Řada Precision od věhlasné firmy Tannoy tvoří vlastně přesný střed jejich výrobního portfolia. Model 6.1 pak nese nezaměnitelnou vizuální charakteristiku produkce téhle skotské firmy. Precision 6.1 jsou malé, ještě relativně dobře zaplatitelné reprosoustavy, v nichž se ale skrývají již tradiční postupy, s nimiž se vyrábí třeba i legendární řada Prestige a její „skříňové" modely.

Dámy a pánové ve Skotsku jsou známí tím, že umí dát svých reprosoustavám šmrnc, který z nich činí vhodný estetický doplněk každého interiéru. Hluboký lak na dřevěném či čistě černém dekoru působí dokonce luxusně, o tom žádná. Vlastně na reprosoustavy (nejen) v této ceně je zpracování fantastické. Precision 6.1 stojí také na velmi kompaktním půdorysu, naplňující bezezbytku označení „regálové". Kabinet má na výšku 33 cm, na šířku velmi štíhlých 22,4 cm a do hloubky se táhne 25,7 cm. Při pohledu zepředu ozvučnici ještě zužují vypouklé bočnice, jejichž cílem je jednak odstranit nežádoucí stojaté vlnění, jednak zpevnit ozvučnici. Za druhotný bonus lze považovat přínos estetice a ozvláštnění jinak čistě pravoúhlých tvarů.

Naprosto dominantní je při pohledu zepředu jediný měnič typu DualConcentric, orámovaný širokým stříbřitým kruhem, díky kterému se na něj ještě výrazněji upíná pozornost. Decentní logo výrobce u paty reprosoustav by tam ani nemuselo být – jak už bylo řečeno, tyhle reprosoustavy si nespletete. Mřížky se – samozřejmě, chce se říci při takhle zjevně stylové koncepci – přichycují magneticky. Ale kdo by na tak originálních reprosoustavách chtěl mít kus látky?

Zadní strana je také zajímavě a neobvykle řešená – nahoře umístěný, hodnotně působící plastový nátrubek bassreflexu je ještě běžným „doplňkem", atypické (alespoň v kontextu celého oboru, u Tannoy jste to naopak již vidět mohli) je rozložení reproduktorových terminálů do kruhu. V mohutné plastové vaničce se nachází pětice robustních terminálů pro jeden pár reprosoustav. Pokud si říkáte, že jeden přebývá, tak ten je určen pro uzemnění.

Tolik k vlastně absolutní jednoduchosti tvarů. Jak se říká, to důležité je uvnitř a to platí i zde – tyto reprosoustavy jsou sice malé, ale už z hmotnosti přes 7 kg poznáte, že jsou solidně vyrobené. Kromě solidních MDF desek pomáhá také výrazná vnitřní struktura a bohaté vytlumení 11 litrů vnitřního objemu zvláštním mixem materiálu – jde částečně o zpracovaný materiál, který zůstává po vyřezání finálního tvaru ozvučnic a z části minerální vatou.

Měniče v již zmiňovaném DualConcentric designu jsou tím nejnovějším, co vyšlo z vývojových laboratoří firmy Tannoy. Vychází ale z letitých koncepcí, které najdete v mnoha modelech. Vizuálně výraznější je středotónový měnič o průměru 15 cm. Je uložen na velkém, měkkém závěsu pro velký výkmit, materiálem membrány je ošetřená papírová drť. Výrobce se chlubí i nadprůměrně velkou kmitací cívkou o průměru 4,4 cm. Přímo v srdci tohoto měniče, v krátkém zvukovodu za specificky tvarovanou rozptylkou pak leží titanová kopulka o průměru 2,5 cm.

O zpracování signálu v reprosoustavách se na vstupu stará ručně skládaná výhybka – pro basy druhého a pro výšky prvního řádu. Dělí práci mezi měniče na kmitočtu 1 600 Hz. Citlivost reprosoustav je slušných 88 dB (2,83 V / m), byť Tannoy umí i příznivější. Impedance je stanovena na jmenovitou hodnotu 8 Ohm. DualConcentric umí v toleranci -6 dB vyzářit tóny v rozmezí 43 – 35 000 Hz, což je na kompaktní reprosoustavy určitě slušné.

Tannoy Precision 6.1 jsme měli možnost poslouchat s našimi klasickými sestavami, tedy Naim Nait XS / Naim CD5si, NAD C370 / Pioneer BDP-LX71, doplněné ASUS Xonar Essence One MUSES či Pro-Ject Elemental / Pro-Ject Phono Box. Porovnávali jsme s Harbeth Monitor 30 a Xavian Bonbonus, oběma v té době sekundoval Velodyne EQ-Max s desetipalcovou membránou. Používali jsme kabely Eagle Cable, Monster Cable, QUAD, TelluriumQ a KrautWire.

Přiblížíte-li poměrně kompaktní ozvučnice modelu 6.1 tak na tři desítky centimetrů ke zdi a necháte jim volný prostor po stranách, odmění se vám nezahuhlaným, ale až překvapivě objemným basem. Vcelku bychom těch deklarovaných 43 Hz věřili, neb i basa v „Cakewalk" od Flim & The BB´s („Vintage BB´s" | 1991 | dmp | CD-486) je pěkně silná a energická, má svou hloubku a neztrácí tah a sílu. Co je tu ale ještě lepší, to je rozhodně lokalizace nástrojů a vůbec naznačení prostoru – ostatně koncentrické řešení měničů DualConcentric (a nejen to, z principu vlastně všechna koncentrická řešení) je bodovým zdrojem zvuku a takový velmi přirozeně vykresluje prostorové informace. Prostor je tak přehledný, neomezený osami ozvučnic, ale přetékající vpravo i vlevo s lehkostí, vlastní téměř všem modelům Tannoy. Napomáhá tomu i rychlý přednes, měniče se snadno a lehce rozhýbávají a také zastavují, pocitově tak hudbu jen radost poslouchat.

Tannoy Precision 6.1 se poctivě snaží jít hodně hluboko a může se tak stát i to, že u přebasovaných nahrávek, jako jen například Cohenova „By the Rivers Dark" („Cabasse La Collection" | 2011 | SONY | 88691918262), která vyžaduje hodně nadstandardní kontrolu po všech stránkách, aby se ve spodních oktávách „nerozutekla", ty nejnižší polohy už lehce měknou. Celkově je ale objem i energie velmi slušná. Opravdová síla se ale skrývá ve středních polohách – ty umí model Precision 6.1 zahrát velmi otevřeně a hlavně bohatě, s velkým množstvím detailů, se zápalem a vtahujícím pocitem. Hlas je pěkně vřelý, klidný a prokreslený, navíc se mezi reprosoustavami zmaterializuje s velmi příjemnou plasticitou a konkrétností. Středy, to je v podání Precision 6.1 jednoduše nádhera.

Kompaktní Tannoy umí výborně vystihnout všechny kovové nástroje – třeba činely a vybrané žestě jsou nesmírně kultivované, velmi jemné a i když mají výšky dost objemu, nemusíte se bát hrubosti či ostrosti. Tedy pokud tak výrazně nehraje vaše elektronika, Precision 6.1 věrně předávají charakteristiku připojeného řetězce – tedy pozor a trochu pečlivosti. Nicméně Stingova „Fragile" z živého koncertu „...all this time" (2001 | A&M | 493 156-2) – mimochodem desky, která vznikla jen pár hodin po září 2001 a zrovna úvodní skladba „Fragile" tak má unikátní vnitřní sílu a kontext – na našich sestavách zněla jednoduše krásně. Bohatá atmosféra, velmi příjemné perkuse dřevěné i kovové a dokonce i neopomenutí a nepotlačení posluchači v publiku, tedy ony drobné ambientní zvuky, díky kterým často živý koncert získává onen punc „živosti". Vše tu je a rozhodně slušně zvládnuté.

Rozehrát Precision 6.1 se zdá být opravdu lehkým úkolem – i díky tomu umí být téměř monitorově přesné, rychlé a rocková „Perfect Sense" z Watersova alba „Amused to death" tak má velmi pěkný drajv a správnou porci dravosti. Cítíte tu sice lehoučký nádech specifického charakteru koncentrického měniče, nicméně při vyšší hlasitosti ho přebije naléhavost a rytmus hudby. Je to patrně hlavně díky tomu, že na své rozměry umí vydat kompaktní Tannoy více zvuku, než byste řekli. Pravdou je, že třeba piano se do malých ozvučnic jaksi „nevejde", a pocitově zůstává přeci jen menší, byť i tak je čisté a jasné, jako zbytek nástrojů.

Samozřejmost a lehkost, s jakou regálové Precision 6.1 vyzařují hudbu, je opravdu velmi příjemná. Dokonce i v případě komplexní skladby, jakou je Mozartova „Kouzelná flétna, K620", kterou najdete na výběrovém disku „Mozart selections by Accuphase" (Philips | ACD-2). Zvuk pak i přes snahu o silný bas působí lehce, uvolněně. Je to působivé obzvláště u smyčců, lehce a svižně plujících s excelentní dynamikou kupředu. V kontextu své třídy patří tyto bedničky mezi velmi agilní a také detailní – lehký, čistý zvuk „nepřekáží", hudbu nedusí a i drobné informace snadno vyplouvají na povrch a vše je velmi pěkně čitelné.

Rutterovo „Requiem: Pie Jesu" („Crystal Cable Arabesque" | 2009 | Crystal Cable | CC 200901) je opět v podání Tannoy Precision 6.1 velmi otevřené, reprosoustavy zvládají vykreslit a vystihnout tu křehkou, jemnou a intimní atmosféru, stejně tak se ale nebojí položit do reprodukce varhanního pedálu, byť ten logicky vzhledem k velikosti ozvučnice „nedýchá" a nevytváří fyzický tlak. Potěší ale rozhodně přehled a barevnost zvuku, velmi dobře zorganizovaný sbor a jednoduše okouzlující nádech dramatu a emocí, s kterými Precision 6.1 suverénně pracují.

Kompaktní reprosoustavy Tannoy Precision 6.1 jsou rozhodně okouzlující. Ve své cenové třídě nabízí opravdu nádherné povrchové provedení, budící dojem luxusu a mnohem dražších reprosoustav. Jednoduchá elegance ozvučnice pomáhá reprosoustavám zapadnout snadno na jakékoliv místo díky kombinaci osobitého výrazu a decentnosti. Kompaktní rozměry a koaxiální uložení měničů přispívají k přesnému přednesu, podtrženému rychlým, jistým zvukem. Dokonce se i přes „hendikep" nevelkých fyzických rozměrů snaží o plnohodnotné basy a daří se, dokud nedojdou do opravdu hlubokých pater, kde už logicky ztrácí páru. Z principu své konstrukce však umí vykreslit nádherný, volný a příjemně plastický prostor, navíc také excelentně zvládají dynamickou zátěž. Také jsou transparentní, tedy přebírají do velké míry zvukový charakter připojené elektroniky; to může být jak výhoda, tak nevýhoda, ale při troše obezřetnosti je spárujete snadno, protože je lehoučce rozzvučí i pár wattů obskurních japonských triodových exotů (abychom tak s obrazně a s nadsázkou řekli). Každopádně jsou Tannoy Precision 6.1 příjemné – muzikální, detailní, kompaktní a krásně vyrobené, navíc je tu jen lehoučké dýchnutí specifického „DualConcentric charakteru". Tedy všechno dobré a ještě zaplatitelné, co si víc přát...

MĚŘENÍ

Měření frekvenční charakteristiky probíhalo v uzavřeném semireverberantním prostoru o výměře podlahové plochy 50 metrů čtverečních. Prostor není akusticky speciálně upraven, a proto jsou naměřené hodnoty interpretovatelné jako 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 – 200 Hz ovlivněné akustickými parametry prostoru – konkrétně mírným zdvihem na basech. Měřeno bylo pomocí software ATB PC Pro vždy v pěti cyklech, vybrána byla střední křivka. Všechna měření probíhala na NAD C370 a Pioneer BDP-LX71 s vždy stejně nastavenou úrovní hlasitosti. Měřeno pomocí PCM stopy o vzorkovací frekvenci 48 kHz s 1/3 oktávovým vyhlazováním.

Nástup reprodukce ve slibované toleranci +/- 6 dB je v podstatě opravdu tam kde má být a Tannoy se začínají snažit někde nad hranou 40 Hz. Na úrovni 150 Hz ale následuje poměrně velký propad. Nemůžeme vyloučit dočasnou interakci s prostorem / okolím (měříme v reálném prostředí a stačí přes ulici nahlas puštěná hudba například), neb jsme těsně po měření museli reprosoustavy odevzdat. Těžko si tento propad vysvětlit, poslechově se sice pásmo vyšších basů projevuje ne tak autoritativně, ale údernost působí naprosto adekvátně velikosti ozvučnice. Naopak od 200 Hz do 20 kHz je křivka parádně rovná.

Impedanční křivka pod hranicí 100 Hz vykazuje spíše na oscilaci operačního zesilovače v měřící kartě, než ke skutečným hodnotám reprosoustav (jde prostě o levné měřící zařízení). Peak na hranici 2,5 kHz začíná nastupovat na hranici 1,6 kHz, tedy přesně tam, kde si měniče předávají práci. V praxi důležitější je ale to, že impedance nepadá pod 5 Ohm a tedy na drtivě většině zesilovačů nebude velký problém Precision 6.1 uřídit.

VHODNÁ MÍSTNOST

MALÁ [< 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [> 20m2 / < 40m2] [ +/- ] | VELKÁ (> 40m2) [ × ]

Kč 31 580,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ velmi pěkné zpracování

+ excelentní podání prostoru

+ velmi slušná dynamika v kontextu velikosti a ceny

+ vynikající střední pásmo

+ jsou příjemně transparentní

ZÁPORY

- párování se „světlejší" elektronikou vyústí v příliš lehký...

- ...a párování s „temnou" elektronikou zase v poněkud těžký zvuk...

- ...jinými slovy vyžadují nadstandardní péči při párování s přístroji

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: Perfect Sound Group | www.perfectsoundgroup.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista