Dieter Burmester je tak trošku Steve Jobs světa zvukového high endu. Uhlazený pán, který si splnil sen a dokáže produkovat (svébytně) stylové, v podstatě jednoduché, ale skvěle hrající, luxusní a zároveň pragmaticky funkční stroje. Vždy ho zastihnete s úsměvem a výrazem člověka, který ví, co dělá a ví, že to dělá dobře. Dieter je totiž také poměrně dobrým kytaristou a své přístroje Jeho osobní motto o něm také hodně vypovídá: „Optimální zvuk jste dosáhli tehdy, když přestáváte zvažovat jeho kvality“.
Jak to tak u high endových zařízení bývá, i dílo Dietera Burmestera rozděluje posluchače na velmi protikladné skupiny – jedni design a zvuk jeho přístrojů velebí, jiní mu nemohou přijít na jméno. Ale není to nakonec dobrá definice umění a skutečně zajímavých produktů, že nikoho nenechávají chladným?
Pravdou je, že design modelu 082 (první dvě čísla prý značí rok uvedení na trh – zde tedy 2008, poslední číslice pak kolikátý produkt daného roku to je – zde tedy druhý) je originální a stěží zaměnitelný. Tak trochu snad evokuje nějaké vojenské zařízení, svým puristicky technicistním zjevem se téměř řadí do kategorie moderního umění. Metalický lesk a ostré hrany ale bezpochyby poutají pozornost. Dominantou přístroje je množství chladících „křidýlek“ a centrální zrcadlo, v němž je umístěn masivní kovový ovladač hlasitosti, vedle něj ještě základní funkční tlačítka. Pokud by vás snad o původu přístroje nepřesvědčila tato kombinace prvků, obří vyfrézované logo výrobce na horním krytu už nezanechá místečko pro pochyby.
Zadní panel nabízí širokou paletu vstupně výstupních konektorů, všechny v analogové podobě. Čtyři vstupy jsou v symetrickém provedení s XLR konektory, jeden z nich pak patří surroundu (vynechává předzesilovač a posílá signál rovnou na koncové stupně), tedy možnosti zesílit pomocí 082 i domácí kino. Symetriku doplňuje dvojice vstupních RCA konektorů. Tři výstupy jsou klasickými pre-out konektory, jeden v symetrice a dva v podobě RCA konektorů. Pod tím vším už jsou jen dva páry skutečně hodně masivních reproterminálů, svou konstrukcí přímo vyzývajících k použití lopaktového zakončení kabelů. Ne, že by nešlo využít holý vodič nebo banánky, ale nejjistější spojení při zašroubování poskytnou právě lopatky. Netradičně je zde umístěn i výstup na sluchátka s konektorem 6,3mm – o pohodlí střídání sluchátek tak není příliš možné hovořit. K dispozici je i Burlink pro automatickou spolupráci s ostatními firemními zařízeními a inteligentními řídicími systémy.
Přístroj se díky zježeným chladičům také zdá rozměrnější, než je tomu doopravdy. Však s rozměry 48,2 x 17,7 x 49 cm to není žádný gigant, i když by tomu váha 25 kg snad napovídala. Za jeho hmotnost ale může hlavně množství použitého kovu, silné stěny a velký toroidní transformátor s kapacitou 450 VA a baterií filtračních kondenzátorů, do nichž se „vejde“ 82 000 mikroofarad.
Integrovaný zesilovač je vybaven všemi funkcemi, které byste snad kdy mohli při poslechu potřebovat. Dokonce jsou zde i tónové kontroly, samozřejmě vypínatelné. Můžete si též nastavit pro své pohodlí úroveň hlasitosti, na kterou se 082 nastaví při každém spuštění. Stejně tak každý vstup lze individuálně nastavit v rozsahu + / - 9 dB pro srovnání úrovně hlasitosti různých připojených komponent.
Co se týká technických parametrů, Burmester 082 vás bezpochyby potěší. Nabízí výkon 100 Wattů do zátěže 8 Ohm či 150 Wattů do poloviční zátěže. Původci stabilního výkonu jsou bipolární tranzistory Toshiba v zapojení s celkovou zpětnou vazbou, pracují v push-pull režimu a třídě AB. Předzesilovací část je plně symetrická. Potenciometr pro regulaci hlasitosti má 60 kroků a je velmi přesný a lineární – kroky mají dostatečně malé odstupy, aby bylo možné naladit si přesně tu onu požadovanou úroveň. Výrobce u svého modelu 082 udává velmi pěkný činitel tlumení „více než 1000“ v celém frekvenčním pásmu. Tato hodnota by měla zajistit velmi precizní práci s basovým spektrem. Frekvenční pásmo je také velmi široké – v toleranci -3dB je to 3 – 100 000 Hz. Rychlost přeběhu 23V/mikrosekundu při zátěži 4 Ohmy je také solidní.
Burmester 082 jsme poslouchali primárně s firemním sourozencem 061, určeným pro přehrávání stříbrných kotoučků. Propojení a napájení v tomto případě obstarávaly firemní kabely Burmester, zvuk do reprosoustav vedl referenční Neyton Berlin LS. Poslouchali jsme ve dvou prostorách, v jedné byly partnery této sestavy KEF Blade, v druhé pak KEF LS50 a Harbeth Monitor 30. V témže čase se nám k poslechu sešla ještě dvojice talentovaného receiveru a univerzálního přehrávače značky Marantz – SR7007 a UD7007, k tomu ještě NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 spolu s USB převodníkem KingRex UD384 – ty jsme ale používali pouze velmi okrajově vzhledem k příliš velkému rozdílu tříd.
Už od prvních taktů je jasné, že Burmester si svou pozici v high endovém nebi zaslouží. Zvuk dýchá a žije, 082 přednáší se sebevědomým a nadhledem zkušeného muzikanta. Zůstaneme-li u díla Dietera Burmestera, jeho remaster „Another Brick in The Wall“ z druhého sampleru Burmester zní naprosto skvěle. Baskytara má přesnost a akurátní objem, celá reprodukce je vůbec velmi přesná a německy precizní. Mezi nástroji je dostatek vzduchu, jejich kontury jsou působivě vykreslené.
082 také velmi realisticky vykresluje barvy jednotlivých nástrojů. Lhostejno, zda jde o housle ve Vivaldiho „La Stravaganza“ (sampler „Crystal Cable Arabesque“), kde přímo cítíte vibrace jednotlivých strun i těla nástroje a můžete sledovat pohyb smyčce s mikroskopickou přesností, nebo zda jde o kontrabas, tiše ševelící na albu „One to One“ Ray Drummonda a Billa Mayse. I při nízkých hlasitostech dokáže Burmester zvuk udržet průzračný a dokonale kontrolovaný.
O high endových kvalitách vypovídají i dynamické schopnosti modelu 082 – velmi dobře to demonstrují testovací bubenické skladby LessLoss Audio. Švihnutí paličkou do blány je razantní, energické a dokonale kontrolované. Výbuch zvuku prověří kvalitu vašich reprosoustav, ale ani v nejmenším se nezdá, že by Burmester jakkoliv váhal – se zavřenýma očima přímo cítíte buben a jeho blánu rezonovat ve svém poslechovém prostoru.
Burmester jde cestou nejvyšší možné realističnosti – vlastně je tak trochu protikladem muzikality například nedávno testovaného Gryphon Diablo, byť neposkytuje o nic méně radosti z poslechu hudby. Ba naopak – absolutní věrnost, rozlišení a obrovská dynamická rezerva probouzí v hudbě život, 082 se pouze striktně vyhýbá jakékoliv koloraci tónů a proto se může zdát někomu snad až příliš pedantní. Křehkost a něha tak musí prostě být součástí nahrávky, zesilovač ničemu ani trochu nepomůže k lepšímu vyznění – a to je správně. Ale třeba i taková Diana Krall se svou „Where or when“ z disku „Quiet Nights“ nezní suše a analyticky, kdepak. Burmester převádí spolehlivě něžnou atmosféru, vřelou tonalitu i poklidné pozitivní emoce. Plný života je i hlas hlavní interpretky, do detailů prokreslený a naprosto uvěřitelný.
Nadchne vás i jiskrná trubka Milese Davise ve „Flamenco Sketches“ z „Kind of Blue“. Její řízný tón klouže prostorem s naprostou samozřejmostí a nezaměnitelným charakterem kovového nástroje. Burmester se nebojí jít do nejmenších detailů nahrávky, doslova ji pitvá, ale nikdy nepřekračuje meze slušného chování – zvuk nepřestává nikdy být strhující, příjemný a vtahující.
Plný zvuk se také může pochlubit perfektní vyrovnaností frekvenčního pásma. Žádná jeho část nemá navrch a dokonce ani u nevyrovnaných nahrávek nenastává situace, kdy by jakákoliv část spektra byla nečitelná. Třeba u „No Sanctuary“ od Chrise Jonese („Roadhouses and Automobiles“) masivní úvodní basové tóny vyznívají velmi disciplinovaně, kontrola spodního pásma je vskutku fantastická.
Dieter Burmester věru ví, co dělá. I do svého nejzákladnějšího integrovaného zesilovače dokázal vložit nekompromisní věrnost, pedantskou přesnost a schopnost rozlišit i nejjemnější detaily v nahrávkách. To vše se samozřejmostí, kontrolou a nadhledem skutečně high endového zařízení. I když se není čemu divit, když si někdo dovolí na svůj základní model nasadit cenovku nového automobilu, musí mít velkou důvěru ve své schopnosti. U Burmestera je ale plně oprávněná, protože dokáže skrze absolutní realističnost vybudovat emoce a radost z poslechu, prostě a jednoduše umí zaujmout a potěšit v každé chvíli. Navíc veškerou zvukovou brilanci zahalil do extravagantního kabátku, evokujícího dojem luxusního šperku. Zda zrovna vám bude vyhovovat, to je úplně jiná otázka, ale pokud ne, tak to rozhodně nebude kvůli tomu, že by nabízel málo – i za téměř čtvrt milionu totiž Burmester 082 svým výkonem nadchne a přivede vás do doslova k podstatě hudby.
Kč 226 000,- (cena v době recenze)
Kč 282 900,- (cena 2020)
--- --- --- --- ---
KLADY
+ unikátní vzhled a fantastické výrobní zpracování
+ nesmírně detailní, precizní a dokonale kontrolovaný zvuk
+ je čistá radost poslouchat na něm hudbu
ZÁPORY
- někomu se může zdát zvuk lehce upjatý a příliš zaměřený na přesnost
--- --- --- --- ---
VIZITKA PRODEJCE
Perfect Sound Group
www.perfectsoundgroup.cz – Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
+420 272 658 390