HIFIStyl

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 1

KEF Muon byly před lety jednou z prvních vlaštovek ultra drahých reprosoustav - respektive těch, které nebyly vyslovenými "úlety" a specialitkami. 100 párů první generace je pryč a tak výrobce uvolnil aktualizovanou verzi s přídomkem MKII, aktuální verzí Uni-Q středo-výškového měniče a dalšími dílčími úpravami - a opět v limitované výrobní sérii 100 párů.

Muon MKII jsou dodnes patrně největší reprosoutavy, které používají ozvučnici z jediného kusu hliníku (konkrétně jde o proces podobný vakuovému odlévání). Náročný proces výroby je jediným způsobem, kterak lze dosáhnout organických tvarů a jakési "tekutosti", kterou Muon MKII působí. Díky extrémně perfektně vyleštěnému povrchu mohou za příznivých okolností díky odrazům okolí působit Muon MKII tak, že měniče vlastně visí ve vzduchu. Tak či tak jde o vizuálně nesmírně působivé díla, vlastně spíše moderní skulpturu, než reprosoustavy. Rigidnost zajišťuje tloušťka stěn 6 mm. Vnitřní výztuhy a potažení bohatou vrstvou tlumících materiálů pak ještě dále tlumí jakékoliv rezonance.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 2

Jakkoliv to tvary uzavřených ozvučnic celkem skrývají a Muon MKII nepůsobí nepřiměřeně velkým dojmem ani v menších prostorách, přeci jen měří na výšku rovných 200 cm, do šířky narostly na 60 cm a do hloubky zaberou 38 cm - to vše s odpovídající hmotností 115 kg.

Zepředu až ženské tvary oživuje sedm měničů - dva woofery nahoře, dva dole, středo-výškové Uni-Q a středobasový měniče pěkně uprostřed. Zezadu pak spatříte u paty přímo do hliníku vedou tři páry terminálů a jeden terminál zemnící, uprostřed pak jdou ještě další dva woofery.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 3

Šestice wooferů má průměr 25 cm, stejně jako středobasová membrána. Koaxiální Uni-Q pak má 12,5 cm průměru u středů a 2,5 cm u výšek - výšková kopulka je z čistého hliníku, středotónový "kruh" kolem pak ze slitiny hliníku, hořčíku a lithia.

Velmi působivé pak jsou parametry těchto čtyřpásmových obrů - výrobce udává typickou odezvu v místnosti (v toleranci +/- 3 dB) 25 - 60 000 Hz, s poklesem -6 dB by ale Muon MKII měly umět sáhnout až na 20 Hz, případně druhým směrem s poklesem -10 dB až na 100 000 Hz. Bez diskuse tak patří do klubu plnorozsahových řešení.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 4

Výhybka dělí práci měničům na hranicích 120, 300 a 2 300 Hz, citlivost je nadprůměrných 90 dB / 2,83 V / m a udávaná impedance činí 4 ohmy.

KEF Muon MKII jsme měli možnost mít pro sebe v rámci poslechových dnů firmy InAv, která je umístila do krásných prostor starého bytu pod Petřínem. Bylo až neuvěřitelné, že v jinak zcela prázdném prostoru s relativně kompaktními rozměry nebylo Muon "moc", ani vizuálně, ani zvukově - jisté, nezatlumené stěny způsobily dlouhý dozvuk, ale pocitově nebylo reprodukované spektrum nijak rozhárané, což ostatně potvrdilo i konečné měření.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 5

Poslouchali jsme výhradně analogově - vpředu stál gramofon 440 Audio G6 Classic s raménkem Jelco a přenoskou Hana (kteroužto kombinaci používá i redakční VPI), RIAA korekci zajišťoval Pro-Ject Phono Box RS s externím napájecím zdrojem a zesilovačem byl lampový předzesilovač KR Audio P130 s monobloky KR Audio VA200. Kabeláž pak pocházela přímo z výrobních dílem InAv.

Energická basová linka v "Get Lucky" od Daft Punk ("Random Access Memories" | 2014 | Columbia | 88883716861) vynikne na vinylu ještě mnohem lépe než z digitálu, její houpavost a nádherně kulatá plnost vynikají spolu s naprostou suverenitou Muon MKII - ať už hrajete jen tak šeptem nebo trápíte sousedy ob dvě patra, velké KEF zůstávají naprosto klidné a hlavně nepřehnané - basu je právě a přesně akorát a i přes záplavu wooferů nesklouzává ani na okamžik k pocitu přebytku basu; dokonce máte zprvu pocit disproporčnosti mezi velikostí ozvučnic a membrán a tím, co zaplňuje prostor - bas je ale parádně artikulovaný, reprosoustavy umí takové to působivé "brum" i pohladit hlubokým sametovým "hmm" a přitom vše působí naprosto pohodově, je tu cítit velký nadhled a kontrola z ranku toho nejlepšího.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 7

Stejně tak vokál Casandry Wilson v "You don´t know what love is" z "Blue light ´till dawn" (1993 | Capitom | PPAN BST 81357) - ten pocit výjimečné živosti, vlastně až jako kdyby se před vámi odehrával akustický koncert, ten intenzivní pocit přicházel samozřejmě, s klidem, s jednou každou hláskou. Ani si toho na první pohled vlastně nevšimnete, ale Muon MKII mají výjimečné rozlišení, poskládají před vás doslova hologram a vytěžují potenciál Uni-Q měniče naplno, hlas je zaostřený, nehybně a precizně zasazený do prostoru, dýchající a obklopený vzduchem, je famózně plastický a sladce hladký, bez sebemenší tenze a nervozity a také velice, velice přesvědčivě realistický, byť kdesi v pozadí cítíte ten lehce teplejší polibek vinylu. Těch detailů, ty slaboučké nádechy a výdechy, většinu z nich jsme prozatím na téhle nahrávce nikde neslyšeli...

Notoricky známá linka činelu v "Take Five" od Dave Brubeck Quartet ("Time Out" | 2012 | Columbia | APJ 8192-45) navazovala parádním rozlišením, čistotou a absolutní přirozeností na ostatní pásma (byť u takhle "bezpásmově" působící reprodukce je to až zavádějící), ten jas a konkrétnost, ta absence efektu a přitom naprosto snadná čitelnost. Každý dopad paličky rozezní vibrující tón, který prostupuje kovovou plochou, vnímáte rozměr nástroje, jeho charakter, jeho povrch i průběh tónu - jde to snadno, protože je prostě s vámi v místnosti, nevzniká kdesi v hloubi nějakých reprosoustav, ale právě a přímo v místnosti s pocitem nezprostředkovanosti a velké autenticity.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 8

"Velká brána kyjevská" z Musorgského "Obrázků z výstavy" (2013 | Columbia | LSC2201) ukázala, že KEF Muon MKII mají sil na rozdávání a když chcete, mohou rozpoutat hotové dynamické orgie - žádná dynamická špička složité skladby je nerozhodila a zvuk ani jednou neztratil jistotu, impuls a konkrétnost, navíc zcela nemechanického charakteru, neořezaná dynamika je tak klidná, že neunaví ani hlasitá reprodukce a naopak chcete jen víc, víc a víc, jak živá hudba je. Muon umí nádherně vystihnout velkolepost a pompéznost skladby a vy máte pocit, že ne hudba, ale zdi pokoje jsou iluze a že za ní hraje skutečný velký orchestr...

Svým založením a ještě v kombinaci s lampami a analogem nebyly KEF Muon MKII analytické - naopak jsou sice výtečně transparentní, ale dávají jasnou přednost muzice před studiovou rozborkou. Detailů v Davisově "The Pan Piper" ze "Sketches of Spain" (2013 | Columbia | MOVLP692) bylo ale i tak požehnaně, jen servírovaných v logickém kontextu celku, zcela bez pocitu nějakého zdůrazňování či nucenosti, komplexní realistický obraz si tam prostě jen tak hraje ve vzduchu a hudba plyne, jako by to bylo to nejsnazší - a jak plyne hudba, plynou vteřiny, minuty a hodiny a že je to technicky téměř holograficky precizně prokreslené, to jako kdyby nemělo žádnou váhu, to se jaksi u zvuku Muon MKII rozumí samo sebou.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 9

Podobně je to i s podáním prostoru, scénu ve Smetanově "Vltavě" v podání vídeňských filharmoniků pod taktovkou Rafaela Kubelíka ("Má Vlast" | Decca | 901 345/6-1) byla jednoduše excelentní, orchestr jako kdyby se skutečně rozprostíral v pravolevém i předozadním směru, každá nástrojová sekce byla usazená samostatně, až téměř na úroveň jednoho každého nástroje rozkreslená, s jasnou lokalizací - a to prosím v prostoru, který má (alespoň podle všech pouček i selského rozumu) více než daleko k akustickému ideálu. Velkou výhrou je v tomto případě koncentrický Uni-Q, kreslící prostor s výjimečnou přesvědčivostí.

Když přijde na vrcholně zábavnou "Money for nothing" od Dire Straits a Stinga ("Brothers in Arms" | 1985 | Vertigo | 3752907), ten neuvěřitelný klid a plynulost zvuku vám prostě musí vykouzlit úsměv na rtech. Hudba se odehrává úplně mimo reprosoustavy, kterým zůstává role efektním skulptur dotvářejících interiér, ale popravdě umí hrát tak návykově zábavně, tak prosté jakéhokoliv napětí a jakéhokoliv přehánění, že zůstává čistá esence toho, o čem je reprodukovaná hudba.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII 10

KEF Muon MKII svádí k tomu myslet si, že za extrémní cenovkou a futuristickým exteriérem je jen snaha o efekt pro pár vyvolených - ale ono tomu tak vůbec není. Trochu excentrický vnějšek totiž skrývá velice decentní a hlavně dospělý, neuvěřitelně citlivě vyladěný nástroj pro reprodukci hudby. Vlastně by se skoro až chtělo říct, že Muon v nové generaci oživené novými měniči působí spíš jako futuristický časoprostorový transport - s odzbrojující lehkostí vás dokážou přenést do první řady před hudebníky, nebo usadit do koutku nahrávacího studia a jsou tak bezprostřední a muzikální, že jedinou vaší starostí bude to, co si pustíte příště a jestli je opravdu bezpodmínečně nutné, abyste z toho gauče doopravdy ještě někdy vstali...

MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koncentrického měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 25 metrů čtverečních, spíše vlemi malým zatlumením a bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny na poslechovém místě poměrně blízko stěn.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII m1

Na to, jak obrovské reprosoustavy Muon MKII jsou, nabízí velmi nepřehnaný bas i v malé a málo zatlumené (byť akusticky ne špatné) místnosti. Zdůraznění v pásmu pod 100 Hz je způsobeno právě akustikou prostoru, nad touto hranicí je ale na poměry měření v reálném prostoru všechno v pohodě, byť je tu cítit lehounký přídech na výškách nad 2 000 Hz. V praxi jde ale stále o vyrovnané reprosoustavy, byť ne studiově dokonalé - a to říkám jen podle ultra přísných měřítek této cenové třídy.

2017 02 28 TST KEF Muon MKII m2

Impedanční charakteristiku jsme byli nuceni změřit nadvakrát, dva horní páry terminály jsou spojené, spodní pár je zcela samostatný - jak je vidět, filtr je nastavený na hranici 410 Hz, což neodpovídá žádné z udávaných přechodových frekvencí výhybky. Na hranici 50 Hz je vidět atypickou rezonanci, která by tu být asi vzhledem k bytelnosti konstrukce a ceně neměla, impedance pak padá až na 3 Ohmy a Muon MKII si rozhodně zaslouží high-endový řetězec - bi-amping bude jistě dobrý nápad.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ × ] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ ✓] | VELKÁ (> 40m2) [ ✓]

EUR 80 000 = cca 2 161 600,-

FOTOGALERIE

--- --- --- --- ---

KLADY

+ fantastický design

+ klidný a velmi autentický přednes bez přehánění

+ nadhled, dynamika

+ detail a prostor

+ působivě realistické a muzikální

+ skladné zjevně i do menších prostor

ZÁPORY

- množství kvartálně spotřebované leštěnky

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

PRODÁVÁ: InAv | www.inav.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista