Příběh italské značky Gold Note těžko může být tradičnější, začíná v hlavě Maurizia Ateriniho, když je mu koncem 70. let nějakých 8 let a objeví v obýváku první tátovo stereo. Po vysokoškolských studiích technického oboru se roku 1992 rozhoduje začít navrhovat technická řešení na zakázku. Tehdy také začal s kreslením gramofonových ramének, která firma s jen pár změnami používá na svých gramofonech i dnes, byť firma jako taková existuje oficiálně až od roku 2012. Její silnou stránkou je pak analog.
V nabídce najdete osm různých gramofonů, od skutečně jednoduše působících po italsky nádherné kousky. Prostředek nabídky tvoří model Giglio se standardním firemním raménkem B-5.1 a přenoskou Donatello Gold, též z firemní produkce.
Gold Note Giglio
Giglio je skutečně pohledný kousek, je na něm znát italský cit pro eleganci a to hlavně v podobě výrazně tvarované základny, připomínající vlny, z nichž na třech místech vychází výrazné hroty. Tvar vln není náhodný, vychází z řetězovky, v renesanci poprvé popsané křivky, odvozené zhruba od profilu řetězu prověšeného z ukotvení na obou koncích. Přes tenký kovový proužek na tuto ořechovou podstavu navazuje poměrně klasicky vypadající tělo, vyrobené z černého akrylu.
Nahoře je pěkný středně vysoký talíř (33 mm, vyroben je z POM s vysokou hustotou, čili polyacetalu), roztáčený přes vzadu vlevo schovanou hřídelku zapuštěného motoru přes kulatý pryžový řemínek. Ovládací prvky pro dvourychlostní regulaci otáček jsou integrované vlevo vpředu.
Napájení je realizováno externí napájecí krabičkou, která dodává sílu 12 voltovému motoru, jehož otáčky jsou stabilizovány za pomoci čtyřjádrového mikroprocesoru. To zajišťuje hodnotu wow & flutter pod 0,1%, stejnou přesnost má i držení nastavených otáček.
Talíř se otáčí na 5 mm wolframovém ložisku, nosná osa je rozdělena systémem Split-Spindle na dvě části.
Samotné šasi má šířku 42,5 cm, hloubku 36 cm a na výšku 17 cm. Váží 14,5 kg, což není málo.
Gold Note B-5.1
Osazený model raménka B-5.1 je nižším ze dvou dostupných a sestává primárně z černé hliníkové trubičky se stěnami tlustými 1 mm o celkovém průměru 12 mm. Přenoska drží na nakloněné hlavičce, jejíž pomocí lze lehce upravovat také azimut.
Ručně skládané devítipalcové raménko pracuje na čtveřici zakázkových německých ložisek GRW. Se standardním závažím můžete použít přenosky o váze až 15 g. Antiskating nastavíte pomocí závažíčka na vlasci a to v pěti pozicích. Seřídit lze na základně i VTA.
Signálový kabel je vyvedený zespodu ramene (a tím i gramofonu) přes čtyřpólový DIN a to na RCA konektory.
Gold Note Donatello Gold
Elegantní přenoska staví na principu pohyblivých cívek s nízkým výstupem 0,5 mV, má uzavřené dural hliníkové šasi, hliníkovou chvějku a diamantový hrot mikroeliptického tvaru. Magnety jsou samarium-kobaltové a cívky měděné.
Výrobce reálně udává jen frekvenční rozsah 10 – 40 000 Hz, vnitřní impedanci 40 ohm a doporučenou zátěž 470 ohm. Přidejte k tomu odstup kanálů 24 dB a vhodný přítlak 1,8 – 2 gramy nebo celkovou váhu jen 7 gramů a máte přenosku vhodnou pro většinu „lepších gramofonů“.
Systém Giglio / B-5.1 / Donatello Gold jsme poslouchali v showroom Voix, kde jsme měli primárně k dispozici zesilovač IS-1000 a reprosoustavy A3 EVO II a A6 EVO II, vše též od Gold Note. Vystřídali jsme ale třeba i IS-10, případně Marantz STEREO 70s a další. Propojeno bylo francouzskými kabely Actinote. Jako phono jsme měli buď integrované řešení, nebo Gold Note PH-10. Zvuková charakteristika zůstávala překvapivě perzistentní bez ohledu na namixování zbytku řetězce.
Jak hluboko a ochotně se gramofon vydal do basů z „Wild Man Blues“ Milese Davise a Michela Legranda („Legrand Jazz“ | 2022 | nahráno 1958 | WaxTime in Color | 950725) bylo vlastně dost překvapivé. Ne že by byl levný, ale ať už je to čím chce, čekáte podvědomě spíše měkce příjemné podání. Ale ne, Giglio (budeme tak dále zjednodušeně označovat celý systém včetně přenosky) má bohatý, šťavnatý, sice skutečně příjemně sametový, ale přesto robustní a dobře definovaný bas. Zdá se, jako kdyby ho bylo v poměru zastoupeno trochu víc, zvuk je tedy hutnější, avšak ještě to není dominantní. Rytmika pak byla skvělá – živá, s nekolísajícím tempem a sebejistě parádní.
„I Can’t Stand the Rain“ Sary K. („In The Groove“ | 2011 | Stockfisch Records | SFR 357.8011.1) jsme poslouchali z produkčně vycizelovaného výlisku, adekvátně tomu zněl hlas čisťoučký a konkrétní, velmi energický a pevný. Přesto je zvuk atraktivně laskavý, nikde nic neřeže a ani expresivnější ladění není únavné. Dalo by se říct, že Giglio nabízí přehršle „masa“, tedy fyzičnosti, váhy, bohatosti barev a přitom v pronikavém, intenzivním a živoucím balení.
Cinkot činelů Joe Morella v „It’s Raggy Waltz“ (The Dave Brubeck Quartet | „Time Further Out“ | 2014 | nahráno 1961 | WaxTime Records | 771959) zněl civilně – ne chudě nebo nějak utaženě analyticky, ale méně intenzivně, než zejména pásmo střední. Objemově je zvonivých výšek akorát, cvrlikají a cinkají se spoustou barev a velice solidní detailností, přestože se gramofon celkově nesnaží propracovat až k nejdelikátnějším detailům – všeho je ovšem tolik a v tak atraktivní, znělé podobě, že to bohatě a naprosto stačí. Dalo by se říct, že kovové plochy činelů mají tóny jasné jako zvon.
Pevný a vlastně skutečně překvapivě odhodlaný projev Gold Note Giglio nadchne svou dynamikou, neobvykle průbojnou na gramofonové poměry. Zvuk je na hranici mezi živostí a vášnivou expresivností, nezdá se však, že by nástroje ve „One for Joan“ Chico Hamilton Quintet včetně saxofonu dnes slavného Charlese Lloyda („Drumfusion“ | 2023 | nahráno 1962 | WaxTime Records | 772338) byly nějak uměle přitlačené. Jen to není ten běžný uvolněný gramofonový přednes, ale hudba má drajv, je velmi bohatá, prezentovaná se solidní váhou a prostě to všechno má grády a fyzično. Ostatně, tak trochu podle očekávání od italského temperamentu.
I když Bachova „Aria“ v podání Glenna Goulda („Bach: The Goldberg Variations“ | 2022 | nahráno 1955 | WaxTime In Color | 950733) nepředstavuje kdovíjak referenční nahrávku (to možná hudebně), Giglio ji ukázal s organičností, bez hrubých hran nebo nějakých nepříjemností, přesto je stisk klávesy přesvědčivé „klapnutí“, slyšíte i Gouldovo typické pomroukávání. A i tak je to spíše „hezký“ než analytický zvuk. Není to tak, že by gramofon precizně definoval jemné nuance a přesto celková bodrost moc hezky ukazuje vlastně už všechno.
Klasická „Hotel California“ od Eagles v podstatně méně klasickém podání uskupení Vocal Sampling („Akapelleando“ | 2021 | nahráno 2006 | Vocal Sampling | ESAAI0192356) byla expanzivní. Přestože stojí jen na několika hlasech, ty mají až nadživotní velikost a zabírají pohodlně celý prostor, uvolněný rozestupem použitých reprosoustav. A všechno pocitově drží pohromadě, zpěváci mají mohutná těla a ačkoliv je vše hlavně homogenní, není problém zorientovat se i na úrovni jednotlivostí.
„Non, je ne regrette rien“ Édith Piaf („L’Essentiel“ | 2021 | nahráno 1960 | French Connection | 490633) měla krásnou tělesnost a přesto intimní rozměr, hlas jasný, byť zpívající s technickými omezeními ne úplně ideální nahrávky. Jenže to důležité je, že Giglio i z takového záznamu umí vydolovat velmi zábavnou muzikálnost, hudba má šmrnc a drajv, vtáhne vás a je v ní to vášnivé cosi, co vzbuzuje emoce a motivuje vás proposlouchat se další a další a další a další drážkou.
Stylový a krásně vyrobený gramofon Gold Note Giglio, zdánlivě konvenční, ale dobře fungující rameno B-5.1 a primární charakter definující přenoska Donatello Gold tvoří až překvapivě a neočekávaně kompetentní vinylový zdroj signálu, který hraje po italsku vášnivě, bohatě a barevně, ve velkých proporcích a s výraznou energií a přesto všechno i pevně, konkrétně a high-endově sebejistě. Nehledáte-li gramofon kvůli měkkosti, vřelosti a jemnosti (tedy pro jeho řekněme líbivé zkreslení), ale chcete prostě dospělý analogový zdroj s pěkným vzhledem a živým, dynamickým a sebejistým zvukem, pak Gold Note Giglio (s tímto konkrétním ramenem a přenoskou) je velmi zábavná hračka!
Kč 116 990,- - šasi + rameno
Kč 20 935,- - samotné rameno
Kč 25 990,- - přenoska
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/gramofony-a-analog/5380-gold-note-giglio#sigProIdbef27158e2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ krásná estetika
+ pevný, robustní a energický zvuk
+ skvělá, zábavná muzikálnost
+ až negramofonová odhodlanost a vášnivost
+ přesvědčivý detail a jistota podání
ZÁPORY
- chvílemi byl od motoru / řemenu slyšet v tichých pasážích hluk
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Voix | www.voix.cz