Jihoanglický Chord (přesněji Chord Electronics, nikoliv obdobně pojmenovaní Chord Cable Company) pozvolna předělává své portfolio vizuálně výrazné elektroniky tak, aby se dovnitř promítly principy obvodových řešení ULTIMA, uvedených před nějakými pěti lety a pomalu probublávajících od nejvyšších ultra drahých top modelů do dostupnějších sfér (a třeba také do profi segmentu, kde firma zásobuje leckoho od BBC přes Abbey Road až po studia SONY Music). Nejnovějším takovým příkladem je integrovaný zesilovač s prostým názvem Ultima Integrated.
Vizuálně je Ultima Integrated charakteristickým produktem malé firmičky z East Farleigh na okraji Maidstone. To znamená, že jde o kompaktní stroj (a to ještě velkou část šířky dodává boční „lešení“ s opěrnými nožičkami přizpůsobenými stavění komponentů na sebe), definovaný štíhlým čelním panelem a výraznou futuristicko-industriální estetikou.
Dominantním prvkem je prostřední barevná spínací kopulka, zároveň indikující provozní stav, nad ní se nachází ve vlisu decentní firemní logo a po jejích stranách jsou zapuštěné dva otočné knoflíky též svébytného provedení, kdy levý upravuje hlasitost (chod je logaritmický a tím umožňuje velmi jemnou regulaci) a zároveň přepíná vstupy, přičemž pravý slouží k úpravě vyvážení kanálů, případně aktivaci AV bypass režimu.
Vrchní kryt zesilovače je proveden v až lehce ornamentálním stylem, skrze kruhovité a srpkovité větrací otvory proniká výrazná světelná show zevnitř a v kombinaci s barvou svítící i na podklad pod přístrojem to vytváří (doslova) originální auru. Vše je pak moc pěkně zpracované, což možná vychází i z toho, že John Franks do roku 1989 pracoval jako vývojář co nejspolehlivějších napájecích zdrojů pro stíhací letouny, kde se nepřesnosti moc neodpouští.
Při pohledu shora spatříte to, co je na elektronice Chord poměrně unikátní, tj. skutečně malé rozměry samotného přístroje. A také konkrétně u tohoto komponentu ježatý chladící profil, táhnoucí se naopak po celé šířce v zadní části. V prostoru zádového profilu bez žeber se nachází kompletní konektivita. Jsou tu dva XLR vstupy (tedy jeden, druhý je pro AV průchod), jeden XLR pre-out výstup a trojice cinchových vstupů. Ultima Integrated má čistě analogové možnosti a ani žádné phono, pouze čistá linková úroveň. U dolní hrany najdete dva páry reproterminálů, mezi nimi a vstupy je přímo na prostředku napájecí zásuvka a 3,5 mm jack systému spouštění přes napětí.
Vnitřní signálové obvody staví na principech technologie ULTIMA, definované zakladatelem a hlavním vývojářem firmy Johnem Franksem, s dvojitým systémem korekce chyb za pomoci „dopředné vazby“ (feed forward). Vše napájí spínaný zdroj s velmi vysokou frekvencí, následovaný transformátorem na keramickém jádru, pracujícím na frekvenci 80 kHz (proti běžným 50 Hz trafům tak může být menší), k dispozici je na výstupu díky proprietárním MOSFETům a dvacítce malých, ale o to „rychlejších“ kondenzátorů poctivých 125 Wattů do 8 ohm ve třídě A/B (od zástupce značky jsme se dozvěděli, že zhruba prvních 15 Wattů však dostanete v čisté třídě A). Plně symetrické obvody mají pro každý vstup vlastní buffer a je tu též řešení pro filtraci nežádoucího radiofrekvenčního rušení.
Zesilovač pracuje v rozmezí 10 – 200 000 Hz (+/- 3 dB), v audio pásmu celkové harmonické zkreslení nepřesahuje 0,01%, na všech vstupech je odstup signálu a šumu lepší než 90 dB, oddělení kanálů pak dosahuje na 100 dB. To na pohled nejsou hodnoty v high-endové sféře nijak extrémní, ale je to prostě jen další z důvodů, proč nesrovnávat bezmyšlenkovitě tabulkové parametry – Franks říká, že to, co on uvádí, totiž není laboratorní teorie, ale každodenní skutečnost.
Včetně nožek systému Integra má přístroj šířku 43 cm, hloubku 38 cm a výšku 13 cm, přičemž váží 14,75 kg.
Ultima Integrated jsme poslouchali v pražském studiu AV Center a to ve společnosti přehrávače Lumin P1 či Chord DAVE, jako soupeři byli k dispozici Chord CPM 2650 nebo T+A PA 2500 R. Poslouchalo se hlavně přes Monitor Audio Platinum 200 3G a Audiovector R3 Aretté. Propojeno bylo mixem kabelů Cardas Clear Reflection, AudioQuest Firebird a AudioQuest Robin Hood ZERO.
Veliký kontrabas Charlieho Hadena v houpavé „Spiritual“ („Beyond the Missouri Sky“ | 1997 | Verve | 537 130-2) měl zvuk pevný a klidný, zesilovač předestře spíše standardní objemy, spodní frekvence nedominují, ale díky krotkosti a disciplinovanosti jsou tóny velice hezky a snadno, přirozeně definované a ohraničené. Není tu umělá vřelost, charakteristika je rozhodně neutrální, civilní a čistá. Je to takový diskrétní, pevný, utažený a realisticky usazený bas, který neztrácí kontrolu ani potichu, ani velmi nahlas, kdy Ultima Integrated nemá problém řídit různorodé reprosoustavy.
Oproti delikátněji pojatému spodku jsou středy, zastoupené například vokály manželského páru Millerových a zvonivě naladěnou kytarou v „Niccolo“ („In The Throes“ | 2023), vlastně až lehce expresivní. Hodně jasný, otevřený styl přestože však předestírá střední rozsah jako na dlani, tak není vulgární nebo tvrdý, jistota, přesnost a kultivovanost jsou pořád patrné. I ženský zpěv, v mixu lehounce potlačený do pozadí, je snadno srozumitelný, oba hlasy jsou vlastně takové i řádně čisté, mají výtečně načrtnuté proporce, ačkoliv váha není nějak obrovská. Ovšem schopnost rozkrýt malé detaily je u Ultima Integrated skutečně znamenitá.
Skvěle čisté, zřetelné, přitom nepřikrášlené a neagresivní jsou činely v „Nefertiti“ Lionela Louekeho („Mwaliko“ | 2010 | Blue Note | 509996 88508 2 1). Na tomto konci rozsahu už je Ultima Integrated zase spíše jemnější, není tu žádná křiklavost a kov nemá říz, kterým byste mohli provrtat sklo, ale živý, rychlý a pevný kov zase je, to rozhodně ano. Cítíte na velmi solidní detailnosti, na přítomném hlavním úderu i následujícím doševelení nástroje, že rozlišení Ultima Integrated i celková kontrola jsou výtečné. Je to taková sebevědomá všeobecná kontrola, kde i když se neupíná k prvoplánové prezentnosti, tak dává najevo hodně dobrý vhled do nahrávek.
„Nierika“ australského trochu alternativního dua Dead Can Dance („Spiritchaser“ | 1996 | 4AD | 0652637271324) je objemově výrazná a dynamicky robustní skladba, Chord jí má velmi dobře pod kontrolou, žádná špička ho nerozkývá, ale i když nedává pocit nějaké masitosti a je spíše utažený a decentní, o to je údernější, razantnější a svižnější. Dynamická zhoupnutí jsou patrná už u nízké poslechové úrovně, ve výraznější hlasitosti zůstává zesilovač jistý a bez problémů saturující. Možná byste třeba u takovýchto skladeb ocenili o kousek výraznější pocit váhy a šťavnatosti, leč Ultima Integrated hraje s lehkostí a rezervou, směle a velmi vyrovnaně.
Už tu padlo slovo „neutrální“ a je to doopravdy dobrý popis charakteristiky Ultima Integrated. Není to však neutralita v technicistním slova smyslu, není to strohost – skutečně spíše nezabarvenost, nenucená čitelnost a klid s nadhledem. Vezměte si starší „Captain Seňor Mouse“ skupiny Return to Forever v čele s Chickem Coreou („Hymn of the Seventh Galaxy“ | 1991 | nahráno 1973 | Polydor | 825 336-2), kde mix není úplně expanzivní a dá to systémům docela práci jednotlivé nástrojové linky a rychle se měnící hudební nápady udržet v čitelné formě. Ultima Integrated působí, že s tím nemá vůbec žádný problém – činí tak tedy s uvolněným klidem, ale zase přesně a za všech podmínek. A přitom nicméně platí, že vnímáte, že jde o starší master, kde nástroje nemají takovou fyzičnost, takové kontrasty a takovou sílu jako u moderních nahrávek. Je to tak trochu jako koukat na nahrávku s odstupem a nadhledem – všechno vidíte tak, jak to je, protože zesilovač má evidentně velmi malé zkreslení a vysokou rychlost.
Z výše popisovaného asi už plyne, že na nějakou okázalost si Chord Ultima Integrated nahraje a nepotrpí. Také prostor „Miss Otis Regrets“ ve verzi Bette Midler („Greatest Hits“ | 1998 | Atlantic | CD 82497) je úpravný, je tu vzduch, šířka i hloubka, ale nepřetéká v olbřímích objemech všemi směry nebo něco takového. Ultima Integrated prezentuje hudbu bez efektů, ale na úrovni – to je poznat třeba na tom, jak dobře a zřetelně jsou oddělené jednotlivé sboristky v pozadí, stejně jako nástroje na scéně. Je to celé vlastně naprosto adekvátní a civilní.
Má-li pak ale nahrávka „našlápnuté“ provedení, Ultima Integrated rozhodně nestojí v cestě – „The May Queen“ Roberta Planta („Carry Fire“ | 2017 | nonesuch | 75597934939) měla sílu a drajv, ne úplně špičková a často trochu rozostřeně znějící nahrávka je zcela ve formě, pod perfektní kontrolou a přestože bas je třeba dost utažený, má důraz, hlas zase pronikavost a výšky spoustu barev – a nic z toho nepůsobí nijak dramaticky, zesilovač prostě zformuje hudbu, dá jí energii, rytmus a pak s nenucenou, ale vysokou autoritou prezentuje celou strukturu. Je to neúnavně, dlouhodobě a zábavně poslouchatelné, kontrola je už dospělá.
Chord Ultima Integrated je vlastně kompaktní zesilovač s jen nemnoha vstupy a celkově podstatně starosvětštější konstrukcí, než spousta světélek a extravagantní vzezření zprvu napovídají. Ale zdá se, že John Franks se svým obvodovým řešením ULTIMA, z něhož se tu vychází a z osvědčených vysokorychlostních napájecích zdrojů dokázal ukout fortelný integrovaný zesilovač, který si hravě poradí s opravdu širokou škálou reprosoustav i hudebních signálů – skoro se zdá, že cokoliv připojíte na vstup i výstup bude dobře fungovat, protože Ultima Integrated vám to ukáže s nadhledem, v civilním, přirozeném a autentickém, ovšem ne strohém zvuku. Přednes s výtečnou disciplínou se může zkraje zdát vlastně až opatrný, ale nedejte se zmýlit – hodně ho definuje sama podoba nahrávek a zdrojů signálu, aniž by na to však Chord nějak zvlášť upozorňoval. Každopádně ctíte-li opravdu „high-fidelity“ přístup a přesto chcete mít jistotu, že systém bude plně pod kontrolou za jakýchkoliv podmínek a nebude otravné či únavné ho poslouchat, je určitě možné se na to spolehnout právě u Ultima Integrated, nestranného, ale vyzrálého hudebního prostředníka.
Kč 239 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/zesilovace-integrovane/5244-chord-ultima-integrated#sigProIdd4d8007ec2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ originální a přitom vzhled a výtečné zpracování
+ nenuceně sebevědomý přednes a kontrola
+ schopnost udržet organizaci a čistotu zvuku i potichu
+ plynulá a jemná regulace hlasitosti s velkým využitelným rozsahem
ZÁPORY
- na trochu neintuitivní fyzické (ne dálkové) ovládání si je třeba zvyknout
- někdy by možná bas mohl působit autoritativněji
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz