Firma Quad patří k tradiční britské aristokracii high fidelity. Svou pověst si již po téměř 80 let vydobývá hlavně puristickými elektronkovými přístroji a jedněmi z nejlepších elektrostatických reprosoustav na světě. Trochu se však zapomíná na jejich „doplňkové" řady, které tvoří klasické dynamické reprosoustavy, ale také poměrně konvenční tranzistorová elektronika. Firma se rozhodla také skočit rovnýma nohama do moderního světa a představila v roce 2014 přístroj populární kategorie all-in-one.
Quad vytváří svou elektroniku v kompaktních rozměrech, ani Vena není výjimkou – zabere jen 31,3 x 9,35 x 30,2 (š x v x h) a váží 6,1 (základní hliníkového provedení), respektive 7,5 kg (to když je hliníkové tělo ještě obalené ve dřevě – jde o skutečné dřevo, dávající přístroji krásný retro feeling). Vena má extrémně jednoduchou, industriální estetiku, která dobře zapadá do konceptu anglické krásy (vzpomeňte si na anglické ženy a budete v obraze, co konkrétně myslíme) a navazuje na řadu Classic, tvořící základ firemní identity.
Čelní panel je nestejně tlustý, horní část je o něco mohutnější, díky designové lince, procházející prostředkem všech přepínačů vstupů – každý má své malé tlačítko a jsou umístěna jedno vedle druhého. V levém dolním rohu je 6,3 mm výstup na sluchátka, vpravo je spínací tlačítko, dominantou je velký ovladač hlasitosti. Tím až vojenská strohost přístroje končí.
Vzadu je pak konektorů relativně poskrovnu, najdete tu ale vše, co byste mohli potřebovat – je tu dvojice linkových analogových vstupů, jeden analogový pre-out a pak sada digitálních konektorů. Jeden koaxiální a dvojici optických vstupů doplňuje USB ve dvou formách – je tu asynchronní konektor, který z Vena udělá externí zvukové zařízení pro vaše PC, můžete ale také do druhého USB portu zapojit jen datovou paměť s hudbou. Z „neviditelných" vstupů je tu Bluetooth rozhraní. Vena může být použit také jen jako zdroj signálu, nabízí totiž i koaxiální a optický digitální výstup. Na závěr jsou zde single wiringové šroubovací reproduktorové terminály, kolem kterých je dost prostoru a zvládnete do nich v pohodě umístit banánky, vidličky i holý vodič.
Quad Vena je relativně malý a relativně levný all-in-one, takže výkon jeho tranzistorů, pracujících ve třídě A/B, dosahující na 45 Wattů na kanál do 8 Ohm, je v zásadě naprosto dostatečný. Celkové harmonické zkreslení nepřekračuje 0,009% a odstup signálu a šumu dosahuje slušně nadprůměrné hodnoty 108 dB .
Důležitější asi bude případného vlastníka to, že digitální vstupy zvládnou díky čipu D/A převodníku Cirrus Logic CS4398 zpracovat signál až s hloubkou 24 bitů a rozlišením 192 kHz.
Quad Vena jsme poslouchali v kombinaci s Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus, porovnávali jsme pak s Naim Nait XS, Naim CD5si, ASUS Xonar Essence One MUSES MKII nebo Advance Acoustic X-i90. Z kabeláže to pak byly zejména reprokabely ProAc a Naim, propojovací kabely TelluriumQ, QUAD a KrautWire a napájecí KrautWire.
Zvukový charakter Quad Vena je pěkně oblý, měkký a plný. Téměř připomíná hřejivé elektronky. Bas v „Come Together" z „Abbey Road" od The Beates byl hezky houpavý, objemný a neupejpavý. Basová linka měla dost energie, dostatečnou kázeň, aby kontury nebyly rozměklé; autoritativní, suché podání je Vena trochu cizí. Vřelý, hluboký a výrazný bas má ale rozhodně své kouzlo a neunaví ani při velmi dlouhém poslechu.
„Hotel Song" Reginy Spektor ukázala opět až elektronkový charakter reprodukce (respektive až „takový-jak-si-elektronky-představujeme" charakter). Středy reprodukci jasně dominují, jsou krásně živé, hebké a v kontextu dané cenové třídy také krásně otevřené. Ostatně co jiného čekat od tvůrců jedněch z nejlegendárnějších lampových koncových zesilovačů – „hezký" a barevný firemní zvukový charakter je tu sice jednodušší, ale stále patrný. Vokál má sílu a jasnou dominanci, také ale krásný objem a suverénní, uvěřitelné podání. Ve středním pásmu to Quad Vena hodně jde.
„White Noise" z excelentního alba post-rockových Mogwai „Hardcore Will Never Die, But You Will" byla opět velmi příjemně poslouchatelná a plynulá, činely a další kovové nástroje, zasahující do výškového pásma, byly však trochu opatrnější. Ne ploché, ale dost hladké a nedominující. Detailů je pak adekvátně cenové třídě – nesrazí vás množstvím na kolena, na poměry v zásadně levnějších all-in-one přístrojů je to ovšem v pohodě.
Dynamický potenciál přístroje vůbec není špatný – Gabrielova „Darkness" z alba „Up" zněla jistě i během náročných chvil, kdy se rozezní všechny nástroje v mnoha vrstvách, byť při vyšších hlasitostech přístroji již dochází dech. Zato už umí díky svému objemnějšímu přednesu docela dobře „protlačit" zvuk i při nižších hlasitostech. Dynamikou Quad asfalt rozhodně netrhá, je spíše laskavý a valivě pohodlný.
V reprodukci (opět nelze nevzpomenout na elektronkový charakter) „Everybody Loves My Baby" v podání Evy Taylor nescházel vzduch, ani prostor mezi nástroji. Vena je již poměrně transparentní, kresba nástrojů je slušná a celkový charakter je velice uvolněný, pohodový a laskavý. Není problém sledovat linky jednotlivých nástrojů, byť celek je kompaktní, příjemný a přirozeně dominantnější, než jednotlivé instrumenty.
Zvuková scéna je širší, má i jasný předozadní směr, byť i zde dominuje uvolněnost a jemnost. Nástroje v „Andréas, André" od Jienat mají prostoru dost, nepřekrývají se, a přesto jejich kontury vyznívají trochu rozvolněněji. Nepřekračuje to však rozumnou míru, takže vše je dostatečně čitelné a jasné.
Charakter reprodukce Quad Vena velice svědčí pomalejším, atmosférickým skladbám, jako třeba „Echoes" od Pink Floyd. Hudba plyne, houpe se a plný zvuk Quad Vena má zjevně i velice solidní timing. Všechno je hezké a příjemné a měkké a rytmické a uvolněné a....tak jednoduché na poslouchání. Ne, Quad Vena není ukázkou ultimativní věrnosti, ale zato jen málokterá elektronika této cenové třídy umí zahrát tak příjemně a jednoduše.
Quad Vena má s elektronkami společné i to, že v rámci kategorie dobře interpretuje barvy nástrojů. Stingova „Don´t Stand So Close To Me" z desky „...all this time" má krásné housle (byť trochu plnější a o něco sametovější) i hladký, jemný celek. Barvy se zdají být velmi výrazný, teplejší a plnější.
All-in-one Quad Vena je dostupný, nenápadný a komfortní přístroj. Dostupný je svou cenou, ale také svým pojetím, kdy se komfortně může stát centrem domácí reprodukce zvuku – z digitálních i analogových zdrojů, ale i v kontextu počítačového hi-fi. Kdyby nebyl tenhle přístroj tak svérázně estetický, neměl by pro milovníky příjemného zvuku vlastně žádnou chybu. Pro všechny ostatní je nutné říct, že vše je skutečně krásné, barevné, syté a hutné a dokud udržujete hlasitost na úrovni nižší než vysoké, je to v pořádku. Pokud přistoupíte na tu pohodovou hru, nebudete muset řešit vůbec nic. Quad Vena může svou kultivovaností hrát neomezeně dlouho a s neomezenou pohodou. To za 28 000,- není vůbec špatná nabídka, byť velmi specifická...
Kč 28 000,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ v dostupném balení vše potřebné pro kompaktní hi-fi
+ již slušný zvuk s vřelým, bohatým „Quad-charakterem"
+ výborně doplní i ostřejší reprosoustavy – je kultivovaný
+ muzikální a lehce poslouchatelný
ZÁPORY
- estetika nebyla nikdy nejsilnější stránkou firmy Quad
- zvuk není ukázkou ultimativní věrnosti, ale spíš „hezkosti"
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz