Ačkoliv většina popularity jména Onkyo jde na vrub dostupným dvoukanálovým a multikanálovým zesilovačům, jsou to spíše A/V receivery vyšší třídy, které si (alespoň tedy podle nás) zaslouží z portfolia firmy, založené již v roce 1946 v japonské Ósace, řádně vypíchnout. Aktuálním zlatým středem výrobního katalogu je model TX-RZ1100.
A/V receiver TX-RZ1100 jde okázale rozměrným směrem, se svými téměř dvaceti kilogramy při rozměrech 43,5 x 20,1 x 45,3 cm (š x v x h) se v prostoru rozhodně neztratí. Neztratí ani díky svému vizuálnímu pojetí, kdy mohutné čelní stěně s ostře řezanými hranami dominuje veliký ovladač hlasitosti v pravé části a velká obdélníková plocha, jejíž dvě spodní třetiny tvoří dvířka a horní třetinu displej, na němž se dočtete snad úplně všechno a nebo snad dokonce i víc, než je k běžnému provozu nutné.
TX-RZ1100 nabízí i tlačítko pro přímý přístup k jednomu každému vstupu a zóně, byť jsou tato tlačítka vpravo od displeje dosti malá. Levá část předního panelu hostí krom spínacího tlačítka ještě maličkatý přepínač Pure Audio. Samozřejmostí je možnost vybrat si tu pohodlně i režim zvuku nebo upravit tónové korekce.
Za výklopným krytem pod displejem najdete celkem 10 malých tlačítek pro přístup k méně často využívaným funkcím typu ladění rádia, je tu i sluchátkový výstup nebo HDMI vstup či konektor pro měřící kalibrační mikrofon.
Pohled zezadu pak odhalí stěnu téměř úplně zaplněnou konektory. Je tu celkem 11 párů přehledně rozřazených reproterminálů, byť stále poměrně obyčejné receiverové kvality, některé můžete přepnout v nastavení pro zesílení druhé či třetí zóny, případně jim dát úlohu v bi-ampingovém zapojení předního páru.
Signálové vstupy zahrnují HDMI (7x, z toho 5x s podporou HDCP2.2), USB typu B, ethernetový konektor pro síťové služby, dvojici koaxiálních a trojici optických audio vstupů, případně i dva vstupy kompozitního a dva vstupy komponentního videa. Připočtete ještě antény FM / AM rádia a sedm analogových RCA vstupů (z nichž jeden je určen signálu z MM přenosek).
Signálové výstupy jsou skoro stejně bohaté - video dostanete ven pomocí dvojice HDMI konektorů, nebo také v komponentní formě, zvuk pak lze vyvést plnohodnotným analogovým pre-out s dvojicí výstupů pro subwoofer.
Díky konektorům RS232 nebo 12V spoušti lze receiver integrovat do chytrých a komplexních instalací.
Ve výbavě TX-RZ1100 se pak objevuje "co jméno má", tedy v podstatě úplně všechno, co si jen z hlediska dnešních standardů pro reprodukci obrazu a zvuku můžete přát.
- receiver má certifikaci THX Select 2, Native DTS:X, Dolby Atmos 5.2.4
- umí provádět přepočet audio signálu až na své maximum 9.2 třeba i z dvoukanálové stopy
- podporuje streamování přes AirPlay, po pevné síti i Wi-Fi přes UPnP / DLNA, nabízí i Bluetooth či Google Cast
- podporuje 4K / 60 Hz včetně HDR (na primárním výstupu)
- umí streamovat PCM 24 / 192 a DSD 11,2 MHz
- podporuje zónové a multiroom zapojení
- má velmi solidní kalibraci AccuEQ s technologií AccuReflex, optimalizující i odrazy zvuku v místnosti
- dá se ovládat přes rozumně fungující aplikaci
- podporuje TIDAL, Spotify či TuneIn (a další)
Zesilovací obvody umí dodat výkon 200 Wattů do 6 Ohm, koncové stupně pracují ve třídě D a využívají nadprůměrně vysokého proudu. V každém kanálu se nachází technologie VLSC pro potlačení šumu a každý digitální audio vstup má obvody odstraňující jitter. Na každém zesilovači lze také nezávisle nastavit 11 různých úrovní přechodové frekvence (takže třeba do efektových repro nemusí jít frekvence pod 100 Hz apod.).
Pro přední kanály zpracovává zvuk stereo převodník AK4490 s rozlišením 32 / 384, pro ostatní pak dvojice čipů AK4458 s rozlišením 32 / 768, dokonce i zóny 2 a 3 mají své diskrétní D/A převodníky AK4388. V DSP jsou pak přednastaveny různé zvukové profily pro filmy, hudbu, ale třeba i hry. Všechny korekce a efekty pak lze jediným stiskem tlačítka obejít.
Receiver Onkyo TX-RZ1100 jsme zkoušeli jako náhradu do všech tří našich běžných sestav (viz pravý sloupec), ale třeba i s kompletním 5.1 kinem Sonus faber Principia se subwooferem Sumiko S.9 nebo Blu-ray Pioneer BDP-LX71.
Líbilo se nám, jakým způsobem lze Onkyo v jeho zvukovém projevu tvarovat celkem citlivě nastavenými profily, jak umí při nastavení na filmové efekty zahřmít a mít důraz, kterým rozechvěje podlahu, při nastavení na hudbu třeba u popové produkce podtrhnout rytmus a basy a naopak při vyřazení profilů a korekcí vlastně TX-RZ1100 nezní špatně i jako čistý stereo zesilovač.
U filmových efektů na Blu-ray "Avatar" udržel receiver už velice dobrou kontrolu i nahlas a dokázal poskytnout spoustu energie a pocit pevnosti. Když nastane výbuch, je to velký, dramatický, tvrdý zvuk. U filmu jsou také zřetelně dopředu vytažené vokály, které nezapadají do žádných ruchů - Onkyo odvádí svůj úkol výtečně, s jistotou a i když to není vysloveně hladký a muzikální zvuk, naopak je maličko technicistní, v nasazení pro kino funguje prostě parádně při libovolné hlasitosti.
Receivery Onkyo z vyšší třídy pak fungují v čistém audio režimu dobře i jako dvoukanálové stroje a s klidem je lze srovnat s elektronikou střední třídy, byť maličko cítíte tu o něco menší uvolněnost třídy D oproti čistě stereo strojům ve třídě A/B.
V "Knowledge of good and evil" Esperanzy Spalding byl cítit už hluboký, pevný a broukavý kontrabas s notnou vahou a velmi solidní kontrolou, je tu spousta energie a výbušnost, koncové stupně pracují rychle a autoritativně.
Ve středním pásmu byl hlas Sabiny Sciubba v "Night train" trochu sušší, nepříliš poetický, ale slušně detailní, čistý a opět svižný. Výšky, respektive cinkot kovových perkusí v "Misery" od Dave´s True Story pak nelze popsat jinak než jako znělý, možná až trochu moc znělý a jasný, dokáže ovšem reprodukci náležitě rozsvítit a není to únavně "příliš".
Vzhledem k výkonové rezervě a celkem rychlé odezvě fungovala i dynamika, "Klarinetový koncert v B moll, op. 115" v podání Davida Aarona Carpentera a berlínských filharmoniků byla podaná živě a hutně, receiver nemá problém zvuk "protlačit" a ve světě receiverů musíte řádně připlatit za lepší.
Je pak už celkem jedno, zda se bavíme o podání prostoru nebo rozlišení ve "Spanish Harlem" Rebecy Pidgeon - obojí zvládá na poměry receiverů TX-RZ1100 velice dobře, byť by tu mohla být špetka uvolněnosti a nadhledu navíc, čímž by se hudba trochu uvolnila.
Kupovat A/V receiver znamená chtít hodně funkcí na malém prostoru - pokud hledáte centrum domácnosti, k němuž stačí přiřadit vhodné reprosoustavy a mít jak řešení pro domácí kino i poslech hudby z mnoha zdrojů, pak si TX-RZ1100 vede velice dobře a patří k nejlepším receiverům ve střední třídě - pokud byste chtěli lepší zvuk, patrně by vás to přišlo na dost peněz navíc. TX-RZ1100 nabízí čistý a jasný zvuk, nabízí širokou výbavu, nabízí pohodlné ovládání a komfortní soužití při libovolném nasazení; při správném nastavení umí zábavně a efektně podat film, umí kultivovaně, byť maličko suše zahrát hudbu a vlastně není problém žít s ním na denní bázi. Samozřejmě, není to audiofilské řešení, ale pokud už receiver, tak podobně šikovný a univerzální jako je TX-RZ1100.
Kč 54 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/av-receivery/1231-onkyo-tx-rz1100#sigProId5b0722b031
--- --- --- --- ---
KLADY
+ dostatek energie a pevnost zvuku
+ široká výbava
+ podpora formátů a kodeků
+ komfortní ovládání
+ velmi slušná dynamika
+ v dané cenové třídě patří Onkyo všeobecně na špičku
ZÁPORY
- vlastně nic, pokud chcete nadupanou domácí audio video centrálu této třídy
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: CPT Praha | www.cptpraha.cz