Co je malé, to je hezké.. Staré přísloví má bezpochyby často pravdu, jedná-li se navíc ještě o reprosoustavu postavenou na základních principech legendárního a dodnes v mnoha směrech geniálního BBC Monitoru, tradiční anglické formy reprosoustav, půjde bezpochyby o zajímavost, hodnou pozornosti. Spojíme-li s touto koncepcí ještě firmu Spendor, která má se studiovou řadou velké úspěchy a zkušenosti, je třeba zbystřit ještě více.
Maličký monitor S3/5R2 je vlastně inkarnací LS3/5a, právě onoho referenčního mini-monitoru BBC, kterou Spendor exkluzivně vyráběl po dlouhá dvě desetiletí. Model S3/5 sám pak přišel na svět v roce 1997 (patnáct let výroby jednoho modelu samo o sobě o něčem vypovídá), přívlastek R2 pak napovídá, že se jedná o – dalo by se říci teprve – druhou revizi. Nejpodstatnější změnou je nikoliv jakýkoliv zásah do koncepce, ale vývoj nových měničů.
Spendor S3/5R2 jsou tedy velmi malé, uzavřené reprosoustavy, vybavené dvěma měniči, pracujícími ve dvou pásmech. O výšky se stará tekutinou chlazený nově vyvinutý tweeter s kopulovitou membránou o průměru 2,2 cm, středo-basovou sekci má na starosti měnič s polymerovou membránou s vysokým zdvihem ep39 o průměru 14 cm. To je slušný průměr, vezmeme-li v potaz, že reprosoustavy mají výšku 30,5 cm, šířku 16,5 a hloubku 19 cm. Jejich skromné rozměry odráží mimo jiné i váha 4,6 kg na kanál. Na nízké váze se ale také podílí „BBC“ filozofie, kdy stěny ozvučnice jsou jen velmi tenké a cíleně rezonují, nežádoucí ozvěny pak krotí pečlivé vnitřní tlumení.
Designově se jedná o klasickou „britskou krásu“, tedy jednoduchý, čistě pravoúhlý tvar bez výstřelků a kudrlinek. Jasný otisk profesionálního původu a také tehdejšího tlaku na nízkou cenu. Zadní strana je pak vybavena jedním párem zlacených reproteminálů WBT standardu, usazených v plastové vaničce a čnících vzhůru.
Ne o všech malých reprosoustavách, jakkoliv jsou klasifikovány jako regálové a tedy schopné optimálně fungovat i „odložené“ na ploše, se dá říci, že hrají dobře i mimo stojany – Spendor S3/5R2 ale ano. Dokonce se dají umístit skutečně téměř libovolně, aniž by to zanechalo na jejich projevu výraznější efekty.
O základních technických parametrech již řeč byla, přidejme tedy ještě několik podrobností. Důležitá je přechodová frekvence měničů, nacházející se na úrovni 5 000 Hz a nezasahující tak do nejkritičtějších částí pásma. Možná překvapí trochu nízká citlivost 84 dB, evokující nutnost použití výkonnějších zesilovačů. I poslechové testy potvrdily, že rozehrát S3/5R2 není úkolem pro elektronkové či jiné nízko výkonné přístroje. Zhruba 40 Wattů na kanál a výše je již ale rozumná hodnota. Výrobce udává frekvenční rozsah 75 až 20 000 Hz v tolerančním pásmu +/- 3dB a při rozšíření tolerance na -6 dB dokonce 60 Hz. Podle naměřených hodnot i podle poslechu tomu lze naprosto věřit. Nominální impedance je stanovena na hodnotu 8 Ohmů, Spendor udává pokles na 6,2 Ohmu, což se také zdá realistické.
Spendor S3/5R2 jsme zkoušeli v pražském studio Living Stereo. Hlavními partnery byly koncové zesilovače Pass Labs XA60.5 s kombinaci s předzesilovačem / CD přehrávačem ATC CDA2. K dispozici byl ještě CD přehrávač Naim Audio CDx2, streamer Naim Audio NDX, předzesilovač Pass Labs XP-30 či Audio Note SORO. Z dalších reprosoustav byly k dispozici Harbeth P3ESR, ProAc D18 či Pass Labs SR-2. Kabeláž nesla značky Tellurium-Q, KrautWire a Naim Audio.
Malé mini-monitory často bývají excelentní v kompaktnosti a podání prostorových informací, nejinak jsou na tom i tyto Spendory. Eva Cassidy se svou „True Colors“ z výběru „Best Audiophile Voices“ je i s kytarou nádherně lokalizovaná přesně mezi reprosoustavami, ačkoliv celkový objem zvuku je maličko skromnější. To ale souvisí hlavně s minimálním litrovým objemem ozvučnice. Reprodukovaný zvuk je dobře artikulovaný, transparentní a homogenní, prostě plný typicky studiových hodnot. Vyvážený a přirozený zvuk snadno přebírá charakter připojených komponentů, takže pokud by „studiovost“ nebyla tím, co potěší váš sluch, lehce vyberete vřelejší, muzikální zesilovač nebo zdroj signálu a máte vyřešeno.
Čistotu a přirozenost přednesu potvrzuje také Bobby McFerrin se svou pohodovou „Don´t worry, be happy“. Přestože bychom to od kompaktních rozměrů neočekávali, údery dlaní o zpěvákovo tělo mají dynamiku, hloubku a energii, hlasy v jednotlivých vrstvách jsou přehledné a i když čitelnost pozadí není tak samozřejmá jako u velkoobjemových reprosoustav typu Pass Labs SR-2, na danou cenovou kategorii jde o skutečně dobře kontrolovaný zvuk. Vokál je navíc velmi přirozený a uvolněný, dobře prokreslený.
Stejně pozitivní výsledky vzhledem k objemu a ceně předvádí S3/5R2 i u laponských variací uskupení Jienat ve skladbě „Andreas, André“. Dynamický potenciál odhalují syté a objemné bubínky, perfektně rozložené v prostoru. Dynamiku potvrzují i housle ve Vivaldiho „Laudamus Te“, perfektně vykreslené a barevně realistické. Snad jen cella ve stejné skladbě ukazují, že spodní část pásma pod nějakých 80 Hz tu vzhledem k fyzikálním zákonům najdeme jen ve velmi omezené míře. To je ale spíše dobře – alespoň se měnič nesnaží vyzařovat frekvence, díky kterým by nutně do zvuku pronikalo zkreslení. Budou-li vám snad basy scházet, vždy je tu možnost doplnit sestavu o subwoofer.
Spendor S3/5R2 dokážou dobře rozvrstvit a velmi detailně podat i složitou skladbu jako je „My Body is a Cage“ od Petera Gabriela. Velký podíl basů je tu spíše informativně naznačený, nemá takovou váhu, zbytek pásma je ale plný informací a dynamiky – to ukazuje třeba piano, dynamicky omezené opět jen fyzikálními zákony, jinak ale čisté a realistické. Je ovšem pravdou, že celkové vyznění Spendorů je spíše „profesionální“, nejsou samy o sobě strhující a muzikální, spíše klidně vyrovnané a pragmatické.
Se studiovou vyrovnaností sice umí zahrát napříč žánry, ale logicky nebudou samotné vhodné pro moderní žánry typu elektroniky, v nichž je velký podíl basového základu. Dave Gahan se „Saw Something“ a masivními beaty prostě nemá ten potřebný švih a naopak slyšíme všechny nectnosti málo dynamické nahrávky. Na druhou stranu ani nijak zázračně nahraní Audioslave s „Broken City“ mají potřebný rockový říz a energii, S3/5R2 vyčistí a zpřehlední i typický „rockový chumel“ tónů. Činely nemají sice přehnaně dlouhý dozvuk, na druhou stranu ovšem nenesou ani špetku syntetičnosti – jsou prostě kovové, adekvátně rozměrné i energické.
Báječná je i schopnost Spendorů zachovávat svůj vyrovnaný charakter i při tichých poslechových úrovních – stále je slyšet všechny informace a detaily, jen nejspodnější frekvence kolem 40ti Hz (třeba basová kytara ve Springsteenově „Born in the USA“) jsou tu přítomny skutečně jen jako informace bez fyzického tlaku. Navíc se kvalita tichého poslechu hodně odvíjí od kvality použitého zesilovače. V jakékoliv jiné situaci jsou S3/5R2 v podstatě nenáročné na charakter a zvukový projev, v tichém poslechu se ale nejlépe osvědčil trochu vřelejší, pevný a objemný zvuk.
Spendor S3/5R2 jsou vynikajícími maličkými reprosoustavami za nesmírně atraktivní cenu. Přesně v tom jsou pravými následovníky původní ideje BBC Monitor. K tomu ale přidávají velmi atraktivní zpracování a nenápadný a nekonfliktní vzhled. Nechť na ně rovnou zapomenou ti, kteří touží po velkém zvuku z malého objemu – S3/5R2 sice využívá fyzikální limity až do krajnosti, ale zázraky samozřejmě neudělá, navíc jsou – díky bohu – naladěny tak, aby se nesnažily vygenerovat přehnaně hluboké kmitočty a pod 80 Hz tak pro plnohodnotnou reprodukci musíme připojit subwoofer. Nad touto hranicí ale Spendor předvádí (nejen) na danou cenovou úroveň prvotřídní reprodukci. Transparentní, čistou, realistickou a dynamickou. Přesně podle nejlepších tradic studiového anglického zvuku. Pravdou je, že reprodukce není prvoplánově atraktivní, spíše umírněně realistická, ale stále má daleko do chladného, nudného „profi“ zvuk. Spendor S3/5R2 je tak skutečně zajímavou koupí pro ty, kteří mají malý poslechový prostor či dávají přednost přesnosti před objemem. S3/5R2 se svou cenou a přes první dojem mohou hodně pozitivně překvapit…
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 25 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 400 Hz a výše, v pásmu 10 – 400 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech v různou denní dobu, vybrána byla vždy střední křivka. Všechna měření probíhají na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.
Naměřená frekvenční charakteristika je v dané cenové kategorii potěšující, bez výraznějších výkyvů. Vidět je též strmý pád do tichých hlubin, začínající někde na úrovni 100 Hz. Mírná „boule“ na úrovni těšně před 20 kHz je způsobena měřícím signálem.
Kč 29 990,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ studiově vyrovnaný, ale přitom britsky muzikální zvuk
+ překvapivá dynamika a objem středo-basů vzhledem k velikosti
+ absolutní nenáročnost na umístění
+ poměr cena / výkon
ZÁPORY
- pod 80 Hz dosti rychlý úbytek energie
- nízká citlivost vyžadují energický a výkonný zesilovač
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
KAS Audio
www.kasaudio.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 602 406 436