Jméno IsoTek vyjadřuje vše, co je potřeba vědět o náplni práce této firmy. Iso jako „izolační“ a Tek jako „technologie“. Filozofií Keitha Martina, hlavního inženýra, zakladatele a mozku i srdce celého tohoto projektu, je tvrzení, že vše, co se týká nedokonalosti zvukového podání je jen technický problém a že každý technický problém musí mít své technicky zdůvodnitelné řešení. I proto se absolvent technické univerzity a již od puberty milovník hudby a vlastník mnoha hi-fi přístrojů nadchl pro myšlenku uplatnit své technické znalosti v oboru, který v té době zůstával více než opomíjený – napájení high fidelity. Tam totiž Keith cítil slabinu v konstrukci, jíž by mohl pomoct napravit a hlavně sám pro sebe tak zvýšit kvalitu reprodukce.
Již od roku 2001 sbírá IsoTek desítky ocenění a celkem rychle se dostal do čela tohoto pořád ještě ne zcela uznaného podoboru hi-fi. Není se zase tak co divit – druhou částí filozofie firmy je totiž tvrzení, že jakýkoliv produkty IsoTek dokáže posunout zvuk systému (samozřejmě adekvátního své úrovni) o větší kus, než výměna jakéhokoliv komponentu za stejné peníze. Než tedy za 27 tisíc pořídit nový zesilovač, CD přehrávač nebo kabely, podle IsoTeku bychom měli investovat třeba zrovna do jejich modelu Aquarius, nastupujícího po osvědčeném MiniSub. Nebo ještě lépe – nekupovat nový komponent za 50 tisíc, ale pořídit si Aquarius třetí generace včetně nejvyššího napájecího kabelu DC Syncro s aktivním řešením filtrace. Zvukový přínos totiž – prý – má být stejný. Ostatně Keith Martin sebevědomě tvrdí, že se dosud nesetkal s elektronikou, pro niž by IsoTek s některým svým modelem nebyl zvukovým přínosem.
Aquarius třetí generace je nejvyšším z nejnižších (dá-li se tak nazvat vstupní řada, sama o sobě na vysoké úrovni), nad ním sídlí ještě výrazně dražší řady Reference a Ultra Reference, včetně třeba IsoTek Genesis, aktivní pračky v ceně slušně vybaveného automobilu. Vodnář však zůstává ve vodách rozumných cen a přitom se těší v současnosti pověsti napájecího filtru s pravděpodobně nejlepším poměrem ceny a výkonu na dnešním trhu. Oprávněně? Uvidíme…
Po rozbalení možná uživatele překvapí, že IsoTek nedodává ke svému filtru (celkem logicky podle své filozofie) žádný napájecí kabel. Je tak třeba počítat s další investicí do kvalitního kabelu – ideálně se osvědčil nejvyšší IsoTek DC Syncro, který by ovšem cenu síťového filtru rovnou zdvojnásobil. Filtr přichází v industriálně vypadající krabici s rozměry 444 x 85 x 305 mm a váze 9 kg. Jednoduchý a účelný vzhled dává jasně najevo, že hlavním cílem IsoTek Aquarius je funkčnost. Čelo nenarušuje nic kromě loga výrobce a dvojice LED diod, citlivě zakomponovaných těsně pod logo. Přístroj má na spodní straně dvojici pojistek, jednu klasickou „hifi“, jakou najdeme na jakémkoliv jiném přístroji, jednu masivní, která slouží pro zapnutí a vypnutí přístroje.
K dispozici Aquarius dává šest dokonale oddělených zásuvek Shuko. Dvě z nich jsou ocejchovány na 16 ampér a vybaveny termomagnetickými pojistkami. Zbylé čtyři jsou dimenzovány na běžnějších 5 ampér a vybaveny klasickou pojistkou. Ony zmiňované čtyři zajišťuje firemní technologie Adaptive Gating – filtr, který se automaticky přizpůsobuje aktuálnímu odběru proudu a optimalizuje filtraci pro ten který komponent. IsoTek také vyvinul nový typ tlumivky z magnetické slitiny – má zvládnout větší frekvenční rozsah, další ochrany uvnitř přístroje pak zvládnou až nárazových 67 500 ampér, což s velkou pravděpodobností vystačí pro jakoukoliv běžnou situaci. Maximální výkon nabízí Aquarius na úrovni 3 680 Wattů, takže anii náročná zařízení s velkým odběrem by neměla být dynamicky limitována.
IsoTek Aquarius filtroval napájení pro zesilovače NAD C370, Rotel RCX-1500 a Audio Exklusiv P12. Dále pak pro zdroje signálu Pioneer BDP LX-71, KingRex UD384 a Naim CD5i. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30 a Quadral Acent 90, sluchátkovou sekci zastupovala Sennheiser IE8 a beyerdynamic DT1350. Signálová kabeláž nesla značky Eagle Cable, Monster Cable a QUAD, reproduktorová pak ProAc Response Signature Black a Xavian Mondiale. Napájecí kabely byly zvoleny buď „supermarketové“ noname, KrautWire Omega nebo čtyři z portfolia IsoTek – Elite, Optimum, Extreme a DC Syncro. Poslední jmenovaný pak jen pro napájení filtru. Pro porovnání kvalitu proudu zlepšoval filtr značky Xindak.
Prvním kotoučkem, který přiletěl do mechaniky byly Nine Inch Nails a jejich „Year Zero“. Pulsující syntetické linky, podpořené ostrými kytarami a basou zní najednou nějak jinak, až to jednoho zaskočí. Po chvíli poslechu vyplyne na povrch, že výrazný rozdíl ve zvuku je způsoben subjektivním pocitem chybějícího basu. Ještě dalších pár minut a „Survavilism“ z výše zmíněného alba dokáže, že jediné, co ze zvuku zmizelo, byla nepřesnost a nežádoucí doznívání (nejen) basové složky. Umělé tóny spodního pásma jsou tvrdé jako žula a přesné jako metronom. Po odpojení filtru objemově nabudou, ale jejich přehlednost se rázem propadne o řád a také plynutí nahrávky jako by se zadrhlo.
Ještě znatelnější rozdíl v kvalitě reprodukce přichází u složité orchestrální hudby typu „Velké brány Kyjevské“ od Mussorgského (testovací album Crystal Cable Arabesque). Aquarius nedonutí vaše přístroje přečíst z nahrávky více detailů nebo snad lépe ztvárnit texturu a barvy nástrojů, dokáže je „jen“ nechat vyniknout. Pozadí signálu je inkoustově černé a tišší než džungle těsně před bouří. Díky tomu lze zaslechnout i detaily, které se předtím poněkud rozmazávaly a utápěly v ruchu (ten si ovšem posluchač pořádně ani pořádně neuvědomí, dokud si nevyzkouší jaké to je bez něj). Přichází tu i subjektivní zvýšení dynamiky a když orchestr na konci skladby zavelí k nástupu, energie jasně přehledné dechové sekce, všech vibrujících strun a kdesi pod nimi tlukoucího srdce masivních bubnů bere dech.
Rebecca Pidgeon na své „Spanish Harlem“ patří mezi nejlépe nahrané hlasy současného světa high fidelity a je skutečnou radostí jej vokál poslouchat na špičkové sestavě. Křehký dívčí hlas z Cheskyho testovacího disku plyne jemně, něžně a nesmírně přirozeně, oproti reprodukci bez Aquaria jako kdyby spadla nadbytečná vrstva, jako kdyby filtr od IsoTeku smetl z nahrávky prach a nechal vyniknout barvy a malé nuance hlasového projevu.
Největší přínos filtru Aquarius je bezpochyby v basové složce, kde zkreslení vnesené nekvalitním (či přesněji řečeno běžným) napájením přímo ze zásuvky ovlivňuje signál nejvíce. Ovšem na celém pásmu je jasně slyšitelné zklidnění a jakési uvolnění. Přitom je jasně pozorovatelné i zkonkrétnění ohraničení jednotlivých tónů. Velmi dobře je to znát hlavně na drobných detailech v pozadí nahrávky, které najednou nabývají konkrétnější podoby. Vezmeme-li třeba sbory v „Pie Jesu“ z Rutterova „Requiem“ (Crystal Cable Arabesque CD), dočkáme se s filtrem IsoTek vzdušnějšího, lépe rozprostřeného prostoru a rozpoznatelnějších, méně zkreslených a tím i přirozenějších hlasů – opět prostě o jeden krůček k realitě.
IsoTek Aquairus odvádí za 30 tisíc velice dobrou službu. Zvláště pro levnější zařízení, která mají poměrně kompromisně sestavenou napájecí část, je IsoTek opravdovým požehnáním. I přesto je kvalitativní přírůstek znát i na integrovaném zesilovači řádu sto tisíc, zvláště pak napájíme-li Aquarius kabelem DC Syncro (byť stojí stejně jako filtr samotný). Investice tří desítek tisíc je tak v tomto světle skutečně víc než výhodná, protože i kdybychom dané peníze zaplatili za řádově lepší komponent, vylepšíme pouze jeden (a může hrát tak, jak hraje jeho levnější obdoba s filtrem Aquarius), kdežto zapojíme-li hned za zásuvku právě IsoTek Aquarius, pomůžeme větší či menší měrou všem připojeným komponentům. A oproti jiným filtrům – ať už je to Xindak nebo i později zkoušený Enerr – IsoTek funguje lépe. Proti některým podstatně lépe, proti některým jen o něco málo, ale stále dává kvalitě zvuku patrně největší přínos, jaký si za dané peníze můžete koupit.
Poznámka pod čarou:
Bezpochyby zajímavý je nejen samotný filtr Aquarius, ale také spektrum kabeláže IsoTek. I mezi nimi je totiž jasně slyšitelný odstupňovaný rozdíl. Na rozdíl od mnoha jiných výrobců, IsoTek nesází na extrémně drahé kabely (jakkoliv se necelých 30 tisíc může zdá za jeden vodič opravdu hodně – ale co to je například oproti stejné částce v EURO za podobný kabel od Kharma?). Pomineme-li DC Syncro, kabel aktivně blokující DC složku napájení, jsme v ceníku u TOP modelu jen lehce nad deseti tisíci.
DC Syncro je fantastický kabel, který přináší do reprodukce všechny výše popisované atributy v plné míře, byť je cenově pozicován hlavně pro nejvyšší modely. I přesto pokud je pro případného zájemce dosažitelný, není lepší cesty k čistému napájení.
Modely Extreme a Optimum jsou už cenově blíže, zvláště Optimum (tak jak jeho název napovídá) nabízí ideální poměr ceny a výkonu. Zvláště pro napájení zdrojů signálu, ať už je to cd přehrávač či převodník, je tento kabel naprostým ideálem. Za několik tisícovek navrch totiž již Extreme nabízí jen drobné nuance navrch. Přesto tu opět platí skutečnost, že je-li dostatek financí, určitě si i filtr úrovně Aquaria zaslouží „ten lepší“.
Základní kabel Elite pak ideálně poslouží pro transporty nebo levnější zesilovače – za pět tisíc nabízí kabely i poměrně široká konkurence a přestože Elite je dobrý kabel, lépe je došetřit tři tisíce a pořídit si Optimum. Proč totiž kupovat jen dobrý kabel, když za relativně málo navrch můžete mít skutečně skvělý?
IsoTek v oblasti kabelů nabízí stejný přístup jako v oblasti filtrů – velmi dobrý výkon za danou pořizovací cenu a jedny z největších (ne-li jako u filtrů patrně největší) zvukové přínosy, jaké lze za dané finance do svého hi-fi systému přinést. Řešíte-li tak otázku kvalitního napájení, sáhnutím po značce IsoTek určitě chybu neuděláte a zvuk téměř jakékoliv sestavy se zvedne minimálně o třídu.
Kč 29 990,- - Aquarius EVO 3
Kč 27 490,- - DC Syncro
Kč 12 990,- - Extreme
Kč 7 990,- - Optimum
Kč 4 990,- - Elite
--- --- --- --- ---
KLADY
+ 100% odstavení rušivých signálů ze sítě
+ zpevnění a zkonkrétnění reprodukovaného signálu
+ subjektivně větší dynamika
+ velmi dobrý poměr ceny a výkonu
+ perfektní izolace jednotlivých zařízení a jejich ochrana v jakémkoliv případě
ZÁPORY
- v kombinaci s ideálním DC Syncro příliš vysoká cena
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
Perfect Sound Group
www.perfectsoundgroup.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 272 658 390