Značka kabelů AIRTECH má velmi blízko k italskému výrobci velmi zajímavě hrající elektroniky Audio Analogue. Koneckonců, AIRTECH totiž navrhl i nejnovější generaci zesilovačů této značky. Je zajímavé, že Audio Analogue se těmito kabely příliš neprezentuje a to přesto, že dle dostupných technických informací jejich návrhu věnovali nemalou péči. Cílem pak podle firemní slovy bylo navrhnout kabel "bez barvy", tedy nezkreslující.
AirTech Omega - napájecí kabel
Zkoušeli jsme kabely ze základní série Omega a vyšší řady EVO. Napájecí kabel Omega má nenápadný bílý oplet a podobně nenápadné, velmi klasické koncovky, plastové, nicméně dostatečně důvěryhodné. Vyrábí si je AirTech sám a kontakty jsou zlacené.
Kabel jako celek je prostě "tak akorát" - žádný okázalý materiálový luxus to není, ale dobře se s ním pracuje a působí dostatečně odolně.
Vnitřní vodič je z čisté mědi kvality 7N a má průřez 1,3 mm2, je vyráběná technologií OCC, tedy s velmi dlouhými krystaly bez nečistot mezi zrny. Izolace je vyrobena z PVC. Vodiče samotné jsou pak kryogenicky ošetřeny a upraveny technologií SRC.
SRC firma nazývá proces "indukční úpravy s řízeným posunem fáze", ať už si pod tím představíte co chcete.
AirTech Omega - reproduktorový kabel
Reproduktorový kabel pak vyznává identické estetické a materiálové hodnoty. Vypadá snad o něco obyčejněji, než by cenovka napovídala, na druhé straně kvalita zpracování je velmi solidní a kabel sám působí velmi odolně, ať už si vyberete zakončení banánky nebo vidličkami.
Signál vedou čtyři vodiče s průřezem 0,8 mm2, opět jsou z OCC mědi o čistotě 7N. Izolace je tentokrát řešena teflonem. Vodiče jsou spleteny bi-axiálním způsobem a tak jako u napájecího kabelu i tady jsou kryogenicky i "indukčně" ošetřené postupem SRC.
AirTech EVO - signálový kabel
Jako signálový kabel nám distributor dodal model z vyšší série EVO - nicméně na první pohled je to těžko rozlišitelné, protože i v této řadě AirTech drží střídmou designovou a materiálovou linii.
Také v této řadě je vodič vyrobený z OCC mědi o čistotě 7N, je tu teflonová izolace a vodiče s průřezem 0,3 mm2 jsou spleteny v polosymetrické geometrii DUALPROP. A samozřejmě ani tady výrobce nezapomíná aplikovat technologii SRC, tedy kryogenické ošetření kabelů v kombinaci s jejich "indukční úpravou".
Kabely jsme měli možnost zkoušet na redakčních sestavách mezi Teac NT-503, Emotiva XPA-DR2 a KEF LS50, mezi ASUS Xonar Essence One MUSES MKII, Cambridge CXA80 a Fischer&Fischer SN-70 nebo mezi OPPO UDP-205, Norma Revo IPA-140 a Harbeth Monitor 30. Srovnávali jsme s identickými kabely Nordost Heimdall II a Nordost Red Dawn. Více o dalším příslušenství najdete v pravém sloupci -->.
Kabeláž AirTech pak, jak se zdá dle zkušeností, patří do kategorie těch, kdy sice není problém použít jeden samotný kabel, ale teprve zapojení od zásuvky po reprosoustavy tak nějak pocitově "zaklapne" a máte tak rozhodně lepší pocit, než při použití jednotlivých kabelů.
Velké a měkké basové přívaly v "By Your Side" od Sade ("Lovers Rock" | 2000 | epic | 500766 2) se pocitově trochu uvolnily a tak, jak Nordost umí zvuk držet pevně a konkrétně, tak jsou kabely AirTech vzdušné a jaksi klidné. Bas neměl tendenci k jakémukoliv zdůraznění, byl sice velký, ale uvolněný a vlastně příjemný, zejména ve své plynulosti. V každé sestavě ale byl také hlavně cítit její vlastní charakter, kabel jako kdyby všude fungoval hlavně jako jakýsi zklidňující prvek.
To samé u zpěvu Diany Krall v "Temptation" ("The Girl in the Other Room" | 2004 | Verve | 0602498622469), kde hlas neměl žádné nepříjemné sykavky ani při vyšší hlasitosti. Je to "právě akorát", kabely se zdají být skutečně podle slibu jen málo ovlivňující charakter elektroniky a reprosoustav, ale pokud už, tak dodají do zpěvu jistou dávku jemnosti a klidnosti. Barva hlasu působí přirozeně a vlastně je tu už i skutečně pěkné množství detailů, byť celkové vyznění je velmi poklidné, nijak informace neakcentující.
I v nejvyšší části frekvenčního spektra panovala hlavně neokázalá neutrálnost, třeba cinkot činelů v titulní skladbě desky "Question and Answer" od Methenyho, Hollanda a Haynese (2008 | Nonesuch | 7559-79910-0) byl nenacinkaný, ale přesto dobře čitelný a nesterilní, ale přesto technicky velmi solidně přesný. Signál, zdá se, není ani zdůrazňovaný, ani zjemněný, byť pokud už nějaký vlastní charakter kabely vnáší, tak je to právě jisté zklidnění.
Janáčkova "Symfonieta" ("Rok české hudby" | 2004 | Panter Praha | TU 0002-2) měla slušnou dynamiku, ale podanou tak jaksi neokázale - hudba žije, dýchá, ale netlačí se na vás. Je to prostě přirozené a nenačančané. Máte pocit, že všechno je tam, kde to být má a chvilku trvá, než si zvyknete na ten vlastně "nijaký" zvukový charakter.
To samé platí i pro vnímání detailů - třeba v "Like a Rolling Stone" od Barb Jungr ("Man in the Long Black Coat" | 2011 | Linn Records | AKD 386) vnímáte celek a teprve když se snažíte, tak se ponoříte k jednotlivým nuancím - a pak na ně dobře zaostříte. Ale jde o to, že celek je transparentní a přesto nijak netlačí na pilu, všechno do sebe zapadá a drží pohromadě v celkově přirozeně působícím, homogenním celku. Jako kdyby kabely fungovaly jako jednotící, harmonizující prvek.
Na podání prostoru v Illsleyho "Railway Tracks" ("AUDIOphile Pearls Vol. 10" | 2014 | AUDIO | 11-14), zdálo se, neměly kabely přílišný vliv - slyšíte prostě to, jak pracuje elektronika, bez nějakého nafukování. I tady ale vnímáte hlavně celek a teprve později si díky absenci efektů uvědomíte, že je to velmi "normální".
V jakémkoliv systému nicméně kabely přinesly v "Ještě kousek" Báry Zmekové ("Ještě kousek" | 2013 | Jámor) pocit, že hudba příjemně plyne, neuspěchaná, ale ani nepozdržovaná, čitelná a prostě ve finále přirozená. AirTech kabely hudbu nepopostrkávají dopředu, stejně jako jí nijak nemaskují a přesto všechno jako kdyby svázaly dohromady a udržely v limitech přirozenosti. Nepoutají na sebe pozornost, ale fungují pocitově skutečně jen jako spojující prvek charakterů jednotlivých komponentů.
Kabely AirTech od toskánských Audio Analogue jsou trochu zvláštní úkaz - vlastně se o nich nikde nic nedočtete, téměř jako kdyby neexistovaly a přesto to soudě už podle jejich ne úplně malých cenovek nejsou jen nějaké doplňky do portfolia. Stejně tak nenápadná je i jejich vizuální podoba, která rozhodně nezkouší působit luxusně, ale přesto působí hlavně odolně a dobře se s nimi pracuje. A co je nejdůležitější, to je fakt, že po zapojení kabelů do systému spíše jako kdybyste z něj něco odstranili - zvuk nezíská další barvy nebo charakter, ale spíše jako kdyby se vyčistily charaktery jednotlivých komponentů, zkus se usadí a působí "urovnaně". Takže pokud hledáte kabeláž, která váš systém propojí, ale téměř neovlivní, pak jsou kabely AirTech od Audio Analogue velmi zajímavou volbou.
EUR 560 - Omega napájecí kabel (2 m)
EUR 1 080 - Omega reprokabel (2 m)
EUR 1 320 - EVO signálový kabel XLR (1 m)
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/kabely-reproduktorove/2107-airtech-omega-a-evo#sigProIde1af336b3a
--- --- --- --- ---
KLADY
+ každá sestava, ke které jsme je připojili, se zvukově "srovnala"
+ fungují jako jakýsi harmonizační prvek
+ příkladná kvalita a odolnost
+ přirozená zvuková charakteristika
ZÁPORY
- mohou působit fyzicky i zvukově až příliš střídmě
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Mareka Audio | www.marekaaudio.cz