Dnes v kanadském Ontariu sídlící, ale původně evropská společnost NAD, založená jako spolek distributorů audio techniky, bojující proti levné asijské produkci (ano, už v roce 1972 byla Asie se svou levnou prací pro Evropany stejnou ekonomickou hrozbou jako je dnes), má pověst úzce spjatou s magickou formulkou cena / výkon. A to v tom nejlepším smyslu – designově střízlivé přístroje se totiž soustředí primárně na zvukovou kvalitu za co nejdostupnější možnou cenu.
K mým uším zamířila dvojice přístrojů střední třídy – integrovaný zesilovač C355BEE s výkonem 80W na kanál (8 Ohm) a (čistě) CD přehrávač C545BEE. Oba přístroje jsou ve své kategorii o jeden schůdek pod vrcholnými modely značky. Nepočítáme-li samozřejmě Master Series, která hraje poněkud jinou zvukovou i cenovou ligu. Naopak C355BEE s cenou 15 990,- a C545BEE s cenovkou 14 990,- jsou zástupci té cenově nejdostupnější hi-fi kategorie, v níž se v dnešní době pohybují zpravidla asijské značky. Mnoho zájemců o hi-fi přístroje ale těmto „Made in China“ produktům nedůvěřuje a NAD je jednou z posledních možností, kterak pořídit opravdové „západní“ audio za lidový peníz.
C355BEE
Prvním přístrojem, jemuž se podíváme na obvody je integrovaný stereo zesilovač C355BEE. Pro zopakování neuškodí jeho zařazení do té finančně nejvstřícnější třídy v kontextu „opravdového hi-fi“ a uvedení jmenovitého výkonu 80W při zátěži 8 Ohm. Ve špičkách je to pak při 8 Ohm až 140W, při 4 Ohm až 220W a při 2 Ohm až 270W. Tím tedy víme, na čem přibližně bychom za danou cenu mohli být, a troufám si říct, že na papíře to není vůbec špatné. Musím se přiznat, že když jsem jej přebíral z rukou dopravce, téměř jsem krabici upustil. Ve velmi subtilně působícím obalu se totiž skrývá kovový drobeček s vahou nějakých 10,5 kg, takže takových 13 kg může krabice určitě vážit. V pátém patře už jsem celkem litoval nepřítomnosti výtahu v našem domě.
Sám sebe jsem také překvapil po rozbalení C355BEE a jeho umístění mezi ostatní domácí přístroje. Musel jsem totiž uznat, že jeho grafitové zbarvení, velmi pěkně a elegantně navržený čelní panel (už žádný dojem strohé levnosti – tohle je prostě velmi jednoduché, ale pěkné) a vůbec celkové výborné výrobní provedení z něj dělají už na pohled hodnotný kus sestavy. Být to automobil, určitě by pocházel z Německa nebo Japonska. Kolem a kolem působí NAD velice solidně a důvěryhodně, za daný peníz rozhodně nadprůměrně.
Když už jsme nakousli technické parametry a vzhled, dokončeme to praktickými parametry tohoto integrovaného zesilovače. Na zadní straně nalezneme kolébkový přepínač On / Off, napájecí konektor, dvě sady výstupních terminálů pro reprosoustavy (kam po hříchu prostě nejdou zastrčit pořádné banánky a i u vidliček bude třeba chvíli hledat ty správné – rozuměj malé – nebo prostě skončit u holých vodičů) a poté slušné množství vstupních i výstupních konektorů, určených dle popisků pro Disc, CD, Video, Aux, Tuner, poté Tape 1 a 2 In i Out (tedy čtyři konektory), pak Pre Out 1 a můstkem spojené Pre Out 2 a Main In. Bonusem je konektor RS232 pro široké možnosti upgradu či zapojení do domácích aplikací a také ovládání funkce Soft Clipping, která má při nepříčetně vysokých hlasitostech zabránit zničení vašich reprosoustav. Na masivním čelním panelu pak lze dohledat velký ovladač pro regulaci hlasitosti s plynulým a přesným chodem, ovládání vyvážení a standardní „kazitele zvuku“, přidávající basovou a výškovou složku. Mezi nimi je pak drobné tlačítko „Tone Defeat“, vyřazující dva zmíněné regulátory z provozu. Dalšími prvky jsou malá kulatá tlačítka pro výběr vstupů (a výstupů) pro již zmiňované možnosti plus voliče aktivních reproduktorových terminálů. Pracovat mohou buď A nebo B nebo oba najednou. Posledními prvky na čelním panelu jsou pak výstup na sluchátka, v této kategorii celkem vítaný a tlačítko Standby režimu. Přes celkem vysoký počet různých ovládacích prvků to není opticky žádný děs, vše působí přehledně, uživatel se velmi snadno zorientuje a navíc všechny ovladače mají přesně ten správný odpor, velikost a zkrátka se to celé užívá velice příjemně.
To se dá ostatně vztáhnout i na dodávaný dálkový ovladač. Ten je sice rozměrově snad až trochu moc velký, ale logicky rozvržený, jednoduchý, funkční. Prostě NAD. Celkem není co dodat…
Zajímavostí řešení 355BEE je či lépe řečeno není nutnost nastavovat či jakkoliv jinak řešit impedanci připojených reprosoustav. NAD si díky svému chytrému internímu řešení obvodů vše přebere a nastaví sám. Stejně tak se ani při hlasitých posleších, plných dynamických rázů a špiček, nemusíte bát, že vás zasáhne katapultovaný reproduktor – již zmiňovaná funkce soft clipping sama ochraňuje reprosoustavy před poškozením. Posledním zajímavým obvodovým řešením je pak potlačování zkreslení, které je i v manuálu uváděno při plném výkonu 80W a činí 0,02%. Při výkonech nižších ale řádově klesá a je tedy naprosto zapomenutelné.
Jako referenční sestavu pro hodnocení tohoto tranzistorového integrovaného zesilovače jsem zvolil firemního kolegu C545BEE jako zdroj signálu, Usher S-520 II a Xavian Primissima za reprosoustavy a nejvyšší řady kabelů od Monster Cable a Profigold jako propojovací i reproduktorovou kabeláž. Snažil jsem se tedy udržet se finančně v těch nejdostupnějších vodách bez nutnosti obětovat kvalitu. Protože se jedná o přístroj určený primárně do běžné domácnosti, nebál jsem se jej připojit například ani k velmi levnému DVD přehrávači od Sony a ostatním částem takové typické A/V sestavy.
Nuže, vzhůru k poslechu. První v mechanice zarotoval Roger Waters se svým Amused to Death. Album skvělé nejen po hudební stránce, ale stejnou měrou i po té zvukové díky všelijakým moderním a pokrokovým technologiím a postupům zapojeným do tvorby. Zvláště do tří částí rozdělená What God Wants nebo titulní Amused to Death jsou esencí Watersova skladatelského talentu. NAD interpretuje vše s poctivou dávkou dynamiky a opravdu hodně, ale hodně důsledným basem, až to člověka zaskočí. Oproti všem svým zvyklostem mám skoro chuť jít k přístroji, vypnout přímou signálovou cestu (zmiňovaný „Tone Defeat“) a ubrat na basech alespoň čtvrt stupnice. Přestože basu je hodně a všude, jedná se hlavně o objem a o snahu posluchače přesvědčit kvantitou, nikoliv kvalitou. Jednotlivé tóny jsou na hranici přijatelného slévání, sem tam se zdá, že zesilovač tak tak drží nad basy kontrolu a zvuk díky mírné dominanci spodního pásma působí temnější než by musel. Jev se opakuje bez výjimky ve všech nahrávkách, kde je alespoň trochu silněji zastoupeno pásmo tak odhadem pod 200 Hz. Právě tahle část spektra jako kdyby měla před ostatními tak trochu přednost a třeba jazzové sólo na kontrabas nebo roztleskávání publika „kopákem“ na začátku rockového koncertu vás spíš zalije objemem, než udeří silou.
U ostatních frekvencí nevnímám nic podobného, ba naopak zde zesilovač vládne zvuku bez chyb a určitě nad průměrem své kategorie. Nebál bych se ho posadit a porovnávat s kategorií o 100% dražší, tedy kolem 30ti tisíc. Zvuk je přesný a čistý, hlasy zpěváků i zpěvaček přesně vykreslené a jasné, bez nepříjemných sykavek nebo závoje. Projev NAD C355BEE se sem tam může zdát až příliš chladný a analytický, příliš ostrý, ale není to v míře takové, aby to vadilo každodennímu soužití s ním.
Co se týká dalšího příjemného překvapení, je jím lokalizace nástrojů a rozvrstvení jednotlivých tónů v nahrávce. Snad jen u toho nejtěžšího hudebního oříšku, s nímž jsem měl tu čest se kdy setkat, a sice Peter Gabriel – Up, kde selhávají v udržení kontroly i mnohem, mnohem dražší a lepší přístroje, jsem se necítil při poslechu pohodlně. NAD jinak bez větších problémů hraje lehce a příjemně, dovoluje se s zavřenýma očima ponořit do příjemně trojrozměrné scény, která je sice ohraničená zprava i zleva reprosoustavami a též v předozadním směru se jedná o malé pódium, přesto je plasticita zřejmá a velmi skutečná. Třeba v Davisově Kind of Blue přímo vidíte muzikanty, kterak stojí každý s přivřenýma očima v kruhu a hrají jeden proti druhému. Lehké popové melodie třeba od Lily Allen unáší dopředu její jemný vysoký hlásek, nikoliv dunění nástrojů, zůstávající spořádaně v pozadí. Občas je kvalita projekce zvukové scény taková, že máte chuť ukazovat si schválně prstem na jednotlivé nástroje a co víc, pokud není nahrávka schválně mixovaná tak, že hraje na první poslech efektně i z nejlevnějšího mp3 přehrávače, dostanete uspokojivý výsledek kdykoliv, nehledě na žánr nebo stáří.
Ve zkratce už snad jen stačí říct, že i podání veškerých filmových produkcí a tedy i druhá, jaksi doplňková tvář testovaného přístroje, je bez potíží. Naopak zde je právě ideální místo pro onen výše řešený „přebytek“ basů, který zvuk objemově a efektně nasytí, zaplaví vás jím a nechá vás si filmové představení pořádně užít. Nezaskočí ho například ani opravdu mocné dynamické rázy v posledních dvou filmech s Jamesem Bondem, kdy ticho střídá výbuch, výstřel či jakýkoliv jiný opravdu hlasitý zvuk.
NAD prostě a jednoduše uměl, umí a jak se zdá, i do budoucna si své umění udrží. Přesně v duchu názvu totiž za daný peníz přináší Nové Akustické Dimenze a umožňuje si hudbu skutečně užít a vychutnat bez velkého přemýšlení. A to je přesně to, co by každý hifista měl chtít, co by měl chtít každý milovník hudby a co by měl předat každý výrobek, pyšnící se zařazením do kategorie hi-fi, ať už toho za 10 tisíc nebo za milion. NAD může být výbornou startovní čárou do velkého světa hudby, ale dost dobře také cílovou páskou pro méně movité nebo méně náročné. Obé zvládne se ctí…
Cena: 15 990,-
K testu laskavě zapůjčila firma JBPtech ( www.jbptech.cz ).