Značku Musical Fidelity mohou milovníci věrného zvuku užívat již více než tři desítky let. Za tu dobu se etablovala jako typický anglický výrobce typické konzervativní elektroniky. Rok 2013 ale znamenal přerod a rozšíření katalogu na dosud neznámá pole. Řada V90 v „mini" formátu se orientuje hlavně na mladé a dosud high fidelity nepolíbené, svými atraktivními cenami totiž otevírá kvalitní zvuk skutečně širokému spektru posluchačů.
V90-DAC je uzavřen ve velmi kompaktním šasi, které si ale svou bytelností nijak nezadá s „velkými" přístroji. Máte prostě pocit, že máte v ruce dokonalou zmenšeninu, tak trochu jako u anglických modelů aut MatchBox. S rozměry pouhých 17 x 4,7 x 10,2 cm (š x v x h) a váhou 600 g si budete muset dát pozor, aby se převodník nepřekotil nebo nebyl stažen ze svého místa signálovými kabely – věřte, že víme, o čem hovoříme.
Jednoduchý vnější design se i přes minimum výrazových prostředků jasně odkazuje na firemní identitu – přestože je těžké říci, čím je to způsobeno, jednoduchá čelní stěna s dvojicí šroubů a dvojicí vícepolohových přepínačů v podobě maličkých páček je spolu s šedým nápisem to jediné, co na přední straně uvidíte. Levý přepínače slouží k zapnutí a vypnutí přístroje, ten pravý pro volbu vstupu. Pokud mimochodem přístroj necháte delší dobu bez signálu, budete muset pro opětovnou aktivaci páčku přepnout tam a zpět. Zpracování páček i čelního panelu je velmi pěkné, na danou třídu rozhodně nadstandardní. Jedinou škodou je fakt, že střední poloha sdílí koaxiální a optický vstup, kdy se nám nepodařilo zjistit, jaký by měl mít prioritu v případě paralelního připojení obou typů.
Zadní stěna jinak zcela prostého těla nabídne pohled na vstupy, výstupy a typové označení přístroje. Vstupní část zahrnuje USB, koaxiální a dvojici optických vstupů, výstupní část pak jeden pár analogových nesymetrických RCA konektorů. Vše doplněno o malý vstup pro externí pulsní napájecí zdroj. I zde výrobce dodržuje velmi slušnou mechanickou kvalitu, navíc jsou všechny smysluplné konektory zlacené.
Tolik k maximální jednoduchosti vnějšího obalu – poctivá stavba, střízlivá elegance, to je přesně ten přístup, díky kterému jsou britské hi-fi produkty populární. V90-DAC přes svůj konzervativní obal nezapře progresivní přístup k vnitřní konstrukci. Srdcem přístroje je čip s rozlišením až 32 bitů, veškeré příchozí signály jsou upsamplovány bez možnosti volby na 192 kHz. I tak jde o specifikace, které nejsou v této cenové třídě obvyklé. Výrobce tvrdí, že čip nabízí také velmi nízkou úroveň časového zkreslení – hodnota jitteru je pouze 12ps, což je vzhledem k ceně opět slušná hodnota.
Přestože se výrobce nijak nešíří o technických specifikacích, z dostupných parametrů je zřejmé, že výrobce se snaží nabídnout maximum. Potěší tak maximální harmonické zkreslení 0,0004% v celém pásmu 20 – 20 000 Hz, stejně jako odstup signálu a šumu na úrovni solidních 117 dB. Přestože čip má, jak už jsme říkali, maximální rozlišení 32 / 192, maximální zpracovatelná kvalita signálu činí 24 / 192 a to přes koaxiální SPDIF vstup. Optika i USB jsou limitovány ve svém principu na 24 bitů a 96 kHz.
Musical Fidelity V90-DAC není nijak překvapující zařízení v technickém slova smyslu, možná byste však od něj nečekali při tak rozumné ceně tak komplexní výbavu. Měli jsme možnost poslechnout si V90-DAC se zesilovači NAD C370, Wadia Intuition 01, Electrocompaniet ECI 6DS a sluchátkovým beyerdynamic A 20. Jako alternativní zdroje signálu jsme měli k dispozici ASUS Xonar Essence One MUSES, Pioneer BDP-LX71 a USB vstupy ve Wadii a Electrocompaniet. Zvuk přenášely reprosoustavy Harbeth Monitor 30, Xavian Bonbonus, Sonus Faber Olympica I a Polk Audio RTi-A7. Kvalitu napájení zajišťoval Xindak XF-2000B.
První tóny se z V90-DAC linuly v den smrti Lou Reeda, nebylo tak možné pustit na úvod cokoliv jiného, než jeho desku „Transformer" (2002 / BMG / 07863 65132 2). Skladbu „Vicious" vystřihl převodník Musical Fidelity s velmi slušnou kontrolou a autoritou, přestože v jeho podání bylo znát o maličko víc basových frekvencí; jako kdyby celá křivka byla o nějaký ten stupínek nakloněná směrem ke spodním oktávám. Možná i díky tomu je zvuk trochu těžší, klidnější, velmi neuspěchaný.
Neznamená to však, že by V90-DAC neuměl zahrát čistě a lehce – třeba Oldfieldova „Women of Ireland" („Voyager" | 1996 | Warner | 0630-15896-2) je ukázkou až éterické kytarové lehkosti; ve velmi přehledném zvuku dominuje hlavní kytara a její zřetelně kovové, pevné struny, vykreslené s ne sice oslnivým, ale rozhodně dobrým rozlišením. Opět se tu projevuje dobrá dynamika spodní poloviny pásma, zvláště šťavnaté a razantní jsou větší bubny, úplně cítíte jejich tělo. Mírně bohatší spodní část frekvencí rozhodně ničemu neubližuje, zvláště když nevyrovnanost je minimální.
Nesmírně uvolněný přednes je základem charakteru v jakékoliv chvíli, dokonce i tehdy, kdy by maličký „výbuch sazí" nebyl nevítaným prvkem. Na druhou stranu jemný přednes dává dost času na vnímání hudby – krásně si vychutnáte třeba dobře podaný hlas Candice Night v titulní skladbě alba „Fires At Midnight" (FLAC | 16 / 44,1). Volné tempo také nechá jasně vyznít i doprovodné vokály, pečlivě oddělené jeden od druhého; vnímáte tak několik odlišných hlasů, ne jen jednotlivé pozadí. Na danou cenovou třídu jde o velmi pěkný výkon.
Nenechte se neuspěchaným, netlačícím zvukem zmást – Musical Fidelity V90-DAC má solidní dynamické schopnosti. Zvuky perkusí v zappovské coververzi „Dog Breath" (Omnibus Wind Ensemble | „IsoTek Ultimate Set-Up Disc) velmi jemné, hladké a plné informací a i přes lehoučkou ostýchavost umí vložit do reprodukce pěknou porci energie. Protože V90-DAC zvuk nikam netlačí, budete mít i dost času si povšimnout dobrého rozmístění nástrojů na pevně definované hudební scéně. Nic se nepřekrývá, nic nesplývá, nic se vzájemně neruší.
Přes svou jemnost se nebojí tenhle malý převodníček přiznat chybky v nahrávkách – třeba vokál Katie Melua je v singlu „If I Were a Sailboat" (FLAC | 16 / 44,1) velmi relaxovaný, barevně bohatý a jemný, přesto sem tam obohacený o výraznější sykavku. V90-DAC s úspěchem balancuje na hraně, kdy ostřejší zvuk není nepříjemný, i když rozhodně není překrytý sametovostí celkového charakteru. Malá devadesátka se určitě vyrovná jakémukoliv D/A převodníku v okolí své cenové kategorie co do množství přenášených informací – rozlišení jednotlivých nástrojů je skutečně příjemné.
Že rozměr není vše, to dokazuje čím dál více přístrojů. Mezi nimi i V90-DAC. Nezaváhal totiž ani při reprodukci „Dallas Wind Symphony" z disku „Burmester: Vorführungs II". Údery do tympánů mají pěkný švih a mohutný objem, a přestože existují přístroje, které tuto mocnou energii zkrotí o kousek lépe, nemusí se malý DAC stydět – ve skladbě panuje rozumný pořádek i v nejintenzivnějších pasážích. Co je tu ale rozhodně k ocenění, to je respekt k barvám nástrojů.
Co je malé, to je hezké. Musical Fidelity V90-DAC je potvrzením tohoto pořekadla. Nejen, že působí nenápadně, ale elegantně zvenku, navíc ještě slušně hraje a nestojí mnoho. Pravdou je, že velmi uvolněný a neuspěchaný charakter chce svůj čas na docenění, nebude patrně vhodný pro ty, kteří mají ve svém nabitém programu vyhrazenu pro poslech jen malou chvilku a chtějí být omámeni a okouzleni. Do přednesu V90-DAC musíte proniknout a zážitek si v něm najít, sám je až trochu nesmělý a nenápadný. Hledáte-li tak D/A převodník v rozumné cenové kategorii, který už umí přinést opravdu signifikantní přínos i jinam, než do těch nejlevnějších pater high fidelity a který rozhodně neunaví, možná stojí za úvahu právě V90-DAC. Dostatek konektorů, příjemný zvuk, skvělé mechanické zpracování a dobrá cena. Jeho neúnavnost patrně nedocení každý, ale jistě budou tací, kteří se právě v jeho uvolněnosti rozplynou...
Kč 6 390,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkné provedení
+ rozumná cena
+ dobré rozlišení a dynamika
+ dostatečná konektivita
ZÁPORY
- ne úplně optimální práce s kombinovaným digitálním vstupem
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: SmartHiFi | www.smarthifi.cz
Pozn.: Od roku 2015 je dovozcem firma Altei - http://www.altei.cz/wp-musicalfidelity/