Když Jacques Mahul zakládal svou firmičku na výrobu reprosoustav, určitě si nepředstavoval, co z ní jednoho dne vyroste. Dnešní gigant Focal má nejen širokou nabídku právě reprosoustav, ale také sluchátek, aktivních profi řešení a v neposlední řadě se dá říct, že i všemožné elektroniky, neb pod jeho křídla patří britská značka Naim, jejíž portfolio silně ovlivňuje. Přesto oznámení nového modelu Diva Utopia bylo poměrně nečekané – jde totiž o první bezdrátové reprosoustav s high-end ambicemi.
V základu vidíme designově výrazné, poměrně originální sloupky středně velkých proporcí, se snahou zůstat štíhlé díky rozmístění basových reproduktorů do boků. Vzhledové pojetí je rozhodně celkem členité, přesto v něm lze najít klasický rukopis firemních designérů.
Diva Utopia stojí na poměrně robustním podstavci, sloužícím zároveň i pro usměrnění energie bassreflexových průduchů v zadní části. Tělo mají reprosoustav sice v zásadě štíhlé, ale o to jsou hlubší. Boky z plastu vyrobených ozvučnic pokrývají vyměnitelné panely – v době recenze to byl „eko dekor“ z šedé plsti plné recyklovaných materiálů, nicméně v budoucnu bude díky suchým zipům možné je vyměnit třeba i za plochy s lakem či pravou dýhou.
Směrem zepředu dozadu se v duchu firemní filozofie Diva Utopia klenou v téměř kapkovitém tvaru, vepředu umístěná dvojice tweeteru a středotónového měniče díky mírnému prohnutí „shlíží“ na posluchače. V mezeře mezi bočními panely tu svítí logo Focal a prozrazuje tak aktivní stav reprosoustav. Jen nenápadné černé plochy po obou bocích prozrazují umístění dvou basových měničů na každé straně.
Celou plochu zadní pak tvoří kov, částečně ve formě chladících žeber ne nepodobných top modelům Naim, částečně je tu prostor pro konektivitu – i tahle oblast velmi výrazně připomíná to, co známe z přístrojů anglické značky.
Focal Diva Utopia jsou rozděleny na „hlavní“ a „vedlejší“ kus, na tom hlavním jsou právě vstupy, na vedlejším jen napájecí zásuvka, párovací tlačítko a pod stavovou diodou ethernetové rozhraní pro spojení levého a pravého kanálu. To umožňuje spolupráci ve vyšším rozlišení, než když pracují v čistě bezdrátovém režimu – je to velmi obvyklé pojetí u podobného typu reprosoustav.
Konektivita na řídícím kusu zahrnuje USB pro datové paměti s hudbou, ethernet pro stabilní streamování přes drát (je tu ale i Wi-Fi a Bluetooth s aptX Adaptive), propojení k druhému kanálu a jeden pár analogových cinchů, jednu optiku a jedno HDMI ARC – hlavně tak jde o možné napojení gramofonu a televize. Jak je u Naim zvykem, máte možnost šoupátkem volit mezi plovoucím a „základním“ zemněním.
Použitá elektronika a streamovací platforma pochází od Naim, nabízí tedy to, co tamní zesilovače a streamery. Jednak je to ovládání pohodlnou aplikací, jednak vše od Google Cast a Air Play, internetových rádií, přes Spotify Connect, TIDAL, Qobuz až po lokální UPnP, multiroom propojování nebo ovládání přes Google Home a HomeKit spolu s hlasovým ovládáním. Podporované rozlišení dosahuje 24 bit / 384 kHz a DSD128.
Co se týká zesílení, pro každé ze tří pásem je tu samostatný koncák ve třídě A/B – u výšek 75 Wattů, stejně tak u středů, pro basy 250 Wattů na kanál. O sladění jednotlivých pásem se stará na míru nastavený digitální signálový procesor.
Všechny použité reproduktory pak pochází z vývojových i výrobních kapacit Focal. Nahoře pracuje za černo-červenou pletenou krycí mřížkou obrácený vrchlík z beryllia – má profil M a průměr 2,7 cm. Pod ním je typický šedavý kónus profilu W středotónové membrány, ta má zase průměr 16,5 cm. Nakonec jsou tu čtyři basáky v push-push protilehlé konfiguraci a průměrem též 16,5 cm.
Za tweeterem je tlumená pracovní komora, simulující svou délkou a účinností „nekonečný“ objem, což významně snižuje zkreslení na nejvyšších frekvencích. To pomáhá regulovat také neobvykle velká cívka s průměrem 2,5 cm. Střední pásmo zase profituje ze závěsu TMD (Tuned Mass Damper), což je téměř plochý závěs s propočítanou hmotností, tlumící zkreslení v oblasti 1 – 2 kHz. K basákům a jejich „W“ membráně je dobré říct, že jde o sendvičovou konstrukci z dvou vrstev skla, mezi nimiž se nachází pěna.
V souladu s tím udává Focal standardní frekvenční odezvu 30 – 40 000 Hz (+/- 3 dB), na úrovni -6 dB dokonce 24 Hz, což má být nejnižší dosažitelná frekvence.
Focal Diva Utopia měří na výšku podstatných 121 cm, na šířku 42 cm a do hloubky 52 cm. Jeden kus váží solidních 64 kg.
Ještě jsme se nezmínili o jedné důležité věci. V aplikaci krom mnoha různých nastavení DSP pro přizpůsobení osobnímu vkusu můžete aktivovat také akustickou kalibraci ADAPT (Adaptive Acoustic Personal Tuning). Jde o proprietární algoritmus Naim / Focal, který krátce změří místnost a poté vám umožňuje na kruhovém ovládacím prvku upravovat míru optimalizace. Přitom ještě ukazuje doporučený výsek, kde byste se měli pohybovat, leč máte svobodu jít „výš“ i „níž“. My jsme při pohybování se po této kružnici zaznamenali spíše menší rozdíly, samotné provedení kalibrace jako takové ale už je slyšet docela podstatně – odstraní hučení a dlouhý dozvuk basů, vyrovná pásma a celkem je výstup homogennější.
Poslouchat Diva Utopia jsme měli možnost v pražském showroomu Avitsmart, kdy byly reprosoustavy zapojeny do filtru IsoTek V5 Aquarius a byla na nich provedena výše zmíněná adaptivní kalibrace s výsledky naznačenými o odstavec výš.
Skladba „Baby Blue Movie“ od Cigarettes After Sex („X’s“ | 2024 | Partisan Records) má „rádiově“ zdůrazněné nízké frekvence, které pěkně prověřily potenciál Diva Utopia. Vyplnily prostor velice ochotně už od nevysokých poslechových hlasitostí, držely pak pevně i nahlas ve formě bytelného „aktivního“ přednesu. Ta konkrétnost je skutečně hezká, stejně jako hutný a šťavnatý objem se signaturou zesilovačů Naim. Reprosoustavy se nesnaží okázale a efektně vykouzlit co nejvíc spodků, naopak akcentují spíše klidnější čitelnost, přičemž je tu měkkost, avšak krotká a solidně artikulovaná. Broukání má high-endové kvality, byť v trochu „přístupnějším“ ladění s maličkým důrazem na tyto frekvence, aby se zvuk zalíbil skutečně každému.
Říz kytar v „Death Valley High“ (Orville Pack / Beck | „Stampede“ | 2024 | Warner Music | 054391269577) je často na systémech vyšší třídy poměrně příkřejší, Focal Diva Utopia ho ale umí uchopit překvapivě tolerantně a bez ohledu na hlasitost má sice dost energie, přesto jen lehoulinký dotek agrese. I tady se zdá reprodukce trošičku klidnější, víc Naim než Focal. I tak je hladký zvuk kontrolovaný a čistý, má sílu a neprominentní detailnost. Možná ne v tom smyslu slova, kterým by vyzněly středy u puristicky audiofilské sestavy za bezmála milion, leč hlasy jsou oddělené, docela velké a snadno srozumitelné.
V identickém duchu zaznívaly též výšky z „Empty Trainload of Sky“ (Gillian Welch / David Rawlings | „Woodland“ | 2024 | Acony Records | 0805147708549). Jsou poměrně rychlé a tím dobře rozčleněné a ohraničené, neupírá se na ně nicméně primární pozornost, nechtějí hrát cinkavě a dravě, spíše konkrétně a civilně. Opět je v nich víc charakter, který si spojujeme s britskou, spíše než francouzskou odnoží výrobce. Možná, že Diva Utopia nejsou po nejzazším doznění každého cinknutí, působí ale velice homogenně a hlavně naprosto neagresivně, neúnavně a vytříbeně elegantně.
Jak dostatečná velikost reprosoustav, tak jejich aktivní podstata, navíc podpořená kalibrací, ukazuje na to nejlepší, co můžete od aktivního systému očekávat. Impozantní dynamičnost sladěných komponentů. „Love is a Bitch“ (Two Feet | „Momentum“ | 2017 | Majestic Casual | MR 109) nabízí hodně dolů jdoucí, dlouhé a stabilní tóny, které rozvibrovávají bránici i podlahu, stejně jako velmi snadno vybudí nežádoucí vlastnosti prostoru jako je únavné hučení. Diva Utopia ničím z neduhů prakticky netrpí a přesto umí masivní basové bručení nabídnout ve velikém formátu – zkrocené, čitelné, strukturované a hodně masité, přesto natolik pevné a ohraničené, že neunavuje a neotravuje. Místnost se s každým impulsem basů naplní až po strop, ale ne víc, takže neutrpí pocit konkrétnosti, dodávka energie je skutečně suverénní a síla famózní. Bezmála od infrasonických frekvencí drží Focal svůj styl, prozařuje vás bytelným drajvem jako rentgen a bez ohledu na hlasitost si užijete pocit houpavé dynamičnosti.
Že Diva Utopia jsou orientované spíše na „běžné posluchače“, než na sebemenší detail hledající audiofily, to ukázala „You Go To My Head“ jazzové divy Mary Stallings („Manhattan Moods“ | 1997 | Concord Jazz | 00013431475026). Hudba je snadno čitelná, organizovaná a velice homogenně prezentovaná (opět benefit aktivní koncepce), hraje však hlavně nenásilně, neagresivně, trochu vřeleji a bez akcentu na nuance. Ony tam jsou, rozlišení systému je velmi dobré, zvuk však chce být hlavně dobrým společníkem v každé situaci, ne nástrojem nahrávacího technika. Máte pocit, že to „prostě hraje“ – s vysokou kvalitou a pohodlně. Skvělý byl pocit, že se hudba odehrává zcela mimo reprosoustavy, s elegantní nonšalancí a vysokou dávkou tolerance. Nemusíte se ničeho bát a jen tak se chcete zanořit do poslechu, kde už je high-endové množství informací, byť nezdůrazňovaných.
Hudební scéna komorní „Full Moon in Paris“ (Amber Rubarth | „Sessions from the 17th Ward“ | 2012 | Chesky Records | 0090368035660) byla posazena ve středně velkých proporcích (menších, než by možná velikánské reprosoustavy nabádaly doufat, přesto „lidsky realistických“) za ozvučnice. Mohli jsme se vlastně i pohybovat, aniž by scéna ztratila svou jistotu a organizaci, Diva Utopia působí naprosto nesměrově. Nemusíte sedět přikovaní do „audiofilského sweet spotu“, zážitek je dostupný na celé sedačce. Hudba zní vlastně překvapivě civilně – zpěvačka a kytara jsou před vámi, žádné větší efekty, jen příjemnost a pohodová „lidskost“, takže o bednách jako takových vlastně nevíte, můžete se soustředit jen na muziku.
Energický nářez „The Hand That Feeds“ od Nine Inch Nails („With Teeth“ | 2005 | Interscope Records | 4988005388780) Diva Utopia maličko uhladí, není to agresivní, nicméně energie je spousta a díky celkovému sladění zní plnokrevně, ač ne s koncertní intenzitou. Je to velmi urovnané, DSP dbá na to, aby na jedné straně nedošlo ke kompresi, nečitelnosti nebo nevyrovnanosti, na druhou stranu ale neintervenuje natolik, že by zvuk působil „uměle“. Výsledek je decentní, energický, bohatý a dobře poslouchatelný po prakticky nelimitovanou dobu.
Focal Diva Utopia jsou poměrně odvážný, přitom ale atraktivní koncept. V ne úplně malých, nicméně fakticky jen jeden kabel na kanál vyžadující formě dostanete kompletní sestavu, která si v zásadě může nárokovat high-endové zařazení, má ale hlavně pohodovou, snad až muzikální charakteristiku s nádechem klasického ladění Naim Audio. Měniče jsou dobré, primárně na nich však oceňujeme poctivě sladění do homogenního celku a ani mírně basovější vyvážení ničemu nevadí. Jestliže máte finanční kapacitu na poměrně šťavnatou investici do Diva Utopia, to pohodlí, originální designová schránka a bezproblémová, pohodlná funkčnost spolu s neméně pohodlným a bezpřipomínkovým zvukem jsou zajímavou alternativou klasickému hi-fi.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, dobrým zatlumením pomocí stavební akustiky a absorpčních i difúzních panelů.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Prudký propad na 80 Hz je dílem akustiky prostoru v interakci s měřící vzdáleností a můžeme ho tak v podstatě ignorovat. Na charakteristice vidíme mírně výraznější basové pásmo, pozvolna a plynule klesající do oblasti kolem 2,5 kHz, tam je jemný propad (často používaný jako „korekce“ případné ostrosti a dále výšky vyznívají víceméně vyrovnaně. Rozdíl mezi úhly je naprosto minimální, Diva Utopia tak nebudou nijak citlivé na nastavení v místnosti. První energii rozeznáme na 30 Hz, úplně plnou jen o kousíček výš, to je velmi dobré.
Frekvenční odezva – zapnutá (červená) a vypnutá korekce akustiky (černá)
Přestože poslechové rozdíly jsou celkem výrazné, samotné množství energie není kalibrací akustiky nijak zásadně ovlivněno. Mnohem víc tak patrně půjde o algoritmus pracující s nějakou formou impulsní / fázové charakteristiky.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – s mřížkou (červená) a bez mřížky (zelená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 874 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/5925-focal-diva-utopia#sigProIdacab77e092
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/5925-focal-diva-utopia#sigProId81e1b22018
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vcelku unikátní koncept „high end lifestyle“
+ možnost docela dobré a snadno přístupné kalibrace, která krotí, ale nemění charakter
+ koherentní a snadno čitelný přednes
+ prakticky plný rozsah
+ energická dynamika s duchem Naim Audio
+ možnost výměny bočních panelů za různé druhy dle preferencí
ZÁPORY
- vzhledově nejsou pro každého
- cena je poměrně vysoko nastavená (byť je za celý systém a v zásadě odpovídá sestavě z dělených komponentů)
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Horn | www.horn.eu
PRODÁVÁ: Avitsmart | www.avitsmart.cz