Podnikatelské děťátko Franka McIntoshe nese jeho příjmení už 75 let a dnes pod touto značkou najdete ozvučení pro stereo, domácí kino, ale třeba i automobily a lodě. McIntosh se soustředí na to být odlišný – vizuálně, vlastně částečně i technologicky a to vše směruje do prémiového až luxusního segmentu. Snad i proto patrně brnká na nervy zhruba stejnému počtu fandů audio-video elektroniky, jakému naopak přináší všestranné potěšení. Když nic, je třeba McIntosh obdivovat za to, jak širokou plejádu produktů lidem nabízí; v zásadě si můžete pořídit kompletní systém od zásuvky po reprosoustavy.
Nicméně McIntosh jde ještě o kousek dál – má v portfoliu i řešení pro práci s místností, často prakticky ignorovanou a přesto zásadní součástí audio řetězce. Pro ty, kteří nemají chuť cokoliv řešit je tu automatický „korektor akustických neduhů“ MEN220, pro hračičky ovšem čerstvě do katalogu přibyl MQ112, neboli v samostatné skříni uložená osmipásmová ekvalizace, kterou známe z mnoha firemních (před)zesilovačů.
Vnější podoba starosvětského analogového ekvalizéru je prostě McIntosh. Šasi je poměrně nízké, ovšem přesto se na skleněné čelo vešlo vše, co dělá firemní identitu tak nezaměnitelnou. Stříbrné bočnice, výrazné zelené logo a hlavně řádka otočných prvků, jimiž se to celé ovládá.
Po stranách jsou větší, vlevo pro volbu základního chování (přepínání mezi In a Out umožňuje v druhé zmíněné poloze obejít aplikovaná nastavení a porovnávat tak „surový“ a upravený signál), vpravo pro režim zapínání. Nu a mezi tím je úhledně založena horizontální linie devíti knoflíčků pro regulaci energie v rozsahu +/- 12 dB na 25, 50, 100, 200, 400, 1 000, 3 000 a 10 000 Hz. K osmi pásmům je tu ještě Tilt, neboli možnost „naklopení“ celé frekvenční odezvy tak či onak a to o +/- 6 dB, kdy bodem obratu je 650 Hz.
Potěší solidní variabilita vstupů a výstupů na zadní straně. Vstupy mají podobu jedné sady XLR a jedné sady cinchů, výstupy taktéž, ovšem ve zdvojené podobě s tím, že druhé dva výstupy (1x XLR a 1x RCA) jsou primárně pro subwoofer a lze je přepnout do mono režimu.
Dále je tu napájecí zásuvka, šoupátko pro zabránění vypnutí v automatickém režimu bez signálu a nakonec spínací ovládání přes tři 3,5 mm zásuvky – klasická spoušť (vstup / výstup) a konektor na povel aktivující ekvalizaci.
MQ112 tedy poskytuje poměrně přímočaré, jednoduché a snadno srozumitelné řešení – ať už chcete upravit nějaké neduhy z pohledu akustiky poslechového prostoru nebo třeba oživit / zklidnit některé ze svých nahrávek. McIntosh říká, že jde o produkt určený těm, kdož se nechtějí neustále věnovat optimalizaci poslechové konfigurace, pošupování nábytku nebo řešení akustiky v běžném obýváku.
Úprava signálu probíhá kompletně v analogové doméně (takže se na rozdíl od automatických korekcí vyhnete možnému A/D a D/A převodu, snižujícímu nutně rozlišení). Doporučená pozice dle výrobce je mezi předzesilovačem a koncovým stupněm (případně třeba přes páskovou smyčku), protože právě tam se korekce nejsnáze přiřadí úplně všem zdrojům signálu v sestavě. Navíc signál z RCA i XLR se objevuje vždy na všech výstupech, což dává další kousek svobody při volbě konfigurace.
Trochu „mimo“ je pak možnost použití MQ112 i v roli „pomocníčka“ tam, kde váš standardní předzesilovač třeba nemá druhý pár výstupů a vy se chcete pustit do vod bi-ampingu, případně lze touto cestou připojit více subwooferů, než (před)zesilovač umožňuje atd. Jako taková „rozbočka“ je samozřejmě tento ekvalizér celkem drahý, ovšem někomu to i tak může dávat smysl.
McIntosh se příliš nerozepisuje o použitých řešeních, každopádně nabízí docela slušnou řádku technických parametrů. Standardně najdete na výstupu 2,5 V (RCA), respektive 5 V (XLR), ale na vstupu i výstupu zvládne MQ112 až 10 / 20 V. Pracuje (v neutrálním nastavení, tedy s nulovým ziskem) v rozsahu 20 – 100 000 Hz (0, -1 dB), při celkovém harmonickém zkreslení 0,005% a odstupu signálu a šumu přes 115 dB.
Celé zařízení má standardní McIntosh rozměry – šířku 44,5 cm, hloubku 39,8 cm a výšku 10 cm, přičemž váží 6,8 kg.
Ekvalizér MQ112 jsme poslouchali v pražském studiu AV Center a to na sestavě s McIntosh MCT450 a McIntosh MA9500 (přístroj byl vložen mezi můstky pre-out / main in), kdy pro srovnání byl k dispozici na první pohled téměř totožný integrovaný ekvalizér přímo v zesilovači. Poslouchalo se na reprokabelech AQ Thunderbird Zero a prémiových napájecích i signálových vodičích téže značky. Jako reprosoustavy posloužily Bowers & Wilkins 801 D4.
Zásadním testem u tohoto typu přístroje je to, zda sám vnáší nějakou charakteristiku a/nebo změnu do výstupního signálu. A zdálo se, že proti nerozpoznatelnému integrovanému ekvalizéru v MA9500 skutečně ano. Ovlivněné ve středo-výškové oblasti (zhruba v rozsahu 1 dB, tedy nic reálně závažného) bylo dokonce měřitelné na výstupu z reprosoustav. Po nějakých 5ti, možná 10ti minutách ovšem i tato měřitelná složka zmizela a reálně nebylo možné naměřit rozdíl mezi „průchozím“ stavem a momentem, kdy signál prochází celým, byť „vynulovaným“ ekvalizérem. Nicméně s ohledem na to, že změna frekvenční charakteristiky je nativním cílem tohoto přístroje je vlastně trošku fuk, zdali sám o sobě něco vnáší či ne. Sebemenší pohnutí otočných ovladačů způsobí změnu větší…
Můžeme teoreticky samozřejmě popisovat, že při pekelném soustředění se zdá bas ve „Swoon“ Imogen Heap („Ellipse“ | 2009 | SONY | 884977078220) o něco rychlejší a údernější bez vloženého MQ112, případně lze určitě říct, že hlas Zuzany Smatanové v „Otcovi…“ („ECHO“ | 2018 | Pandora | 8588006725896) byl jakoby rozkvetlejší a bohatší, stejně jako že cinkot činelů v „Alfie“ Brada Mehldaua („Day is Done“ | 2005 | nonesuch | 0075597991024) je jaksi subjektivně o špetku transparentnější, když signál neprochází dalšími obvody MQ112.
Jenže má taková kritika reálný smysl? Fakticky samozřejmě ne – onomu veškerému ovlivnění se totiž lze vyhnout buď fyzickým vypojením kabelů ze signálové cesty nebo prostým pootočením kolečka z pozice „In“, kde ekvalizér pracuje, do pozice „Out“, kde pracuje pouze „zkratka“ ze vstupu přímo na výstup.
Reálně zajímavou aplikací bylo změření frekvenční odezvy v poslechovém místě a zkouška „doladění“ do co nejvyrovnanější podoby za pomoci jednotlivých pásem. Samozřejmě, že třeba oproti mnoha a mnoha pracovním bodům digitálních ekvalizérů je osm pásem poměrně málo, tím víc, že jednotlivá pásma mají nižší Q (chcete-li „šířku působení“) a tím se hodně překrývají – chce to tak skutečně zejména v basovém rozsahu pracovat citlivě.
Co je důležité, to je skutečnost, že oproti úpravě podoby výstupu v digitální doméně jsme u MQ112 nenarazili na pocit „suchosti“ nebo „digitální odtažitosti“, analogové ovlivnění možná není formálně tak transparentní, nicméně rozhodně je poslechově zábavnější.
V praktické rovině jsme narazili spíše na skutečnost, že jedno „kliknutí“ regulačního kolečka neznamená v každé poloze tu samou míru ovlivnění frekvenční odezvy, což je další impuls pro to, být při práci s jednotlivými pásmy opatrný. Prvním impulsem je samozřejmě to, že opravdu široký rozsah regulace může snadno způsobit, že vytočení „na maximum“ přetíží ten který měnič…
Nicméně po pár minutách práce – reálně jsme měli po prvním změření finální stav nastavený do 10 minut – jsme dosáhli solidní kompenzace akustických nedostatků daného poslechového prostoru a subjektivně důraznějšího, čistšího a konkrétnějšího vjemu.
Stojí McIntosh MQ112 za danou prémiovou cenovku? Oproti například podstatně levnějšímu „profi“ ekvalizéru elysia xfilter má citelně větší variabilitu, ať už stran nastavení nebo konektivity, stejně tak zřetelně lépe vypadá. Je rozhodně primárně určen majitelům sestav značky McIntosh, hlavně těm, kteří na svém americkém zařízení nemají již integrovanou řádku korekčních ovladačů. Proti nim totiž reálně MQ112 nepřináší žádnou přidanou hodnotu (snad až na funkci náklonu celé frekvenční odezvy). Hledáte-li však možnost pozměnění signálu v analogové podobě (ať už proto, že se s digitálem nekamarádíte, nebo prostě tuto doménu v sestavě nemáte a chcete se vyhnout nežádoucí proceduře A/D a D/A převodu při aplikaci běžných systémů), je MQ112 docela zajímavé řešení, nabízející variabilní konektivitu, dost pásem i široký rozsah, tedy všechno, co je u ekvalizace třeba. Ovšem, pochopitelně, za prémiovou McIntosh cenu.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky systému probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 100 metrů čtverečních, spíš menším zatlumením (kazetový strop, sada panelů Sonitus Acoustics,…), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva – úprava Tilt
Frekvenční odezva – 25 Hz
Frekvenční odezva – 50 Hz
Frekvenční odezva – 100 Hz
Frekvenční odezva – 200 Hz
Frekvenční odezva – 400 Hz
Frekvenční odezva – 1 000 Hz
Frekvenční odezva – 3 000 Hz
Frekvenční odezva – 10 000 Hz
Frekvenční odezva– signál bez vložené MQ112 (červená) vs. s MQ112 v neutrálním nastavení (zelená)
Frekvenční odezva – doladění odpovědi 801 D4 takzvaně „od oka“ (červená bez ekvalizace, černá s ekvalizací)
Kč 109 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/prislusenstvi-a-doplnky/5179-mcintosh-mq112#sigProIdc3ff31069e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ možnost doladění akustických nedostatků a/nebo problematických nahrávek podle chuti
+ variabilita konektivity
+ sám o sobě prakticky není v systému slyšet (po zahřátí)
+ možnosti ovládání chování
+ široký rozsah regulace
ZÁPORY
- cenovka je typicky „McIntosh Premium“
- asi 5 – 10 minut trvá, než se přístroj zahřeje a ztratí se subjektivně vnímaný vlastní charakter
- chod knoflíků jednotlivých pásem by mohl být o něco jemnější a způsobovat tedy menší skoky, zejména v pásmech 1 a 3 kHz
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: E.P. Audio | www.epaudio.cz
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz