HIFIStyl

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 1

Produkty plzeňské značky RIHA, respektive možná konkrétněji reprosoustavy a zesilovače z pera jejího konstruktéra Filipa Říhy, prostě poznáte. Dýchá z nich jakási robustnost a techničnost, celková účelnost. V dnešním katalogu je pak už výrobků nepřeberně, až se nechce věřit, že to vše pochází z jediné hlavy.

Nás dnes bude zajímat prostřední modelová série Plus, která už je dle definice výrobce zaměřená na kvalitu zvuku a ne na ekonomiku. Z ní pak vybereme druhý nejnižší model Nano v provedení D; jde o relativně kompaktní sloupek (120 x 18 x 30 cm - v x š x h) o hmotnosti 21,6 kg s čistě pravoúhlou skříní z MDF o tloušťce 2,2 cm, tak jak je to ostatně u RIHA zvykem.

Stejným zvykem je usazení ozvučnic na dva příčné nosníky, které šíři kabinetu přečnívají o pár centimetrů a jsou postaveny na masivních strojových silentblocích, které dokonale eliminují přenos vibrací.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 2

A ještě jedním příjemným zvykem u RIHA je použití matných a velmi odolných italských barev, které jednak dovolují snadnou volbu odstínu na přání, jednak vypadají prostě dobře - čistě, moderně a kvalitně. Zaoblené hrany a rohy jsou jen bonus a díky tomu všemu vypadají i poměrně skladné sloupky pěkně robustně a odolně.

Na čelní stěně najdete tři reproduktory v D´Appolito uspořádání. Dole u paty sloupku se pak otevírá precizně zpracovaný výdech bassreflexu. Přiznané šrouby a pěkné zapracování všech komponentů do ozvučnice budí dojem výtečného zpracování i v akceptovatelné cenové hladině.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 3

Na zadní straně je v dolní části pouze štítek se všemi nutnými údaji o reprosoustavě i výrobci, hlavně je tu ale speakON konektor, opět charakteristický pro firemní produkci. Jakkoliv si můžete nechat osadit i klasické terminály, speakON je odolný, nemůžete ho zapojit špatně a poskytuje perfektní kontakt - ostatně proto se také v profi světě používá. A vlastně i svým vzhledem dobře sedí k onomu technicistnímu celku.

Osazení je tradičně vybráno z katalogu severských Seas, dvojice středobasů má membrány o průměru 14,6 cm, vysokotónový reproduktor za krycí mřížkou má pak průměr své kopulky 2,7 cm. Díky tomu nabízí sloupky frekvenční rozsah 55 - 20 000 Hz. Jejich citlivost 88 dB / 2,83 V / m patří k vyšším a impedance 4 ohmy značí spolu s ní poměrně snadné rozehrávání - alespoň na papíře.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 4

Sloupky Nano D Plus jsme poslouchali na všech třech našich hlavních sestavách - jak na OPPO BDP-105D / Naim Nait XS / Naim FlatCap XS / Naim NAP 250, tak na ASUS Xonar Essence One MUSES MKII / Norma Revo IPA-70B nebo na Cambridge CXC / Cambridge CXA80. Používali jsme reprokabely RIHA díky atypickým speakON koncovkám. Zbytek sestav objevíte v popisu v pravém sloupci -->

Je dobré, že jakmile poprvé zapojíte Nano D Plus a měli jste v minulosti možnost setkat se s reprosoustavami této firmy, máte jasno. Jsou charakterem naprosto stejné a liší se jen úrovní detailů, dynamiky, hloubkou basu a dalšími s ohledem na cenu pochopitelnými charakteristikami - to je dobré znamení, že jejich konstruktér ví čeho chce dosáhnout i jak toho má dosáhnout.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 5

Proto i v tomto na firemní poměry kompaktnějším sloupku bylo cítit důraz na basové pásmo, na jeho údernost, na jeho pevnost a na jeho autoritu - v mohutné "Wheel of Fortune" Hanse Zimmera ("Piráti z Karibiku - Truhla mrtvého muže" | 2006 | Walt Disney) sice nepřicházel takový ten mohutný pocit hřmícího basového přívalu, avšak s ohledem na rozměry ozvučnic, měničů i cenovou třídu tu byl cítit pěkně kontrolovaný, konkrétní a precizně čitelný, nesmírně energický bas s parádní definicí. Tvrdá konkrétnost vykopává jeden tón za druhým a i když úplně tichoučký přednes jim nesluší, naopak od běžných až po bezcitně vysoké hlasitosti jsou naprosto sebejisté.

Neméně konkrétní a "našlápnutý" byl i vokál Toma Jonese v "Did trouble me" ("Praise & Blame" | 2010 | Island Records). Je cítit kontrola, soustředění na technickou brilantnost a pevnou rukou vedený, konkrétní zvuk. Možná tu trošičku schází ono příjemně měkké kouzlo hlubokého Jonesova hlasu, je to až "live" nepřikrášlené a trochu syrové, ale velmi věrohodné.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 6

V nejvyšších frekvenčních patrech činelů v "Crying" Jamese Blood Ulmera ("Live at the Bayerischer Hof" | 1994 | In+Out Records) byl znát velmi "kovový" charakter, činel měl energii a solidní objem, přímost a dobrý detail, vše bylo ne snad vysloveně bohaté, ale rozhodně znělé, čisté a přitom neagresivní, prostě přirozené.

Všechny audio výrobky se značkou RIHA (nebo alespoň ty, co jsme měli možnost slyšet) se mohou pyšnit velmi nadprůměrnou dynamikou v kontextu své kategorie - nejinak i Nano D Plus, které (skoro úplně) unesly i velké bubny v "Earth Drums" od He Xun-Tian ("Paramita" | 2002 | Wind Music). Rány velkých bubnů mají důraz a šťávu, že po každém jejich výbuchu nadskočíte vy i sedačka, přitom to ale je utažený, bytelný a stabilní zvuk. Pokud cítíte limit, je to v nejhlubší oktávě (velikost i cena to ospravedlňují), ale i tam si vedou Nano D Plus víc než dobře - pocit razance, konkrétnosti a ochota reagovat snadno na dynamické potřeby v podstatě jakékoliv skladby je zábavná.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 7

Zvukové naladění Nano D Plus "napřímo" je značně odhalující - v "My right eye" Laurie Anderson ("Homeland" | 2010 | Nonesuch) byl pořádek, čistota, přesnost a měli jsme pocit snadné dostupnosti detailů. Ty úplně nejjemnější syntetické zvuky z pozadí vyloví spíše až vyšší firemní modely, ale i tak si Nano D Plus zaslouží chválu za to, že nic "nezamazávají", že jsou "rovné" a otevřené, nemají sice monitorový super-soustředěný zvuk jako některé kompaktnější firemní dvoupásmovky, ale zato už jsou "v klidu" - jsou už natolik detailní, že nemusíte nic lovit.

Velmi pěkně byl pak podaný prostor hudební scény v "Coal" Michaela Penna ("Free-for-all" | 1992 | BMG) - je pravda, že abyste získali ono trošku proporčně menší, ale pěkně v pravolevém směru rozložené, přehledné a pevnou lokalizací nástrojů obdařené podání scény, musíte s Nano D Plus (nebo se sebou) trochu zahýbat. Zdá se, že Nano D Plus jsou maličko přeci jen citlivé na to, jak si je natočíte a jak daleko sedíte - dejte jim tak dva až tři metry (ne víc, ne méně), trochu je natočte a seďte ušima vprostřed výšky reproduktorového pole a mělo by být vyhráno.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 10

Pokud jste ale na "reálný", tj. nepřikrášlovaný, jasný, čistý a energický, dramaticky "nadupaný" zvuk, budou vás Nano D Plus bavit. Mají, jak je dobrým firemním zvykem, spoustu energie, mají ale i dobrou kontrolu a tak onu energii umí nasměrovat přímo na vás. Jejich vyrovnanost a technická brilance odhaluje - jak detaily, tak ale i případné nedostatky, prostě posloucháte to, co si pustíte, lépe to říct nelze. Zpracování je pak pěkné, povrchová úprava je jak odolná, tak natolik decentní, aby se hodila do moderního interiéru, přídech celkové designové techničnosti je zajímavý. Každopádně ani Nano D Plus ničím nevybočují z dosavadní produkce plzeňské značky - čistý, jasný, dynamický zvuk plný energie má jednoduše říz...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose vysokotónového měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na pevném soklu cca půl metru nad zemí (v případě regálových modelů samozřejmě na stojanech) a co nejdále od stěn to bylo možné.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 15 m1

U těchto sloupků je vidět, že slibovaných 50 Hz nabídnou s naprostým klidem, byť energie pod 150 Hz je lehounce méně než ve zbytku pásma - to celkem odpovídá celkově kompaktní stavbě. Propad energie v pásmu 1 - 10 kHz je částečně způsobem D´Appolito rozložením a tím, že se měří blíže, než je doporučená vzdálenost, v níž se energie korektně sečte. S ohledem na cenovou hladinu je ale celkový výsledek ok.

2017 10 06 TST RIHA Nano D Plus 15 m2

Impedance (červená) v pásmu pod 500 Hz poměrně často koketuje s hladinou 3 - 4 ohm, je nicméně prostá nežádoucích nespojitostí. Že reprosoustavy RIHA si potrpí na kvalitní elektroniku s kontrolou a energií je fakt, že Nano D Plus nemá nestandardně vysoké požadavky ale také. Nečekají vás žádná nepříjemná překvapení, pokud nepoužijete třeba hodně obyčejný A/V receiver a nebudete při tom hrát hodně nahlas atd.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 54 900,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ kompaktní a přece už s citelným basem

+ energie a výbušnost

+ pěkný prostor a srozumitelnost

ZÁPORY

- přeci jen trochu citlivější na postavení v místnosti

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Audio-Visual Technology | www.audio-visual.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista