Osmistovkovou sérii s diamantovými výškovými měniči není třeba představovat. Nejde nakonec o žádnou žhavou novinku. Že jde o ryzí high end ve velmi estetickém balení, o tom také není pochyb. Nám se ovšem naskytla zajímavá možnost poslechnout si v ostravském studiu Špalíček střední model, sloupek 803 Diamond. To by zase tak zásadní nebylo, nebýt velmi atypického systému, se kterým Bowers&Wilkins 803 Diamond tehdy hrály.
Ve Špalíčku (a určitě nejen tam) totiž zjistili, že mnoho majitelů špičkových reprosoustav nechce do elektroniky již investovat tolik, kolik by bylo vhodné. To je vlastně obecný problém - mnoho majitelů high endových systémů neinvestuje do zesilovače a zdroje signálu v součtu ani tolik, kolik investovali do samotných reprosoustav. Přitom ideálem je sestava vyrovnaná, kdy by se jednotlivé součásti měly rekrutovat ze stejných úrovní. Třeba na příkladu 803 Diamond by se dalo říct, že 100% jejich potenicálu využijete se zesilovačem kategorie 150 - 200 000,- a adekvátním zdrojem signálu. Jenže ouha - tím se systém téměř určitě přehoupne jako celek daleko za půlmilionovou hranici.
Měli jsem možnost vyzkoušet si sestavu za rámcově 350 000,-, tedy s přivřenýma očima za polovinu "ideální" sestavy. Přímo se totiž nabízí využití elektroniky z pod křídel Bowers&Wilkins Group, kde figuruje značka Rotel, známá příznivým poměrem ceny a výkonu. Ve Špalíčku našli ideální kombinaci pro 803 Diamond ve dvojici koncových stupňů RB-1582 MkII v můstkovém zapojení, v předzesilovači RC-1570 a CD přherávači RCD-1570. Takových sestav už prý k plné spokojenosti jejich majitelů hraje jen na Ostravsku několik.
Ale to předbíháme, pojďme zpět k samotným reprosoustavám. 803 Diamond už jsou slušný kus hmoty, při výšce 116,4 cm, šířce 30,6 a hloubce 45,7 cm váží nezanedbatelných 41 kg. A zejména v nejtypičtější klavírní černé jsou prostě sexy - cit pro univerzálně přijatelný design se B&W prostě upřít nedá. Rovná čelní deska, vypouklé, dozadu se ve štíhlém oblouku zužující bočnice i stejně vypouklá horní stěna vytváří nezaměnitelnou siluetu. Zejména díky korunování celé věže tweeterem v samostatné ozvučnici typu Nautilus, jak je to už dlouhá léta pro nejvyšší řadu od Bowersu typické.
Přední strana je téměř dokonale vyplněna měniči, poslední volné místo u paty reprosoustav zabírá bassreflexový otvor s nátrubkem z měkčeného plastu, posetého nepočitatelným množstvím prohlubní. Tak FlowPort zajišťuje tišší a klidnější proudění vzduchu z ozvučnice. Na úzkém zadním obloučku je v úrovni středotónového měniče kovový aretační prvek, dole u paty pak čtveřice krásných lesklých "bobánků", alias reproduktorových terminálů v bi-wire konfiguraci.
Pro zajištění mohutného a pevného basu u B&W používají dokonce trojici basových měničů s Rohacellovými membránami o solidním průměru 18 cm. Středy zajišťuje charakteristický středotónový reproduktor FST s tkanou kevlarovou membránou (tenhle reproduktor poznáte podle výrazné žluté barvy a mohutného kovového středového trnu) s průměrem 15 cm. A nakonec tu jsou výšky, respektive tweeter. Právě po jeho membráně dostala poslední řada 800 svůj přídomek, Diamond. 2,5 cm kopulka je totiž vyrobena z ultra tenké vrstvičky umělého diamantu.
Bowers&Wilkins 803 Diamond jsou koncipovány jako třípásmové, dělící frekvence leží na hranici 350 a 4 000 Hz, deklarovaná impedance činí 8 Ohm (ale výrobce přiznává minimum na poměrně kritických 3 Ohmech) a charakteristická citlivost solidních 90 dB / m / 2,83V. Přesto je známo, že čím výkonnější zesilovač k nim připojíte, tím lépe jim bude - doporučeno je až 500 Wattů do 8 Ohm. Osm set trojky umí zahrát v rozsahu 35 - 28 000 Hz (+/- 3 dB), pokud jim povolíte toleranci ještě na +/- 6 dB, jdou dokonce na 28 Hz - 33 000 Hz a to už je skutečně plnorozsahová reprodukce.
Nyní ještě v krátkosti o připojeném systému. Jde o vyšší modelovou řadu Rotel (řadu 15). O sílu se postaraly koncové stupně Rotel RB-1582 MkII s výkonem 200 Wattů do 8 Ohm ve třídě A/B. Koncový stupeň teoreticky neumožňuje monofonní provoz, ale stačí chytrý kabel s rozdvojením a je to. Více zjistíte na fotografiích. Jeden stereo konec tak obsluhoval vždy jen jeden kanál. RB-1582 MkII má ve svém jádru solidně velký toroidní transformátor, o přísun energie tedy nebyla nouze. Dobrou kontrolu pak zajišťuje činitel tlumení 1000. Čistotu pak celkové harmonické zkreslení pod hranicí 0,03% a odstup signálu a šumu solidních 116 dB. Na slušnou rychlost poukazuje nadstandardní frekvenční rozsah 15 - 100 000 Hz v toleranci +/- 1 dB.
Řízení pak měl na starosti novější z dvou v současnosti dostupných předzesilovačů, teoreticky nižší model RC-1570. Ten nabízí i digitální část, včetně možnosti zpracovat signál o rozlišení až 24 bit / 192 kHz. Celkové harmonické zkreslení opět činí velmi nízkých 0,004% a odstup signálu a šumu na úrovni 110 dB. Tak jako koncový stupeň, i předzesilovač lze provozovat plně symetricky.
To platí i pro zdrojový komponent, CD přehrávač RCD-1570. To je čistý CD přehrávač bez dalších "nadstandardů", postavený kolem čipu Wolfson WM8740 a štěrbinové mechaniky, typické právě pro Rotel. Odstup signálu a šumu je tu stále na solidní hranici 100 dB, stejně jako celkové harmonické zkreslení na úrovni 0,0045%.
Tolik tedy k základní představě o poslouchaném systému. Doplňme jen, že propojení a kabely nesly značky AudioQuest (signálové) a InAkustik (reproduktorové). Oboje také spíše ze středních pater katalogů obou výrobců.
Basu má 803 Diamond za podpory basově také mírně výraznějšího setu Rotel více než dost. Kontrabas v "Better Get I in Your Soul" Charlie Minguse ("Mingus Ah Um" | 2007 | Columbia | 88697127572) je velký, silný a důrazný. Skrze B&W probublává mírně temnější charakter Rotelu a zjemňuje jejich energii, bas není suchý, ale na druhou stranu ani pomalý a blátivý - koncové stupně již mají evidentně dost kontroly, aby uřídily trojici měničů s dostatečnou suverenitou, byť s vysloveně high endovou elektronikou je vše ještě o řádný krok dále. Posuzujeme-li ale to, zda je možné použít výrazně levnější elektroniku, než je obvyklé, pak se zdá, že ano. Tóny totiž už jsou rozumně oddělené a definované a dokonce mají i poměrně dospělý impakt.
Ve středech je pak parádně a B&W 803 Diamond i pod taktovkou Rotelů kreslí pevně a dost podrobně. McFerrinův vokál v "Drive" ze "Simple Pleasures" (1988 | EMI | CDP-7-48059-2) se vyloupl lehce a suverénně, s lehkostí a čistotou vpravdě high endovou. Sestava dokázala přenést feeling nahrávací místnosti, bylo slyšet lehoučké echo a rezonance prostoru, vokály byly skvěle rozvrstvené a oddělené, přednesu vládla plasticita a jistota a přesnost. Je pravda, že vyšší kategorii elektroniky zvládne dodat ještě větší porci ducha a atmosféry, zvuk je sofistikovanější a vzdušnější, nicméně už zde nemáte pocit, že by bylo nedostatečno, byť rezervy tu prostě jsou.
Živější, výrazně, ale přesto jemný charakter diamantového tweeteru Rotel ještě maličko víc uklidnil, takže ani u horších nahrávek nebyly otravné ostrosti. Zůstává tu ale znělost a výraznost, jak ukázaly například činely v "Just in Tune" v podání Robert Balzar Trio a Johna Abercrombieho ("Tales" | 2008 | SONY | 9 8021150262 6). Činely vám dokonce už prozradí své proporce, není to cinknutí z jediného bodu, ale rezonance celé plochy nástroje. Ve chvíli, kdy dojde na ševel metličky, diamant ukazuje svůj potenciál a rozlišuje jednotlivé údery lehce a rychle, přesto cítíte, že by mohl být ještě o kousek konkrétnější a prokreslnější, že tweeter umí ještě víc.
U Mussorgského "Velké brány Kyjevské" v Ravelově orchestraci ("Obrázky z výstavy" | Deutsche Grammophon | 447 426-2) je cítit, že by 803 Diamond možná unesly na každý kanál dva koncové stupně, že i když už v sobě má velký orchestr jiskru a onen dech, který jej přibližuje skutečnosti, přeci jen to není úplně autentické a velkolepý okamžik nakonec není zejména v oblasti basu a při vyšších hlasitostech tak důrazné, jako třeba s koncovými stupni od Classé nebo Audionet, který prostě mohutný zvuk protlačí děj se co děj. Na druhou stranu je nutné smeknout, protože sestava od Rotelu vlastně není tak daleko, aby vás to otrávilo a Bowersy s ní zahrají tak na 3/4 svých dynamických možností.
Skutečně excelentní výkon podala sestava u nahrávky "The New Stone Age" od Orchestral Manoeuvres in the Dark ("Architecture & Morality" | 2003 | Virgin | 7243 581507 28). Takhle prokreslené cinkání, jeho jemnost a přitom naprostá zřetelnost, stejně jako celkové rozlišení a přiblížení detailů, to byla prostě nečekaná paráda. Ano, nahrávka to není zdaleka tak vrstevnatá a komplexní jako třeba výše citovaný Mussorgsky, na druhou stranu je pořád na informace bohatá a máte pocit, že tu nic neschází, že "je to tam", respektive, že "jste tam". Rychlost, energie a pohoda dávají zapomenout, že tu jsou rezervy.
Prostorové podání je i díky kompletně symetrickému propojení a také díky oddělení koncových stupňů velmi dobré, nehledě na slušné schopnosti 803 Diamond prostorovou scénu udržet pevnou a přehlednou, ač ne holografickou. Nástroje v "The Dance of Maya" v podání Mahavishnu Orchestra ("The Inner Mounting Flame" | 1998 | Columbia | CK 65523) byly přehledně rozložené a naprosto pohodově oddělené a hlavně lokalizované na hluboké a široké zvukové scéně s velkou porcí vzduchu. Hudební produkce vystoupila z ozvučnic a odehrávala se skutečně v prostoru, opět na, v kontextu reprosoustav, levnou sestavu skutečně dobré. S vyšší třídou elektroniky rozhodně přichází konkrétnější lokalizace, tady se nedá nazvat monitorově přesnou, ale ještě jednou si přečtěte předchozí větu - od v zásadě základní sestavy jde o velmi dobrý výkon.
Rotel dodává Bowersům bohatší, hutnější, měkčí podání, které je příjemné na poslech - Cavova "What a wonderful world" ("B-Sides & Rarities" | 2005 | Mute | 0724357861205) byla bohatá a dobře zvládnutá od basy po činel. Pokud nevíte, že 803 Diamond mohou přenést hlas ještě excelentněji a detailněji a bas ještě konkrétněji, vlastně vám to vůbec scházet nebude. Celkově je reprodukce pod velmi slušnou kontrolou, byť ne úplně laskavá a vtahující, spíše přesná a čistá. Je to neúnavné a dobře poslouchatelné, ač s každým dalším skokem v kvalitě systému se rozsvěcí větší a větší jiskra.
Na co ale kombinace Rotelu a Bowersů funguje naprosto kouzelně a z čeho jsme byli nadšení, to byla hudba typu Led Zepplin. Třeba "Immigrant Song" ("Mothership" | 2007 | Atlantic | 8122-79961-3) hrála super pevně a jistě i hodně nahlas, sestava měla drajv a tah na branku, našlápnutá basa odtikávala rytmus jako metronom a dobře rozmístěné nástroje a celková propojenost vás prostě pohltí. Sice si při všem soustředění říkáte, že tohle by mohlo být ještě o trošku dál a tamto s Classé či Audionetem bylo ještě trošičku líp a jinak, ale pak se přistihnete, že už si to nerušeně a v pohodě říkáte třeba hodinu a docela si to užíváte... A to je důležité.
Stejný dojem zanechala i Metalica se svou "Enter Sandman" z černého alba (1991 | Elektra | 9 61113-2). Je to prostě jízda, kterou neřešíte, zvuk má jakýsi vnitřní šmrnc a kouzlo a vůbec se neobtěžujete řešit detaily nebo jednotlivosti.
Na elektrifikovanou hudbu je to obecně takový malý zázrak - i mizerněji nahraná "The Explorer" ze stejnojmenného alba Minority Sound (2012 | Metalgate | MGR-24313) se protáhla přes reproduktory až neuvěřitelně dobře, systém jako kdyby její konzervu otevřel a semletý přednes postrčil do života. Spodní oktávy mají impakt a vy si užíváte hudbu bez starosti o (ne)kvalitu zvuku samotného.
Na akustických nástrojích jsou rezervy asi nejcitelněji znatelné, přesto musíme říct, že jak hoboj, tak continuo ve Vivaldiho "Koncertu v E moll, RV 484" (1994 | Denon | CO-78921) byly velice přesvědčivé a přirozené co do podání barev a textur. U houslí je znát hladší, méně jiskrný přednes, nicméně i u těch je dobrá celková plasticita a dojem, že hraje skutečný hudební nástroj - jen by to chtělo jít ještě o něco hlouběji a možná i s trochu větší jiskrou, aby to byly housle jak mají být.
Vypichování jednotlivých detailů sice 803 Diamond umí, takže si můžete užívat velmi dobrého prokreslení hlasu i kytary v "Subcity" z výběrové desky "Collection" Tracy Chapman (2001 | Elektra | 7559-62700-2), na druhou stranu se pozornost jaksi automaticky vrací k hudebnímu celku, k jeho celistvosti, protože chvílemi má přednes tendenci být velký a trochu tlačit na pilu, místo aby si úplně uvolněně plynul.
Bowers&Wilkins 803 Diamond jsou dobré reprosoustavy, s plným rozsahem a se schopností zahrát s ideální high endovou elektronikou (vyberete-li ji dobře) takříkajíc "již naprosto dostatečně". Možná mají o něco výraznější basovou složku, na druhou stranu ne nijak zásadně a utáhnou tak bez problémů i reprodukci i ve velkých místnostech. Jenže co se tedy vlastně stalo, když se k nim připojila "levná" sestava, sestava finančně a teoreticky i celkově nepoměrná? Vlastně mnohem méně, než bychom čekali. Ano, v téměř každém aspektu mohlo být lépe, ale na druhou stranu - sestava stála i s kabely pod 150 000,- a to je asi tak o 150 - 200 000,- (a možná i víc) méně, než by stála ona takzvaně "optimální". A to už jsou sakra veliké peníze. Navíc svou investici rozhodně nemusíte považovat za marnou, protože i Rotely dokázaly Bowers&Wilkins 803 Diamond slušně rozehrát a dobře zkrotit, kde bylo potřeba, zejména pak na rock / pop / metal, ale i jazz a komorní klasiku je to sestava opravdu dobrá, byť velké orchestrální kousky bychom doporučili hrát skutečně přes "plný" systém. Ačkoliv je naším bytostným přesvědčením, že sestava musí být vyrovnaná a že není možné nikde ušetřit bez ztráty kytičky, tento set je jedna z mála výjimek, kde rezervy nejsou tak zásadní, abychom nesmekli klobouk za výkon, který byl podán. I když totiž může být lépe, už takhle je to skvělý hudební zážitek, který může bavit a navíc vás bude hřát obrovská úspora...
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor je akusticky středně upraven. Měřilo se i na k poslechu použité elektronice a Blu-ray přehrávači OPPO.
Zdá se, že vysoko- a středotónové měniče mají v modelu 803 Diamond téměř ideálně lineární charakteristiku.V pásmu pod 200 Hz je pak znát větší energie, kterou do reprodukce reprosoustavy vkládají, rozdíl oproti zbytku pásma ale není takový, aby bylo přebasováno.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]
Kč 235 980,- - B&W 803 Diamond
Kč 23 990,- - Rotel RC-1570
Kč 38 990,- - Rotel RB-1582 MkII (2x)
Kč 28 990,- - Rotel RCD-1570
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dobrý soulad s překvapivě "poddimenzovanou" elektronikou
+ dobrá kontrola basu
+ skvělé zpracování reprosoustav
+ neútočné, čisté výšky
+ dokáže již dobře "prodat" dynamiku i hlasitou reprodukci
ZÁPORY
- v měničích 803 Diamond leží ještě větší potenciál (zejména potichu)
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Studio Špalíček | www.studiospalicek.cz