Jméno Rotel má patrně každý spojeno s dostupnou elektronikou slušné úrovně. O mnoho dalšího se v této cenové relaci asi také nezajímá. Je to ale škoda, protože zrovna Rotel je příkladem velmi úspěšné rodinné firmy, která svou aktivitu bez přestávek a propadů vykonává už 50 let. A to tak, že veškeré klíčové komponenty konstrukce, všechny návrhy i všechnu výrobu realizuje zásadně vlastními silami ve vlastních vývojových centrech a vlastních továrnách. Takovou vizitkou se nemůže chlubit ani leckterý čistě high endový výrobce.
Představovaný model RA-1520 je nejvyšším integrovaným zesilovačem nabídky tohoto japonského výrobce. Vlastně je také jediným zástupcem integrovaného řešení v řadě 15. I přes svůj post „vlajkové lodi“ zůstává svou cenou hodně při zemi a míří tak lákavě na peněženku každého z nás.
Zesilovač je vestavěn do mohutně a bytelně působící skříně s váhou solidních 8 kg. Zvláště čelní panel je svým zpracováním na skutečně vysoké úrovni. Možnost vyladit kvalitu výroby je benefitem velkoobjemové výroby (alespoň v porovnání s jinými značkami high fidelity oboru), stejně tak se ale jistě na výsledku podílí i supervize Bowers&Wilkins Group, do níž Rotel již delší dobu patří. Jakkoliv je design a jeho hodnocení individuální disciplínou, na Rotel RA-1520 se dívá hezky a ještě lepší pocit má člověk z dotyku. Hodnota, to je slovo, které se vkrádá na mysl, zvláště pak při porovnání s cenovkou.
Čelní panel z masivního kusu broušeného hliníku hostí sadu kulatých ovladačů – působí (ať už z jakéhokoliv důvodu) lehce nedospělým dojemem, jako by přístroj byla spíš něžná hračka. Ale rozhodně to není na závadu, na omak i funkčně jsou naprosto skvostné. Snad jen všudypřítomná ostře modrá led dioda je trochu trnem v oku (téměř doslova), zvláště při nočním poslechu v zšeřelé místnosti. To nejdůležitější najdeme uprostřed – jak vygravírované logo výrobce, tak masivní knob pro regulaci hlasitosti. S příjemně plynulým chodem a stejně příjemným odporem.
Naprovo od středu jsou menší přepínače pro výběr aktuálního vstupu a signálu, který má být nahráván. Protože jde o zesilovač pro většinové publikum, najdeme zde i korekční ovladače – napravo od volume je to balancování kanálů, nalevo pak korekci basů a výšek s možností úplně odstranění korekcí ze signálové cesty. Pak už je tu jen obligátní volba aktivních reproterminálů – zdali bude hrát sada A, sada B nebo obě dvě. Kromě spínacího tlačítka s tlustým modrým orámováním již zmiňovanou modrou diodou tu najdeme ještě 3,5mm výstup pro sluchátka a naopak vstup pro „media player“, tedy jakékoliv přenosné zařízení s možností připojení na 3,5mm jack.
Stejně jako vpředu, i na zadní straně přístroje najdeme bohaté vybavení – zmínili jsme celkem osm reproterminálů, z čehož vyplývá (patrně málo využívaná) možnost připojení dvou párů reprosoustav. Dodejme jen, že na danou cenovou úroveň je kvalita temrinálů potěšující – banánky zapadnou lehce a přesto pevně, vidličky lze utáhnout perfektně. Prostě příkladné provedení. Do třiceti tisíc pořizovací ceny nelze chtít ani dostat více. Konektorová základna je poměrně široká, pět linkových vstupů, z nichž dva mají ještě linkový výstup, to je dosti slušná výbava. Připočítáme-li ještě MM phono předzesilovač, není si v dané cenové kategorii rozhodně nač stěžovat.
I když, není to tak úplně pravda. Stačí se zadívat na dálkové ovládání. Ergonomicky není úplně špatné, ale jeho vzhled evokuje tak možná osmdestátá léta, při nejlepším brzká devadesátá. Moderna jednadvacátého století je mu značně cizí. Pokud by snad někdo chtěl poslouchat, dobrý dojem z celkově opravdu pěkného přístroje by o další kus zvedlo nějaké pohledné a příjemné dálkové ovládání.
Uvnitř zesilovače najdeme klasickou tranzistorovou koncepci pracující ve třídě AB, postavenou kolem slušně dimenzovaného trafa. Síle tohoto zdroje energie je znát i na pevnosti projevu RA-1520. Výkon zesilovače je slušných 60 Wattů na kanál do osmiohmové zátěže, Rotel neměl problém rozehrát žádné z připojených reprososutav.
Rotel RA-1520 hrál jako srdce sestavy s Pioneer BDP-LX71, případně „počítačovým“ zdrojem signálu v řetězci IBM R50e (Windows XP, foobar2000, ASIO) s USB D/A převodníkem King Rex UD384. Signálová kabeláž nesla ve všech případech značky QUAD, Eagle Cable a Monster Cable. U reprosoustav byl použit ProAc Response Signature Black. Rotel hrál s reprosoustavami Harbeth Monitor 30 a Dali Zensor 1. O kvalitu napájení se staraly filtry Xindak.
Komponenty Rotel jsou ve svých cenových kategoriích oblíbené díky dobrému poměru ceny a výkonu a díky příjemnému, zábavnému způsobu reprodukce. Už první vteřiny první skladby napověděly, že u integrovaného RA-1520 tomu není jinak. Smělý, intenzivní a barevný zvuk je velmi příjemným společníkem při poslechu hudby napříč žánry. Mohutná, všeobjímající basa zněla z nahrávky „Continuo“ Avishai Cohena. Pravda – příjemné a chytlavě zábavné podání zvuku je na úkor hodnot jako věrnost nebo dokonalá přesnost zvuku. Rotel si tu ale nehraje na dokonalého zvukaře, je tím, kdo předává posluchači emoce a radost z poslechu – jedna skupina daný charakter jistě velmi ocení, jiná zase bude ohrnovat nos, protože „naprosto přesně takhle to při nahrávání nebylo“.
Koho ale daná charakteristika na první poslech neodradí, měl by se nechat unášet jemným, vřelým projevem, snad trochu temnějším. Rotel RA-1520 staví svůj zvuk na masivní energii a solidním basovém základu, jak dokazuje třeba pulsující basová kytara s příjemně přesnými tóny v „The Expert“ od německého elektronického dua Yello (audiofilní nahrávka pro německé Stereoplay). Rotel má také cit pro rytmus a časování, jak jen je to možné v rámci dané cenové kategorie.
Trochu „vyhlazenější“ charakter zesilovače je znát u výškové části pásma. Nepostrádá informace, naopak celkově je Rotel RA-1520 poměrně dost detailní, ovšem je nutno informace poctivě sluchem nalézat pod obalem velkého sametového zvuku. Úvodní šum metliček a činelů na „Quiet Nights“ Diany Krall je velmi intenzivní, snad až trochu postrádá onu něhu a křehkost, která tuto nahrávku činí výjimečnou. Výměnou za onu částečnou nepřítomnost křehkosti ale Rotel nabízí jiné lákadlo – neustávající přísun sladkého, lákavého a všudypřítomného potěšení z poslechu, jehož kořeny těžko dohledat. U člověka bychom to snad nazvali kouzlem osobnosti. I přesto jsou ony metličky a činely jasně čitelné, podané spíše jako celek než jednotlivé proutky cinkající do kovové masy, ale kdo by hledal něco takového za dvacet tři tisíc?
To, že tento integrovaný zesilovač hraje spíše velký zvukový celek ale rozhodně neznamená, že by se v něm jednotlivé segmenty ztrácely nebo slévaly – jen, jak už bylo řečeno, je třeba se trochu snažit, informace zde posluchač nedostane na stříbrném podnose, to je stejně výsadou spíše high endových systémů. Neznamená to také, že by separace nástrojů na scéně byla nějak nedostatečná, jen je mezi nimi cítit pouto jednoho společně generovaného zvuku, společná harmonie. Rotel prostě není ani tak nástroj zvukaře, jako konečného konzumenta. Živý koncert Pat Barber „A fortnight in France“ jasně dokazuje, že lze slyšet odděleně jednotlivé nástroje s jasnou konturou a velikostí. Zvuková scéna tu sice není nijak zvlášť široká, ale tento pocit vzniká i proto, že zvuk hodně směřuje na posluchače, nikoliv volně do prostoru. Sice to není nijak exaktní definice, ale ctěný čtenář si jistě udělá dobrý obrázek.
Ačkoliv nejsilnější je Rotel v oblasti spodního pásma, jeho jemnější a vřelejší projev dobře slouží i pro pohodu a nenucenou zábavnost i v pásmu středním. Zvláště lidské hlasy zní šťavnatě a příjemně – ať už je to Gwyneth Herbeth v její „My Mini and Me“, kde vokál přímo jiskří naléhavostí nebo je to Reneé Fleming na „Love Sublime", setu náročných duetů s klavírem Brada Mehldaua. Živost a až mrazení v zádech způsobující příval emocí, to je talent RA-1520, ovšem dá se říci, že je to živost a energie uměle přibarvená a schválně přehnaná, mířená na efekt. Diana Krall na již zmiňovaných „Quiet Nights“ by si snad zasloužila více jemnosti a nenápadnosti, méně velikosti a citlivější, jemnější reprodukci, aby křehké emoce mohly vyniknout samy o sobě.
Ani mužské hlasy ale nepřichází zkrátka. Ten pravý drajv dodá Rotel všem žánrům od klasického Pavarottiho, přes ječák zpěváka Hentai Corporation až po důstojný, zjevně s chutí používaný vokál Hugh Laurieho na jeho bluesovém kousku „Let them talk. Hlasy zůstávají přirozené, jen jsou trochu „reálnější“ než ve skutečnosti, plnější barev než na skutečném koncertu. Ale kdo by to řešil, když celkový projev zůstává tak báječně zábavný a strhující?
Rotel RA-1520 je za dané finance jedním z nejživějších, nejpříjemnějších zesilovačů na trhu. Překlenete-li jeho záměrně přehnanou mohutnost a jeho styl chrlení energie v měkkých, vřelých vlnách po celém poslechovém prostoru (což jsou hodnoty směřující tak trochu od co nejvěrnější zvukařské reprodukce zvuku), je to stroj skutečně příjemný na každodenní soužití. Schopnost hrát si po svém napříč všemi žánry od drobných akustických projektů, přes rock všech tvrdostí až po klasickou hudbu, kde je Rotel schopen udržet si kontrolu i u velkých orchestrů, dělají z RA-1520 velmi vážného kandidáta pro ty, kteří řeší na prvním místě hudbu a příjemný poslech a až na dalších příčkách případnou dokonalou věrnost každému bitu nahrávky. Připočteme-li vynikající výrobní provedení, je dvacet tři tisíc víc než lákavou sumou za tento zesilovač.
Kč 22 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ kvalita výrobního provedení
+ sytý, barevný a hutně energický zvuk
+ dostatek výkonu pro běžné reprosoustavy v každém okamžiku
ZÁPORY
- zvuk je záměrně vzdálen „realitě“, je cíleně zábavný
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
Eurostar Ostrava
www.eurostar-ostrava.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 323 606 877