HIFIStyl

2024 11 30 TST GoldenEar T66 1

Američtí GoldenEar jsou původním dítkem Sandy Grosse (zakladatel Polk Audio a Definitive Technology, ale také nadšený konstruktér autíček pro závodní autodráhy), dnes však už patří pod křídla korporace AudioQuest – tedy do 1. ledna 2025, kdy spadnou pod kontrolu konsorcia MartinLogan / Paradigm / Anthem. Spolu s přesunem pod kabelového giganta se také trochu změnil kurz značky, což je vidět na prvních reprosoustavách, které po akvizici vznikly – model T66 je odvážnější a výpravnější, než ty dřívější, také ale dražší.

Stále se však jedná o „tak trochu jiné reprosoustavy“ po vzoru série Triton. Nejde jen o to, že je můžete mít ve výrazné příplatkové červeni, ale hlavně o to, že co dříve zůstávalo skryto za černí látkových krytů a potahů je není ukázáno. Zachována zůstala velmi štíhlá stavba kabinetů, které se směrem dozadu rozšiřují a díky klenuté horní straně tu víceméně nejsou paralelní vnitřní plochy, kvůli nimž by vznikalo nežádoucí stojaté vnitřní vlnění.

Reproduktory jsou naskládány do úzké přední plochy, ale také instalovány do bočních ploch, vzadu je konektivita, naznačující, že zůstal zachován semiaktivní koncept. Je tu totiž napájecí zásuvka a cinch pro přímý LFE vstup pro systémy domácího kina. Mimo to zde najdete dvě sady reproduktorových terminálů (u GoldenEar poprvé dostáváte možnost bi-wiringu / bi-ampingu) a nakonec nezbytný potenciometr pro regulaci úrovně basové složky.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 2

Oproti minulým generacím došel revize podstavec, ten je nyní krásně zpracovaný, robustní a forma u odlévaného hliníku působí jako vhodné „závaží“ pro stabilitu. Navíc čtveřice nožek umožňuje praktické doladění na nerovném povrchu.

Reproduktory jsou nicméně nadále schované za přisazenou kovovou mřížkou vypouklého tvaru. Je tu páskový výškáč, kolem něj dvojice střeďáků v D’Appolito rozložení a pod nimi jeden oválný basák, jehož druhý souputník se nachází až dole u podlahy, aby využíval efektu odrazu od plochy kolem. Na bocích jsou pasivní zářiče profilu „racetrack“, tedy v zásadě obdélník se zakulacenými rohy.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 3

Tweeter má podobu skládaného pásku, nově je zevnitř obklopený vlněnou plstí pro tlumení nežádoucích zpětných odrazů. Středy vytváří dvojice 4,5 palcových kónusů s hvězdičkovým pólovým nástavcem, majícím za úkol zlepšovat disperzi energii mimo přímou osu. Basy vyzařují dva reproduktory s profilem 5x9 palců a masivními závěsy pro dlouhý chod membrán. Energie z jejich zadní strany rozechvívá oba boční ploché zářiče o ploše 8x12 palců.

Zcela nová je koncepce frekvenční výhybky, kde se nepřekvapivě používají vodiče AudioQuest s technologií Perfect-Surface Copper+ s vnější uhlíkovou vrstvou. Kondenzátory jsou ošetřeny procesem Permanent Molecular Optimization.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 5

Zesilovač a DSP pro nízké frekvence vychází z technologie subwooferů SuperSub. Nabízí trvalý výkon 500 Wattů a špičku až na dvojnásobku této hodnoty, takže se nemusíte bát hrát i nahlas.

Reprosoustavy vlastně pak nemají mnoho dalších udávaných technických parametrů. Snad jen frekvenční odezvu 29 – 25 000 Hz (-6 dB), jmenovitou impedanci 4 ohmy a charakteristickou citlivost 91 dB / W / m.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 6

T66 narostly do výšky 124,1 cm (včetně základny), mají šířku 19,1 cm a hloubku 37,6 cm. Základna sama má půdorys 30 x 43,2 cm. Celé reprosoustavy váží 27,2 kg.

Poslech probíhal v showroomu dovozce na dvou sestavách – s JBL MP350 / SA550, alternativně s Mark Levinson No. 5101 / No. 5805. Oboje bylo napájeno přes AudioQuest Niagara 7000. Ke srovnání jsme měli JBL HDI-3600 nebo Studio 620 téže značky + řádku modelů AQ. Propojeno bylo střední kategorií kabelů AudioQuest.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 9

V čem si T66 nezadá snad s žádným ze sourozeneckých modelů, to je podání basů. Aktivní řešení se vypořádalo s mohutnými zhoupnutími nízkých tónů u „Black Wolf Blues“ Margo Price („Strays II“ | 2023) s nadhledem. Přestože poslech probíhal ve velmi velké místnosti a na střední „tovární“ nastavení, bylo basů na poslechovém místě naprosto dostatečné, vlastně i mírně dominující množství – jsou šťavnaté, silou i důrazem připomínají dobře naladěný subwoofer (což ostatně odpovídá realitě). Objem se zdá být trošku nadsazený (nic, co by trocha kroucení voličem vzadu nedoladila), díky tomu je však reprodukce bohatá a poddajně měkká. Základní charakter působí přesně v duchu dosavadní produkce GoldenEar. Přestože s elektronikou Mark Levinson stoupla zřetelně konkrétnost i v aktivní spodní části, nejsou vlastně T66 nějak moc citlivé na připojený systém.

U nijak krásně namixované „Soak Up The Sun“ (Soccer Mommy | „Karaoke Night“ | 2023) se ukázala zajímavá věc – T66 jsou totiž velmi vstřícné i k takhle (co do zvuku) obyčejnému materiálu a poslech byl fajn. Slyšíte omezení, ale nevadí. Zvuk je plnější, relativně energický, ale ne drahý a přímočarý, spíše oble příjemný. Vyniká ale o to víc solidními, až velkými proporcemi, zpěvačka má v zásadě realistickou lidskou velikost. Podání středů má maličko koncertní dotek. Na středech se pak projevují rozdíly mezi elektronikou nejvíc, přesto s čímkoliv, s čím je zapojíte, hrají T66 hlavně „komfortně“, byť se slušným množstvím informací a kontroly. Primární je však nikoliv prozaická přímost, ale barevná šťáva a chuť hrát.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 15

Maličko křiklavější výšky v „Ready Set Go“ (Grace Potter | „Mother Road“ | 2023 | GEP Adventures) podaly reprosoustavy odvážně, velmi jasně, se skvělým rozlišením páskového měniče, ale také dosti zřetelně. Ne agresivně nebo vřeštivě, přesto v proporčně větším zastoupení, což ústí do jasnějšího projevu, vyváženém naopak temnějším basem dole. Díky tomuto charakteru ale působí T66 velmi informativně, tím víc, že zvuk na horních frekvencích je rychlý a disciplinovaný. S méně prominentním projevem elektroniky Mark Levinson se projev pak výsledek uklidnil a ještě trochu přibylo detailů.

Nabasovaná „La jetée“ (Raphaël“ | „Haute fidelité“ | 2021 | SONY | 886448619079) využila velkého dynamického potenciálu T66 – ty mají spoustu energie, hlavně proto, že ji „nekonzumuje“ nejnáročnější basová sekce. Je tu spousta snadno dostupné síly a důrazu, ani ve velikánském prostoru se reprosoustavy neztrácely, ba naopak americky rozsáhlé proporce hudby vás dobře obklopí. Vlastně je fajn, jak se GoldenEar ochotně rozehrávají.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 20

Krásně nahraná „I Asked“ z eponymní nahrávky anglických MABGATE z roku 2023 přímo srší detaily, které přes T66 protékají spíše decentněji, přesto je orientace v reprodukci velmi snadná. Je tu už i vzduch, naznačující něco o prémiové úrovni těchto GoldenEar. Hloubky působí vysloveně dobře artikulované (byť větší, bohatější a měkčí), je to takový ten „easy“ přednes, bez snaživé analytičnosti. Má být prostě hezký a přitom nenuceně kontrolovaný a to se vlastně daří dobře. Přesto v každé konfiguraci zůstávají T66 hlavně bujaře zábavné, než že by audiofilsky pátraly po nejjemnějších nuancích.

Jak už jsme řekli, mají T66 poměrně nadstandardně velký zvuk, „Čierna šelma“ Kataríny Málikové („Postalgia“ | 2019 | Slnko Records | SR 0119) odvážně zaplnila prostor mezi i za reprosoustavami, spousta místa kolem jim zjevně svědčí. Scéna se spojila v homogenním celku, se zvuky, majícími kolem sebe spoustu místa, aby se nepřelévaly jeden přes druhý. Není tu taková ta monitorová soustředěnost, přesto už hrají T66 konkrétně, jak byste čekali od dražších reprosoustav.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 11

V čem jsou ale GoldenEar T66 nejlepší, to je tolerantnost. Můžete si skutečně pustit úplně cokoliv a ono to hraje vlastně hezky (trošičku víc nebo trošičku méně podle toho, jakou elektroniku zrovna používáte, ale obecně nikdy agresivně či odtažitě). „All of my Friends are Going to Hell“ (Reverendka Kristin Michael Hyter | „SAVED!“ | 2023 | Perpetual Flame Ministries) je poměrně řízná a přesto jsme neměli problém vytáhnout hlasitost dost vysoko, aby hudba tlačila jako na koncertě, stejně tak zůstávala solidní kontrola i při nízké hlasitosti, kdy se zvuk „nesložil“. V hudbě tu pořád zůstává trocha té původní syrovosti, leč není hrubá či odrazující.

Koncept GoldenEar T66 (potažmo vlastně všech firemních modelů) není postaven na snaze oslovit puristického audiofila, ale naopak běžnou populaci, která si chce svou hudbu užít – jen sytě a bohatě, aby to byl prostě zážitek. A tohle T66 rozhodně umí. Jejich basově i výškově výrazný přednes s talentem pro nekonfliktnost, stejně jako tím, že nepůsobí nijak zvlášť náročně na zesilovač, zajišťuje, že hudba vás obklopí a zábavně bublá. Díky regulaci basové úrovně si můžete energii přizpůsobit chuti a/nebo akustice prostoru, takže o to lépe. V neutrálním nastavení jsou každopádně T66 zábavné, byť mají svůj vlastní signifikantní charakter. Odvádí nicméně svou práci na prémiové úrovni a jdou dál, než většina dosavadních modelů s výjimkou těch nejvyšších.

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 80 metrů čtverečních, velmi vysokým šikmým stropem, firemními akustickými panely AQ a se spoustou nepravidelně rozestavěné audio techniky a reprosoustav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Už od pohledu je jasné, že T66 mají svůj vlastní charakter, definovaný v neutrálním (prostředním) nastavení poměrně velkou dávkou basů, což lze nicméně snadno zkrotit dle chuti a potřeby, ale také výrazným podílem výšek. Pokud však reprosoustavy nenatočíte přímo na sebe, nejvyšší tóny jsou rázem podstatně vyrovnanější. Co zůstává, to je vanička kolem 3 kHz, sloužící většinou při ladění pro zjemnění charakteru reprodukce, potlačení sykavek apod. Je vidět, že už v pásmu středů se začíná energie maličko zvedat. Základní tóny jsou nicméně i ve volném prostoru patrné kolem 30 Hz, což je skvělé na tak štíhlé ozvučnice.

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m2

Frekvenční odezva – možnosti úpravy basového rozsahu (maximum / střed / minimum)

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m3

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m4

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m5

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m6

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m7

Waterfall

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m8

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m9

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2024 11 30 TST GoldenEar T66 m10

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

U charakteristiky impedance samozřejmě musíme vzít v potaz semi-aktivní koncept, takže v úrovni pod cca 200 Hz není křivka nijak relevantní. Celkově ale osciluje kolem 4 – 6 ohm, bez jakýchkoliv excesů, je čistá a kompenzovaná. Stejně tak i elektrická fáze, takže nemusíte mít strach, že by T66 byly nějakou výraznější zátěží pro zesilovače.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]

Kč 174 990,- - klavírní černá

Kč 182 490,- - červený lak

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ vypadají víc k světu, než předchozí generace

+ nastavitelný poměr energie basů

+ velký zvuk

+ na danou kategorii ochotná dynamika s rezervou

+ docela konkrétní a solidně prokreslený obraz

ZÁPORY

- posunuly se (spolu s lepším zpracováním) přeci jen do vyšší cenové škatulky

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: AQ | www.aq.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista