Ačkoliv britský KEF je už nějakou dobu spíše čínsko-hong-kongsko-německo-britským konsorciem, zvuk reprosoustav s touto tradiční značkou zůstává věrný ostrovním ideálům. Hudba a její stoprocentní prožití, to jsou hlavní hodnoty všech reproduktorových soustav, nesoucích hrdě třípísmenné jméno. xQ20 jsou (téměř) benjamínkem v druhé nejvyšší vyráběné řadě - série Reference se pohybuje přeci jen o podstatný kus výše a série Q zase působí až moc spotřebním dojmem. xQ by tedy mohlo být kódové označení pro „X-tra Quality", jinými slovy „high fidelity".
Středně velké dvoupásmové regálové reprosoustavy xQ20 jsou spolu s celou řadou xQ nositeli ocenění EISA pro nejlepší reprosoustavy v oboru domácího kina roku 2008 / 2009. Pravdou je, že v této výrobní řadě existuje ještě základní model 10, ovšem teprve dvacítka by měla být dospělou reprosoustavou, byť kompaktních rozměrů. Dojem dospělosti ostatně čiší už z vhledu, který je sám o sobě poměrně silnou stránkou řady xQ. Elegantně zaoblená ozvučnice, sbíhající se dozadu v mírném prohnutí nejen bočních, ale i dolní a spodní stěny, efektivně potlačuje vznik stojatého vlnění uvnitř skříně, navíc v površích s vysokým leskem a luxusně působícími přírodními dýhami (Khaya Mahagony z Madagaskaru, očkový javor) či ve vysokém černém lesku vytváří dojem hodnoty. Ten neporušuje ani výrobní zpracování, dodávající pocit dobře investovaných peněz. Příjemné jsou i detaily provedení jako magneticky uchycená krycí mřížka nebo čelo z eloxovaného hliníku.
Jediným praktickým a lehce krkolomným problémem tak zůstává instalace a využití masivních hrotů, kterými se také určuje sklon a směr vyzařování těchto monitorů. Ne snad, že by byl problém je namontovat, ale nutnost přesné aretace pro rovnovážnou a vodorovnou úroveň reprodukce zabere něco času, neb malá reprosoustava má tendenci se kývat dokud není usazena skutečně stoprocentně a ani pak se nezdá být neohroženě nehybná. Není to ovšem nic, co by ovlivňovalo kvalitu reprodukce a nedalo se vyřešit trpělivým prvotním nastavením. Mírně diskutabilní je snad ještě možná kvalita reproterminálů - ačkoliv lze snadno odpustit nepraktické kabelové propojky, účinně bránící připojení méně ergonomickým reprokabelů typu „audiofil", samotné bi-ampingové / bi-wiringové terminály působí lehce poddimenzovaně. Přesto v praktickém soužití udrží bez problémů i masivní a těžké kabely, zakončené jak vidličkami, tak holým vodičem, po odšpuntování bezpečnostních záslepek zafungují i banánky. Devítikilogramový bassreflexový kabinet se může stát i díky elegantním provedením dobrým doplňkem jakkoliv laděného interiéru.
Samotný koncentrický měnič, typický pro moderní konstrukce KEF, vypadá na pohled velmi esteticky. Z hliníku vyrobený šestácti a půl centimetrový středobasový reproduktor s techologicí Uni-Q hostí ve svém středu ze stejného materiálu vyrobený vrchlík tweeteru o průměru 1,9 centimetru. Ten má na sobě ještě nasazenu konstrukci „mandarinkového" zvukovodu, majícího za úkol zlepšit disperzi a vůbec celkové podání nejvyšších kmitočtů. Koncentrické umístění reproduktorů eliminuje časovou nesourodost měničů, vytváří navíc přirozený bodový zdroj zvuku. Oba měniče dělí výhybka, vycházející z těch v řadě Reference, na přechodové frekvenci 2400 Hz. Měřitelná frekvenční odezva v toleranci -3dB leží mezi 52 a 55 000 Hz. Maximální akustický tlak 109 dB je vzhledem k velikosti reprosoustav téměř překvapující, navíc stačí-li s citlivostí 88 dB relativně málo výkonný zesilovač (cca 20 - 30 Wattů v elektronkách je více než dost) pro opravdu hlasitou reprodukci. Impedance je „tradičně ostrovně" osmiohmová.
Testovacími partnery těchto drobečků se stal dělený zesilovač Vincent SA-T1 / SP-331MK, Lyngdorf TDAI 2200 a Marantz PM-KI Pearl. Zdrojem signálu pak byly buď SACD Marantz SA-KI Pearl či soubory na pevném disku, přenášené přes Lyngdorf ve standardním i vysokém rozlišení. Porovnávacími reprosoustavami se stal Quadral Platinum M5, Tannoy Revolution DC6 a AdamVox SET / HE-W-ET. Na krátkou chvíli pak ještě Harbeth Monitor 30. Občas byla sestava také doplněna subwooferem Bowers&Wilkins PV1. Reproduktorová, signálová i napájecí kabeláž nesla hlavně značky Proson, Vincent, KrautWire a Monster Cable. Nutno dodat, že KEFy nejsou přehnaně citlivé na připojený kabel, přesto jim nejlépe slušelo ve všech sestavách stříbro KrautWire nebo naopak basující měď Vincent.
Po mnoha desítkách hodin rozehrávání xQ20 ukázaly největší výhodu systému Uni-Q, majícího za úkol vytvořit z reprosoustav fakticky bodový zdroj zvuku a tím zvětšit iluzi reality. I při malých rozměrech se KEFům daří. Co do správného podání prostoru a lokalizace nástrojů velmi náročná a často i pro dražší soustavy z tohoto pohledu těžko uchopitelná je skladba „Like Minds" ze stejnojmenného alba uskupení Burton / Corea / Metheny / Hanyes / Holland, v níž zaznívá vibrafon prvně jmenovaného tak nějak různorodě mezi kanály a jen na opravdu dobré sestavě se v prostoru mezi reprosoustavami netrhá, nepřeskakuje ze strany na stranu a je možné odhadnout jeho ohraničení. xQ20 jej převedly v plné krásně, pevně usazený uprostřed působivě široké a hluboké prostorové scény, jejíž perfektní iluzi kazila jen poněkud přeci jen plochá basa. Ta se prostě do monitorů o tomto objemu nemá šanci „vejít", schází nějakých 20 Hz směrem dolů. Naproti tomu velmi jasné a přirozeně kovové (ne plechově chřestící) činely bicích Roye Haynese po rozehrání změkly, již nebyly příliš ostré a prezentní, naopak se staly příjemně jemnými a křehkými.
Že xQ20 umí s vervou a nadšením zahrát i (pop)rockovou hudbu, to dokázal hit „Undisclosed Desires" od britských Muse (CD Resistance z roku 2009), který jako kdyby byl pro malé regálovky stvořen. Elektrická basa má dostatečnou údernost a objem, aby udržela rytmus, to důležité - klávesové efekty, jednoduchý virbl podporující rytmus a hlavně nejdůležitější procítěný hlas Matthew Bellamyho znějí fantasticky čistě, poutavě a efektně. Dost možná není zvuk činelů tím zcela reálným jak jej známe z koncertů, celý projev je o něco vřelejší a lákavější, než „obyčejná" skutečnost, ale právě díky tomu lze KEFy poslouchat stále a stále dokola, dlouhé hodiny bez známek únavy nebo otravy.
Že KEF ve všech svých produktech udržuje jakýsi nevnucující se, avšak snadno rozeznatelný charakter zvuku, o tom není sporu. Že je tento charakter tak podmanivý a příjemný, že dává stejně snadno zapomenout na požadavky absolutní věrnosti zvukové reprodukce, to už přizná méně posluchačů. Vezmeme-li za příklad housle Rachel Podger při přehrávání Vivaldiho allegro z „Concerto op 4 no 3", které najdeme na disku Crystal Cable Arabesque, zjistíme, že ačkoliv xQ20 dodávají plno informací, nechávají nahlédnout na vibraci strun a těla nástroje, přeci jen udržují jistou o něco menší vzdušnost kolem nástroje, jdou příměji na věc. Také barvy tónů jsou snad až hypertrofované, avšak nikoliv nepřirozené. Jedinou mírnou připomínku lze vznést k prezentaci nejvyšších tónů houslí, kdy - zřejmě díky mandarinkové rozptylce a přeci jen dlouhé době rozehrávání kovového výškáče - mohou znít tóny při vyšších hlasitostech poněkud přiostřeně.
Ani reprodukce větších orchestrů malé reprosoustavy nezaskočí - na disku zmíněném v předchozím odstavci se nachází Mussorgského „Velká brána Kyjevská" v podání Minnesotských filharmoniků a nabízí v podání KEF xQ20 pravda poněkud zmenšený, ale proporčně správný obrázek orchestru v plném nasazení. Detailní přednes umožňuje zaměřit jednotlivé nástrojové sekce, byť opět v celém projevu maličko schází vzdušnost, nikoliv však lehkost. Velkým kladem je také příkladná údernost, související s vlastním „KEFím" charakterem.
Přednes lidského hlasu zvládají iks kvéčka velmi dobře, přesto je stále znát - opět díky typické zvukové signatuře -, že jde jen o reprodukci. Rebecca Pidgeon je se svou „Spanish Harlem" je častou „návštěvnicí" audiofilních testovacích výběrů právě proto, že její hlas je sejmut velmi uvěřitelně a správně. KEF xQ20 přenáší i jemné nádech, oddělují výborně nástroje na pozadí nahrávky a jdou na svůj objem i příjemně do hloubky, přesto ani se zavřenýma očima nelze tak zcela a úplně uvěřit, že zpěvačka stojí mezi reprosoustavami, ačkoliv hlas je jasně lokalizovaný a čistý.
KEF xQ20 jsou na svou cenovou kategorii velmi dobrými reprosoustavami pro ty, kteří hledají radost z hudby, neúnavnost a možnost poslech si opravdu užít plnými doušky. KEFy svého posluchače nenutí přemýšlet nad přítomností a nepřítomností zvukových detailů, ačkoliv jich je víc než dost, nenutí vynakládat snahu a soustředění ani při dlouhodobém poslechu, vlastně jen tak jsou a hrají zábavným a neobtěžujícím způsobem hudbu, k tomu stíhají dobře vypadat a i když se nejedná o úplný high-end, jde o stoprocentní, plnokrevné, uspokojivé a dobře bavící hi-fi pro každého, což je za danou cenu víc než dost.
Kč 49 400,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ výrobní kvalita
+ velmi slušná cena vzhledem k výkonu
+ zábavný, otevřený a vřelý zvuk
ZÁPORY
- mírná nestabilita kabinetu - vyžaduje hodně pečlivou hru s hroty
- výšky i po desítkách hodin rozehrávání zůstávají poměrně tvrdé
- nešikovně vypadávající a překážející propojky reproterminálů vyřeší uspokojivě jen bi-wiring
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
BaSys CS
http://www.basys.cz/ - Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 234 706 700