Ačkoliv francouzskou značku Norstone jistě znáte hlavně jako výrobce dostupných a přitom hezkých stojanů na audio/video techniku všeho druhu, krom toho ale trochu nenápadně dodává i celou řádku kabeláže. Tu rozdělili do několika sérií, z nichž nejvyšší nese název Jura – přesto stále zůstává finančně velmi atraktivní (tedy na běžné dnešní hi-fi poměry).
Signálový kabel Jura XLR má velice pěkné, bytelné koncovky, lehce industriálně působící šedo-stříbrný oplet a celkově praktické, nicméně dobré zpracování. Žádný okatý luxus, s kabelem se však naprosto pohodově pracuje a konektory pevně a jistě zapadají na místa.
Když jsme u koncovek, tak ty jsou ze slitiny cínu a bronzu, kontakty z tellurové mědi jsou pokovené 24 karátovým zlatem. Uvnitř je mix vláknitých kabelů s průřezy 0,5 a 1,04 mm2, vyrobené jsou z bezkyslíkaté mědi čistoty 99,99%. Na jejich povrchu je vrstvička stříbra.
Na svém místě je udržuje bavlněná výplň, obal je z polyethylenu. Jednotlivé vodiče stíní měděná a fólie Mylar, celý kabel ještě navíc využívá stínění fólií hliníkovou. Celé to nakonec stahuje PVC vrstva.
Žádné další technické informace a parametry Norstone u Jura XLR nezveřejňuje.
Zkouška kabelu probíhala v hlavní redakční sestavě, chvíli místo Nordost Heimdall 2 mezi Norma Revo SC-2 LN a Norma Revo PA 160 MR, v dalším sledu pak ještě mezi Métronome DSC a Norma Revo SC-2 LN – tam namísto KrautWire Super Symetric Gold. Ke srovnání jsme ale měli také Acrolink 7N-A2110 Leggenda a 7N-A2010 Leggenda.
Oproti 3,5x dražšímu redakčnímu Heimdall 2 se zdál bas v „Defiant, Tender Warrior“ (Charles Lloyd | „The Sky Will Be There Tomorrow“ | 2023 | UMG Recordings | 00602458167757) možná o něco méně zaostřený, zato ale pocitově bohatší a přicházející s příjemně pevnou mírou síly. Dal už pocítit sílu velkého instrumentu a za dané peníze pořád nabízel velmi solidní formu. Na hluboké pozice klade možná maličko víc síly, ale určitě ne tolik, aby se zdál těžký nebo příliš robustní. Rozhodně pak vyniká v pocitu plného přednesu, který podtrhne. Ideální pro menší systémy, kde právě hlubšímu tónu chcete dát dostatek prostoru.
Schopnost ukázat pocit barevné bohatosti se potvrdil i ve středním rozsahu v okolí hlasu Christel Alsos v „Two More Days“ („At That Time of the Night“ | 2016 | SONY | 886445956252). Samotný vokál se zdál hebčí, uvolněnější, pohodovější, možná i podtrhující do jisté míry tu přirozenou sladkost ženského zpěvu – je to rozhodně hezké a bez agresivních sykavek, které by mohly poutat přílišnou pozornost.
Výšky v „Bad Self Portraits“ (Lake Street Dive | „Bad Self Portraits“ | 2014 | Signature Sounds) lehce ševelily, není tu snaha o nějaké parciální přiostření pro pocit prvoplánové analytičnosti, stejně tak netrpí zvuk proudící přes Jura XLR ani efektem tlumení, byť celkové vyznění je maličko decentnější. I to ale velmi dobře zapadne do světa řekněme (ne úplně sporadicky) jasněji hrajícího hi-fi, ani ve vyšších sférách ale nebudete mít pocit zaoblení a potlačení, spíše „nezdůraznění“.
Co se nám ale líbilo, to byla jakási vnitřní chuť, s kterou se rozvíjela rytmická síla v „Cha Cha Chai“ (Paolo Fresu / Omar Sosa | „Food“ | 2023 | Tuk Music | 3617053706017). Tóny udávající tempo mají plnokrevnost a sílu, lepší, než by v zásadě dnes dostupná cenovka napovídala. Má to v sobě něco z „francouzské školy“, takovou tu šťavnatost a elegantní houpavost, která v kombinaci s dostatkem váhy působí pohodově.
Skladba „Bolo Na“ od Arooj Aftab („Night Reign“ | 2024 | Verve | 0602458980295) klade v mixu důraz na efektní basové tóny, Jura XLR jim dává dost prostoru, ale nejen v objemu, nýbrž i v dostatečném pocitu síly. Žádná opatrnost, nicméně pěkně bytelný a „neroztřepený“ zvuk. Možná měkčí a vřelejší, přesto už přehledný a ne „obyčejný“ – rozhodně výtečný výsledek a nad očekávání toho, co kabel stojí.
Scéna „Reincarnation Blues“ profesora současné hudby, bubeníka, skladatele, multiinstrumentalisty a jeho kolegů klavíristy Aarona Diehla a baskytaristy Matta Brewera (Tyshawn Sorey Trio | „Continuing“ | 2023 | Pi Recordings | 0808713009828) se zdála mile velká, zejména díky celkově neutlačenému přednesu. Nástroje nejsou zaostřené takovým tím monitorovým stylem, k němuž inklinuje zrovna třeba Nordost, ale rozhodně to neznamená, že by se zvuky překrývaly. Je to už dobrý hi-fi kabel a stejně tak dobrá je i přehlednost stereo báze.
Víc než na technické aspekty se ale vlivem Norstone Jura XLR soustředíte na hudební složku (což je nakonec to jediné podstatné), slavná „Fade into You“ od Mazzy Star („So Tonight That I Might See“ | 1993 | Capitol Records | 00077779825356) nás „utáhla“ na svou rytmiku a bohatost, na kterýchžto vlastnostech je sama o sobě postavena a Jura XLR to umí podpořit. Dokonce bychom řekli, že vnáší do sestavy tu snivou pohodu, při níž se můžete jen tak uvolnit a užívat si a to bez rizika jakékoliv tvrdosti nebo ostrosti.
Na to, že by se Norstone Jura XLR dal považovat za v zásadě základní kabel (protože i když není zadarmo, většina „velkých jmen“ začíná se svou XLR nabídkou na stejné, častěji spíše ještě vyšší úrovni), v poměru k tomu je ale nejen moc hezky udělaný, ale zejména překvapivě dobře funguje. V našich sestavách zdůraznil rytmus, bohatost a pocit barevnosti, stejně tak nevykazoval žádné stopy po agresivnosti nebo únavnosti. Není to „intenzivní analytik“, ale dalo by se říct, že s ohledem na jeho snahu soustředit se na muzikálnost a zábavnost je všechno právě tak, jak má být – dobře doplní dostupné sestavy, ale ostudu neudělá ani v relativně neproporčních systémech a být na něm napsáno něco jiného než Norstone, dost pravděpodobně by stál o pěkných pár tisíc víc.
Kč 8 990,- / 1 m
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/kabely-signalove/5917-norstone-jura-xlr#sigProIdb4917f92dc
--- --- --- --- ---
KLADY
+ férová cenovka
+ dobrá výrobní kvalita
+ docela urovnaný a klidný zvukový charakter
ZÁPORY
- nic, co by za dané peníze bylo nutno řešit
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Tykon | www.tykon.cz