Dánští Jamo, patřící do impéria americké firmy Klipsch, mají za sebou požehnaně dlouhou historii, sahající do roku 1966, kdy ji založil truhlář Preben Jacobsen. Od časů malé rodinné manufaktury vyrostlo Jamo do obřích rozměrů a třeba koncem 90. let 20. století byla tato značka největším evropským producentem reprosoustav a to s vcelku ohromujícím výrobním objemem 11 500 000 kusů za celou dobu existence firmy - to je v průměru zhruba jeden pár reprosoustav za jednu každou minutu po celých 32 let.
Ačkoliv většina výrobního katalogu patří do velmi zaplatitelných, dalo by se říct komerčních sfér, nejvyšší série C 10 se pohybuje ve sférách high endu. Jejím základním modelem je regálový model střední velikosti s názvem C 103. Oblé, jemné linky navrhl průmyslový designer Kieron Dunk, v jehož historii naleznete spolupráci s mnoha významnými značkami světového audioprůmyslu. Čelní deska je sametově černá a bytelná, navazuje na ní jedenáctikilová skříň z MDF desek, které mají také výrazné vyklenutí (jen čelní a zadní stěna jsou rovné), stejně tak hrany jsou zaoblené, díky čemuž C 103 působí ještě kompaktnější, než by jejich rozměry 42 x 22,4 x 29,7 cm (v x š x h) napovídaly.
V čelní stěně najdeme dvojici reproduktorů s tenkými stříbrnými okrasnými rámečky, oba měniče jsou zapuštěny ve zvukovodech (výrobce jim říká ADW - Anti-Diffraction Waveguide), účelem je poskytnout lepší odezvu mimo osu. Velkou část zadní stěny zabírá hluboká vanička se "schůdkem", osazena je zde čtveřice reproterminálů pro bi-wiringové zapojení; terminály směřují pod úhlem 45° směrem vzhůru a jsou pěkně provedené, dostatečně vzdálené a dobře drží i těžší kabely. V horní části je pak ještě výrazný plastikový nátrubek bassreflexu s velkým průměrem.
O basy a středy se stará reproduktor s membránou o průměru 17,8 cm, v jejímž středu je masivní hliníkový fázový nástavec. Membrána je vyrobena z kompozitu dřevité směsi, vyztužené hliníkem. Robustní gumový závěs umožňuje velkou výchylku membrány. Výšky vyzařují z klasické hedvábné kopulky o průměru 2,5 cm.
Na své malé rozměry nabízí Jamo C 103 poměrně překvapivě široký frekvenční rozsah, v toleranci -3 dB udává výrobce 45 - 27 000 Hz. Překvapivě vysokou hodnotu najdete také v kolonce zatížitelnosti, kde je u dlouhodobé zatížitelnosti uvedeno 150 Wattů, u krátkodobé dokonce 2x tolik. C 103 patří do sfér relativně vyšší citlivosti s udávanou hodnotou 88 dB / 2,83 V / m. Nominální impedance je stanovena na 6 Ohm.
Jamo C 103 jsme poslouchali s tradičními sestavami Naim Nait XS / Naim CD5si a Cambridge CXA80 / Cambridge CXC, ale též s OPPO BDP-105D nebo setem Gato Audio AMP-150 / Gato Audio CDD-1 či Viola Labs Concerto / Crescendo. Ze zdrojů signálu pak občas zazněl též Apogee Groove, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo VPI Scout. Porovnávalo se s Harbeth Monitor 30 nebo Xavian Perla a Gato Audio PM-6. Propojeno bylo kabely TelluriumQ Silver a Black, ale i ZenSati Authentica.
Jamo C 103 nedisponují nijak obřími ozvučnicemi, proto je celkem příjemné, že umí jít relativně hluboko do basových sfér, stejně jako umí nabídnout poměrně velký objem těchto frekvencí v kontextu velikosti své ozvučnice. Kontrabas v Davisově "So What" ("Kind of Blue" | 1997 | Columbia | CK 64935) tak byl zřetelný, byť jeho impuls malý a celkové podání laděné spíše do měkčího, zato objemnějšího stylu. Basový základ obecně je měkký, poddajný a lehký, pocitově doplňující a neoslňující dramatem, zato poklidný a houpavě plynoucí.
Střední frekvence, zejména pak vokály, jsou jemné, neuspěchané, laskavé a barevné, opět trošku měkčí, zato tentokrát objemově výrazné. Hlasy Katie Melua a Evy Cassidy ve "What a Wonderful World" ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD00040) si lehce plynuly vzduchem, intimně a hladce. Byly spíše integrované do hudebního celku než vypíchnuté a hlavním dojmem tu byla jemnost, jemnost a zase jemnost. Prokreslení je slušné, ale naprosto nezdůrazněné, vokální pásmo má dost barev a lehce teplejší podání a hlasy jsou blízké, je na ně (a na nástroje v jejich frekvenčním okolí) soustředěno dost pozornosti.
Nejvýraznější objemově i energicky jsou rozhodně výšky, jak ukázala Brubeckova "Take Five" ("Time Out" | 2009 | Columbia | 88697 39852 2). Úvodu dominující činel je znělý, cinkající, velký, posazený vpředu a velmi snadno čitelný, přitom ale zůstává tak jako zbytek pásma lehký, jasný a hladký. Objemově je nejvyšších kmitočtů skutečně požehnaně, pokud si pustíte nějakou vysloveně nacinkanou skladbu, tak až moc, nicméně neútočné, uvolněné podání není otravné, jen je jednoduše cítit výrazný náklon vyváženosti směrem ke světlosti. Činel samotný má pak velmi dobře podaný kovový charakter.
Přes svou uvolněnost a neuspěchanost nejsou Jamo C 103 dynamicky líné, byť se k jejich rozehrání hodí energičtější zesilovač. Pak ale celkem obstojně zvládnou ustát i Brahmsovu "Symfonii č. 1" v podání Berliner Philharmoniker pod taktovkou Herberta von Karajana (Deutsche Grammophon | 453 097-2). Je ale fakt, že zejména u spodních frekvencí by důraz mohl být větší, stejně jako energie. Když na to ale přijde, dynamickou špičku přejdou C 103 se svým klidem snadno a v kontextu třídy bez námahy, byť je tu cítit zřetelný nádech sametovosti.
Co se týká rozlišení, patří C 103 mezi ty lepší, ač se spousta detailů trochu ukrývá v jemném, klidném přednesu - pokud se ale zaposloucháte, objevíte je. I vokály mnichů z kláštera Santo Domingo de Silos, zpívajících "Puer natus est nobis" ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725), byly pěkně prokreslené a jednotliví zpěváci zřetelně oddělení, jakkoliv Jamo se nesnaží postrkovat kupředu nějaké jednotlivosti, naopak nechává zvuk plout tak jak je a vše zní uvolněně, poklidně. Pokud ale chcete, zaslechnete třeba i jemné dozvuky odrazů od stěn chrámového prostoru, tu a tam problesknuvší za hlavní linkou zpěvu.
I když Jamo neprezentovaly hudební scénu ve Stingově "Englishman in New York" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) kdovíjak širokou, byla definována v podstatě osami měničů, ale zato tu bylo dost vzduchu a volnosti, lehkosti. Nástroje pak byly celkem přehledně rozloženy i v předozadním směru a díky celkem nesměrovému vyzařování není C 103 složité umístit, dokonce nemusí ani směřovat přímo na vaše uši.
Když přijde na rockovou klasiku typu "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012), Jamo C 103 maličko postrádají schopnost vyplavit hutností do krve řeky adrenalinu, na druhou stranu klidný přednes s nadhledem a slušný rytmus nechávají hudbu plynout a reprodukce se snadno poslouchá, aniž byste se museli štítit otočit volume pořádně doprava - ani tam totiž nejsou C 103 nijak vulgární, navíc zdůraznění výšek a středů zrovna rockovému žánru docela sluší.
Jamo C 103 jsou ideálními kompaktními regálovkami pro ty, kteří z prostorově úsporného řešení touží vydolovat objemově hodně zvuku. A také pro ty, kteří hledají elegantní a stylové křivky, které budou ozdobou interiéru. V obojím se C 103 daří excelentně. Pokud pak ještě preferujete klid, neuspěchanost, silné vokální pásmo a výrazně znělé, objemné výšky, pak si poslech určitě užijete. C 103 se nemusíte bát zapojit ani k ostré elektronice, možná právě naopak tam získají jiskru a budou "právě akorát".
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m ve výšce mezi tweeterem a středotónovým měničem, v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je standardně zatlumen, ovšem bez rozsáhlých akustických úprav, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu (kvůli rušení z exteriéru), vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Naměřená frekvenční odezva rozhodně neodpovídá "studiově rovným" očekáváním, zejména velký přírůstek na výškách odpovídá poslechovým vjemům a pocitu cinkavosti. Zdůraznění v oblasti 200 - 500 Hz odpovídá zhruba rozsahu lidských hlasů a stojí za dojmem "blízkých" vokálů. Nástup na hranici 45 Hz odpovídá deklarovaným parametrům.
Impedanční křivka odpovídá spíše 4 Ohmovým, než 6 Ohmovým reprosoustavám, nepropadá se ale pod 3 Ohmy, takže výběr elektroniky není úplně kritický, ačkoliv stabilní a energický zesilovač lze maximálně doporučit.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]
Kč 26 990,- - bílá, černá
Kč 31 990,- - ořech
--- --- --- --- ---
KLADY
+ elegantní tvary
+ umí jít pocitově poměrně hluboko
+ hladký, lehký zvuk
+ velmi pěkné, detailní výšky (byť příliš objemné)
ZÁPORY
- výšky jsou až příliš znělé a poměrově výrazné
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz