Malá anglická společnost Chord je známá svým luxusním a výrazně stylovým pojetím produktů a patří mezi nepatrné procento těch, které vám umožňují pořídit si třeba zlatem či platinou potažený high-end. I když firma je na trhu už od roku 1989, byla díky svým "jiným" produktům tak trochu okrajovou záležitostí pro vybranou klientelu; oproti jiným se nebála říci opravdu velké částky za své ručně vyráběné produkty už dávno předtím, než to bylo módní (však se podívejte, kolik ultra drahých výrobků je na trhu dnes). Velkou popularitu ale přinesl firmě přenosný bateriový DAC a sluchátkový zesilovač Hugo, který patří mezi to nejlepší, co si (nejen) pro sluchátka můžete koupit.
Právě na základě jeho koncepce v Chord vyrobili jeho větší, výhradně pro domácí nasazení urrčený derivát s přídomkem TT, sdílející s mobilním modelem některé základní prvky a filozofii pojetí. I Hugo TT (table top, neboli "na stůl") je D/A převodník se sluchátkovým výstupem, stále jde také o bateriemi napájený přístroj. Pro větší komfort v domácí sestavě ale má navíc třeba dálkový ovladač nebo displej.
Samotný přístroj sdílí základní vizuální identitu s menším kolegou, tříkilový Hugo TT je také uzavřen v pěkném hliníkovém těle se zaoblenými hranami, díky rozměrům 23,5 x 22,5 x 4,5 cm (š x h x v) už ale rozhodně není kapesním kouskem.
Na přední stranu výrobce vtěsnal jednak své malé logo a do prohlubně pod něj kolébkový vypínač, vpravo od něj pak najdete dokonce trojici sluchátkových výstupů. Dva mají podobu 6,3 mm jacku a jeden 3,5 mm jacku. V levé části je malé tlačítko pro cyklické přepínání vstupů a hned vedle další pro změnu pracovního režimu crossfreed pro experimentování zejména s prostorem nahrávky. Ve vykrojené jamce nad těmito tlačítky se nachází vypouklé "oko", pod kterým je malý displej se základními informacemi.
Zadní panel pak patří vstupům a výstupům. Analogové výstupy jsou řešené jako plně symetrické XLR i nesymetrické RCA konektory. Vpravo od nich je digitální koaxiální a optický vstup, doplněný dokonce dvěma USB konektory typu B - jeden je určen vysokému rozlišení a DSD, druhý je pro provoz bez ovladačů v CD kvalitě. Pouze HD USB je galvanicky oddělené. Posledním konektorem je malý vstup pro externí pulzní zdroj, kterým se dobíjí baterie - napájení tak není nikdy přímo ze sítě pro co nejčistší provoz. Neviditelným vstupem je pak Bluetooth s podporou aptX kodeku.
Na horní straně najdete v prohlubni malou podsvícenou kuličku, jejímž otáčením regulujete hlasitost. Po vzoru menšího modelu i zde plynule mění barvy, aby bylo na první pohled jasné, jestli vám vyskáčou repráčky, nebo ne. Nahoře najdete ještě další skleněný průhled, tentokrát vedoucí přímo k obvodům a kterým proniká také barevné světlo, indikující mimo jiné třeba i aktuální vzorkovací frekvenci, použitý filtr apod.
Obvodové řešení sice vychází z původního modelu Hugo, má ale některá drobná vylepšení, která vychází z dostatku prostoru. Prvním vylepšením je již zmíněná galvanická izolace USB vstupu, protože u stolního zařízení hrozí výrazně větší průnik rušení - mobilní zdroje generují menší porci rušení než počítače. Velkou změnou je také použití akumulátoru o dvojnásobné kapacitě, než měl přenosný Hugo, ačkoliv vyšší výstupní výkon pro sluchátka (TT dokáže hrát s SPL až 110 dB pro sluchátka s impedancí 300 Ohm) spoustu dodatečné energie zase sebere. Výrazně se zvětšilo také pole filtračních kondenzátorů; nyní mají souhrnnou kapacitu 10 000 000 uF, což je skutečně dost. Poslední změna se dotkla součástek a obvodového řešení analogové výstupní části vůbec - Hugo TT nyní nabízí vyšší výstupní proud pro lepší práci s nízkoimpedanční zátěží.
Co zůstalo, to je firemní platforma Spartan 6 FPGA. Jde o komplexní řešení kolem D/A převodu, nabízející ultimativní parametry. Jde zejména o celkovou dynamiku (odstup signálu a šumu) na hranici 140 dB. Celkové harmonické zkreslení nepřekračuje hranici 0,1% při plném vybuzení a při běžném provozu (tedy i při velmi hlasité reprodukci, jen ne na maximum) osciluje kolem 0,0005%. Dokonale vyčištěný signál zajišťuje 64 bitový filtr s 2 048 násobným převzorkováním signálu. Toto vlastní řešení D/A převodníku má také integrovanou regulaci hlasitosti ve filtraci v posledním kroku, pracuje tedy v digitální doméně.
Hugo TT má také poměrně složitou síť filtrů, které umožňují regulaci přeslechu v celkem čtyřech stupních, takže si můžete doladit zvukovou charakteristiku (a hlavně podání prostoru) právě pro svá sluchátka.
Chord obdařil Hugo TT také schopností zpracovat v podstatě jakýkoliv dnes dostupný signál - PCM může mít rozlišení až 32 bitů / 384 kHz (optika 192 kHz), zpracuje ale i DSD64 a DSD128. Aby byla možná různá digitální kouzla (regulace hlasitosti a přeslechů) se signálem, převádí ale okamžitě DSD na PCM (DoP).
Chord Hugo TT jsme poslouchali hlavně přes USB, ale též s mechanikou Cambridge CXC a přehrávačem Pioneer BDP-LX71. Porovnávali jsme s Apogee Groove, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo s digitálními vstupy v Cambridge CXA80 a Viola Crescendo. Poslouchalo se pak přes Hegel H160, Naim Nait XS, Cambridge CXA80 nebo koncový stupeň Viola Concerto. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, Xavian Perla, Xavian Orfeo a ze sluchátek přes Sennheiser HD 26 Pro, qJAYS, Audio Technica ATH-MSR7 a Sennheiser IE8. Propojení systémů zajišťovaly kabely ZenSati Authentica a TelluriumQ Silver a Black.
Kontrabas Michaela Arnopola v "The Beat Goes On" od Patricie Barber ("Companion" | FLAC | 16 - 44,1) byl velmi nebojácný, velký, plný a autoritativní, prostě masivní dřevěný nástroj, který dává jasně najevo svou váhu a svůj objem. Co je však rozhodně nejpodmanivější, to je impuls a důraz jednoho každého tónu, svižný a konkrétní jako prásknutí bičem. Na těch nejlepších sestavách jsme v téhle skladbě slyšeli ještě o kousek víc informací, rezonance dřevěného korpusu byly ještě zřetelnější, ale Hugo TT už je velmi dospělý a kontury jsou už prostě a jednoduše výborně podané.
Chord Hugo TT nabízí úžasný klid v reprodukci a také černočerné signálové pozadí s v podstatě dokonalým tichem, nad nímž obzvláště vyniknou vokály, respektive ušima ceněné střední pásmo a hlasy a nástroje v něm. Hlas Cary Dillon v "The Parting Glass" z desky "Live at the Grand Opera House" (FLAC | 24 - 48) se nesl krásně čistým, jasným a prvotřídně transparentním zvukem, který ale nebudil dojem chladu a odstupu z přílišné techničnosti, spíše "jen" prvoligové čistoty. Vokál byl krásně prokreslený, plný a zněl s pocitem nádherné jemnosti a hladkosti. Výborně vynikla celková uklidňující, křehká atmosféra, ambientní zvuky z prostoru plného lidí byly zasunuté maličko v pozadí, ale s lehkým soustředěním slyšitelné a rozeznatelné. Přednesem chvilkami proniká nádech sametového pohlazení, který ale na druhou stranu činí i příkřeji nahrané sykavky nebo vyšší tóny piana pohodově snesitelné i při vyšších hlasitostech.
Podání nejvyššího pásma v "Question and Answer" Garyho Burtona ("Like Minds" | FLAC | 24 - 88,2) nelze popsat jinak než excelentní. Těch informací, těch malých detailů a ten klid, tak pěkně načrtnuté kontury a proporce činelu i vibrafonu. Jeden každý úder zazní se suverenitou, čistotou a jasností zvonu za zimního rána a přesto udržuje znělost na úrovni realistické a vlastně veskrze poklidné, nenacinkané a nelaciné. Díky výjimečně tichému pozadí a výbornému rozlišení je velmi snadné sledovat dozvuk tónu velmi dlouhou dobu a vnímat jeho pozvolné rozplývání a utichání i mezi nově vykvétajícími tóny ostatních nástrojů.
Mussorgského "Velká brána kyjevská" ("Crystal Cable Arabesque" | FLAC | 16 - 44,1) zazněla v nádherně bohatém, sytém a plném podání, velký zvuk je velmi působivý. To platí zejména pro dynamiku a kontrolu, u kterých je cítit velmi nadstandardní rezerva přístroje. Nástroje jsou živé, naplněné vnitřním životem a neutuchající energií bez ohledu na hlasitosti, Hugo TT dodává šťávu s neutuchající vášní a jistotou, ale i když nechává nástroje rozkvést a neomezuje jejich dynamický rozlet, je cítit, že se tak děje pod jeho neochvějně sebejistou kontrolou. Ani na chvíli se z reprodukce nevytrácí ten pocit nadhledu a kontroly nad děním, který z mužů dělá neodolatelné svůdníky a z audio přístrojů tajná vánoční přání na hračku pro dospělé.
Skladba Davida Eliase "Vision of Her" z desky "The Window" (FLAC | 24 - 88,2 a DSD64) je výborně nahraná a se stoupající úrovní a rozlišením audio sestavy se můžete nořit hlouběji a hlouběji do dalších a dalších vrstev. Chord Hugo TT vykreslil naprosto fascinujícím způsobem struny nástroje, jako kdyby vás přitáhl na vzdálenost ruky k nástroji a k interpretovi - nástroj byl proporčně trochu větší, ale ta jemnost, kultivovanost a přesto naprostá bezprostřednost, s níž vám přístroj servíruje droboučké detaily a jak odděluje s dokonalým timingem jednotlivá rozeznění strun, to vše je pohlcující.
Po zapojení Hugo TT do testovacích sestav se také vždy změnilo podání prostoru, vždy také k lepšímu. Efekt bylo možné také ovlivnit volbou použitého filtru, byť ve velkých stereo sestavách se musíte opravdu snažit, abyste rozdíly našli; zato s nasazenými sluchátky je prostorovost díky použitým filtrům ovlivnitelná výrazně více, byť to chce chvilku zkoušet co vám připadá přirozené a co si "rozumí" s vaší sluchátkovou sestavou. My jsme vždy nakonec po delší době skončili u základního nastavení. Tak jako tak však Hugo TT umí podat hudební scénu pěkně plasticky, velkou a přehlednou. Třeba "Dancehall" od Jienat ("Mira" | FLAC | 16 - 44,1) tak byla velmi poutavě roztažená jak před reprosoutavy, tak hlavně za ně a i ve špičkové sestavě dokázal převodník ještě trochu více podání uvolnit a učinit samozřejmějším, méně vázaným na ozvučnice reprosoustav. Jinými slovy, prostor byl skutečně v prostoru.
Chord Hugo TT je celkově dosti tolerantní přístroj, třeba "Start Me Up!" od Rolling Stones ("GRRR!" | FLAC | 24 - 88,2), poněkud ostřeji a plošeji nahraná, se v jeho podání příjemně uklidnila, ztratila část ze svých hran a nebyla únavná. I při vyšší hlasitosti se tak poslech dal přežít, byť jindy budí právě tahle verze tendenci sáhnout po ovladači a hlasitost stáhnout. Podobně pak "The Diary of Jane" od Breaking Benjamin ("Best of" | FLAC | 16 - 44,1) sice dala jasně najevo celkovou kompromisnost svého technického provedení, zjevně cíleného na poslech v autě na dálnici, ale velký, hutný zvuk byl i přesto působivý a zajímavý. Dost možná za to může i velmi muzikální přednes převodníku, stejně jako skvělý rytmus, s nímž si vás hudba snadno získá.
Chord Hugo TT je zajímavý přístroj. Patří už do nepříliš levných sfér, ale co se dá dělat. Ruční výroba v Anglii a množství promyšlených firemních technologií s použitými velmi kvalitními součástkami prostě nemůže být zdarma. Pokud k tomu přidáte originální vzhled a výbornou výrobní kvalitu (byť s lehoučkými omezeními v oblasti ergonomie), dostáváte v jednom poměrně kompaktním těle špičkový D/A převodník a neméně špičkový sluchátkový zesilovač, který uřídí i sebehladovější sluchátka. Nejvíce fascinují je suverénní dynamika a kontrola, kombinovaná s celkovou uvolněností a muzikálností, což nabízí libovolně dlouhou dobu poslechu libovolné hudby ve v podstatě libovolné technické kvalitě - Hugo TT vám sice řekne, když je něco špatně, ale přesto je to spíše muzikant, než strohý studiový technik. Za 114 000,- je Hugo TT koupí, která vám dá ochutnat ze světa toho nejvyššího high endu a pokud neuslyšíte vysloveně ultimativně drahé přístroje, patrně už vám tady nic scházet nebude.
Kč 114 000,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ špičkový D/A převodník
+ parádní dynamika
+ úžasně tiché pozadí a čistota reprodukce
+ rozhodně parádní zpracování a originální styl
+ možnost ovlivňování zvuku filtry
+ sytý a muzikální, suverénní přednes
ZÁPORY
- cena za stolní sluchátkáč už je vysoká (byť uspěje i jako linkový DAC)
- příšerné dálkové ovládání
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Voice | www.voice-audio.cz