Když si přečtete (celkově poměrně zajímavé) materiály, které AudioQuest veřejně prezentuje jako vysvětlení základních pojmů z oblasti audiovizuální kabeláže, najdete v jednom z nich vcelku výstižně popsaný přístup Billa Lowa a jeho firmy ke konstrukci – dal by se shrnout asi takto: „Žádný kabel nemůže sebelepšímu či sebehoršímu systému pomoci, aby hrál lépe. Může toho jen co nejméně pokazit.".
To je vcelku sympaticky realistický přístup k věci. Připomeneme-li si poučku, že plagiátorství je nejvyšší formou obdivu a AudioQuest je s velkou pravděpodobností ta nejkopírovanější značka v oblasti high fidelity, máme tu výrobce, jehož produkci stojí za to velmi pravděpodobně poznat blíže. Protože jak se říká: „Něco na tom asi bude.".
AudioQuest také patří k výrobcům s nejširším portfoliem – však například jen v oblasti analogových signálových kabelů nabízí 23 modelů, nepočítaje v to 11 dalších variací, určených pro subwoofery a gramofony. To je úctyhodný záběr – aktuálně tak značku AudioQuest nese přes stovku kabelů všech druhů.
Ačkoliv tak tedy máte desítky jmen, ve kterých byste se pro přehled o značce AudioQuest měli vyznat, je jen pár, které tak nějak září víc než jiné. Mezi propojovacími kabely je to určitě levný Golden Gate, King Cobra ze středních vod, ale hlavně tu září jméno Columbia, nad nímž je v hierarchii v praxi už jen pár špičkových modelů v ceně ojetého osobního auta. A Columbia je přitom stále ještě slušně zaplatitelným kabelem, v němž najdete v nějaké formě skoro všechna „esa" z konstrukční příručky Billa Lowa.
Díky atraktivnímu tříbarevnému opletu a hlavně „přívěsku" v podobě systému DBS si vyšší kabely AudioQuest jen stěží s něčím spletete. Poměrně signifikantní jsou i mohutné konektory, které si firma vyrábí sama. Vše se nese v duchu smaragdové barvy v kombinaci s černou (a špetkou šedé) – kabely AudioQuest dodává totiž v poměrně výrazných barevných provedeních.
AudioQuest Columbia je sestaven ze tří solid-core vodičů z velmi čisté bezkyslíkaté mědi, které díky patentovanému procesu výroby nazývají Perfect-Surface Copper+, neboli PSC+. Po celou dobu odlévání je tak hlídáno, aby dráty byly co nejhladší, aby na jejich povrchu neulpěla žádná nečistota či nebyl jakkoliv porušen – cílem je prý co nejpřímější průtok signálu, tedy co nejméně překážek na cestě. Právě proto nejsou vodiče sestaveny z běžných vláken, protože mezi nimi dle AudioQuest vzniká nejvíce nežádoucího rušení. Optimální tvar našel AudioQuest v uspořádání, kterému říká Triple-Balanced – jde vlastně o formu symetrického kabelu, dokonce i když je ukončen jen RCA konektory. Nikdy se také nepoužívá stínění jako další vodič.
Jako dielektrikum je kolem vodičů materiál PE Air-Tube, neboli vrstva vzduchu v polyetylenovém obalu. Stínění pak zajišťují celkem tři vrstvy (dříve AudioQuest používal jen dvě), v nichž prim hraje syntetický materiál s výraznou příměsí uhlíkových vláken a blíže nespecifikovaných kovů – takové stínění nejen, že by mělo ochránit vodič proti nežádoucímu vlivu okolí (a obráceně), ale nakumulovanou energii díky systému NDS (Noise-Dissipation System) umí také odvést ze systému pryč, aby neprocházela ani do zemnění komponentů.
Samostatnou větičku si zaslouží také konektory – nejen, že jsou skutečně bytelné (což asi neoceníte, pokud má vaše elektronika RCA konektory blízko u sebe), připojené jsou ale ke kabelům studeným svarem za pomoci tlaku a měděných spojů (AudioQuest respektuje materiál vodiče – u stříbrných kabelů je tak spoj také stříbrný). Cílem je nenarušovat horkem strukturální celistvost vodičů.
Posledním z dosud nezmíněných rysů kabelu AudioQuest Columbia je použití systému DBS s napětím 72V. To vytváří trvalé elektrostatické pole, polarizující molekuly v izolantu. Účelem by mělo být lepší udržení přenosových vlastností kabelu během jeho životnosti. „Normální" kabely během provozu získávají pomalou polarizaci svého dielektrika, ta ale mizí, když přes ně signál přestává téct. 72V DBS udržuje molekuly polarizované po celou dobu a to výrazněji, než by dokázal samotný hudební signál. To by mělo slyšitelně zvýšit časovou přesnost přenosu a snížit fázové zkreslení.
Kabely AudioQuest Columbia jsme zkoušeli na sestavě Naim Nait XS a Naim CD5si, kde se „pral" s TelluriumQ Black, pak také mezi setem Pro-Ject Elemental / Phono Box a Naim Nait XS a nakonec také na propojení Perreaux Eloquence 250, ASUS Xonar Essence One MUSES a Marantz NA-11S1, kde jsme jako alternativy měli KrautWire Guru S, Eagle Cable Condor Blue LS5.1, QUAD QA-900 a Vincent Premium XLR. Poslouchali jsme přes Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus.
Mendelssohnův „Oktet v E dur, op. 20" z desky „Concert under the dome" je velmi pěkně nahraná skladba, plná „živých" informací, protože nejde o studiovou nahrávku. AudioQuest Columbia vás rozlišením sice neoslní, ale nebudete určitě mít pocit, že „to nehraje". Zvukové podání je poměrně plné, ale přesto není zvuk pomalý a těžký. Detaily k vám nepřijdou na stříbrném podnose, AudioQuest je rozhodně nikam necpe, spíše naopak se musíte uvolnit a proniknout do nahrávky.
Vivaldiho „La Stravaganza Concerto op. 4 #3" z výběru „Crystal Cable Arabesque" nás přesvědčila, že měděný kabel s dostatečným průřezem umí vzbudit pocit dynamického přednesu. Zvuk je celkově spíše neuspěchaný, nástroje však umí zaznít a tóny se „neloudají". Zvláště dobře vynikne solidní dynamika spodních oktáv, snad právě proto, že zvuk Columbia je uvolněný a netlačí na pilu. Cítíte té, že zvuk je hutný, upřednostňující trochu celkovou dynamiku před pitváním mikrodynamiky jednotlivých instrumentů.
Prostor v něžné skladbě „Besame Mucho" Waltera Puschniga a Laury Sharrock z alba „Late Night Show Pt II" byl trochu méně zaostřený, byť v kontextu své třídy stále naprosto bezproblémový. Výměnou za to nabízí kabely pocit hlubšího, volnějšího prostoru, stejně jako prostoru jdoucího široko v pravolevém směru. Právě tady hodně vynikne hutnější přednes, kontrabas je vláčný a vřelý, všechno je poměrně měkké a velmi atmosférické. Lokalizace nástrojů je slušná, i když v souvislosti s celkovou uvolněností ne dokonalá, bez připomínek pak je oddělení instrumentů – jejich hranice jsou naznačeny dobře a jasně.
Rytmická a chytlavá basová linka V „Another One Bites The Dust" z výběru největších hitů kabely Queen měla už velmi pěkný impuls a údernost, byť k jejich dosažení bylo nutně třeba trochu pootočit volume směrem doprava. Velmi tichý poslech tuto vnitřní energii neměl. Líbilo se nám, že basové pásmo nebylo odděleno od zbytku frekvencí, přechody frekvencí jsou plynulé neznatelné, integrace pak velmi dobrá. Máte jednoduše pocit jednoho solidního celku. Bas je také slušně rychlý a jistý.
„Granada" z koncertu tří nejslavnějších tenorů ve vydání od MFSL působila uvolněně, hlas nebyl suverénní dominantou poslechového zážitku, ale nedílnou součástí hudebního dění, jedním z nástrojů na scéně. Celý děj byl pak dobře čitelný, bez větší námahy vše vnímáte díky celkové otevřenosti a jemnosti, která místy inklinuje snad až k lehké sametovosti. Hlasu to ale slušelo, byl přirozený a decentní „příjemnost" mu neubrala na uvěřitelnosti.
Vůbec celkové ladění zvuku AudioQuest Columbia je decentní, neukřičené – třeba výšky v „My Mini and Me" od Gwyneth Herbert jsou znělé, ale necinakají a nejsou dramatické. Naopak prim hraje opět a znovu celková integrace zvuku a jeho umírněnost. Z toho plyne i dojem, že cinkátka, chrastítka a činely by sice mohly doznívat o něco déle, ale Columbia prostě není typ analytického kabelu, naopak spíše klidně muzikálního. Také kovový charakter všech nástrojů byl již slušně přesvědčivý.
AudioQuest Columbia patří k trochu vřeleji hrajícím drátům, barvy v titulní skladbě alba „Radio Silence" od Neil Cowley Trio jsou ale dobře vystižené. Zvláště pak klavír a činely. Hudba na vás netlačí, jen tak si plyne.
Dát třináct tisíc za propojovací kabel je pro majitele sestav střední třídy rozumná investice. Na druhou stranu už máte právo za své peníze rozhodně něco očekávat. AudioQuest Columbia je vhodný všude tam, kde se bude hodit plnější projev, který ale nikam nespěchá a na nic netlačí, typicky tedy k ostřeji hrajícím komponentům. Je velmi pěkně zpracovaný a můžete si také říkat, že permanentní údržba dielektrika nechává váš systém zaznít naplno. Neoslnivý, neprvoplánový přednes je jednoduše příjemný, nabízí velikost a uvolněnost (s výhodami i nevýhodami) a i když se asi nehodí k basujícím, hutněji hrajícím komponentům, jiné bude fajn.
Kč 12 990,- - 0,75 m
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pěkně zpracovaný
+ velmi plný, energický zvuk
+ na svou cenu slušné rozlišení
ZÁPORY
- možná má přeci jen trochu více basu
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AQ | www.aq.cz