2024 08 31 TST PMC Prodigy1 1

Firmu PMC (The Professional Monitor Company) založil v roce 1991 Peter Thomas z „líhně“ BBC (spolu s Adrianem Loaderem z FWO Bauch) a dodnes ji vede – jak organizačně, tak stran technických nápadů. Velkou část firemního portfolia skutečně zaujímají profi produkty, ale část kapacity věnují i domácímu poslechu – krom velkých modelů, postavených na ideách z onoho začátku 90. let, tu je ale i nová řada prodigy, stavící na (relativní) dostupnosti. Základem jsou kompaktní regálovky prodigy1.

Jde o jednoduše působící reprosoustavy účelného střihu – čistě pravoúhlé linie ozvučnic z MDF panelů jsou vyvedeny v matné černi, přímočarost ale zjemňují třeba stříbrné kontrastní kroužky kolem měničů, zapuštěných tak, aby nebyly vidět šrouby. Na přední straně nesmí chybět otvor výdechu zpožďovací linky, připomínající trochu nasávání sportovního automobilu díky pětici vertikálních žeber.

Vzadu je ne úplně typická plastová vanička kruhového tvaru, do níž se vešel právě jeden pár reproterminálů. Ty jsou jednoduché, ale poslouží adekvátně.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 2

Začněme možná tím nejzajímavějším, co prodigy1 nabízí a to je ATL neboli Advanced Transmission Line. Pokud nevíte oč jde, tak vězte, že v tomto systému basový měnič vyzařuje svou energii do dlouhého tlumeného „tunelu“, zabírajícího ve formě pravoúhlého labyrintu téměř celý vnitřní prostor ozvučnic. Tlumení pohltí jakékoliv případné vyšší a střední frekvence a nechá projít pouze žádoucí nízké tóny. Výhodou je vyzařování ve fázi s přední stranou membrány (samozřejmě spočítá-li vývojář správně délku vedení a objem tlumení), stejně jako udržení stejného objemu bez ohledu na poslechovou úroveň. Abyste měli představu, do maličkých ozvučnic vtěsnali v PMC délku „tunelu“ plných 191 cm.

V PMC říkají, že strávili poměrně hodně času a peněz vývojem tlumící pěny, než nalezli její přesnou hustotu a materiálové složení. Nejnověji výrobce přišel se zakončením pomocí systému Laminair (to je ona „maska“ vpředu u zakončení), který zklidňuje proudící vzduch, zabraňuje turbulencím a blíží se fakticky laminárnímu proudění (tj. proudnice jsou rovnoběžné a nemísí se, i když se toto používá hlavně u kapalin).

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 3

Pro výšky používají prodigy1 2,7 cm širokou měkkou kopulku, skrytou ve zvukovodu za kovovou ochrannou mřížkou. 13,3 cm široký kónický středobas s klasickou pryžovou vlnkou závěsu sází na membránu z mixu přírodních vláken, ačkoliv na pohled působí díky lakované vrstvě skoro jako polypropylen.

Frekvenční výhybka dělí dvoupásmový systém na 1 700 Hz, celkově hrají kompaktní regálovky od 50 do 25 000 Hz (-3 dB). Impedance je deklarovaná jako šestiohmová, citlivost na standardních 87 dB / 1 W / m. Co se vymyká běžných úrovním je proklamovaná maximální úroveň akustického tlaku 123 dB, což je vlastní spíš studiovým monitorům.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 5

Ozvučnice mají šířku 16,5 cm, výšku 32 cm a hloubku 23,7 cm. Jeden kus váží 4,5 kg.

PMC jsme poslouchali jak v blízkém poli (aby se rozehrály) namísto Fyne Audio F1-5 spolu s EverSolo DAC-Z8 a Musical Fidelity M8xi, hlavní hodnocení však proběhlo ve velkém systému s Métronome DSC, Norma Revo SC-2 LN a Norma Revo PA 160 MR, kde jinak hrají KEF Blade One Meta. O kabelech, filtrech, podložkách a dalších doplňcích více viz pravý sloupec -->.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 7

Už od prvních taktů „Glem ikkje“ (Kari Bremnes | „Det vi har“ | 2017 | Strange Ways | WAY 309) bylo jasné, že prodigy1 hrají úplně jinak, než je v hi-fi světě běžné a mnohem víc se blíží pocitu ze studiových monitorů. Bas malých ozvučnic jde relativně slušně dolů, byť není hromový a masivní. Čím lepší zesilovač, tím víc z nich ale vytáhnete, doporučili bychom asi až neadekvátně „předimenzovaný“ stroj pro maximální využití možností. Zvuk v hlubokých polohách je excelentně pevný, ohraničený a razantní, tuhý a bytelný. Rychlost reakcí, schopnost konturovat jednotlivé tóny, stejně jako přehledně ukázat jejich průběh jsou nad standardem třídy. Hutnost je nicméně odpovídající rozměrům, podlahu vám tedy PMC tak úplně neroztřesou.

Zdálo se, že úplně nejlépe se prodigy1 projevují při mírně vyšším až vysokém akustickém tlaku – i to je jev, který často provází studiová řešení. I na běžné a nižší úrovně jsou středy hezky přehledné a pocitově hodně energické a jasné, zvyšte však hlasitost a vše se „zatne“, zpevní se a působí konkrétní a soustředěné. Zpěv ve „Feeling Like Myself“ (Roses & Revolutions | „Midnight Monsters“ | 2021) je menší, hodně do přítomna laděný a konkrétní. Je to také přímočaré, což znamená, že se dozvíte velmi upřímně o kvalitativní úrovni záznamu (potažmo elektroniky – třeba cokoliv ostřejšího bychom k PMC nedávali). Svým supertransparentním a intenzivním přednesem vytváří před vámi prodigy1 velice konkrétní iluzi, hlas zaznívá jednoduše jako z partesu.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 9

Činely v „Beauty Queen“ (Roxy Music | „For Your Pleasure“ | 1999 | nahráno 1973 | EG | 0724384744922) byly hodně výrazné, vytažené objemově i co do energie. Jsou sice přímé, hodně razantně kovové a jadrné, zároveň ale pocitově i skvěle prokreslené a zaostřené. Ne však vulgární – intenzivní zvuk prostě jen naprosto upřímně a jasně přenáší to, co reprosoustavy dostávají. PMC snad kromě přeci jen výraznější intenzity a objemu nemají žádný signifikantní vlastní charakter, jakékoliv zkreslení nebo zabarvení. Transparentnost je i tady dost nad očekávání dané kategorie.

Prodigy1 nejsou dynamické v tom smyslu, že by roztřásaly energií podlahu a vykouzlily masivní hmotu zvuku, mají však „fakticky správnou“ dynamiku – tedy schopnost velmi rychle (minimálně v kontextu pořizovací ceny) přejít z ticha do vysoké hlasitosti a zpět. Smyčcové nástroje v Debussyho „Assez vif et bien rhytmé“ (Carmina Quartet | „Smyčcový kvartet, op. 10“ | 1992 | Denon | CO-75164) byly skvěle živé, rychlé, až dravé, výbušné a taktilní. Zvuk je svěží a jasný a odpich je výtečný. Nic, s čím jsme se potkali v takovéto ceně nemá takovou kombinaci energičnosti, fokusu a švihu. S dobrým zesilovačem mají prodigy1 výtečnou kontrolu a pevnost.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 15

Taktéž jim je vlastní analytický charakter, jdou po detailech, nuancích a otevírají zvuk, ten je pak velice čistý, zaostřený a prostě jasně odkazující na monitorové „profi“ dědictví značky. Kmitání smyčce po houslích v rukou Julie Fischer v intenzivní Paganiniho „Caprice č. 1 v E-dur“ („24 Caprices“ | 2010 | Decca | 0028947822745) bylo rozkreslené skutečně působivě konkrétně, obraz je docela velký, ač proporce samotného nástroje spíše realistické, než nějak nadživotní. Jste-li fanoušci konkrétního, jasného a zřetelného zvuk, bezmála fyzicky zpřítomněného v prostoru, tak PMC prodigy1 jsou patrně v obdobné cenové relaci v tomhle směru nejtalentovanější. Je to takový dost utažený projev, možná trochu tenčí, ale skvěle kontrolovaný.

Také stereofonní báze v „Indigo Dreamscapes“ (DeJohnette / Metheny / Hancock / Holland | „Parallel Realities Live…“ | 1993 | Jazz Door | JD 1251/52) byla skvěle zavěšená do prostoru mezi reprosoustavy. Ne úplně veliká, ale zato precizně ohraničená, organizovaná, parádně pevná. Inu, skutečně monitor. A také se nám líbila plasticita, kterou PMC vykouzlí, je tu jak pravolevý, tak předozadní prostor, všechno si „sedlo“ a bylo krásně přehledné.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 13

V „The Logical Song“ (Supertramp | „Breakfast in America“ | 2010 | nahráno 1979 | A&M | 0600753304372) se ukázalo, že prodigy1 velmi ochotně ustojí i vysokou hlasitost. Kam až nás uši pustily, tam jsme hráli a stejně jsme PMC nerozhodili. Hudba má spoustu energie, je projasněná a konkrétní, pečlivě kontrolovaná, razantní a stabilní. Co do charakteru se tu promítá (snad až na zdůraznění na horním okraji) právě jen a pouze systém a nahrávka jako taková, PMC působí velmi nestranně.

Kompaktní regálovky střední třídy PMC prodigy1 jsou „něco jiného“. Nejen, že už od pohledu působí vlastně až industriálně, ale ony tak i hrají – profesionálně, urovnaně, super čistě, transparentně a konkrétně. Pravda, také s poněkud intenzivnější celkovou energií a vysokým podílem výšek, takže ostřejší nahrávky a elektronika se vám ukážou v celé své „kráse“. Nicméně pokud vyladíte svůj systém, případně všechno chcete prostě a jednoduše slyšet „tak jak to je“, tak jste na správné adrese. Takovou konkrétnost, detailnost, říz a výbušnost za podobné peníze koupíte jen stěží. Má to svá pro i proti, ale je to skutečně skvěle konkrétní…

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.

Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.

Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m1

Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)

Prodigy1 nemají typicky monitorový „plochý“ charakter, je vidět vlastně poměrně intenzivní zdůraznění výšek (což poslechově skutečně ale budí dojem detailnosti), stejně jako peak v oblasti 100 Hz, který může zase poslech „naplnit“. I když úzký propad kolem 180 Hz je artefaktem pozice měřícího místa, pořád je to spíše charakter zdůrazněný na obou koncích.

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m2

Frekvenční odezva – v ose (červená) a vertikálně pod úhlem 30° pod osou (žlutá) a 30° nad osou tweeteru (zelená)

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m3

Frekvenční odezva – jednotlivé měniče a bassreflex v blízkém poli

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m4

Frekvenční odezva na poslechovém místě (FFT) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m5

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) - levý kanál (červená) a pravý kanál (černá)

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m6

Frekvenční odezva na poslechovém místě (impuls) – celý pár

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m7

Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m8

Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m9

Waterfall

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m10

Impulsní odezva @ 1 m v ose tweeteru

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m11

Step response @ 1 m v ose tweeteru

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m12

Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)

Průběh impedance reálně není úplně klidný, má naopak trochu divočejší momenty, ačkoliv se úroveň drží vysoko a nemělo by to znamenat úplně drastickou zátěž pro elektroniku. Pevný a stabilní zesilovač se ale hodit bude, zejména pro komplexnější hudební materiál. Ladění transmission line má docela široký rozsah, jsou tu vidět i drobné rezonance (280 a 440 Hz).

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m13

CSD z výstupu akcelerometru v polovině výšky bočního panelu @ 2,83 V

2024 08 31 TST PMC Prodigy1 m14

Porovnání výstupu z akcelerometru a klidového stavu ozvučnice

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ × ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]

EUR 1 495,-

cca Kč 37 500,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ analytičnost

+ soustředěnost a pocit čistoty

+ velmi intenzivní zvukový projev

+ monitorově pevný přednes

+ umí růst s lepší a lepší elektronikou

+ nebortí se ani při vysoké hlasitosti

ZÁPORY

- vnější provedení je v této ne už úplně nízké ceně trochu jednodušší

- v ostřejším systému mohou být poněkud přímočaré

--- --- --- --- ---

DOVOZCE: MGY Europe | www.mgy-europe.com 

Audio Video Kino Bratislava 2024

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [2]
AudioQuest Jitterbug [2]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies