Laskavý čtenář jistě moc dobře ví, čemu se říká „bonsai", přesto si dovolím připomenout, že jde o umění pěstování živoucích miniatur stromů a keřů. Jeho zakladateli a opatrovateli jsou pečliví Japonci, kteří u této činnosti nabírají ztracenou duševní vyrovnanost. Že se ale umění miniatur věnují také Skotové, to jsem se dozvěděl až relativně nedávno - bylo to ve chvíli, kdy jsem prvně spatřil bedničky s názvem Tannoy Autograph Mini, základní to model série Prestige, z níž jsme nedávno publikovali test druhého nejvyššího modelu Canterbury.
Jméno Autograph jste mohli na reprosoustavách Tannoy číst již před nějakými padesáti lety, kdy jej ovšem nesla více než metrová a téměř stokilová bedna. Dnes tu ale máme její téměř dokonalou repliku ve stylu umění bonsai, která má na výšku jen něco málo přes 30 centimetrů a se čtyřmi kilogramy je lehčí než leckterý reprokabel a přestože tady jde jasně především o styl a eleganci, Tannoy se dušuje, že Autograph Mini věnoval stejnou péči jako jiným modelů a že se jedná o plnohodnotnou součást řady Prestige.
Opravdu maličké bedničky (stačí se podívat na okolní fotky, zvláště ty s kotoučkem kompaktního disku) jsou koncipovány - jak jinak u Tannoy - jako dvoupásmová bassreflexová ozvučnice, skrývající oba měniče v koncepci Dual-Concentric (vnitřně prokabelováno značkou Van Den Hul, konkrétněji postříbřenou mědí ke středobasu a čistým stříbrem k výškám), kde středobasový měnič z papíru na gumovém závěsu dosahuje šíře přesně 10cm a vyplňuje tak většinu čelní stěny téměř trojúhelníkové skříně (či spíše skříňky). Uprostřed něj, ve vlastním třícentimetrovém zvukovodu, trůní titanový výškový reproduktor s průměrem necelých dvou centimetrů, který přebírá práci na úrovni 2,3 kHz. Společnými silami zvládnou reprodukovat zvuk od 68 do 54 000 Hz, ač je to měřeno v poměrně benevolentním pásmu -6dB. V reálu tak budou nejnižší kmitočty někde kolem 75ti Hz. Tento osmiohmový reprodukční „mazlíček" pak s citlivostí 88dB nedostává tak úplně pověsti Tannoy Prestige jako extrémně citlivých reprosoustav, ale i tak jsou Mini kandidáty na spojení s nějakým pěkným lampovým zesilovačem.
Při pohledu zezadu zaujme hlavně nepřítomnost typického zemnícího konektoru (jinak jsou reproterminály „standard Tannoy" - tedy zcela v pořádku) a otvor bassreflexového nátrubku, který je z ne úplně důvěryhodného plastiku, což by snad nevadilo u bedniček do 20ti, do 30ti tisíc pořizovací ceny, ale tady už by přeci jen mohlo být lépe. Nicméně z celkového pohledu se skotskému výrobci podařilo stvořit skutečnou raritku se skutečně retro designem.
Podíváte-li se na web Tannoy nebo do jejich katalogu, najdete u technických parametrů také hodnotu 90° u položky „Disperze". Nechtěl jsem tomu tak úplně věřit, nicméně jsem se hned na začátku testování přesvědčil, že v sedě na podlaze, na sedačce i na barové židličce jsou rozdíly překvapivě minimální a ať před sestavou přecházím jak přecházím, nenalézám problému. A ony jsou vůbec Autograph Mini na umístění velmi tolerantní - jsou dokonalým zhmotněním označení „regálovka", kdy přisunuty ke stěně na nějakých 10 centimetrů, a klidně i položeny na skříňku či jiný „nehifistický" podstavec, prostě hrají.
Většinu času strávily Autograph Mini s elektronikou Myryad (cd přehrávač Z114 a zesilovač Z142) a PrimaLuna (ProLogue One Premium), ačkoliv svou chvilku si užily i na SACD a integrovaném zesilovači Marantz Pearl. „Drátenickou" práci odváděly buď Eagle Cable Condor Blue LS 5.1 nebo KrautWire Awakening, takže jsem mohl ocenit, že reproterminály bez problémů pojmou holý vodič, banánky i vidličky. Dlouho jsem přemýšlel, s čím vlastně Tannoy porovnávat, narazil jsem ale vlastně pouze na malé Harbeth P3ESR, které jsou ale i tak znatelně větší a pak na bedničky typu Usher S-520 II, KODA Harmony K-2000B či Xavian Primissima, které mají ovšem jeden společný problém - dramaticky odlišnou cenovou hladinu. Reálně tedy vlastně nebylo moc s čím porovnávat, protože podobná koncepce s podobnou cenou je vskutku jedinečná.
Na domácí sestavě jsem s překvapením zjistil, že ač se maličké Tannoye nezdají, dokáží ozvučit i prostor větší než je kamrlík na smetáky nebo koupelna v paneláku. Ba zcela upřímně bych bez prožití této skutečnosti nikdy nevěřil, jak moc dokáží být Autograph Mini slyšet. Na snad přímo ve smyslu absolutní hlasitosti, která by dokázala sousedům vytlouct hřebíky ze stěn, ale na opravdu hodně nenápadné kousky dřeva se dají nazvat plnohodnotným zdrojem zvuku. Při dvoudenním téměř nepřetržitém poslechu však začne poněkud scházet basová část spektra, zvláště při poslechu komplexnějších skladeb jako třeba Dvořákovy Osmé (z testovacího CD německého časopisu Audio „Pure Music One"). Tannoy-bonsai dokáží udržet překvapivou kontrolu nad zvukem, zvláště v oblasti výšek jsou přesné, čisté a se skutečně příjemně poslouchatelnou jiskrou, navíc s nečekaně dobrým podáním prostoru nahrávky i detailu. Co však prostě není je pocit plného základu, ty tóny kolem 40ti či 50ti Herzů, které tu prostě nejsou a subjektivně tak orchestrům něco schází, přesto se díky skvělému prokreslení zbytku pásma poslouchat dají.
Kde malé Tannoye bezesporu excelují, to je podání jednoduché hudby - jednoduché ve smyslu nástrojové bohatosti. Třeba 2CD výběr „The Essential Johnny Cash" dává sice jasně najevo, že jeho skladby byly nahrány hluboko v polovině minulého století, ale i přesto je zvukoví inženýři Columbia Records dokázali dát dohromady obdivuhodnou měrou. Dominující Cashova kytara je jasně ukotvená v prostoru před posluchačem, jeho hlas je znělý a jasný, navíc dokáží Autograph Mini neztratit rytmus nahrávky a ta tak svěže a velmi živě plyne.
Příjemné je také podání klavíru, neočekávaně dospělé od takhle malých bedniček. Rychlost odezvy a barvy tónů jsou velmi dobré, je ale trošku znát, že Autograph Mini trošku zdůrazňuje pásmo výšek, přesto je obzvláště v kombinaci s elektronkami zvuk uvolněný a velmi muzikální. Dobře znát je to na Händelových klavírních suitách v podání Svatoslava Richtera, kde je každý tón vykreslen velmi pečlivě a detailně a posluchač je vtahován do nahrávky, aby prostě jen poslouchal hudbu.
Na co Autograph Mini ale prostě není ani určen, ani na to nemá schopnosti, to je poslech elektrifikovaných žánrů tvrdšího ražení, takoví Muse s albem „Black Holes and Revelations" jsou v „Supermassive Black Hole" téměř k neposlouchání. Prezence vyšších tónů se stává v celkovém vyznění příliš agresivní, navíc tu citelně chybí ony nízké tóny, bez kterých je hudba prostě neúplná a nedokáže bavit.
„Pie Jesu" z mše „Tu es Petrus" od Palestiny pak zase naopak ukazuje, že Tannoy umí skvěle přenést barvy, jemné nuance a nedokonalosti lidského hlasu. Autograph Mini dokáže vystihnout tu křehkou atmosféru, vytvářenou hlasy chrámového sboru a i když nemá dostatečnou velikost na přenesení chvění vzduchu a vybudování pocitu obrovského sakrálního prostoru, v němž hlasy téměř donekonečna rezonují, rozhodně je překvapením, jaké maličké detaily dokáží přenést do poslechové místnosti.
Tannoy Autograph Mini nejsou dokonalé bedny. Objektivně vzato jich schází bas a výšky jsou na hraně mezi „výrazné" a „agresivní". Přesto patří mezi osobité, kouzelné a zajímavé reprosoustavy, pokud je dominantním poslechovým žánrem komorní hudba, akustické skladby či prostě cokoliv, co se dá nazvat jednoduchým. K tomu všemu Tannoy přidává ještě pořádnou dávku stylu a originality, okořeněnou navíc schopností zapadnout na jakékoliv místo v interiéru a odtamtud hrát. Jestli je to málo nebo hodně za víc než 50 000,-, to už si musí zvážit každý sám. Sám za sebe říkám, že bych si Autograph Mini jako hlavní reprosoustavy nepořídil, přesto jako jakousi raritku, originalitku, milou výstřednost, která k tomu všemu ještě dobře zahraje, to zase ano...
Kč 52 000,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ opravdu stylová záležitost
+ detailní přednes
+ pro hudbu akustickou a nástrojově jednodušší ideální
+ velmi široké ideální poslechové pásmo
ZÁPORY
- absence basového spektra, jakkoliv to není fér vůči velikosti ozvučnice vyčítat a přestože to při zbytečně neurýpaném poslechu nevadí
- někdo se může zdráhat dát více než 50 000,- za něco tak maličkého
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
Perfect Sound Group
http://www.perfectsoundgroup.cz/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 272 658 390