Je to už 53 let, co se v dánském Glyngøre rozhodl truhlář Presben Jacobsen vyrábět reprosoustavy. A jen o dva roky později, v roce 1968, přibral do svého projektu švagra Juliuse Mortensena a vzniklo JAMO (JAcobsen + MOrtensen). Stačilo jen deset let na dosažení prvního milionu prodaných kusů, což je i z dnešního pohledu imponující úspěch. Na oslavu výročí si firma v roce 2018 nadělila limitovanou edici sloupku D 590.
Jde o štíhlý sloupek se zakulacenými boky a úzkou zadní stěnou, vyrobený z klasických MDF Profilů a posazený na bytelném podstavci. Primárně je koncipovaný tak, že na přední straně zůstává zapuštěná krycí mřížka s pěkným tkaným tvídovým vzorem a páskem zhruba ve dvou třetinách výšky nad podlahou. Celkově pak působí čistě a moderně, štíhlý profil a tvarování dobře skrývá ne úplně drobné rozměry - výšku 106 cm, šířku 26,1 cm a hloubku 39 cm. To vše podtrhuje hmotnost 25,8 kg.
Zadní panel tvoří čistá černá plocha, v jejíž spodní části je zasazena lehce tvarovaná vanička s dvěma páry terminálů. V horní části se otevírá poměrně výrazný bassreflexový nátrubek.
Po odejmutí vrchní části krycí mřížky spatříte vepředu tři reproduktory v D´Appolito rozložení, koše středotónových reproduktorů lehce překrývají planžetu reproduktoru vysokotónového. Co pak vidět není, to je basák, směřující do mezery mezi kabinetem a základnou.
Nejvyšší tóny vyzařuje klasická měkká kopulka o průměru 2,5 cm, střední tóny hraje dvojice kónusů o průměru 12,7 cm a basový měnič má průměr membrány 20,3 cm.
Jamo D 590 SE má udávaný frekvenční rozsah 35 - 20 000 Hz (+/- 3 dB), charakteristickou citlivost 90 dB a jmenovitou impedanci 4 ohmy. Dělící frekvence třípásmové výhybky výrobce uvádí jen orientačně - "zhruba" 150 a 3 000 Hz, což je pásmo, ve kterém pracuje středotónový měnič.
Sloupek D 590 SE jsme měli možnost poslouchat v rámci redakčních sestav - zkoušeli jsme Cambridge CXC s Cambridge CXA80 a také OPPO UDP-205 s Norma Revo IPA-140, porovnávat jsme tak mohli s Fischer&Fischer SN-70 a Harbeth Monitor 30. O použité kabeláži a dalším příslušenství se dozvíte více v pravém sloupci -->.
Od reprosoustav velikosti D 590 SE byste čekali spoustu energie a ochotu jít pěkně hluboko - a právem, protože Jamo se rozhodně nebojí třeba v Cohenově "Nu Nu" ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603) sáhnout v plné síle až k nejhlubším polohám kontrabasu. Je to bas měkký, sázející hlavně na objem a pocit mohutnosti, jakési zahuštění a váhu, plynoucí z velkého objemu. Je to takové celkově rozmáchlé, nikoliv audiofilské, ale spíše efektní. Máte-li ale chuť na mocné zamručení, na pocit váhy, tak jste na správné stopě.
Střední pásmo se zpěvem The Singers Unlimited ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) pak bylo výrazné a s hlasy slušně čitelnými. Pokud chcete, aby se Jamo D 590 SE otevřely na své plné možnosti, je třeba je nechat hrát spíše více nahlas a ideálně i z dálky alespoň kolem tří metrů - právě tak jako kdyby se zvuk zakotvil tam, kde má být. Celkové ladění ale za všech okolností zůstává hebčí, jemnější, ne úplně dokonale transparentní, ale slušně čitelné. Dominantní je objem basového spektra, ale vokální pásmo se v něm neutápí.
Lehký cinkot vibrafonu v "Children´s Song", kde hraje Gary Burton s Chickem Coreou ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057), zněl tak nějak uvolněným dojmem, s fajnovou znělostí, ale stále hlavně jemností a hebkostí až sametovou. Místy máte pocit, že tón zazní v objemu až zvýrazněném, ale není to vysloveně o nacinkanosti. Detail je pak slušný, nikoliv však na vrcholu dané cenové třídy. Na to se D 590 SE drží příliš snahy o neútočnost.
Z velkých ozvučnic prakticky vždy dostanete velký zvuk, nejinak je tomu i u těchto Jamo - dynamika v elektronické "Eden" Stéphana Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) fungovala bez ohledu na připojený zesilovač v tom případě, že jsme hráli nahlas. Čím víc, tím více byly D 590 SE ve svém živlu, jak se zdálo. Zvuk má zátah hlavně odspodu, je tu cítit fyzicky důrazný impuls a Jamo umí hrát mocně a mohutně, byť je to spíše trochu efektní záplava, než audiofilie.
"Feeling Yourself Disintegrate" v podání The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) byla vlastně slušně čitelná, je to solidní standard dané třídy, nicméně opět to není ono audiofilské soustředění na jemné nuance, ale spíše tu a tam vytažení části pásma do popředí - krom okrajových frekvencí jde zejména o vokální spektrum. Je to přeci jen poněkud efektní rukopis, ale na druhou stranu je to třeba také firemní podpis.
Koncepce Jamo D 590 SE vyžaduje poměrně dost péče při prvotním umisťování v prostoru - jde o to, že díky D´Appolito rozložení reproduktorů jsou reprosoustavy značně směrové ve vertikální ose a kupodivu i v té horizontální, takže na natočení ke sweet spotu poměrně dost záleží. Co víc, ve vzdálenosti 2,5 metru a méně je prakticky nejde poslouchat a teprve zhruba ve třímetrové vzdálenosti jako kdyby se všechno usadilo na své místo. Pak i "Ruby, My Dear" Theloniuse Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) funguje tak jak má, má značnou šířku a nástroje jsou velké. Vjem hloubky není tak výrazný, ale už se tam přeci jen objevuje, zakotvení nástrojů pak také není audiofilsky holografické, ale je tu prostě cítit, že velikost je dominantní. Jamo budou slušet velké prostory a poslech zdálky.
Na druhou stranu, přes onen bezpochyby trochu efektní charakter umí D 590 SE hrát nekousavě i ve skladbách, kde byste to vlastně nečekali - třeba "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) byla i v momentu intenzivního syrového zpěvu podpořeného přívalem elektroniky vlastně dobře poslouchatelná. Opět tedy platí, že pokud žádáte jiskru a šmrnc, je třeba otočit volume (řádně) doprava a pak se D 590 SE otevřou a své měkkosti, vřelosti a plnosti vtisknou i řád.
Jamo D 590 SE jsou poměrně specifické reprosoustavy - najdou se v nich totiž zejména ti, kteří mají rádi všeho hodně. Hodně zvuku, hodně basu, hodně "hmoty", hodně materiálu - ale třeba i (poměrně) hodně hlasitosti nebo hodně velkou vzdálenost, z níž se poslouchá. Soužití s D 590 SE tak má své nároky, jak je patrno, ne nejmenším z nich je i možnost pečlivě je ustavit v poslechovém prostoru, aby jejich stereo obraz zapadl na správné místo. Pokud ale máte rádi hodně energie, která je ale tolerantní, pokud si rádi dopřejete spíše hlasitější zážitek a pokud máte rádi pocit, že jste dostali velké reprosoustavy bez nutnosti proinvestovat celoživotní úspory, pak jsou D 590 SE možná i pro vás - jsou značně specifické, ale ve správných podmínkách umí být zajímavé.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Jamo D 590 jsou specifické tím, že díky své konstrukci se jejich energie sladí do požadované úrovně ve vzdálenosti kolem tří metrů - tudíž měření z jednoho metru vypadá dosti hrozivě. Mocný propad na úrovni 3 500 Hz je artefaktem D´Appolito rozložení, absence energie v pásmu pod 200 Hz zase problém toho, že bas míří směrem dolů. Ani s přihlédnutím k tomu však D 590 SE neměří zrovna prvotřídně - slibovaných 35 Hz je v reálu nástup spíše na úrovni 45 Hz, vidět je také zdůraznění výšek (červená linka ukazuje energii v ose, černá pod úhlem 30 stupňů). Celkově se v udávaném rozsahu Jamo pohybují v toleranci cca +/- 8 dB. Jak už bylo řečeno, při měření v poslechovém místě, vzdáleném cca 2,8 m od reprosoustav, zmizí v ose tweeteru propad mezi 2 a 8 kHz, ačkoliv mírné zdůraznění výšek tu stále je. Lehce se také vyplní propad mezi 100 a 200 Hz, byť peak na 50 Hz zůstává zvýrazněný. Celkově je na D 590 SE patrné, že je prostě musíte bez diskuse poslouchat s odstupem.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Křivka impedance se propadá v pásmu mezi 70 a 150 Hz až k hranici 3 ohm, sedlo na cca 33 Hz napovídá, že tam leží naladění bassreflexu. Křivka je čistá a nenaznačuje přítomnost nežádoucích rezonancí. Elektrická fáze vykazuje výkyv k relativně vyšším negativním hodnotám v oblasti kolem 60 Hz, ale jinak také nemá nikterak dramatický průběh. Celkově ale nejsou D 590 SE úplně jednoduché a zaslouží si spojení s nadstandardně solidním zesilovačem.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ ✓]
Kč 39 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2082-jamo-d-590-se#sigProIdb0aec1ebd2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velký zvuk
+ poměrně nekonfliktní
+ příjemné střední pásmo
+ umí velmi dobře hrát nahlas
ZÁPORY
- vyžadují péči při umisťování - potřebují spoustu prostoru i pečlivé natočení
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz