Danish Audiophile Loudspeaker Industries neboli zkráceně řečeno DALI patří k výkvětu evropského high fidelity již od roku 1983. Jejich firemní heslo zní „In Admiration of Music“, přeložit bychom to mohli jako „z obdivu k hudbě“. Některé z proslulých a oceňovaných modelů dosvědčují, že to s daným heslem myslí docela vážně. Navíc kdo by si s názvem DALI nespojil jejich typický znak – červené středobasové a basové měniče? Řada Zensor by se dala nazvat vstupenkou mezi hi-fi reprosoustavy v dánském podání, model 1 pak jejím nejzákladnějším kamenem (jakkoliv jsou „pouze“ v Dánsku navrženy, nikoliv vyrobeny).

Maličký monitorek Zensor 1 je k dispozici v černém a bílém laku a také v ořechové dýze – jednoduchý design kupodivu v každém z provedení vypadá podstatně jinak. Nejzvláštněji působí dýha v kombinaci s čelní deskou v klavírním laku (tu to mají všechny tři verze), přesto se nedá říci, že by nebyl vzhled elegantní a příjemně moderní, ač nekonfliktní. Přestože jediné obliny na ozvučnici najdeme právě na bočních hranách čelní desky, nepůsobí reprosoustava nijak ošizeně či skromně.

Pravdou je, že velkou měrou za dobrý dojem mohou dva měniče, zabírající bezmála celou plochu přední strany. Na to, že ozvučnice má rozměry pouhých 27 cm na výšku, 16 cm na šířku a 22 cm do hloubky jsou použity reproduktory s velkým průměrem membrán. Zensor 1 jsou koncipovány jako dvoupásmové bassreflexové monitory pro jednoduché použití – tomu odpovídá třeba držák na zeď (aby mohly sloužit například jako surroundové monitory) nebo jediný pár reproterminálů, ovšem alespoň ve skutečně luxusní kvalitě. Velmi solidně je – vzhledem k ceně – proveden i bassreflexový nátrubek z tvrdého plastiku. Na „lehčí“ použití samozřejmě ukazuje i velmi nízko nastavená cena, ale třeba i objem ozvučnice šest litrů.

Maličký regálek je osazen měniči z designérského pera pánů přímo z DALI, tedy žádné kupované měniče, žádné spoléhání na cizí zdroje. Tweeter je zcela nový, osazený 25mm textilní kalotou. Kolem reproduktoru najdeme ještě masivní rámeček z imitace kovu, samotná kalota je poměrně dost „zasunuta“ do ozvučnice. Středobas odvozený z měničů řady Ikon MkII má pak typickou, již zmiňovanou červenou barvu díky použití dřevěných vláken. Velmi měkké gumové zavěšení se pak stará o minimalizaci zkreslení ve středobasovém pásmu.

Výrobce udává na tak kompaktní ozvučnici překvapivě dobré parametry, zvláště pak pracovní frekvenční rozsah v tolerančním pásmu -3dB. Zensor 1 si sáhne až na úroveň 53 Hz, bassreflex je naladěn ještě o 1,5 Hz níže. Výšková kalota pak vyzáří frekvence až do 26 500 Hz. Udávaná citlivost je 86,5 dB dle webu výrobce, ovšem v praxi se zdá být přeci jen o něco málo nižší. I u dosti výkonného zesilovače je třeba trochu sáhnout na ovladač hlasitosti. Šestiohmová impedance je celkem standardem, nikde se ale nedočteme o maximálním poklesu. Přechodová frekvence mezi měniči je v poměrně citlivém pásmu 2 900 Hz, nicméně spojení měničů výhybkou (Dali se pyšní osazením výhradě kvalitními součástkami úrovně audio grade) je poslechově bezešvé.

Poslechové testy Dali Zensor 1 probíhaly na integrovaných zesilovačích NAD C370 a Denon PMA-710AE. K nim byly podle situace připojeny buď Pioneer BDP-LX71, Denon DCD-710AE, Denon DNP-720AE nebo USB D/A převodník King Rex UC384 (FLAC, WAV a mp3 z IBM R50e s Windows XP SP3, foobar 2000 a ASIO4ALL ovladači – pokud možno vše ve vysokém rozlišení). Signálová kabeláž nesla proměnlivě značky QUAD, Eagle Cable a Monster Cable, reproduktorová byla pak ze stáje Eagle Cable a hlavně ProAc. Pro srovnání hrály Harbeth Monitor 30, KEF R500 a JBL Studio 190. Úpravu elektrického proudu měly na starosti filtry Xindak.

Mohlo by se to zdát jako samozřejmost, ale možná je dobré to zmínit. Totiž, že vzhledem k litrovému objemu reprosoustav a tedy jejich velikosti není možné využívat je plnohodnotně v místnosti větší, než nějakých 20 metrů čtverečních. I při posazení blízko ke zdi, kdy dozadu pálící bassreflex zhutní basovou odezvu, nenaplní větší prostory odpovídající energií a živostí. Další důležitou věcí je rozmístění Dali Zensor 1 – jsou dosti citlivé na nepatrné náklony směrem k posluchači či od posluchače – příjemně velký prostor, ovšem už na hranici limitů nerozpadající se iluze prostorovosti, byl dosažen při posazení monitorů necelé tři metry od sebe. Natočení pak bylo ideální poměrně výrazně směrem dovnitř poslechového trojúhelníku.

Dali Zensor 1 také trvalo skoro týden intenzivního poslechu a nočního zahořování speciálními disky, než se z nijakého, plochého a lehce slitého zvuku probudily. Odhadem to mohlo být nějakých sto hodin provozu, během týdne se prostě Dali zastavily jen v těch nejnutnějších chvilkách. Nicméně i v době psaní tohoto textu, řekněme po dalších 50ti hodinách provozu, je znát – již drobnější – posun. Je znát hlavně posun v energičnosti a volnosti středobasového pásma, subjektivní prohloubení a zhutnění zvuku.

Kolekci „Audiophile Voices 6“ v čele se sametovým a výborně nahraným slavným vokálem Rebeccy Pidgeon na tracku „Spanish Harlem“ představily Zensor 1 velmi vzdušným, ale snad trochu opatrnějším způsobem. Přesto je střední pásmo nejotevřenější, nabízí příjemný vhled do nahrávky a na danou cenu velmi dobrou míru detailnosti a prokreslení. Artikulace hlasu hlavní protagonistky je téměř perfektní. Stejně tak jeho oddělení od zbytku nástrojů, přehled ve scéně je velmi příjemný.

Vůbec oddělení a přehlednost nástrojů je velmi „monitorová“ – přesná lokalizace, jasný přehled o rozdělení nástrojů, to jsou silné stránky Dali. Že jsou určeny pro menší poslechové prostory je jasné, i proto není ku podivu, že jejich prostor je poměrně kompaktní a nepřehnaně velký – ať už do šířky či do hloubky. Omezení je jasně dáno rozteční mezi reprosoustavami, do hloubky je pak také poměrně nevýrazný. Nicméně s logickým omezením díky malé rozteči (dáte-li monitory dále od sebe, stereo obraz se kompletně zhroutí) a litrovému objemu ozvučnic tu Zensor 1 předvádí slušnou práci, jak se dá dobře poznat třeba na klubovém koncertu „A fortnight in France“ od Pat Barber. Všichni hudebníci jsou na svých místech a i když působí vše trochu stísněně, stále se dá dobře orientovat v situaci na pódiu.

Basová sekce je – celkem logicky – nejslabším článkem reprodukce Dali Zensor 1. Malá ozvučnice s malými reproduktory prostě zázraky neudělá. Ale nejlépe je těmto monitorům poblíž stěn, kde udělají parádu i v této oblasti, zvláště pak v malých místnostech nebo při near field poslechu. Bas je celkově sice o trochu měkčí, ale je velmi příjemný a kulatý, navíc nepostrádá stejné množství informací jako zbytek reprodukovaného pásma, byť zvuku je objemově méně.

Příjemně nezabarvený bas předvádí třeba Hollandova basa na nahrávce „Parallel Realities Live“, kde nenásilným, ale jasně frázovaným způsobem podtrhuje rytmus hudby, posluchač jí sice ve větších prostorách musí trochu hledat, ale to nevadí – nikdo neočekává, že z tak malých bedniček „vyleze“ plnohodnotný kontrabas v celé své kráse. Barvu tónu ovšem nemůžeme jinak než uznale nazvat blízkou realitě.

Tak je tomu i u výšek, příjemně poslouchatelných, neostrých, i když stále maličko opatrných. Agresivně zazpívané nebo hůře nahrané sykavky nebo strunné nástroje v čele s houslovými sólisty mohou přeci jen povážlivě dorážet na úroveň, kde už už jsou tóny ostré a nepříjemné, naštěstí Dali Zensor 1 zůstávají v přijatelných vodách, kdy zvuk je sice poměrně přímý, ale ještě ne agresivní. Po pár desítkách hodin provozu tento jev ještě o trochu ustoupí ve prospěch jemnosti a klidu i v této sekci. Stradivárky Ann-Sophie Mutter jsou ve vypjatých momentech Vivaldiho „Čtvera ročních období“ reprodukovány tak dobře, jak jen to v dané cenové třídě můžeme očekávat. Zvuk se netříští, neunavuje, ba naopak je celý poslech velmi pokojný a přitom příjemný.

Dali Zensor 1 jsou příjemné, malé a velmi cenově dostupné reprosoustavy, které v ceně do deseti tisíc stoprocentně stojí za zvážení. Ať už kvůli svému designu, který v každém ze tří provedení působí úplně jinak, ať už kvůli své skutečně nízké ceně a přesto výbornému výrobnímu provedení nebo ať už kvůli zvuku, který na jednoduché a akustické kompozice pasuje vynikajícím způsobem a až při náročnějších skladbách pro velké orchestry nebo naopak u hudby, která vyžaduje hodně důrazu a energie zjistíme, že velikost ozvučnice má prostě své fyzikální limity a že cenovka už prostě nedovoluje vydolovat z bedny víc. Ale vzato kolem a kolem jsou Dali Zensor 1 nádherné bedničky, s nimiž se příjemně poslouchá, zvuk těší a neunavuje, což bohatě vyváží i jakékoliv drobné nectnosti, které snad může pozorný posluchač objevit. Podobné se totiž snadno objeví i u reprosoustav v ceně dvojnásobné a ani tam se nedají považovat za zásadní, natož pak u osmitisícových monitorů. Kdo potřebuje praktické, skladné a příjemně hrající malé monitory s menším, poklidným zvukem, měl by si zkusit Dali poslechnout – dostanou-li dost výkonu, dokáží se roztančit k překvapivě příjemným výkonům.

Kč 7 990,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ výrobní provedení

+ příjemně spojitý prostor scény

+ otevřené a čisté střední kmitočty

+ velmi vzdušný, neunavující projev

ZÁPORY

- jsou poměrně necitlivé a nejlépe fungují se silným zesilovačem

- méně basové složky, ačkoliv je kvalitativně velmi slušná

--- --- --- --- ---

VIZITKA PRODEJCE

Horizon Trading Prague

www.daliaudio.cz  – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. 

+420 222 715 959

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista