Jestliže mají francouzští Cabasse něco ikonického, je to "koule" - tedy kulové ozvučnice kolem koncentrických měničů, které se prolínají napříč větší částí produktových řad této firmy. V podstatě vždycky ale najdete "kouli" v kombinaci s basovými měniči, výjimkou jsou řady iO2, Riga a hlavně vrcholná Baltic, kde si můžete tento typ měniče koupit samostatně buď v provedení na zeď, na stůl nebo na velmi pěkném minimalistickém stojanu.
Právě Baltic 4, verze s integrovaným podlahovým stojanem, je vrcholným designovým dílem Francouzů z Cabasse - ať jsou vrcholné modely L´Ocean a La Sphére působivé jak chtějí, je to absolutní čistota křivek Baltic 4, která působí dokonale. Kdokoliv měl ten nápad načrtnou celý koncept s touto jednoduchostí by měl dostat bednu nejlepšího vína ze Champagne.
Baltic 4 stojí na oblé a mírně vypouklé základně ve vysokém lesku, v jejíž zadní části najdete jeden pár bytelných terminálů. Z této základny vyrůstá směrem vzhůru zužující se dřevěný profil, jehož jediným účelem je dovést kabely ke "kouli" v jeho horní části a tuto udržet na místě. Je to prostě jednoduchý kus dřeva, ale pěkně opracovaný.
To zásadní je ale koncentrický měnič - ve středně velké kouli se skrývají dokonce plnohodnotná tři pásma. Číslovka v názvu Baltic 4 pak napovídá, že jde o čtvrtou generaci. Průměr ozvučnice je 27 cm a všechny membrány byly pro tuto generaci navrženy zcela od základu. Možná se vám Cabasse zdá jako taková trochu nenápadná značka, ale sami si ve své továrně vyvinuli tu správnou podobu aramidových vláken pro hluboké a střední tóny.
Všechny tři membrány jsou zasazené v koncentrickém uspořádání, to zajišťuje perfektně oblý tvar nejen ozvučnice, ale právě i přední strany. Tím se výrazně snižují nežádoucí difrakce, které najdeme u běžně tvarovaných ozvučnic, stejně jako se tím dosahuje optimálního bodového zdroje vyzařování.
Jak už bylo řečeno, basová a středotónová membrána jsou vyrobeny z aramidových vláken, průměr té hlubokotónové je 21 cm, té středotónové 10 cm a tweeter má 2,8 cm.
Cabasse Baltic 4 jsou poměrně velké - na výšku měří 128 cm, na šířku 40 a do hloubky 40,2 cm, je to nicméně hlavně náklonem a podstavcem. Absence klasické velké ozvučnice se příznivě promítá ve váze pouhých 16 kg.
Díky koncentrickému TCA měniči nabízí Baltic 4 odezvu již od 75 Hz, což je hodně dobré. Pracuje pak až do 25 000 HZ (byť ani u jedné z hodnot není udána tolerance). Citlivost 91 dB / W / m patří k těm rozhodně vyšším, jmenovitá impedance 8 ohm přiznává propad až na 3,5 ohm. Hodně sebevědomé je také tvrzení, že Baltic 4 zvládnou trvale zátěž 250 Wattů a krátkodobě dokonce 1 210 Watt! Tři pásma pak výhybka dělí na úrovních 740 a 3 500 Hz.
Cabasse Baltic 4 jsme poslouchali v pražském Cabasse Acoustic Center a to ve společnosti subwooferu Santorin 30. Bez něj přeci jen cítíte v basech značné omezení hloubky. Používali jsme set děleného zesilovače Primare PRE60 / A60, streamovali jsme pak z NAS a TIDAL. Ke srovnání hrály L´Ocean, Pacific 3SA nebo Murano - vše ze stejné stáje.
Samotné koule mají deklarovaný nástup na 75 Hz, v reálu pak jsou pak užitečné ještě o 15 - 20 Hz výše, takže kontrabas v "So What" Milese Davise ("Kind of Blue" | 2005 | Columbia | CK 64935) spíše jen "lízly". Pod dejme tomu 90 Hz zvuk prostě téměř není, vyšší bas je ale naopak řádný a to zejména s přihlédnutím k nijak závratným rozměrům Baltic 4. Tam kde hrají, hrají reproduktory skvěle, měkce a přitom s výtečnou definicí, vyšší bas je bohatý, krásně barevný a hebký. Výtečně pak vystihují Baltic 4 charakter tónu. Jakmile do hry vstoupí decentně přibrukující subwoofer, dojem se zkonkrétní a rázem je nástroj tak plný, jak jen potřebujete.
Vysloveně krásné, hedvábné a hýřící barvami jsou Baltic 4 ve středním pásmu - vokál Katie Melua v "God on the drum, Devil on the bass" ("The House" | 2010 | Dramatico | DRAMCD0061) byl velký, živý, plný síly a pěkně probarvený. Přes vší "krásnost" však Baltic 4 ukážou i syrový, trochu přímý charakter nahrávky s jejími ostrými hranami a štípavými sykavkami - a to vše ve formě, která vás nevytahá za uši, pořád převládá příjemnost a velká muzikálnost. Snad i díky celkové soustředěnosti reprodukce i vokál působí velmi přítomně a prokresleně.
Nejvyšší tóny pak jsou energické a objemově výrazné, takový vibrafon v "That slavic smile" od The Modern Jazz Quartet ("Echoes" | 1987 | Pablo | 00025218014229) byl opravdu velký a výrazný, přitom ale díky i zde přítomnému sladkému, vřelému a bohatému podání nijak ostrý či konfliktní. Zvuk činelu pak byl výtečně rozlišený, souvislý "šum" reprosoustavy rozpracovaly do již opravdu pěkně oddělených úderů a krásným gradientem. Tóny zaznívají rychle a i když třeba vibrafon by jistě mohl vzbuzovat větší pocit "těla", je to pěkný zvuk.
Co Baltic 4 rozhodně umí, to je vzbudit parádní dojem dynamiky - i když pochopitelně bez podpory subwooferu je dynamika trochu plošší, od vyššího basu dále byla Musorgského "Velká brána kyjevská" ("Obrázky z výstavy" | 1995 | Denon | CO-78827) působivá, mohutná, šťavnatá a vlastně až trochu pompézní. I dynamika tympánů v závěru byla velmi solidní, po spojení se subwooferem prostě výtečná. Je cítit, že Baltic 4 hodně "unesou" a umí dýchat už při poměrně hodně tichém poslechu.
"Koule" umí přednes výtečně zorganizovat, hudba v "Indigo Dreamscapes" od DeJohnetta, Methenyho, Hancocka a Hollanda ("Parallel Realities Live..." | 1993 | Zaiks | JD 1251/52) plula organicky, nenásilně, uvolněně a přitom když se zaposloucháte, tóny jsou velmi dobře ohraničené, stejně jako jsou dobře separované jednotlivé nástrojové linky nebo vnímáte drobné ruchy živého vystoupení v pozadí. Není to analytický zvuk, který by vám servíroval jemné detaily na stříbrném podnose, je to spíše celistvý přednes, v němž se musíte k jednotlivost trochu "proposlouchat", avšak na nedostatek si stěžovat nelze.
Přímo vynikající je pak podání hudební scény - ta ve "Spirit of the Air" Pata Methenyho ("Orchestrion" | 2010 | Nonesuch | 7559-79847-3) rozkvetla až holograficky napříč celou šířkou místnosti bez ohledu na pozici "koulí", stejně tak tu byla patrná hloubka a to prosím pěkně i v pozici blízko zadní zdi. Baltic 4 jsou mají tak působivé podání prostoru, že jste schopni vnímat i výškovou informaci, tedy skutečně trojdimenzionální lokalizaci v nejlepším slova smyslu.
Je fakt, že Cabasse Baltic 4 si hrají trochu po svém, trochu hedvábněji a bohatěji, ale přesto mají razanci, dynamiku a bohatost, která sluší všemu od vybrnkávačky na akustickou kytaru až po velký orchestr a klidně i rockové věci typu "Ashes to ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012). Chce to samozřejmě v tomto kontextu rozhodně mít zapojený subwoofer, pak má hudba tu správnou naléhavost a hutnost pěkně od podlahy a má ti to správné drama. Tak i tak jsou ale Baltic 4 vysloveně muzikální.
Koule Cabasse Baltic 4 byste mohli zprvu podezřívat určitě i z toho, že jde o lifestylový produkt, jehož cílem je oslinit v interiéru a nic víc, ale přitom, jak se po poslechu zdá, forma je jen jakýmsi bonusem k plnému, zábavnému, živému a energickému zvuku plného muzikální lásky k hudbě. Pokud chcete "koule" využít naplno, budete rozhodně potřebovat odpovídající subwoofer, firemní Santorin prokázal příjemně harmonický charakter a nelze ho nedoporučit. V této kombinaci je zvuk sice trochu "po svém", ale krásně prostorový, krásně barevný, krásně sytý a krásně hedvábný a emotivní. Baltic 4 rozhodně zaslouží respekt i z pohledu náročného audiofila.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi koaxiálního měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních se středně velkými akustickými úpravami (krom koberců a podhledu i basovými pastmi a pohlcujícími panely Sonitus). Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Na grafu jsou vidět dvě křivky - samotných Baltic 4 (černá) a Baltic 4 v kombinaci se subwooferem dle nastavení pana Cabasse (červená). Je vidět, že Baltic 4 umí zahrát zhruba od 80 - 90 Hz, pro seriózní poslech tedy bude subwoofer nutností. Zdůrazněný vyšší bas a nejvyšší tóny pak hrají trochu na efekt, obecně není křivka zrovna vzorně vyrovnaná, byť část problémů připadá na vrub prostoru.
Křivka impedance (červená) je výtečně rovná a prostá jakýchkoliv problémů, byť je posazena na úroveň 2 - 3 ohmy, takže stabilní elektronika je naprostou nutností, ne doporučením. Zákmity na 50 a 150 Hz napovídají něco o rezonanci ozvučnice, jejich zdrojem ale dost možná bude stojan, který je spíše estetický, než klasicky robustní. Ani elektrická fáze nepřináší žádné nežádoucí výstřelky, její "vlnění" je vinou kontaktu reproterminálu a kabelu.
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ +/- ]
Kč 285 000,- - provedení na stojanu
Kč 230 000,- - provedení na stůl nebo na zeď
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/1445-cabasse-baltic-4#sigProId0289ac9a03
--- --- --- --- ---
KLADY
+ design
+ prostor
+ dynamika a energie
+ plná měkkost zvuku
ZÁPORY
- nároky na stabilitu zesilovače
- nutnost použití subwooferu
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: BSS Praha | www.cabasse.cz
DISTRIBUCE: Voice Audio | www.voice-audio.cz