HIFIStyl

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 1

Anglické slovo „summit“ znamená vrchol a právě tak se nepřekvapivě jmenuje i nejvyšší a nejlepší model základní řady Peaks (čili „vrcholy“) amerického výrobce reprosoustav YG Acoustics s nekompromisními ambicemi. A samotný sloupek Summit to vystihuje vlastně docela dobře – „základní top model“ je možná trochu neortodoxní pojmenování, ale trefné.

Na rozdíl od vrcholných produktů značky není nižší série Peak tak okatě hliníková a industriální, naopak díky dýze působí konvenčněji. Základní tvar ozvučnic má podobu komolého jehlanu s výraznou hliníkovou základnou, z téhož materiálu je i čelní stěna s vybroušenými zvukovody – velkým u tweeteru a jen maličkými u středotónového měniče, natěsno přilepeného u výškáče, i u basáku, který jen naopak co nejblíže u podlahy.

Tak jak je pro YG Acoustics typické, provedení je uzavřené, takže na zadní straně najdete jen jediný pár reproduktorových terminálů a to dole – robustní základová deska slouží totiž rovněž jako tuhé pouzdro pro frekvenční výhybku.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 2

Ozvučnice pro firmu vyrábí evropská továrna a to z necelé tři centimetry tlustého materiálu na bázi pryskyřice a různorodých vláken. Součástí vnitřní konstrukce jsou nejen poctivé vzpěry, ale také poměrně výrazné množství absorpčního materiálu.

Spoustu součástí si YG Acoustics nejen navrhují, ale též produkují. Třeba desky plošných spojů a některé součástky výhybek, hlavně ale veškerou kovovýrobu. To se vlastně týká i použitých měničů. O výšky se stará ForgeCore – měkká látková membrána s výrazným závěsem, kdy zmíněný název odkazuje hlavně na pohonný systém. Pomocí svých CNC strojů ve YG Acoustics tvarují samotný magnet ve třech osách, aby nejen účinně generoval potřebné pole, ale také aby ho v pracovní komoře optimálně obtékal vzduch.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 3

Středy a basy vyzařují identicky konstruované membrány s názvem BilletCore. Na vyšší část spektra má průměr 18,5 cm, na nižší 26 cm. Výrobce tu v praxi vezme blok hliníku a pomocí CNC ho tvaruje tak dlouho, než tento získá podobu tenoučké membrány s přesně požadovanou geometrií. Výhodou tohoto extrémně časově náročného procesu je pak třeba to, že středová prachovka je integrální součástí membrány a celý konstrukt je velice pevný. Mimo jiné i díky žebrům na zadní straně – i ta vznikají opracováním a ne lepením. Po výrobě zůstává pouze zhruba 1% výchozí hmotnosti hliníkového puku, 99% objemu se vrací do oběhu formou recyklace.

Summit se pyšní úctyhodným frekvenčním rozsahem 24 – 40 000 Hz, průměrnou impedancí 4 ohmy s přiznaným poklesem k úrovni 2,4 ohm a citlivostí 90 dB. Výrobce nezveřejňuje, v jakých tolerancích nebo obecně za jakých podmínek jsou tyto hodnoty platné, byť pro orientaci to stačí.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 5

Top model řady Peaks vypadá díky svým tvarům relativně skladně, ale jde přeci jen už o nemalé reprosoustavy – výška dosahuje 113,5 cm, šířka u základny 31 cm a hloubka v témže místě činí rovného půl metru. A váha? Poctivých 72 kg na kus.

Poslouchalo se v showroomu dovozce v Bratislavě a to ve vybrané společnosti zakázkové akustiky, serveru Taiko Audio Olympus, předzesilovače Ypsilon PST 100 SE, koncových monobloků Ypsilon Hyperion a setu kabeláže Stage III Concepts (reprokabely Cerberus, XLR Ckahron a mixu napájecích kabelů Poseidon, Leviathan, Proteus a Kraken). Napájelo se skrze Telos Monster Power Station Tai Chi Yin & Yang. Ke srovnání byly třeba Vantage 3 nebo Sonja 3.2, byť v dané konfiguraci jsem slyšeli už několikery různorodé soustavy.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 7

Pokud byste se báli, že uzavřený koncept ozvučnice bude znamenat limitovaný objem basu, tak ne – v „Baby Blue Movie“ (Cigarettes After Sex | „X’s“ | 2024 | Partisan Records) je ho dost, byť ne zbujele přemnoho. V čem je uzavřenka silná, to je údernost, napětí a artikulace, které jsou věru precizní. Působivá je hloubka i pekelně odhodlaná disciplína, stejně jako rychlost reakcí. Hloubky tepou do podlahy, rozvibrovávají nejen ji, ale i přímo vás a i když „velké YG“ mají ještě větší nadhled a proporce, tohle je bez diskuse high-endová samozřejmost a dospělá soustředěnost. Jistě, uzavřený koncept si žádá dostatečně dobrý systém, aby se bas dostal ven se vší silou, nicméně stojí to za to.

„Death Valley High“ Orvillea Pecka & Becka („Stampede“ | 2024 | Warner Music | 054391269577) je ostřeji pojatá nahrávka a Summit vám to právě tak ukážou, věru se neštítí prezentnosti, aniž by to však znamenalo nepříjemnou řezavost. Je to autentická reprodukce, intenzivní až dravá, nikoliv ale vulgární. Pokud jste ten typ posluchače, který si libuje v detailnosti, tak Summit se prodírají pletivem nahrávky velmi odhodlaně a analyticky. Všechny informace jsou poskládané s parádní samozřejmostí a otevřeností.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 11

Taktéž výšky jsou excelentně živé, energické a konkrétní, vedené velmi pevnou rukou a jako pod mikroskopem. Jde o stále týž rukopis YG Acoustics jako u velkých modelů, byť ty mají samozřejmě ještě větší nadhled a rezervu. Cinkání v „Empty Trainload of Sky“ (Gillian Welsch / David Rawlings | „Woodland“ | 2024 | Acony Records | 0805147708549) se neslo s předlouhým dozníváním, analyticky zaostřené, pevné a průbojné, s jasným a znělým puncem kovových materiálů. Se svou krásnou samozřejmostí jsou ale výšky i výtečně integrované, reprodukce jako celek je až monitorově (tj. věrně) vyvážená a integrovaná, nic netrčí.

YG Acoustics Summit je vlastní také dynamická odhodlanost. „Love is a Bitch“ (Two Feet | „Momentum“ | 2017 | Majestic Casual | MR 109) se svou mohutností zejména ve spodních oktávách zaplňovala prostor ochotně, avšak stále především utaženě a soustředěně – je tu spousta síly, až dravá rychlost a super napětí, tuhost. Přednes je hlavně rychlý a důrazný, ne masivní ve smyslu tučnosti a bujarosti. Velké a bassreflexové řešení by vás asi více obklopilo dojmem hmotnosti, ale Summit umí být fyzické asi jako pneumatické kladivo – koncentrovaně a sebejistě.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 14

Další vlastností čisté a vyrovnané reprodukce je velice upřímná čistota a nezabarvenost – „You Go To My Head“ jazzové divy Mary Stallings („Manhattan Moods“ | 1997 | Concort Jazz | 00013431475026) má své vřelejší zabarvení a právě tak vyznívá i skrze Summit, které z ní ale loví i jemné nuance s výrazností a analytičností, byť vůbec ne vtíravě. Poslouchat intenzivnější zvuk není namáhavé ani únavné, je to prostě jen „křupavé“ a jasné. Je to vlastně skoro monitorový charakter.

S celkovou uspořádaností jde ruku v ruce i precizní podání prostoru, opět zaostřené a samozřejmé. Amber Rubarth se svou kytarou ve „Full Moon in Paris“ („Sessions from the 17th Ward“ | 2012 | Chesky Records | 0090368035660) stále přesně mezi reprosoustavami, plasticky načrtnutá a až „hmatatelně“ přítomná, byť třeba větší modely YG vám dodají až nadživotní proporce a ještě větší pocit „mikroskopického prokreslení“ – u Summit je velikost „v zásadě lidská“ (což samozřejmě vychází i z pojetí záznamu samého), scéna je vzdušná a srovnaná, opravdu pevně zakotvená ve všech třech osách.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit 12

V čem je čistota a rychlost nejlepší, to je skutečnost, že hudba má svou energii, přehlednost, detail a korektní tonalitu i při běžné hlasitosti, takže nemusíte hrát až tak nahlas (jakkoliv k tomu jasnost a lehkost svádí). I razantní „The Hand That Feeds“ (Nine Inch Nails | „With Teeth“ | 2005 | Interscope Records | 4988005388780) má za „normálních podmínek“ drajv, tep a zdravou dávku naléhavosti, je jadrná, ale ne zahlcující nebo příliš ostrá. Když se rozhodnete hrát i hodně nahlas, Summit to zvládají se stále stejnou jistotou. Je to přímé, nicméně ne vyčerpávající a to i pro delší poslech.

Sloupky YG Acoustics Summit rozhodně nejsou nijak levné, nicméně za své peníze dostanete nejen poctivý kus precizně zpracovaného materiálu, ale i zjevně dobře sladěné technologie. Summit mají vyrovnaný, čistý, velmi otevřený a jasný, „křupavý“ charakter, vlastně v trošičku jednodušší formě drží zvukopisný styl referenční firemní řady. Ceníte-li si věrně a napřímo, ale ne agresivně prezentované syté dynamiky a energie, stejně jako velice otevřeného přednesu s až analyticky monitorovým množstvím detailů, jsou YG Acoustics Summit výtečným nástrojem na proniknutí až na dřeň vašich nahrávek (a komponentů).

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, s akustikou vytvořenou na míru s cílem dosažení frekvenční i časové vyrovnanosti.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

V pásmu pod cca 400 Hz je vidět vliv místnosti (přítomné propady), obecně ale Summit vykazují velmi rovné střední pásmo, trochu zdůrazněné výšky nad 10 kHz s citelnější špičkou u 20 kHz a naopak lehce decentnější rozsah basový. Hrají už od úrovni cca 30 Hz (a to jsou uzavřené a navíc stály ve volném prostoru), což je skvělé, většinu „nerovností“ tu způsobuje interakce s akustikou prostoru, nastavenou na jiný bod, než ten měřící. Víceméně ale míří Summit k „rovnému“ zvukovému profilu.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m3

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

Na tomto grafu je dobře vidět, jak jsou všechna tři pásma vyrovnaná, nepromítá-li se do nich místnost. Jen tweeter skutečně má poměrně výrazné zdůraznění kolem 18 kHz, i když by to v reálném hudebním materiálu nemělo být nijak moc znát.

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m4

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m5

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m6

Waterfall

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m7

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m8

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2025 01 31 TST YG Acoustics Summit m9

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Ačkoliv průběh impedance nevykazuje dramatické zvraty nebo třeba stopy rezonancí, je také vidět, že se ve YG Acoustics nesnažili nějak ho linearizovat či optimalizovat s ohledem na méně stabilní elektroniku. V oblasti hlubších tónů se drží impedance jen lehce nad 2 ohmy, takže velmi, velmi stabilní elektronika je nutností.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

EUR 33 000,-

cca Kč 830 000,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ pěkné zpracování

+ „rovný“ a super otevřený zvuk

+ hladký přednes, blížící se „velkým YG“

+ ustojí i mocné dynamické výbuchy

+ rozlišení dostupné i při velmi nízké hlasitosti

+ pevný a rychlý bas

ZÁPORY

- otevření plného potenciálu vyžaduje poměrně autoritativní systém

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: Dream Audio | www.dreamaudio.eu 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

RDacoustic EVO-3 antirezonanční podložky

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB)
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax) [2]
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
SONY MDR-M1 [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
Dirac Live [2]
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista