Japonský výrobce audio elektroniky a hudebních nástrojů (a mnoho, mnoha, mnoha další produktů) Yamaha má tradici sahající do roku 1887, což nemůže říct téměř nikdo další. Dnes ale kromě klasické řady hi-fi přístrojů nabízí i kompaktní systémy pro ty, kteří touží po stylu a je pro ně obtížné umístit do svého prostoru audio sestavu složenou z produktů běžných rozměrů.
Druhým nejvyšším setem je sestava MCR-N670, sestávající ze zdroje signálu, zesilovač a regálových reprosoustav, kde každý komponent klade důraz i na elegantní design. Oba elektronické komponenty mají velmi úzké, kompaktní provedení, čisté tvary zdůrazňují kontrastně provedené bočnice u obou dvou. Nezaberou s identickými rozměry 31,4 x 7 x 33,8 cm (š x v x h) příliš místa, stejně jako se s nimi díky hmotnosti zhruba 3 kg na kus dá snadno manipulovat. Ani reprosoustavy ve vysokém lesku nejsou prostorově nijak náročné - 5 kg hmotnosti je předurčuje i pro usazení na polici, s rozměry 17,6 x 31 x 29,7 cm (š x v x h) není potřeba žádného speciálního nábytku, nechcete-li je usadit (jak by ideálně měly být) na zvláštní stojany.
Zdroj signálu je kombinovaný přehrávač, cílící na spojení klasických kompaktních disků a síťových služeb. Tomu odpovídá i čelní panel, kde je dominantním prvkem uprostřed usazená CD mechanika s úzkým profilem, pod níž se pak nachází dvouřádkový jednoduchý, ale přehledný informační displej, přejímající i stavové informace ze zesilovací části. Krom spínacího tlačítka je tu USB port pro zapojení datových pamětí, čtyři malá tlačítka pro ladění a základní ovládání reprodukce a drobný otočný ovladač pro výběr vstupu. Jedním z oněch malých tlačítek také propojíte sestavu do ovládacího ekosystému MusicCast, který využívá velmi povedenou a pohodlnou aplikaci jak pro ovládání, tak třeba pro umožnění multiroom využití.
Zezadu nabídne přehrávač CD-NT670 pohled na konektory pro zapojení do domácí sítě (je tu Wi-Fi i ethernetová zásuvka pro stabilnější spojení), možnost připojit optickým kabelem třeba zvuk z TV, případně je tu i jeden pár analogových linkových cinchů - patrně hlavně kvůli připojení dnes moderních gramofonů. Jako doplněk tu pak slouží i klasická anténa pro FM rádio. Výstup signálu zajišťují opět klasické cinche, vedle nichž je systémový konektor v podobě 3,5 mm jacku, který proudí jednak informace o stavu přístrojů, jednak příkazy z dálkového ovládání. "Neviditelným" vstupem je pak Bluetooth konektivita.
Zesilovač A-670 je pojatý dosti minimalisticky. Zepředu má vlastně jen ovládání hlasitosti a trojici úzkých, svislých ovladačů pro tónové korekce (basy, výšky, vyvážení kanálů) bez možnosti jejich úplného přemostění. Pro soukromý poslech je tu 6,3 mm jack na sluchátka a opět jen spínací tlačítko.
Vzadu vládne také jednoduchost - jeden pár cinchů zajistí přísun signálu z přehrávače, systémový konektor přenos pokynů a čtveřice na danou kategorii poměrně robustních reproterminálů snadné připojení holých vodičů nebo banánků, na lopatkové konektory zapomeňte.
Reprosoustavy nemohou být pojaty klasičtěji - dvoupásmové regálovky mají vpředu dva měniče, vzadu pak centrálně umístěný plastikový bassreflex a v plastové vaničce umístěný jediný pár terminálů, nicméně velmi slušné kvality.
Zesílení má na starosti (s ohledem na kategorii i rozměry pochopitelně) modul spínaného zesilovače, pracujícího ve třídě D. Vyzařování zvuku u reprosoustav zase firemní měniče - tweeter s 3 cm kopulkou z měkké látky a středobasový konus s polymerovou membránou o průměru 13 cm, který pochází z vyšších firemních modelů Soavo.
Přehrávač zvládne zpracovat signály PCM (ať už jako CD nebo jako síťový stream přes DLNA a AirPlay protokoly) až do rozlišení 24 / 192, je-li ve formátu FLAC či WAV. V nižších rozlišeních pak umí samozřejmě vše od mp3, přes ALAC až po AIFF. DSD je tomuto přístroji zapovězeno, od toho je vyšší model MCR-N870D. Můžete využít také integrovaného vTuneru pro poslech internetových rádií.
Zesilovač poskytuje dostatečný výkon 65 Wattů na kanál do 6 Ohm při maximálním harmonickém zkreslení 0,05%.
Reprosoustavy mají psaný pracovní rozsah 55 - 40 000 Hz, byť bez udané tolerance, charakteristická citlivost činí 85 dB / 2,83 V / m a nominální impedance 6 Ohm. Snad jen přechodová frekvence na 4 000 Hz se zdá být až nečekaně vysoko posazená.
Technický základ je nicméně až na absenci USB převodníku v zesilovači (a tedy absenci DSD) a o maličko nižší výkon úplně stejný jako u vyššího modelu MCR-N870D.
Největší rozdíl oproti vyššímu modelu tak spočívá v reprosoustavách, zvukový rozdíl je ale znatelný. I když papírově bas u MCR-N670 začíná zhruba stejně tam, kde u MCR-N870D, je u níže postaveného systému přeci jen méně objemný, na druhou stranu stále platí, že z relativně kompaktních ozvučnic vylézá spodních oktáv právě tak akorát, aby i velký nástroj nepůsobil ploše. V Hobgoodově "First Song" (FLAC | 24 - 192) byla cítit i váha nástroje, byť samozřejmě ne plná, ty nejnižší polohy jsou spíše naznačené. Na rozdíl od pocitově vyrovnaných vyšších reprosoustav u MCR-N870D jsou tyto lehoučce nakloněny směrem k basu, mají tak těžší, hutnější přednes. Bas je měkčí, rozvolněný, s ne úplně precizní definicí, ale jak už bylo řečeno, je to vyváženo objemem a váhou. Ubylo také trošičku z fyzického tlaku, ale v malém prostoru stále působí i MCR-N670 docela sytě.
V Händelově "Aleluja" z "Mesiáše" (FLAC | 24 - 88,2) rozklíčoval systém MCR-N670 mužskou a ženskou vokální linku, sbor byl ale stále prezentován spíše jako jednolitý celek, nicméně v čistém, už přehledném prostředí. Vokály jsou ale prezentovány s lehkostí a muzikálností, jsou syté a plné.
Objemově (byť ne energií) vládnou frekvenčnímu pásmu výšky, je jich hodně, jsou ovšem klidné, měkké a hladké. Perkuse v úvodu "Wichita Lineman" od Barb Jungr (FLAC | 24 - 44,1) jen jiskří, jsou lehké a nesou nádech cinkavosti, ale nepřekračují obtěžující hranice. Reprosoustavy už dokonce naznačují i oddělení jednotlivých perlících kovových perkusí, není to jen jedna šumící hmota.
Z pohledu dynamiky jako kdyby i menší systém MCR-N670 trošičku uměle hnal zvuk kupředu, nad limity fyzikálního nadhledu příslušejícího takhle velkým ozvučnicím. Nicméně ani orchestrální "Lacrimosa" z Mozartova "Requiem" (FLAC | 24 - 192) nepůsobila suše či tak, že by bortila kontrolu zesilovače. Pravda, hudba ještě nedýchá, ale třeba bouchnutí do bubnu už nějakou tu hloubku má a zvuk je živý díky celkově výbušněji laděnému charakteru.
Na první poslech působí MCR-N670 možná i o trochu detailněji, než vyšší model MCR-N870D, je to ale zejména tím, že maličko zdůrazňuje a tudíž i když neodkryje v nahrávce takové nuance jako zmiňovaný vyšší bratříček, ty blíže povrchu nahrávky prezentuje agilněji. Hlas Rebecy Pidgeon ve "Spanish Harlem" (FLAC | 16 - 44,1) tak byl v méně vzdušném prostředí, než u vyššího modelu, zato konkrétnější a pocitově možná i transparentnější, zase ale ne tak jemný. S přihlédnutím k ceně celé sestavy ale není rozlišení špatné a na běžný poslech už dokáže nahrávky prokreslit rozumně.
Celkem překvapivá zkušenost nás čekala u posuzování prostoru nahrávek - tady MCR-N670 dokonce o něco vede nad svými vyššími sourozenci. Má, pravda, stále také sweet spot, ale méně výrazný. Navíc scéna v "Diamonds" od Aanonymous Band (FLAC | 24 - 48) byla příjemně široká a vlastně i protažená směrem za reprosoustavy a to určitě více, než u vyššího modelu. Pravda, na rozdíl od něj ale zase neprezentuje hlas či kytaru tak zaostřeně.
Co má MCR-N670 určitě, to je talent pro rockovou hudbu. "Still Hurts" od Therapy? (FLAC | 16 - 44,1) dokázal tento malý systém slušně prodat - šťavnatě, důrazně a energicky a hlavně se slušnou porcí drajvu. Nerozebere, pravda, zvukovou kouli nahrávky tak dobře jako jeho kolega, ale zase lépe šlape a možná si ji tak i trochu víc užijete.
Malý systém Yamaha MCR-N670 se jeví možná jako výhodnější investice než MCR-N870D, pokud samozřejmě netoužíte po podpoře DSD a digitálního rádia. Stačí-li vám ale jen CD formát, streamer a k tomu rockový drajv, pak můžete s klidem zhruba 10 000,- ušetřit a vystačit s MCR-N670. Zvuk je sice, pravda, méně audiofilský než u vyššího modelu, ovšem vyplní stejně velké prostory, má stejně elegantní a kompaktní rozměry a ve výsledku není rozdíl nijak dramatický. A navíc i MCR-N670 má podporu MusicCast systému, takže nadělá parádu i v multiroom uspořádání. Za dané peníze je to velmi rozumná a slušná sestava.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Naměřená frekvenční odezva je hodně blízká vyššímu modelu MCR-N870D, i zde je cítit lehké zdůraznění basů a nižších středů a jinak lze křivku považovat za dobrou, zejména vzhledem k ceně. Nástup na 70 Hz odpovídá rozměrům ozvučnice.
Podobně jako u vyššího modelu, i zde je impedance "v pohodě", hodnotě 6 Ohm plně vyhoví, byť je tu místy i průnik pod úroveň 5 Ohm. Opět by to ale díky sladění s elektronikou by to neměl být problém.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 18 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výhodná cena a zvuk podobný vyššímu modelu MCR-N870D
+ elegantní a kompaktní provedení
+ dobrý drajv
+ rockově hutný bas
ZÁPORY
- škoda, že nepodporuje stream DSD
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: K+B Expert | www.yamaha-hifi.cz | facebook icon