RP) či A/D převodník (TDAI 2200 ADC) pro použití s přístroji bez digitálních výstupů a ta nejvyšší verze pak kombinaci obojího (TDAI 2200 ADC RP). Samotný funkční základ zesilovače zůstává ale stejný, tedy založený na platformě vlajkové lodi Millennium. Nicméně RP modul automatické kalibrace můžete u základního modelu nahradit ručním nastavením, díky možnosti připojit dva tisíce dvoustovku pomocí sériového portu k jakémukoliv vhodnému počítači a pomocí programu Lyngdorf DSP a externího měřícího systému (např. ATB PC Pro), optimalizovat frekvenční charakteristiku, časování nebo elektronickou výhybku ručně. O nastavení a možnosti zvukových hrátek připravujeme follow-up text.

Tento integrovaný zesilovač je uložen ve velmi pevném kovovém šasi s jednoduchými, ale moderními tvary, obzvláště černá verze působí zajímavě. Dominantou čelního panelu je bezpochyby masivní ovladač hlasitosti a velký, přehledný displej. Velký kruhový ovladač se točí velmi lehce, chce si na poměrně malý rozsah regulace na jednu otáčku zvyknout, ale poté je vše již velmi pohodlné. Protože koncepce digitálního zesilovače má jako jednu z hlavních předností velmi vysokou účinnost, neprodukují tyto stroje mnoho ztrátového tepla. Veškeré vznikající odpadní teplo však bezpečně odvádí nevysoká, úzká žebra na bocích nízkého přístroje. Celkově působí TDAI 2200 na pohled bytelně, až neprůstřelně, přispívá k tomu i váha necelých patnácti kilogramů. Použití duralu je motivováno nejen esteticky, ale je také ochranou proti naindukovaným rušením.

Zadní strana nabízí pohled na čtyři dominantní masivní reproterminály WBT kvalit, umožňující zapojení banánků, vidliček i holého vodiče díky dostatečným vzájemným odstupům. Levá část panelu hostí vstupy i výstupy, v základním provedení se jedná o tři digitální RCA konektory, jeden XLR a jeden optický vstup, k nim je přiřazen ještě pár analogových RCA výstupů a digitální RCA výstupní konektor. Pro případné zájemce lze dokoupit ještě již zmiňovaný modul analogově-digitálního převodníku se třemi páry RCA vstupů a jedním párem symetrických XLR vstupů. Ty nejsou jen tak pro efekt, celá konstrukce zesilovače je koncipována jako plně symetrická. Digitální vstupy jsou ideální ve spojení s výstupy osobních počítačů a přehrávání na pevném disku uložené hudební sbírky, neb podporují hloubku souborů až 24 bitů a frekvenci 192 kHz.

Patrně nejzajímavějším technickým řešením zesilovače je oblast napájení. Samotný napájecí zdroj je koncipován na zvládání vysokého proudového zatížení, doplňuje jej toroidní transformátor s kapacitou 650VA. Výhodou použití nespínaného zdroje je hlavně kompletní elektrické oddělení výkonového zesilovacího stupně a mikroprocesorové části díky přítomnosti sekundárního vinutí. Filtraci proudu zajišťují kondenzátory o poměrně štědré kapacitě 55 000 mikrofaradů. Co je ale skutečně zajímavé je využití tohoto napájecího zdroje pro regulaci hlasitosti přístroje - ten tak pracuje vlastně jako koncový zesilovač a výstupní úroveň hlasitosti určuje jen úroveň napětí. Ztlumování je tak vlastně jen snižování napětí, zvyšování hlasitosti jeho zvyšováním.

Lyngdorf TDAI 2200 disponuje masivním výkonem 200 Wattů na kanál do zátěže 8 Ohm, do poloviční zátěže pak dodává Wattů 375. Na dostatečnou rychlost odkazuje i frekvenční rozsah 0,3 - 33 000 Hz v tolerančním pásmu -3dB, v přísnější toleranci -0 / +0,2dB je to pak „klasických" 20 - 20 000 Hz. Při plném výkonu 375ti Wattů do čtyřohmové zátěže zkresluje TDAI 2200 pouze o 0,07%, ve všech ostatních okamžicích je to řádově méně. Jak je u digitálních zesilovačů zvykem, výborné jsou hodnoty odstupu signálu a šumu i bezkonkurenční dynamický rozsah. První zmiňovaná položka nabývá hodnoty 107 dB, druhá pak dokonce 133dB.

Nejvíce poslechových zkušeností během týdnů s Lyngdorf TDAI 2200 vzniklo v kombinaci s SACD přehrávačem Marantz Pearl, propojených optickým kabelem Monster Cable M1000 DFO. Nejčastěji připojovanými reprosoustavami byly Aurum Cantus V2M, Quadral Platinum M5, AdamVox SET / HE-W-ET a Quadral Aurum Montan VIII. Porovnání proběhlo přímo s elektronkovým / hybridním předzesilovačem / koncovým zesilovačem Vincent SA-T1 / Vincent SP-331MK a integrovaným tranzistorovým Marantz PM-KI Pearl. Nepřímé srovnání bylo s digitálním integrovaným zesilovačem Blacknote DSA 150 podobné cenové kategorie.

TDAI 2200 byl nastaven přesně podle vlivu hlavní poslechové místnosti, v dalším článku bude samostatně rozebrán vliv dalších nastavení v dalších prostorách za pomoci měření ATB PC Pro. Prvotní dojem z projevu Lyngdorfu je klid, lehkost a nadhled. Hlavním dárcem tohoto klidu je nadprůměrný výkon a schopnost systému rozehrát jakkoliv složité reprosoustavy.

Cheskyho „Ultimate Demonstration Disk" je cenným nástrojem jak pro ty, kteří s poslechem začínají a chtějí se nechat provést audiofilní nahrávkou, jejími prvky a nechat si ukázat, na co se mají soustředit. Když Rebecca Pidgeon zpívá „provařenou" píseň „Spanish Harlem", Lyngdorf přednáší křišťálově čistý zvuk a velkou scénu s velmi dobrou separací jednotlivých nástrojů. Onen přehled a dojem čistoty velkou měrou vytváří tiché pozadí signálu, nepřítomnost šumu a ruchu.

Velkou předností „digitálů" je i dynamika jejich přednesu. Alba hráče na basu Avishai Cohena v čele s „Continuo" disponují jedním z největších dynamickým rozsahů ze všech současných dostupných alb. Lyngdorf jej dokáže zprostředkovat příjemně, čistě a čitelně i při překvapivě nízkých, „popůlnočních" poslechových hlasitostech. Zvláště kontury Cohenovy basy naplní místnost velmi přítomným a uvěřitelným, barevným zvukem.

Působivě přirozený je i přednes klavíru, zvláště na albu Brada Mehldaua a Reneé Fleming s názvem „Love Sublime". Hned úvodní alba „Your First Word Was a Light" ukáže schopnost TDAI 2200 vykreslit i jednouchoučkou klavírní linku přesně a neagresivně i při hodně vysokých hlasitostech - slyšíme jasně ohraničený vznik tónu, jeho růst a pozvolné doznívání, které mizí díky tichosti pozadí později než u konvenčních zesilovačů a zvuk se tak zdá být plnější, bohatší. Barva piana je také velmi přirozená, není zabarvena přílišnou vřelostí, reprodukce není ani nepřirozeně analyticky chladná; je ovšem třeba vyhnout se slovu „neutrální", protože to může znamenat také nezábavný a to by v tomto případě byla lež. Lyngdorf TDAI 2200 totiž baví za každé situace, v každém hudebním žánru.

U klasických symfonických děl typu „Velké brány Kyjevské" z Mussorgského „Obrázků z výstavy" (verze nahraná Minnesota Orchestre v čele s Ejii Ove; Crystal Cable Arabesque CC200901) ocení posluchač nejen již zmiňované jasné oddělení nástrojů, ale i širokou a hlubokou hudební scénu s přesnou lokalizací, nejpůsobivější je však míra detailu rozeznatelného i na systému střední cenové kategorie. Slyšet jsou nenápadné šelesty, na méně přesných přístrojích slévající se v jednolité mase ruchů na pozadí. V tomto ohledu Lyngdorf poráží Marantz Pearl o celou koňskou délku a možná je dokonce i o chloupek lepší než Blacknote DSA 150.

Občas až přehnaně efektní výbušnost projevu je další z projevů připisovaných digitální koncepci zesilovačů, ovšem TDAI 2200 udržuje i tuto součást reprodukce na skvělé, ale ne přibarvující úrovni. Ostatně údernost klasického černého alba Metallicy a i schopnost rozetnout tento zvukařský uzel je více než příjemná. Oblast basů pumpuje energii do místnosti, nutí podupávat nohou a pokyvovat hlavou, i při středních hlasitostech je cítit pulzování uvnitř těla. Stejně tak dramatičnost zvukařem přebuzeného úderu paličky do blány bubnu má až fyzickou sílu, aniž by se ovšem přehoupl přes hranici nepříjemné ostrosti.

Lyngdorf TDAI 2200 je za svou cenu excelentním přístrojem, eliminujícím velkou měrou díky možnostem přizpůsobení se problematické místnosti nejkritičtější prvek reprodukované hudby - místnost samu. Patrně hlavně proto vynikne jeho dynamika, čistota i detail v celkově lehké reprodukci. Své si neužijí milovníci vřelosti a absolutní pohody, Lyngdorf dokáže zprostředkovat emoce silně, jasně a čistě, až nezvykle klidně. Každopádně jsou jeho reprodukční schopnosti natolik věrné a samozřejmě působící, že jej nelze zařadit jinam, než do high-end třídy. Při správném nastavení DSP systému se tento integrovaný procesor (těžko nazvat tak složité a komplexní zařízení pouze zesilovačem) může pochlubit minimem chyb - vlastně jen nepřítomnost USB portu, která by dovolila využít buď sbírky hudby na pevných discích či minimálně pohodlněji komunikovat s počítačem, je snad až trochu zarážející. Kvality a pozitiva ale drtivě převažují - naddimenzovaný výkon i pro hlasitý poslech, dynamika a rychlost, schopnost reprodukovat stejně věrně komorní tichý jazz, dramatickou operu i trash metal, přednes zvuku do detailů, bez sklouzávání k nudné chirurgické analytičnosti. TDAI 2200 sice patrně nenadchne hned na první poslech, protože je v zásadě „nijaký", tedy nepřidává na líbivosti, ale kdo se zaposlouchá, bude odměněn zalíbením ve zvuku nepřehnaném, čitelném a přesto neustále zábavném a příjemném. A co víc vlastně od stále ještě relativně zaplatitelného zesilovače chtít?

Kč 72 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ high-end zvuk

+ možnost korekce vlivu místnosti

+ nesmírná dynamika, čistota a rychlost

+ výkon i pro nejhladovější reprosoustavy

+ design a výrobní kvalita

+ zachovává své kvality i při tichém poslechu

ZÁPORY

- nepřítomnost USB vstupu

- Room Perfect není v základní výbavě (ovšem kdo chce, připlatí si)

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

hifi studio MeLiSSA

http://www.hifionline.cz/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 559 550

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista