Made in China... Už je to tu zas. Pokouším se vstoupit podruhé do téže Žluté řeky, v naději že se v jejích vlnách nechám unášet s ještě větší radostí, než tomu bylo při nedávném poslechu stájového DAC kolegy NFB-1. Tentokrát bude hrát k poslechu a tanci referenční přístroj, nejvyšší z řady převodníků postaveném na D/A chipu ES9018, nesoucí označení NFB-7.
The best of... NFB-7
Představení tohoto přístroje bude pojato stručněji než obvykle. Text navazuje na předchozí recenzi o Audio-gd NFB-1 a proto se omezím jen na výčet odlišností: koncepce obvodového i konstrukčního řešení je samozřejmě podobná jako u předešlého typu, jen je vše více dimenzováno a dotaženo do krajnosti - počínaje digitálními vstupy, zdroji s 3 samostatnými transformátory, filtracemi napájení 40000uF, využitím celkem 15 dedikovaných stabilizátorů proudu, výstupními obvody s párovanými tranzistory, až po celkovou hmotnost 15kg a fyzickou velikost hliníkové skříně. Majestátný vzhled podtrhuje zejména její hloubka, která se zapojenými kabely vyžaduje nejméně 0.5m. Vlastně se zmenšil pouze displej, což podle mě vzhledu NFB-7 jen prospělo.
Stejně jako u NFB-1 je využito D/A chipu ES9018, celosymetrického zapojení s technologií ACSS bez zpětné vazby, kdy je maximálně využito přenosu informace v proudové doméně, všechny obvody jsou řešeny z diskrétních (a pouze značkových) součástek a bez kapacit v signálové cestě. Propojovací vodiče jsou z OCC mědi, přesné časování digitální části NFB-7 zajišťuje TXCO (oscilátor s teplotní kompenzací, dosahující zhruba o řád lepší časové stability než běžné krystalové oscilátory).
Vnitřní uspořádání a zpracování je opět příkladné, pohled do útrob převodníku je prostě přesvědčivý. Mě osobně dost připomíná vnitřní krásy CD playeru CaryAudio CD300, jak rozlohou desek, tak i množstvím a barvami všech těch osazených součástek.
K dispozici je na zadním panelu 6 digitálních vstupů: BNC, AES XLR, koaxiální RCA, optický TOSLINK, I2S data, a USB. Výstup je podobně jako u NFB-1 vyveden symerticky na XLR, nesymetricky na RCA, a na proudovém ACSS (s možností nechat si osadit namísto ACSS druhý RCA výstup).
Zvolený vstup je indikován číslem 1 až 6 na minimalisticky pojatém modrém (tj. hifistickém..) displeji. Volba vstupu je možná jen z tlačítek Selection na čelním panelu; po vypnutí přístroje zůstává v paměti poslední aktivní vstup. Vypínání NFB-7 je opět „natvrdo", s celkovým odpojením obvodů od napájení, ovšem tentokrát prakticky bez rušivých doprovodných dějů: vypnutí je takřka neslyšné, zapnutí jen lehce (jakoby kapacitně) lupne – není tedy nutné hlídat „správnou" sekvenci při zapínání vaší AV sestavy. Spotřeba NFB-7 je dle specifikací téměř 40W, nicméně i tak je vlastní ohřev přístroje při provozu minimální.
DAC převodník je schopen zpracovat vstupní data DSD/DXD až po rozlišení 32bit/384kHz s asynchronním přenosem na USB vstupu, případně 192kHz na koaxiálním vstupu a 96kHz na optice. Výstup USB dat z PC zajišťuje stejný driver, jako tomu bylo u NFB-1, po zapojení k mému notebooku vše ihned pracovalo aniž by si všetečné Windows7 povšimly jakékoli změny. Navíc spolu s informacemi o přepravě DACu od výrobce byl tentokrát v mailu přiložen i link na stažení toho správného USB driveru.
Doplňující informace jsou k nalezení na webových stránkách výrobce http://audio-gd.com/Pro/dac/NFB732/NFB7.32EN.htm
Chování NFB-7 v praxi
Napadá mě věta z jednoho kultovního snímku: „To že Vás někdo vychoval, ještě neznamená, že máte vychování". A dobré vychování je přesně to, co bych od takto stavěného a referenčního přístroje očekával. Na základě předchozí zkušenosti s NFB-1 jsem byl zvědav hlavně na rozdíl ve zvukovém projevu (samozřejmě i rozdíly v měření) zejména v souvislosti s doslova trojnásobně dimenzovaným napájením, a s použitím TXCO oscilátoru a OCC propojek.
Než se tu rozplynu ze zvukových kvalit NFB-7, měl bych ještě zmínit chování koaxiálního a optického vstupu. Tentokrát je vše v souladu se specifikacemi, takže optika umí bez problémů zpracovat vstupní data formátu 24/96; na 24/192 toslink stále hraje, ale občas se ozývají v signálu slabá lupnutí. Koaxiální vstup zpracuje 24/192 bez problémů. USB samozřejmě funguje také zcela bez chyb, ale tentokrát i s mnohem menšími artefakty způsobenými galvanickým spojením PC a DACu USB kabelem, které jsou na tomto přístroji vlastně neslyšitelné. V tomto bodě NFB-7 rozhodně obstál.
A co teprve zvuk! Celkový charakter je samozřejmě velmi podobný NFB-1, v nahrávkách je vše co mám rád. Dynamika, vykreslený prostor, pevný a proporčně správný bas, jemňoučký analogový feeling, nepřeberné množství detailů a naprosto realistické výšky jdoucí až „za roh", vokály a nástroje mají dozvuk, sytost, texturu, něhu... Hudba má svou poezii, své emoce. Vše je ale v podání NFB-7 takové ještě o kousek zralejší, dospělejší, vytříbenější. Nikoli ale s nějakým odstupem od posluchače – hraje to prostě s lehkostí a hravostí, a navíc i s nadhledem.
Poslouchal jsem sice oba komponenty s více jak dvoutýdenním odstupem, ale tento pozitivní posun k lepšímu byl, řekl bych, zřejmý. Audio-sestava i nahrávky byly shodné jako při poslechu NFB-1, stejné bylo i zapojení (a délka:-) USB kabelu, zachovány zůstaly i různé přizemňovací propojky mezi převodníkem a zesilovači. Největší hudební rozdíly oproti NFB-1 jsem kupodivu nezaznamenal na Hi-Res skladbách, ale spíše na běžném CD formátu 16/44 nebo web-streamu, kdy se asi nejvíce projevilo takové to zklidnění hudby, jež mi dávala zakusit pocit té zmíněné vyspělosti a jistoty.
K poslechu sladké Diany Krall nebo Goldfrapp jsem si pak ještě přidal soundtracky k výše citovanému filmečku, a uvědomil jsem si například jak krásně a podmanivě zní zpěv Dusty Springfield v písni Son of a Preacher Man na pozadí plastického zvuku bicích a saxofonu, nebo jak úžasně živočišná je nahrávka Jungle Boogie od Kool & The Gang, a nakonec mě úplně odzbrojil song Girl You'll Be a Woman Soon od Urge Overkill, na tom jsem se zasekl téměř 20 minut a nemohl se nabažit toho napětí, naléhavosti, dravosti kytar, emocí zpěvu a atmosféry cívkových Revoxů, i s tím dokonalým cinkáním zvonků štěstí na konci skladby... (proč asi jsem si při tom vzpomněl na známý duet Karla G. a Darinky R.?) Zajímavé, čeho všeho se člověk ještě může dočkat. Prožil jsem dokonalé analogové odpoledne na digitálním DACu, a bylo mi fajn. NFB-7 tedy opět obstál, chování má zkrátka výborné!
Objektivní realita
Vždy když se chystám zkontrolovat svou poslechovou subjektivní realitu na měřicí kartě, jsem v lehkém napětí, zda se výsledky a dojmy budou nějakým způsobem shodovat. Tím spíše že od NFB-7 očekávám hodně. Výsledek by měl být lepší než v případě NFB-1 a lepší nebo srovnatelný s Benchmarkem DAC1. Naměřené průběhy jsou zachyceny za zcela stejných podmínek, aby bylo možné přímé porovnání mezi přístroji. Obstojí NFB-7 i tentokrát?
Obr.1: Zeleně šumové pozadí NFB-7, jeho RCA výstup zapojený do zesilovače Per-JadisJA30, měřeno na svorkách repro; bíle je šumové pozadí samotného DAC-7 zapojeného přímo k měřicí kartě RME Fireface400 (v obou případech je USB připojeno k PC). Tentokrát jsou spektrální produkty převodníku pod šumy a ruchy zesilovače, a zcela zmizela 100Hz špička napájení, která se vyskytovala u NFB-1 (na obrázku je označeno žlutou linkou). Šumové dno ustoupilo až na úroveň -130dB a ostatní rušení od napájení i od USB je pod úrovní cca -110dB, což je neslyšitelná a výborná hodnota.
Obr.2, 3, 4, 5: Zeleně je spektrum pro signál 1kHz při úrovních -10dBfs, -15dBfs, -20dBfs a -40dBfs (extrémně vysoká až běžná poslechová hlasitost), bíle je šumové pozadí bez vybuzení signálem; NFB-7 je zapojen přes USB, výstup RCA přímo do měřící karty RME Fireface400. Šumové dno je v celém pásmu kolem -130dB, spektrum je dokonale čisté, pouze s výskytem „muzikální" 2. harmonické bezpečně pod úrovní -100dB při velmi vysokých hlasitostech, jinak je přítomen pouze základní signál a pak už jen ticho. Produkty obvodů napájení jsou nepatrné vlnky na 50Hz a 150Hz, oproti NFB-1 tedy úplně zmizely, stejně jako zvýšené dno šumového pozadí v oblasti do cca 300Hz.
Popravdě řečeno, takový výsledek je hoden hluboké úcty, podobně dobře mi doma kdysi měřila jen sestava C.E.C. TL3N/DA3N. V Audio-gd se zrodil skvělý stroj. Převodník NFB-7 nejen že překonal svého mladšího brášku, ale i mé nejodvážnější představy!
Co dodat?
Nic. Netřeba dalších slov. Referenční model Audio-gd NFB-7 svým výborným zvukem i parametry může směle soupeřit s mnohem dražšími konkurenty. Dokonce i s mým tolik opěvovaným playerem CaryAudio CD300. Podle mě je to opravdu výjimečně dobrý produkt, přinášející radost nejen z hudby, ale i z pocitu že rčení „Za málo peněz opravdu hodně muziky" dostalo nový rozměr.
Co já na to?
Yesss!!!!! Mám ho :)
Kč 39 000,- - orientační cena včetně dopravy, cla a DPH
--- --- --- --- ---
KLADY
+ umírněný design, pečlivé provedení
+ značkové součástky, zajímavé obvodové řešení bez zpětné vazby
+ nadstandardní a nadčasová konektivita (I2S, ACSS)
+ výborné naměřené parametry
+ skvělý živoucí zvuk
+ velmi dobrá cena
ZÁPORY
- pouze manuální ovládání
--- --- --- --- ---
K TESTU ZAPŮJČIL: Perys | www.perys.cz