Jméno Ceratec jistě očima ctěného čtenáře již někde proběhlo. Nepatří sice mezi nejviditelnější, ale stále poměrně dobře známé značky a reprosoustavy vyráběné pod touto hlavičkou jsou ideálním doplňkem chladných moderních interiérů. Ano, přesně tak - jedná se o ty skleněné, elegantně tvarované, žebrované nebo třeba také svítící reprosoustavy, které prý mimo jiné i docela dobře hrají. Tak právě tato firma se rozhodla stvořit jinou společnost, zcela novou a nezávislou značku, která dodá to, co seriózní výrobce reprosoustav sám až tak úplně patrně vyrábět nechce - příslušenství. Hroty, nožičky, stabilizátory, absorbéry rezonancí, keramické, titanové i kovové příslušenství pro zlepšení zvuku. Přivítejme Cold Ray.
Uvádět v nadpisu kombinaci obou značek je vlastně špatně, protože podíváte-li se na http://www.cold-ray.com/ , oficiální web nové značky, jméno Ceratec je zmíněno jen velmi opatrně v copyrightu. Cold Ray se tak snaží stát jako samostatné nové jméno a zdá se, že se mu již relativně daří (však historie tohoto názvu sahá až hluboko do roku 2001).
Výrobce na svém webu velmi sebevědomě prohlašuje, že antirezonanční a antivibrační systémy obecně pomáhají z reprodukčního systému vydolovat poslední zbytky jeho potenciálního maxima. Dobrá tedy, myšlenka to není nelogická a v zásadě bychom ji mohli přijmout jako výchozí fakt. Omezení nežádoucích vibrací a rezonancí by tak mělo mít za následek (říká Cold Ray):
- díky oddělení systému od prostředí nevznikají zvukové artefakty
- díky lepšímu rozložení váhy lze na stojany a nábytek položit i těžší komponenty
- propočítané parametry zaručují při správném použití plnou mechanickou stabilitu
- zvuk by měl být čistší, detailnější, s otevřenější a usazenější zvukovou scénou a lepší tónovou vyvážeností
- bas by měl být pevnější
- i obraz televizních obrazovek by měl být kontrastnější a klidnější
Co je třeba zdůraznit před reálným zhodnocením účinku produktů Cold Ray je jejich jasné zacílení na dražší komponenty - už jejich cenová hladina hovoří za vše. Čtyři keramické oddělovací nožičky stojí poměrně nehezkých 9 000,- (a to budete potřebovat alespoň dvě sady pod reproduktory plus jednu sadu pod zdroj signálu), ale utratí-li někdo půl milionu za zesilovač, další statisíce za reprosoustavy, proč by nemohl utratit 50 000,- za další příslušenství? Pochopitelně, že k přístrojům za 10, 30 ale ani 50 tisíc se nikdy nebude jednat o adekvátní investici.
K testu přímo od výrobce dorazila čtveřice nesmírně elegantních krabiček - minimálně formu, vzbuzující první vynikající dojem, mají u Cold Ray zvládnutou na jedničku. Černé, papírové, příjemné na dotek, při otevření předávající pocit přesnosti, smyslnosti a lákavosti pro ty, kteří mají kladný vztah k industriálnímu designu. Je radost vzít hliníkové výlisky do ruky a cítit jejich váhu, přesný tvar a dokonalé opracování. Z produktů u Cold Ray vybrali tři různé řady Cold Ray Solutions, neboli podložek pod hroty. Dorazily jak velké (č. 1 - po 4 kusech za nějakých patnáct set) a střední (č. 2 - po 4 kusech zhruba za tisíc korun), tak malé (č. 3 - po 8 kusech opět za nějakých patnáct set). K nim ještě přibyla krabička s příslušenstvím typu „slož si sám" - čtyři „čepičky", čtyři keramické kuličky a čtyři hmotné šroubovací „jehlany" s dovnitř zakulacenou špičkou. Jedno složeno k druhému vytvoří pevný a stabilní hrot s kulatou špičkou, který absorbuje i poměrně násilné vibrace (např. záměrné poklepání). Zde se ovšem už dostáváme do cenového ranku kolem devíti tisíc za sadu, kde už legrace přestává a takto naceněné příslušenství už by mělo být víc než jen pro dobrý pocit.
Podložky byly zkoušeny pod velkými stojany s Harbeth Monitor 30, případně pod malými „stolními" stojánky, na nichž hrály KEF Q100, do mističek se zapíchly také hroty KEF Q900. Sada keramických oddělovacích nožiček pak „hrála" buď pod týmiž stojany nebo pod LCD televizí Samsung, Blu-ray přehrávačem Pioneer BDP LX71, CD přehrávačem Naim CD5i či zesilovačem NAD C370 a gramofonem NAD 5120. Samotnou stabilitu keramických nožiček jsme pak vyzkoušeli jejich „osazením" pod gauč s pozitivním výsledkem, že gauč je rázem o něco výš a přitom stejně stabilní jako byl na svých původních nožkách. Jakkoliv odlehčující a nevážně míněné toto poznání a samotná tato část testu je, ukazuje na skutečně ohromující stabilitu a nosnost těchto keramických drobečků v reálném světě.
Začněme s podložkami. Jejich cílem není patrně žádná výrazná změna zvuku, masivní potlačení vibrací nebo snad dokonce na první poslech slyšitelný přínos ke kvalitě reprodukce hudby a zvuku. Nicméně čím větší model (č. 3 jsou „tlapičky" nejmenší, č. 2 střední a č. 1 pak největší kotouče), tím větší stabilitu vykazoval stojan pod reprosoustavami či sloupky samotné, což by dle všeho mělo logicky přinášet lepší, čili čitelnější, klidnější a přehlednější reprodukci. Logickou se zdá myšlenka, že každý kousek sestavy včetně stojanů a podložek má svůj vliv, tu a tam slyšitelnější, tu a tam neslyšný (jak říká majitel German Physiks - „Je-li reprosoustava dobře udělaná, není potřeba žádného příslušenství."). Všechny modely CRSSP se blíží - alespoň u daného vzorku reprosoustav, které podkládaly - spíše k té druhé kategorii. Přesto, zkouška se sklenkou vody, uloženou na vrchní straně reprosoustavy zcela subjektivně prokázala, že dupnutí v blízkosti (nehrajících) reprosoustav je těmtito podložkami utlumeno (test je to poněkud subjektivní a vágní, to je třeba přiznat, nicméně plná sklenka po okraj se s hroty zapíchnutými do dřevěné podlahy rozlila o kousek více než u stojanů na podložkách), takže jisté profiltrování vibrací podlahy prostě probíhá. A tím pádem zcela jistě bude i situace, kdy toto příslušenství - které má stále ještě cenu v akceptovatelných hladinách - bude mít své opodstatnění.
Vliv a filtrační schopnost CRALCETIT4 je pak ovšem jasně slyšitelná. Hlavní část testovacího času strávily nožičky pod gramofonem NAD 5120 (alias pod exportní verzí gramo TESLA), který - při vší úctě - má odolnost vůči nárazům, vibracím a vnějším vlivům vůbec asi takovou, jakou má led vůči plamenům. Navíc nebohý gramofon stál po celou dobu poslechu na zemi, aby se podmínky co nejvíce ztížily. Po nasazení nožiček na kritická místa konstrukce zahrálo LP Mozart - K370 (Hobojový kvarter) a K617 (Adagio a Rondo) z produkce Speakers Corner (více na http://www.classic.cz/). Teprve v této situaci bylo možno ohodnotit funkčnost keramického oddělovacího prvku. Ač se může zdát, že pokud sedí posluchač na sedačce a v klidu poslouchá při střední hlasitosti, nemá se vlastně moc jaká vibrace až k přenosce donést, opak je ale pravdou - tu kolem starého žižkovského domu projede auto, tu proběhnout sousedovic děti vedlejším pokojem, tu zespodu zatluče koštětem na strop nespokojený jiný nájemník, prostě je pořád něco, co nepříznivě vlévá své kmity do reprodukce a nenechává tak přenosku v klidu projíždět drážkou. Nožky CRALCETIT4 pak všechny tyto vlivy prostě a jednoduše „vygumují" - průběh reprodukce je pocitově klidnější, plnější a přehlednější. Zvláště oblast nižších středů a vyšších basů je na nahrávkách klasické i rockové hudby údernější a detailnější. Dobře je to znát třeba na úderech bubnů v úvodu desky „Odessa" od Bee Gees, v klidnějších prostředí i průměrná přenoska vydoluje z drážek ve vinylu více informací - delší dozvuk, preciznější transienty,...
Vliv nožiček u Naim CD5i, uloženého podstatně lépe než gramofon a sice na racku Spider od Finite Elemente, je mnohem méně prokazatelný a balancuje na hranici psychoakustiky. Možná mechanická konstrukce cd přehrávače i stojanu natolik dobrá, že filtrační vliv nožiček je už zanedbatelný, možná nebylo hráno dostatečně nahlas, aby se v prostředí vytvořily nežádoucí artefakty reprodukce.
Stejně tak reprodukce z Blu-ray přehrávače Pioneer BDP-LX71 přes analogové výstupy neměla ani při vyšších hlasitostech žádný reálně prokazatelný a opakovatlený přínos v reprodukci. Opět jde buď o skutečnost, že mechanická stavba přístroje je dostatečně odolná vůči vibracím a rušení nebo také o to, že kombinace racku a přehrávače odfiltruje sama o sobě dostatečně veškerá rušení.
Vzato kolem a kolem, tak jako u každého podobného příslušenství, i u produktů značky Cold Ray se jedná o doplněk, který poslouží především sestav přístrojů mechanicky nedokonalých, citlivých na vnější vlivy - ideálním příkladem nechť jsou (jistě ne všechny) gramofony, dost možná též digitální zdroje signálu, uložené na vibrujících materiálech typu běžného nábytku či dokonce podlahy. Jedná se prostě o ty poslední kroky k dosažení ideálních provozních podmínek reprodukční sestavy. Nelze však jednotlivé produkty paušálně doporučit komukoliv, co však doporučit lze, to je jedna věc - abyste šli a v případě ne úplně ideálního umístění jednotlivých komponentů si podložky i nožičky vyzkoušeli. Třeba zrovna v tom jednom konkrétním případě budou tím, co posune zvuk k lepšímu.
CRSSP3BLA - EUR 59 (8 ks)
CRSSP2SIL - EUR 39 (4 ks)
CRSSP1BLA - EUR 59 (4 ks)
CRALCETIT4 - EUR 329 (4 ks)
--- --- --- --- ---
KLADY
+ velmi poctivá výrobní kvalita a elegantní vzhled
+ ano, minimálně keramické oddělovací nožičky znatelný zvukový přínos mají
+ vhodné pro majitele dřevěných a všelijakých jiných vibrujících a nadskakujících podlah
ZÁPORY
- funkční nožky s keramickou kuličkou už nejsou zanedbatelnou investicí
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
High-End Audio Studio
http://www.highend.cz/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 224 256 844