Spendor patří mezi nejtradičnější výrobce reprosoustav – protože jak jinak se dá nazvat firma, která své produkty vyrábí od šedesátých let v Británii (konkrétně v Hailshamu, hrabství Sussex), dává je dohromady výhradně ručně a v podstatě spolu s dalšími definovala pojem „monitor“. Od legendárních modelů BC1 a BBC monitoru LS3/5a až po dnešní moderněji pojaté řady A, ST a D zůstává ale firma Spendor ztělesněním tradičního britského přístupu k high fidelity. Dost možná podle konzervativního hesla „Proč měnit to, co tak skvěle funguje“.
Nejortodoxnější modely, u nichž na první pohled poznáte odkaz na styl 60. let 20. století (jakkoliv uvnitř pak najdete technologii a poznatky století 21.), najdete potom v řadě s příznačným názvem Classic. SP2/3R2 zaujímá pozici zlaté střední cesty. Jde o několikátou evoluci modelu SP2/3, který již existoval jako SP2/3, SP2/3e, SP2/3R a nyní jako SP2/3R2. I to je další důkaz konzervativnosti Spendor – vyvíjí se funkční součásti, estetika a název se mění tak málo, jak jen je možné.
Dva-trojka je tak trochu hybridem mezi stojanovou a podlahovou reprosoustavou. Bez pořádných, masivních, prostě stabilních a tedy i poměrně drahých stojanů se tu neobejdete. Ideálně pak by měly být tak vysoké, aby tweetery dostaly do výše vašich uší – nebo aspoň tam, kde se ve vašem oblíbeném křesle při zaujmutí nejoblíbenější polohy nachází. Výrobcem doporučovaná výška stojanů je plus mínus půl metru.
Masivní stojany budete potřebovat, aby zvládly nápor čtrnáctikilových obrů s rozměry 54,5 x 27,5 x 32,5 cm. Pokud si říkáte, že podobně velká skříň by pro maximální rigidnost měla vážit aspoň jednou tolik, tak máte pravdu. Spendor, podobně jako třeba Harbeth, vychází z filozofie BBC monitoru, která jako jeden ze zásadních stavebních prvků využívá rezonující bassreflexovou skříň, fungující podobně jako těla nástrojů. Zadní stěnu pak zdobí pouze dva páry masivních zlacených terminálů, zapuštěných přímo do dřevěné desky. Ta je pak ke zbytku ozvučnice přišroubována, což vytváří velmi zajímavý estetický efekt. Navíc si díky tomu můžete vytvořit teoreticky otevřenou ozvučnici, pokud byste snad měli zájem o experimentování.
SP2/3R2 jsou osazeny dvěma měniči – středobas s polymerovou membránou má průměr 21 cm a je kompletně vyvinut a vyroben v továrně Spendoru, výškový reproduktor s kopulkou o průměru 2,2 cm a masivním závěsem je pro Spendor vyráběn „předními specialisty“ (kým konkrétně výrobce neupřesňuje). Dvoupásmová konstrukce je doplněna centrálně umístěným masivním bassreflexovým otvorem ve spodní části skříně. Všechny měniče jsou před instalací párovány s přesností + / - 1 dB. Přechod pásem výrobce nastavil na úroveň 3 200 Hz. Nominální impedance je stanovena na 8 Ohmů, přiznaný propad jde pouze na úroveň 6,8 Ohm. Spendor SP2/3R2 jsou naladěny na mírně nadprůměrnou citlivost 88 dB (1 W / 1 m). V tolerančním pásmu +/- 3 dB jsou Spendor schopny zahrát mezi 60 – 20 000 Hz, v toleranci – 6 dB se pak dostanou až na 50 Hz. Soudě podle měření jde o až konzervativně, férově udané hodnoty.
Spendor SP2/3R2 jsme poslouchali ve studiu Living Stereo v pražské Vladislavově ulici, pro srovnání byly k dispozici Harbeth Compact 7-ES3, Pass SR-2 a Harbeth P3ESR. Kabeláží KrautWire byly Spendor připojeny ke koncovému dvoukanálovému Roksan M2, případně k monoblokům Pass Labs XA60.5. Řídícím zesilovačem byl Pass Labs XP-20. Signál vycházel z Naim Audio CDx2 a DVD5.
Střední Spendor nejsou zrovna obrovské reprosoustavy (to platí jen v kontextu stojanových modelů), přesto umí sáhnout k plnému, sytému basu. Působivě velký a energický je kontrabas ve „First Song“ (Laurence Hobgood | „Where the heart dances“ | 2008 | Naim Jazz | NAIMCD112). Charlie Haden pomalu míchá řeku hebkých, měkkých tónů, nástroj je nádherně vykreslený ve smyslu přesných kontur i vzduchu kolem instrumentu. SP2/3R2 dokáže dokonce i pohnout vzduchovou masou v prostoru, ostatně díky konstrukci s tenkými stěnami je v podstatě celý vnitřní prostor k dispozici pro vznik hlubokých tónů. Cítíte tak nadhled, uvolněnost, zkrátka přirozenou vzdušnost, s jakou kontrabas pulsuje.
Přirozené vyznění hudby leží z velké míry také na velmi nadprůměrných dynamických schopnostech těchto „regálků“. „Dies Irae“ z Verdiho „Requiem“ (Bowers&Wilkins / London Symphonic Orchestra | diriguje Sir Colin Davis) je velké, ohromující, strhující a děsivé – přesně takové, jaké má být. Je cítit velmi slušná dynamická rezerva, na podobný objem zvuku jsme zvyklí z větších sloupků. Lehkost, s jakou se membrány rozechvívají pomáhá i k maximálnímu důrazu – úder do masivního bubnu je fyzicky cítit, náhlé výbuchy celého orchestru SP2/3R2 nijak nezaskočí – jakékoliv přechody Spendor zvládá s klidem a pohodou. Snad jen žestě se zdají být trochu decentnější, ne tak jadrné jako třeba na podobně koncipovaných Harbeth Compact 7ES-3. Spendor klade větší důraz na pohodu, ducha hudby a klid.
Händelův „Mesiáš“ z již zmiňovaného disku LSO / B&W (Part I, No. 12 | diriguje Sir Colin Davis) ovládají hladké, čisté a velmi živě podané smyčce, vše je obaleno „britským zvukem“ – sytým, emocionálním a přitom přirozeným. Spendor udrží pořádek i v početném orchestru, vše s nadhledem, pohodou – zvukový projev je nenásilný a přirozený, inu prostě velmi britský.
Hudba reprodukovaná SP2/3R2 také jako kdyby získala precizní, vtahující tempo, postavené na velmi sebejistém basovém základě. „Sultans of Swing“ od Dire Straits („Sultans of swing“ | 1998 | Vertigo | SSTARCD 6426) opět potvrzuje zvláštní soulad zdánlivě protikladných schopností – zvuk je velmi homogenní, pečlivě artikulovaný, ale přesto působí velmi uvolněně a nenuceně. Knopflerův hlas se nese prostorem s velmi realistickým témbrem, jako kdyby si doopravdy prozpěvoval ve vašem pokoji. Řízná kytara o sobě dává vědět dost aktivně, přesto jejím zvukem prostupuje pohoda a radost.
Výškáče Spendor mají slušné rozlišení, ačkoliv jdou úplně jinou cestou, než hyperrealistické tweetery některých značek. I proto se nesnaží o „fotorealistické“ zpodobnění zvukové scény, spokojí se s dobře rozvrstveným, poměrně hlubokým prostorem s dobrou lokalizací, což ve finále působí tak nějak uvolněněji, příjemněji. Jak příjemně se pak vychutnává množství nástrojů ve Stingově „Englishman in New York“ („Die perfekte Räumlichkeit“ | 2010 | stereoplay). Každý má své místo, i když ve vnímání má přednost souhra a komplexnost celku.
Jaké jsou „regálové“ reprosoustav Spendor SP2/3R2 jako celek? Výborné a velmi, řekněme, britské. Jen stěží byste hledali zvuk, který by mohl fungovat jako lepší definice britskosti, než právě ten, který vychází z reproduktorů středních klasických Spendor. Nejsou tak precizní a přitom svůdné jako třeba Harbeth, ale mají svůj vlastní hudební vesmír s velmi barevnými tóny, s muzikou, která pluje a hladí a laská. Vše prostupuje ta odlišující, ale přitom velmi věrná, poměrně obtížné popsatelná „ostrovní“ muzikálnost. U Spendor SP2/3R2 zrovna trochu víc než u jiných. Strhujícím a zábavným přednesem však tyto reprosoustavy dokazují, že u Spendor (a na ostrovech obecně), ještě nezapomněli, jak se dělá zázrak z „krabice od bot“.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 90 metrů čtverečních. Prostor je akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 50 Hz a výše, v pásmu 10 – 50 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech na úrovních cca 100 a cca 300 Hz. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro v pěti cyklech, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhají na Pass XP-20 / Roksan M2 / Naim DVD5 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Křivka změřené frekvenční odezvy je naprosto úžasně vyrovnaná. Všechny výrobcem udávané parametry jsou naprosto věrohodné, v praxi v běžné místnosti nebudete ochuzeni o žádnou část frekvenčního spektra u žádného z „běžných nástrojů“. Vše bude navíc hrát tak, jak velí nahrávka. Jsou tu prostě a jednoduše cítit kořeny referenčního monitoru pro radiové vysílání.
Kč 79 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ jemný, vřelý, hudební projev
+ vyrovnaný zvuk s velkým nadhledem
+ britský muzikální, ale přitom věrný přednes
+ lehkost, s níž si s nimi poradí (skoro) libovolný zesilovač
ZÁPORY
- konzervativní design rozhodně není pro každého
- vyžadují další investici do atypického stojanu na míru
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
KAS Audio
www.kasaudio.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 602 406 436