HIFIStyl

Britsko-čínský Quad patří v oblasti domácího audia k velmi konzervativním značkám, velká část produktů v jejich katalogu má kořeny někde za polovinou minulého století. Co je na tom však nejzajímavější je skutečnost, že i tyto v zásadě nijak moc změněné technologie a návrhy obvodů dosud fungují a sbírají jedno uznání za druhým, což se zdá až neuvěřitelné a nemožné. Nejinak je tomu i u elektrostatů ESL 989, které jsou sice již čtvrtou inkarnací tohoto legendárního modelu, ovšem i tak jsou na trhu již neskutečných 50 let.

Model 989 ale není ani poslední evolucí skvělého elektrostatického panelu Quad - dnes již existuje i sofistikovaněji zkonstrukovaný model 2905, o jehož kvalitách nedávno referoval František Kraut a nejlepší možné doporučení mu vyjádřil tím, že si jej koupil jako náhradu za Bowers&Wilkins 801 Matrix, což už musí něco znamenat. Od modelu 989 se liší vlastně jen několika funkčními drobnostmi, ústícími hlavně v o něco níže položenou spodní hranici frekvenční charakteristiky a estetickou stránkou provedení, samozřejmě pak cenou - to zásadní a základní, samotný panel s Mylarovou fólií s hmotností pouhých půl gramu na metr čtvereční, to zůstává víceméně stejné. Tato folie je rozdělena do pásů, každý z nich pak vyzařuje (hlavně) určitou část spektra, adekvátní svému rozměru. Funguje pod trvalým napětím 5000 Voltů jako rotor, kmitající s poměrně malou výchylkou mezi dvěma statory - mřížkami. Tohle všechno drží pohromadě jen vrchní kryt, rám konstrukce, překrytý průzvučnou látkou a masivní podstavec s oddělitelnými hroty, v němž se skrývá také napájecí část (reprosoustavy musí být trvale pod proudem) a který na zadní straně hostí masivní reproterminály. Celkový vzhled je vlastně velice jednoduchý a ve správné barvě také překvapivě elegantní, ačkoliv s velikostí 1,3 metru na výšku, 0,67 metru na šířku a na podstavci 0,3 metru do hloubky potřebují už pěkný kus prostoru - zvláště proto, že jsou z principu dipólové, tedy vyzařují jak dopředu, tak dozadu. Přes výrazné rozměry je radost je stěhovat - lze i v jednom díky pevné konstrukci a váze 25 kilogramů.

Quad ESL 989 nabízí také víceméně stejné charakteristiky jako „větší bratříčci" - citlivost 86dB se zdá až nečekaně průměrná, v reálu není ovšem žádný problém ani s hlasitostí, ani třeba s použitím nízkovýonných triodových zesilovačů. Deklarována je impedance 8 Ohm, přičemž vypůjčíme-li si měření fundovaných pánů ze Stereopile, neklesá tato po 6,2 Ohmu, což je velmi příjemné. Naměřený frekvenční rozsah z téhož zdroje pak říká, že ve volnějším tolerančním pásmu -6dB se dočkáme z Quadů reálného nástupu zvuku někde na 30ti Hz a ztratí se teprve ze hranicí 20 kHz, v referenčním pásmu -3dB se spodní ohraničení posune na nějakých 35 Hz, což je stále více než slušná hodnota.

Quad ESL 989 jsem slyšel na dvou systémech, ve dvou prostorách, v prví hrál zesilovač Quad II Classic Integrated, alternovaný KR Audio SDi35, spolu s SACD přehrávačem Marantz SA 7001KI či gramofonem VPI Classic (zde přes phono předzesilovač Nagra BPS) a kabeláží KrautWire Ultima II, Quad QL900 či Neyton Frankfurt LS (reprokabely) a KrautWire Guru S nebo Neyton Nuernberg NF (interkonekt). V druhé místnosti to bylo setkání velmi letmé, v čele s CD přehrávačem Naim CD5i a integrovaným zesilovačem McIntosh MA6600.

Kouzlo elektrostatických reprosoustav pro mne spočívá velkou měrou v tom, že dokáží vyprodukovat „velký" zvuk a již od nízkých poslechových hlasitostí ho na sobě cítíte. Když pak nastavíte poslech na běžnou úroveň, přítomnost zvuku a vibrací v prostoru je skutečně velmi uvěřitelná, způsobem naprosto rozdílným od klasické dynamické koncepce - pokud bych někdy nazval projev reprosoustav (není to zvláštní - vždyť elektrostaty vlastně žádné reproduktory nemají) transparentním a lehkým, je to právě tady. Druhá výhoda elektrostatického principu vyzařování je také nesmírná dynamika - však je velký rozdíl, jestli se musí stejnou frekvencí rozhýbat gram nebo dvacetinásobná hmota. S jistým pocitem odhmotnění zvuku souvisí i faktická nepřítomnost ozvučnice, která negeneruje parazitní kmity, nežádoucí dozvuky nebo nezabarvuje a nezkresluje sound svou nedokonalou konstrukcí. Ne snad, že by elektrostaty zase naopak negenerovaly nějaká svá specifická zkreslení, ale řádově nižší než je tomu u klasicky koncipovaných beden dynamických.

Už první poslech elektrostatů na Stingově „zimním" albu „If on a winter´s night", kde skladbě „Soul cake" vládne dynamická basová linka a na pozadí pak chřestí tamburíny, je znát absolutní odlišnost ESL koncepce od čehokoliv jiného. Nejenže je skvostným způsobem podáno rozvrstvení nahrávky, oddělení jednotlivých nástrojů a jejich umístění v prostoru, ale u těchto reprosoustav jsem také jako u jedněch z mála zažil jejich opravdové vymizení z hudební scény - ovšem za předpokladu dostatečně prostorné místnosti, ve 25ti čtverečních metrech nevyzní tato vlastnost tak moc, jak by mohla. Fantastická je také homogenita zvuku, poměrně logická, vezmeme li v úvahu absenci výhybky. Celé přenášené pásmo také subjektivně netrpí žádnými boulemi a propady, ačkoliv možná basu je někdy docela hodně - třeba u velkých bubnů v Mussorgského „Great Gate at Kiev" z disku Crystal Cable Arabesque je rána cítit skutečně až kdesi v břiše, přesto pevně ohraničená a čistá, žádné bláto, žádná nepřesnost. Slyšel jsem i bas pevnější a reálnější, ovšem bylo to z aktivních reprosoustav Cabasse La Sphére poněkud jiné hodnoty.

U Bachova „Preludia a fugy v B Moll" (na varhany hraje Ton Koopman, Telarc 4509 94458-2) je znát přeci jen malý pokles v pásmu někde lehce nad 25 Hz, kde tóny varhan přeci jen už nejsou tak důrazné a jasně čitelné jako celý zbytek pásma, přesto si zachovávají vřelost a hudebnost, která nenutí řešit Hertz sem či tam.

Vůbec měkkost projevu ve smyslu pohody, jemnosti a dlouhodobé neúnavné poslouchatelnosti patří k velkým kladům Quadů (či ke kladům povedené elektrostatické koncepce obecně). Třeba Davisův poměrně náročný opus „Tribute to Jack Johnson" nutí hlasitost spíš zvyšovat než snižovat, vnímáme tu reálně velké činely, jasně kovové (žádný „plech"), umístěné jasně v prostorové scéně, stejně tak tlusté struny baskytary mají svou jasnou texturu i přesné ohraničení, mikrodynamika každého nástroje je podána bezchybně, jiskřivá Milesova trumpeta vévodí prostoru bez náznaku nepřirozenosti.

Ani vokální skladby typu „Pie Jesu" Rutterova „Requiem" (opět audiofilský disk Arabesque) nejsou ochuzeny o maximální působivost - pásmo středů je vyrovnané, hladké a přesné, zde obzvláště vynikne schopnost 989 „zmizet" z poslechového prostoru. Sbor je roztažený před i za reprosoustavami, stejně jako kolem nich, stereo obraz je pevný a spojitý, navíc nesmírně uvolněný a lehký. Skvělé je i nahlédnutí do malých detailů, slyšíme snadno odrazy hlasů v chrámové síni, vnímáme onu velkou masu vzduchu, to vše servírováno přirozeně, nenásilně a přitom důrazně a s plným detailem, občas kosti rozvibruje velmi decentní pedál, „bručící" přesně, konturovaně a „nekutálející" se za zbytkem pásma.

Za necelých 170 000,- už máte poměrně velké právo očekávat od Quad ESL 989 kus pořádné práce. A za svých 170 000,- jí také opravdu pořádný kus dostanete. Skvostná schopnost nebývale široce a hluboce rekonstruovat prostor nahrávky, jemnost a hladkost zvuku, minimální zkreslení, perfektní dynamika a podání transientů, ovšem jen do určité poslechové hlasitosti. Když na Quad prostě příliš přitlačíte, jejich ochranné obvody sepnou a je po večírku, což zájemce o koncertní hlasitosti patrně odradí. Ty, kteří ale touží po čistotě a lehkosti zvuku, maximu detailů a přesto po zachování důrazu a plnosti, ty Quad ESL 989 osloví, protože tak přirozenou a plnohodnotnou reprodukci v dané cenové kategorii těžko pohledat. Vlastně jí těžko pohledat i v mnohem vyšších cenách, vždyť stejný elektrostatický panel (byť s lépe vyřešeným napájením, několika vylepšeními a hezčím obalem - ten osobně považuji u 989 za jednu z mála slabin) stojí v podobě ESL 2905 o pěkných pár desítek tisíc víc. Pro mě osobně jsou Quad ESL 989 reprosoustavy natolik dospělé, talentované a v reálném životě bezchybné, že být jejich majitelem a mít pro ně vhodný prostor, neměl bych potřebu dalšího hledání.

Kč 167 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ lehký, přesný, rychlý a detailní zvuk

+ přirozenost a uvolněnost

+ stačí opravdu malý výkon - 20 Wattů bude až až

+ cena, která za celopásmovou elektrostatickou reprosoustavu třídy high-end, plně odpovídá

+ vlastně stejný panel, tedy zdroj zvuku, jako u referenčních ESL 2905

ZÁPORY

- některé části vypadají lacině

- nutnost nechat je „dýchat" ve větším prostoru

- tvrdá elektrická hudba bude znít lépe z dynamických reprosoustav

- vyžadují opatrnou volbu zesilovače - příliš výkonný stroj způsobí při vyšší hlasitosti zkrat membrány

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

KAS Audio

http://www.kasaudio.cz/  - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 602 406 436

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista