Příběh slovenské značky 2A acoustic zhruba odpovídá snad téměř většinovým nepsaným pravidlům. Co začalo v roce 2011 jako zábava a objevování radostí vývoje a výroby reprosoustav se o 10 let později proměnilo na v zásadě standardizovanou výrobu. O dalších pár let později rodinná manufaktura, kde se syn stará o vývoj a otec o práci se dřevem, nabízí sedm modelů regálovek, jeden koncový stupeň a dokonce subwoofer.
Zhruba v prostředku vesměs cenově dostupného portfolia najdete středně velké stojanové reprosoustavy PB-6, určené pro „problematická místa“ – jsou totiž prý laděné tak, aby své optimum dodaly v rozích, blízko zdí a tak vůbec v umístěních, která jsou vhodná pro běžně zabydlený obývák.
Ozvučnice z MDF profilů jsou pěkně zpracované, s lehce zakulacenými hranami a rohy, zepředu zapadají do světa běžných rozměrů, avšak na hloubku se zdají netradičně výrazné. Kolem vysokotónové kaloty se nachází v poměru relativně velká planžeta, středobasový reproduktor je ohraničený košem s „křidélky“ a víceméně tak působí hranatě.
Bassreflexový slot z kombinace dřevěného profilu a plastového vyústění je zasazený od zadní plochy, těsně pod horní desku a má tvar úzkého obdélníku. Ve spodní části je tlustá přisazená destička se zrcadlovým leskem zlatavého podkladu a jedním párem solidních reproterminálů.
Koncepce reflexu má za cíl snížit průtok vzduchu oproti klasickému kulatému portu prý o cca 30%, což opět navazuje na to, že se očekává umístění blízko zadní zdi.
Použitý výškový reproduktor s tkanou látkovou kalotou o průměru 1,9 cm pochází od SB Acoustics a výrobce říká, že jej vybral kvůli jeho „širokopásmové“ charakteristice, sahající od 1 400 do 30 000 Hz. Doplňuje ho středobas z též stáje s 6“ papírovou kónickou membránou. Zajímavostí je formou 3D tisku vyrobená mřížka s magnetickými úchyty pro výškový reproduktor. Vypadá rozhodně moderně a organicky, byť pocitově vstupuje docela slyšitelně do výsledného zvuku.
Frekvenční výhybka (ač u ní výrobce neudává frekvenci přechodu) používá součástky od Jantzen. Polypropylenové kondenzátory doplněné o jeden elektrolytický kondenzátor, desetiwattové odpory Superes s 1% tolerancí a cívky na vzduchovém jádře.
Reprosoustavy mají definovanou frekvenční odezvu 37 – 30 000 Hz (+/- 3 dB a v „ideálních podmínkách v místnosti), citlivost 88 dB (bez udaných tolerancí) a impedanci 4 ohmy.
Fyzicky zaberou devítikilové kousky šířku 20 cm, výšku 32 cm a hloubku 36 cm.
Model PB-6 jsme zkoušeli primárně v hlavní sestavě spolu s Métronome DSC, Norma Revo SC-2 LN a Norma Revo PA 160 MR (kde jsou standardně KEF Blade One Meta), ovšem jejich výkon ani navzdory špičkové elektronice nebyl bombastický. Dobrý, to rozhodně ano, z pohledu poměru ceny a výkonu vlastně výtečný, přesto pořád z dostupné kategorie. Přenesení do menší místnosti k papírově neporovatelné (nicméně cenově přiměřenější) sestavě EverSolo DMP-A6 / Cambridge CXA81 (a v porovnání s Fischer & Fischer SN-70) se ale PB-6 proměnily k nepoznání. Pozice u zdi do nich vlila živou vodu, navíc je téměř nezbytné nenatáčet je na sebe – pak se nejen spojí famózním způsobem prostor, ale také se protáhne frekvenční odezva, zvuk se naplní a vůbec se z PB-6 stanou reprosoustavy, z nichž vám za dané peníze prostě spadne čelist. Klíčem k úspěchu je tedy vlastně umístit je pokud možno „neaudiofilsky“.
Ve volném prostoru působily hlubší tóny v „Defiant, Tender Warrior“ (Charles Lloyd | „The Sky Will Be There Tomorrow“ | 2023 | UMG Recorings | 00602458167757) jaksi volněji – bylo jich akorát, ale tak „ok“ v rámci cenové třídy. Měkčí, ne špatné, dokonce decentně zapružily v momentu, kdy přišlo brnknutí kontrabasu. Ovšem nic, co by vás vysloveně lákalo, prostě standard. Přesun ke zdi a do konfigurace dle doporučení výrobce znamenal proměnu, kterou jsme dost možná neslyšeli / neviděli u ničeho jiného. Vlastně to bylo až šokující. Nejen, že přibylo dost výrazně objemu a síly, ale také kvalita jako kdyby poskočila o takových 300% - přestože to bylo ve spojení s nepoměrně obyčejnějším zesilovačem. Celý projev byl vlastně o tolik dál, až z toho zůstával rozum stát. Razance, slušná rychlost, dobrá artikulace – ten trochu měkký a opatrný zvuk z velké místnosti vystřídala živost a průbojnost. Jakmile se PB-6 „opřou“ o zadní zeď, získají adekvátně tomu sílu a jistotu, která v relaci „do dvaceti“ stěží bude hledat konkurenci.
Ačkoliv středy v podobě vokálu norské zpěvačky Christel Alsos v její „Two More Days“ („At That Time of the Night“ | 2016 | SONY | 886445956252) byly i ve velkém prostoru příjemně hladké a kultivované, hlas sám hezký a rozumně srozumitelný, tak vše probíhalo v jaksi jemnějším stylu a opatrněji. Opět – ne špatné, odpovídající cenovce, ale vlastně tak nějak nic víc. Nekonfliktní a rozumné. Ale naprosto kontraintuitivně ve spojení s malou místností a levnější elektronikou jako kdyby v PB-6 chytal super líbivá jiskra, dokonce se hlas samotný zkonkrétnil (čím to je, to neumíme říct) a střední pásmo se otevřelo. Výsledkem je mnohem, ale mnohem emotivnější, zábavnější poslech. Ne sršící nuancemi nebo tak něco, přesto jistý, energický, živě zpěvný. Vlastně bychom si troufli říct, že u žádných jiných reprosoustav jsme neměli tak ambivalentní zkušenost.
U výšek v „Bad Self Portraits“ ze stejnojmenného alba skupiny Lake Street Drive (2014 | Signature Sounds) jsme docela rychle zjistili, že dodávaná mřížka na výškáč funguje skoro stejně intenzivně (ve smyslu změny charakteru) jako posun reprosoustav pro středobas. S mřížkou paradoxně působí PB-6 intenzivněji, byť méně detailně. Celkem jednoznačně jsme se ale rozhodli že poslech bez ní je lepší a vhodnější. Každopádně i tady se zdál být efekt „velké místnosti“ vlastně stejný jako u středobasu – cinkot činelů a dalších vysokých frekvencí není špatně prokreslený, za 20 tisíc je tu přiměřené rozlišení, ale je to zvuk tak nějak všeobecně hladký. Jenže stačilo posunout reprosoustavy do druhé, po snad všech stránkách formálně horší sestavy (snad jen akustika je maličko lepší), vlastně je objektivně hůře postavit a et voilà – cinkot se stal jadrnějším, detaily zněly energičtěji a konkrétněji… Se zavázanýma očima bychom jednoznačně nepoznali, že jde o tytéž reprosoustavy.
Není třeba to nejspíš opakovat, ale i dynamické aspekty „Cha Cha Chai“ – a že jsou impozantní – od Paola Fresu a Omara Sosa („Food“ | 2023 | Tuk Music | 3617053706017) působily v hlavním prostoru ne špatně, ale řekněme adekvátně rozměrům a ceně. Bez dramat, neutlačené, nicméně ne nějak bombastické. Reprosoustavy tu hrály v klidu, vlastně docela příjemné – vynikaly z nich středy, celkem plné a nenucené. Ale v malé místnosti? O hodně šťavnatější, razantnější, zvuk se stal bohatým a sytým, potvrdil, že PB-6 prostě musí stát u zdi, ideálně asi i v menším prostoru. Tam razance působila vysoko nad zvolenou cenovku. Pořád je to zvuk trochu měkčí a orientovaný na pohodovou bohatost, přesto o hodně, hodně lepší, než jak byste se odvážili za něco pod 20 tisíc doufat.
„Bolo Na“ (Arooj Aftab | „Night Reign“ | 2024 | Verve | 0602458980295) zněla na referenční sestavě přehledně, s větším množstvím těla a podstaty, než je ve třídě standardem. Nic není vypíchnuté, naopak hudba působila jemně vedená, s mírně prominentním středním rozsahem. To samo trochu působí jaksi „lákavě“. Ale opět, je to dobré, bezproblémové, ne však výjimečné. Stačí ale správná poloha a PB-6 rozkvetou – ví jen bůh proč tomu tak je. Stále ani v menším prostoru nejdou k nejjemnějším detailům, dělají však čest svému konceptu a za tyhle peníze nemůžete prostě z žádného úhlu pohledu chtít víc. PB-6 hrají ve správné konfiguraci srdnatě, mají dokonce fyzickou důraznost, byť nikdy nesklouznou k agresivnějšímu tónu. Organika je dozajista nadřazena analytice.
Taktéž podání prostoru v „Reincarnation Blues“ (Tyshawn Sorey Trio | „Continuing“ | 2023 | Pi Recordings | 0808713009828) velmi citlivě záviselo na tom, kde v prostoru se PB-6 nacházely. Podle zažitých zkušeností ozvučnice dále od stěn prostě nabízí vzdušnější, větší a hlubší prostor, u 2A acoustic to ale znamenalo spíš jejich větší citlivost na správný úhel, na rozestup ozvučnic (rozhodně nesmí být moc blízko u sebe) a tak vůbec. Když nakonec skončily ve velké místnosti nenatočené, navíc dál od sebe, než jsou velké KEF, tak se scéna celkem slušně spojila. Stejně jsme se ale nedokázali zbavit pocitu, že stereo báze je stále tak jak tak vázaná aspoň trošku na ozvučnice. Ale – teď už pro čtenáře asi nepřekvapivě – posun ke zdi jako kdyby vykopnul hudbu mimo ozvučnice a najednou ani tolik nevadil menší pravolevý rozestup. V malém prostoru vás PB-6 zaplaví objemem, vtáhnou do scény a obejmou, ať už ten efekt vzniká čím chce. Není to zvuk monitorově přesný a holografický, spíš prostě všudypřítomný, rázem docela velký a přesto solidně přehledný – za ty peníze dokonce výtečně.
Zasněná „Fade into You“ (Mazzy Star | „So Tonight That I Might See“ | 1993 | Capitol Records | 00077779825356) zněla ve velkém systému kultivovaně, možná až trošku muzikálně, přesto spíše měkce a opatrněji. To v malém, tam, kam PB-6 patří a kde se cítí nejlépe, získala hravě příjemnou bohatost, podtrženou napjatým a houpavým basem. Otočte hlasitost kam se vám jen chce, PB-6 se nerozsypou, naopak jen budou „větší a větší“ z pohledu zvuku. Poslech nebyl nicméně v žádné konfiguraci agresivní nebo nepříjemný, což přesahuje očekávání dané v zásadě základní kategorie.
2A acoustic PB-6 jsou docela netypické reprosoustavy – přestože drží relativně obvyklý formát, jejich chování je tak proměnlivé, že je těžko srovnat je s čímkoliv jiným, s čím jsme kdy kde měli tu čest. Jsou to jednoduše vypadající, maličko větší regálovky za parádní cenu a optimalizované evidentně pro provoz v „normálním světě“ – blízko zdi, nenatočené na posluchače, navíc v kombinaci s běžnou elektronikou. Právě tam mají nejživější, nejzábavnější zvuk. Ať už je ten trik v čem chce, prostě to funguje. Takže máte-li potřebu ozvučit dobrým zvukem nějaký mírně menší (či prostě běžný) prostor a váš rozpočet dovoluje spolupráci se spíše běžně dostupnou elektronikou, 2A acoustic PB-6 nabízí právě pro takové (ale zároveň ne pro jiné!) použití excelentní poměr cena a výkonu – jejich poslech za takových podmínek je bezprecedentně zábavný, plnokrevný a šťavnatý, naprosto neočekávaný a konkurující i podstatně dražším „komerčním“ řešením. Přestože se to tedy vztahuje k velmi konkrétním podmínkám, mají PB-6 naše velmi vřelé doporučení – možná právě proto, že umí pracovat v „reálném světě“.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Ve volném prostoru jsme měřili kvůli srovnatelnosti s ostatními reprosoustavami, není to ale místo, kde by hrály PB-6 nejlépe. Je vidět, že tu začínají hrát u nějakých 48 Hz, v zásadě docela vyrovnaně pokračují reprosoustavy až 6 kHz a odtud má vysokotónový reproduktor celkem zvýšenou energii v přímé ose. Mimo ni je však výškáč vyrovnaný – i to odpovídá doporučení výrobce, stejně jako očekáváním s instalací kolmo k zadní stěně. A mimo jiné i našim poslechovým zážitkům, nejlepší je PB-6 k sobě nenatáčet.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá) - v menší místnosti a v blízkosti zdi
Rozdíl mezi měřením ve volném prostoru a v malém u zdi je vlastně nevelký, rozhodně mnohem, mnohem menší, než ten poslechový. Ale dá se říct, že jsou v pozici dle doporučení výrobce PB-6 odvážnější v basovém podání.
Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)
Frekvenční odezva – s mřížkou (černá) a bez mřížky (červená)
Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli
Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)
Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Waterfall
Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru
Step response @ 1 m v ose tweeteru
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance se víceméně trvale drží nad úrovní 5 ohm, o kousek níž spadá jen v oblasti nad 10 kHz. Průběh je víceméně standardní, prostý prudkých změn a záchvěvů, které by mohly rozkolísat základní zesilovače. Ladící kmitočet leží poměrně nízko - kus pod 40 Hz. Na 330 Hz je znát lehká rezonance, ovšem ne se silou, která by mohla ovlivnit výslednou frekvenční odpověď. Ani elektrická fáze nemá nijak nestandardní nebo složité chování, PB-6 tak budou přijatelným spojením i pro běžnou elektroniku.
CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
EUR 749,-
cca Kč 18 900,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-regalove/5842-2a-acoustic-pb-6#sigProIdf388aa9e3b
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vynikající v obtížných podmínkách „reálného bydlení“
+ za danou cenu velmi dobré zpracování
+ atraktivní cenovka
+ ve správném postavení v menším prostoru překvapivě zábavné a plnokrevné
+ velmi pěkné středy i v porovnání s (výrazně) dražšími
+ nenáročnost na připojenou elektroniku
ZÁPORY
- v „audiofilštějším“ ustavení poněkud zvadnou, respektive chce to pracovat poctivě na tom jak je v prostoru použít
--- --- --- --- ---
VÝROBCE: 2A acoustic | www.2a-acoustic.com