Plzeňská značka RIHA, respektive její konstruktér Filip Říha, patří mezi ta jména s renesančně širokým záběrem, protože věnovat se v dnešní doba jak stereu, tak domácímu kinu by snad ještě nebylo tak šokující, ale věnovat se vývoji a výrobě reprosoustav, zesilovačů a převodníků najednou a k tomu třeba nabízet i celosvětově ojedinělý koncept multikanálového předzesilovače s relátkovou regulací hlasitosti, to je něco, co si zaslouží respekt.
Přestože výrobce se soustředí hlavně na střední a vyšší třídu jak u reprosoustav, tak u elektroniky, má v nabídce i základní sérii Basic a i v ní modely pojmenované podle latinských předpon. Do této logiky pak jasně zapadá sloupek Nano D Basic, z jehož názvu rozkódujete vše potřebné.
Nano znamená zařazení do druhé nejdostupnější úrovně, D značí D´Appolito koncepci a Basic použití komponentů zvolených pro poměr ceny a výkonu za účelem dosažení rozumné ceny.
Na pohled jsou Nano D Basic typickým produktem značky RIHA - štíhlý, vysoký sloupek má od pohledu solidní konstrukci, která i přes svou minimalističnost působí odolně. Možná je to těmi zaoblenými hranami pod odolným lakem (můžete si volit barvu dle libosti, případně si zvolit i dýhované provedení), možná těmi dobře opracovanými kovovými prvky, možná prostě nějakým kouzlem harmonických celkových proporcí.
Na čelní úzké stěně jsou v horní části dva středobasy s průměrem 14,6 cm a mezi nimi vysokotónový reproduktor s měkkou kopulkou o průměru 2,5 cm (měniče pochází od SEAS a Visaton, jak je u značky zvykem), u paty se otevírá středně velký a bytelný bassreflexový otvor. Ozvučnice jsou usazeny na dvou profilech, přišroubovaných zespodu a stojících na malých nožičkách.
Zadní stěna tak nese jenom štítek s charakteristickým Neutrik konektorem, protože firma vyznává racionálnost nad efektností a proto volí tento bezpečný, snadný a mimořádně spolehlivý způsob spojení. Na přání nicméně dostanete samozřejmě i klasické terminály ve dvou párech.
Konstrukce ozvučnice spoléhá na klasické MDF panely, ty mají ovšem nadprůměrnou tloušťku 2,2 cm. I díky tomu sloupky s výškou 120 cm, šířkou 18 cm a hloubkou 30 cm váží 21,6 kg.
Výrobce udává frekvenční odezvu 50 - 20 000 Hz (+/- 3 dB), jmenovitou impedanci 4 ohm a charakteristickou citlivost 88 dB / 2,83 V / m.
RIHA Nano D Basic jsme poslouchali v největší redakční sestavě, tedy s OPPO UDP-205, Norma Revo IPA-140 a v porovnání s Harbeth Monitor 30 - o dalších komponentech, kabelech a příslušenství se více dozvíte v pravém sloupci -->.
Na to, že v Nano D Basic nemají kdovíjakou plochu basových membrán, tak svým objemem a naladěním rozhodně překvapí v tom, jak odvážně se pouští do reprodukce kontrabasu v "Nu Nu" Avishai Cohena ("Continuo" | 2006 | Razdaz | RD 4603). Není to - samozřejmě - takový ten luxusní, ryze high-endový bas, ale je živý, přesný a důrazný, má vkusný objem a vůbec je citelný, za což samozřejmě může i ne úplně skromný pracovní objem v ozvučnici. Je snad trochu měkčí a snad i vřelejší, ale na poměry své třídy stále patří k přesným a zřetelným. To je ostatně poznávací znamení reprosoustav RIHA i v obecné rovině.
Zpěv skupiny The Singers Unlimited byl ve "Sweet Georgia Brown" ("Masterpieces" | 1994 | MPS | 523 521-2) byl solidně transparentní a - opět tak jak je pro "RIHA zvuk" poměrně charakteristické - nepřikrášleně informativní. To znamená mimo jiné i to, že slyšíte výrazně ony až řízně nahrané sykavky nebo jistou tvrdost celkového mixu, ale také na danou kategorii více než slušně zpěvu rozumíte. Je to pevná a konkrétní reprodukce bez přetvařování.
Naopak na nejvyšších pásmu, konkrétně cinkotu vibrafonu v "Children´s Song" Garyho Burtona ("Crystal Silence" | 2009 | ECM | 176 8057), nebylo po někdy až přílišné přímočarosti ani stopy - tweeter zvládl výrazný zvuk nástroje podat krotce, jemně a přitom dostatečně živě, bez nějaké příliš lehké éteričnosti. Tóny jsou sice trochu měkčí a dozvuk je kratší (ale stále plně adekvátní třídě), nicméně čitelnost je prostě solidní a nemáte pocit, že by něco scházelo nebo bylo naopak zdůrazňováno.
Pokud se výrobky se značkou RIHA mohou něčím směle chlubit, je to bez diskuse nepřiškrcovaná dynamičnost - a ani štíhlé a vlastně základní Nano D Basic nejsou výjimkou. Elektronická "Eden" Stéphane Pompaugnaca ("Hotel Costes Vol. 11" | 2008 | Pschent | WAG 384) byla sice podaná v maličko kulatějším balení a trochu klidnější, ale přesto rytmická a agilní, dostatečně plná, abyste si užili syntetický pulsující bas a dostatečně spořádaná, abyste mohli plout na jejím tempu. Přestože Nano D Basic nejsou tak naléhavé jako modely z vyšších sérií, mají pořád tah na branku nad standardy své třídy.
Podobné prohlášení by určitě uspělo i u hodnocení rozlišení - třeba ve "Feeling Yourself Disintegrate" od The Bad Plus ("For All I Care" | 2008 | Emarcy | 0602517821644) byla reprodukce solidně pevná a více než dostatečně transparentní a přitom nijak netlačila a nezdůrazňovala jednotlivosti, spíše tu zvuk sází na celistvost a tak nějak klidné podání bez efektů. Přesto mohou v některých kombinacích Nano D Basic působit razantněji, protože na rozdíl od většiny v této kategorii dostupných modelů jsou rozhodně energičtější a tím čitelné a výrazné, aniž by se snažily o přehnanou analytičnost.
Přestože měniče Nano D Basic jsou poměrně vysoko a tak byste možná očekávali určitou dávku směrovosti, není tomu tak - v "Ruby, My Dear" Thelonia Monka a Johna Coltranea ("Monk with Coltrane" | 2010 | OJC Remasters | 0888072319899) nebylo nač si stěžovat. Stereo báze byla pevná, nástroje už kolem sebe měly prostor a reprodukce působila organizovaně a na danou cenu opravdu solidně díky celkové přesnosti.
A nakonec i místy poněkud na hraně zaznamenaná "Murder Song (5, 4, 3, 2, 1)" od Aurory ("All My Deamons Greeting Me as a Friend" | 2016 | Decca | 0602547370778) byla v pohodě poslouchatelná. K plynulosti nelze mít námitky, potěší celkově překvapivě tolerantní zvuk, který vám dá najevo, že tu hrana je, ale není to taková ta nekompromisnost, s níž máte nutkání snižovat hlasitost. Možná cítíte, že ty úplně nejhlubší elektronické tóny by mohly být trochu plnější, ale není to rozhodně nic, co by omezovalo v poslechu.
Štíhlé, vysoké a hluboké sloupky Nano D Basic představují prakticky základní firemní model a přesto už nabízí (téměř) celou porci typických firemních kvalit. Pěkné a odolné zpracování, moderně působící jednoduchost, rozumně snadnou instalaci v prostoru díky nesměrovosti a to hlavní - energický, dynamický a živý zvuk s příkladnou uspořádaností. Na sloupek "do třiceti" pak fungují prostě skvěle i při celkově o špetku měkčímu a vstřícnějšímu naladění (které ale zase výtečně maskuje hrany nahrávek). Tohle je příkladně navržená a příkladně fungující zaplatitelná reprosoustava s univerzálním charakterem, který si na nic nehraje.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Budeme-li ignorovat propad na úrovni 150 Hz, jasně způsobený akustikou místnosti, respektive tím, jak se "sešla" s měřící pozicí, hrají RIHA Nano D Basic od cca 45 Hz s plnou energií. Mají trochu naddimenzované pásmo od 90 do 280 Hz (a odtud pramenící pocit robustnosti a plnosti zvuku), překvapivější je spíše velká energie na výškách od cca 8 000 Hz, která se ale zase pod úhlem vrací do vyrovnanosti. Možná tak je o něco lepší neposlouchat Nano D Basic úplně "napřímo", ale lehce je vytočit. Střední pásmo je pak velmi příkladně vyrovnané a není u něj důvod ke stížnosti. Lehký propad v oblasti kolem 5 kHz je způsobem mnohem spíše tím, že D´Appolito reprosoustavy se vyrovnávají až při větší než metrové vzdálenosti. Celkově je měření s ohledem na cenu solidní.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance se jen zlehka kolem 200 Hz dotýká hladiny 4 ohm, jinak se ale drží v "bezpečném" rozmezí. Sedlo naznačuje naladění bassreflexu těsně pod 40 Hz, nejsou tu žádné artefakty, které by naznačovaly přítomnost vibrací a rezonancí, to ale není s ohledem na bytelnou konstrukci nic překvapivého. I elektrická fáze se drží bezpečných hodnot i průběhu, Nano D Basic by neměly být nikterak náročnými partnery pro jakýkoliv zesilovač.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ +/- ]
Kč 29 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2131-riha-nano-d-basic#sigProIdba92f11d0f
--- --- --- --- ---
KLADY
+ vyrovnanost a čistota reprodukce
+ nesměrovost
+ odolné zpracování
+ jsou technicky výtečné a přitom netechnické
ZÁPORY
- nic podstatného za dané peníze (pokud nechcete zemětřasný bas)
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz