...aneb Home Cinema Praha 2008
Mírně líné slunce na obloze, trocha mlhy poblíž Vltavy a pozdně podzimní teplota vzduchu - tolik ke dnům, v nichž se konala v pražském hotelu Diplomat výstava Home Cinema 2008, mající za cíl propagaci domácího kina a formátů DVD a Blu-Ray. Dle svého hesla měla "představit nejnovější trendy v domácí zábavě". Od čtvrtka 23. do soboty 25. října 2008 se rozhodně bylo nač dívat.
Rozhodli jsme se zaměřit svou pozornost hlavně na dovozce, výrobce a studia, prezentující mimo svět domácího kina také zvukové lahůdky z kategorie klasického hi-fi a high-end. Zde jsou zcela subjektivní a nijak jinak ospravedlnitelné dojmy autora tohoto textu.
V první řadě předesílám fakt, že hodlám přes všechny rozdíly v zaměření srovnávat své dojmy se stále ještě poměrně čerstvými pocity z druhé významné pražské hi-fi výstavy High End Praha 2008, konané poslední letošní březnový víkend v hotelu Corinthia Towers. Oproti této zmíněné akci měla Home Cinema zdánlivě vyšší ambice již z důvodu tří dnů, v nichž se konala, oproti dvěma "highendovým". Po vstupu do recepce hotelu na mě dýchla atmosféra o třídu luxusnějšího hotelu, všude ticho, čisto a plno světla. Pravda, navigace k výstavním prostorám nebyla z nejrozměrnějších, nicméně po pár vteřinách váhání jsem ji objevil i já se svými brýlemi. Po zdolání točitého schodiště mě uvítaly vlídně se smějící slečny a u vchodu úřadující sám ředitel výstavy pan Borowiec.
Výstavní prostory působily velmi prostorně a vzdušně, přes slyšitelné zvuky z různých expozic jsem netrpěl pocitem nějakého přehnaného a rušivého dunění a míchání, které není zrovna netypickým prvkem tam, kde se každý snaží prezentovat "ten nej.." zvuk. Nyní pár slov k tomu, čím se pyšnily jednotlivé výstavní salonky.
AQ
Český výrobce Acoustique Quality ve svém poměrně nabitém salonku ukázal kompletní čerstvě uzavřený katalog, zvláště pak novinku v podobě zesilovače AQ 216 a reprosoustav Labrador. Také vystavovaný gramofon Pro-Ject PerspeX s novým systémem zavěšení raménka a novým systému ukotvení důležitých součástí pomocí tří permanentních magentů (technologie, mající za cíl téměř úplnou eliminaci přenosu jakýchkoliv rušivých otřesů) stál za obhlédnutí. Zvuk v místnosti, produkovaný zmiňovaným gramofonem a různými páry reprosoustav, byl plný, teplný a procítěný... Prostě analogový. Škoda jen, že nebylo možno poslechnout také nový zesilovač, slibující při své ceně podávat nadstandardní výkony.
AudioEgo
Mírně zastrčená a vcelku malinká expozice pražské firmy AudioEgo skýtala pohled (a poslech) na dvě kompletní sestavy - jednu krmenou analogovým zdrojem, signál druhé podsouvalo digitální streamovací zařízení QNMP. Zvuk proudil ven přes elektrostaty Martin Logan, ovšem nutno dodat, že žádné překvapení jsem zde nenašel. Ani z pohledu nových a zajímavých modelů, ani z pohledu výborného zvuku. Vůbec neurážel, přesto jaksi chybělo větší nadšení i ze strany zástupců AudioEgo.
BaSys
U BaSysu vsadili hlavně na prezentaci (pravda velmi pěkných a ještě lépe zobrazujících) plasmových televizí, ovšem zvukově stálo za to hovořit snad jen o top modelu Pioneeru - SC-LX90, lidštěji Susano. Za svou cenu nabízí velmi slušné zvukové možnosti, což předváděl bez bázně a hany právě zde. Přesto pro stereofonní poslech je stále třeba hledat v trochu jiných vodách, kde už si s rozpočtem na Susano určitě můžeme vybírat.
Eurostar Ostrava
Prezentace Eurostaru bych bez váhání označil jako bombastickou... Skvěle vyvedená místnost, na pohled ohromující množství výrobků i skvěle navržené rozmístění. Na první pohled tedy jedna z nejnabitějších expozic. Při důkladném prozkoumání bylo ovšem zajímavých produktů úplně stejně jako kdekoliv jinde, ale i tak patří tomuto prostoru uznání za snahu. Dominantou byla sestava plátna, přístrojů a reprosoustav pro domácí kino, z nichž zdaleka nejzajímavější byl transport DVD 2005C s možností přehrávat Blu-Ray disky a výstupem přes HDMI. Přehrávač působil poměrně impozantně jak svými kvalitami, tak rozměry a vzhledem. Dalším zajímavým objektem, či lépe řečeno objekty, byly nové reprosoustavy z produkce Bowers/Wilkins, konkrétně regálovky CM5 a sloupové soustavy CM9. Bohužel ani jedny nebylo možno slyšet v akci, nosným prvkem celé expozice byl mohutný a dunivý zvuk domácího kina, schválně směrovaný na bombastičnost. Ovšem takové prostě už domácí kino je. Za zmínku ještě určitě stál Rotel RSX1550, konfigurovatelný přes počítač, což v dnešní době nabízí spoustu zajímavých možností k experimentům i usnadnění práce.
High-End Audio Studio
První dojem z kolekce produktů společnosti High-End Audio Studio byl mírně rozpačitý... Snad za to mohlo obrovská místnost, snad mírné šero, snad i to, že zde hrál zvuk nejtišeji ze všech expozic (alespoň tedy v době mé návštěvy), ale celý prostor působil prázdně. Jasnou dominantou bylo plátno Vutec, na nějž promítal obraz vcelku obyčejný dataprojektor. Velmi zajímavé bylo srovnání různých druhů pláten, kdy stejný obraz na různých površích působil až neuvěřitelně rozdílně. O zvukový doprovod se starala kombinace reprosoustav Audio Physic a komponentů Primare, zvuk však byl utlumen a obávám se, že by stejně neměl šanci celou místnost nazvučit. Ostatně málokterá sestava by to zvládla obstojně. Dalším k čemu jsem byl zaveden byla prezentace portfolia subwooferů Velodyne, které se právě nachází ve stadiu kompletní obměny. Budoucí modely se jeví slibně, ač nastavená designová linie - a toto je zcela osobní postřeh - není už zdaleka tak elegantní jako současné kompaktní a nenápadné provedení. V salonku dále nechyběly, ač nehrající, elektrostaty Final Sound spolu s televizním přijímačem Philips, doplňujícím vysílaný obraz "barevnou" technologií Ambilight. Škoda jen, že nebyl zvuku dán větší prostor, což ale byl vcelku typický znak téměř všech mnou navštívených expozic.
KAS Audio
Pan Kalina přivezl s sebou v české výstavní premiéře kompletní sestavu komponentů značky Nagra, známého a špičkového výrobce profesionální nahrávací techniky, který si do vod high-endu "odskakuje" teprve relativně krátkou dobu. K poslechu na reprosoustavách ATC SCM 40 byl předzesilovač Nagra PLL, cd přehrávač CDP a koncový stereofonní zesilovač PSA - pro Nagru tak typická pyramida. Alternativou ke zmíněné sestavě pak byl gramofon Avid Diva s phono předzesilovačem Aqvox 2Ci, bohužel tuto slibnou kombinaci jsem neměl možnost slyšet. Ale ani trochu jsem toho nelitoval, protože Nagra mě svým jistým, pevným a dynamickým zvukem hodně potěšila. A překvapila... Ostatně, na pohled malinké, nepříliš vábné krabičky nic moc neslibují, ony "pouze" úžasně hrají. Trochu mě mrzela velikost poslechové místnosti a její neupravovaná akustika, protože ač se SCM 40 snažily jak jen mohly, přeci jen bylo cítit, že větší prostor nevyplní úplně beze zbytku. Na kvalitě a čistotě poslechu, perfektně prokreslených a plných detailech a udivující analytičnosti to znát nebylo a nebyl jsem jediný, kdo Nagru v kombinaci s kabely KrautWire a reprosoustavami ATC označil za jediný 100%-ní high-end zvuk výstavy.
KrautWire
Tento rok patnáctiletá firma KrautWire uvedla ke svému výročí kabel Passion Gold LTD, určený k propojení komponent a rozhodla se ho přivézt také na Home Cinema jako jednu ze svých hlavních atrakcí. Jedná se o kabel, zařazený na špičku firemního katalogu, hlavně pak díky konstrukci ze slitiny zlata a stříbra. Druhou, letos však již prezentovanou novinkou byl kabel Clever, hlavně finančně atraktivní kabel s jedním z nejlepších poměrů cena / výkon v současné nabídce firmy. Tyto dva kabely byly tím nejdůležitějším, co pan Kraut na výstavu přivezl. Samozřejmě nechyběly ani ostatní firemní produkty, mezi nimi - vzhledem k zaměření výstavy - třetí stěžejní součást prezentace, model Reference Home Theatre s konstrukcí ze stříbra a typického firemního materiálu - teflonu. Kabeláž a její vliv na kvalitu zvuku bylo možnos posoudit v expozici KAS Audia, kde obstarávala kompletní propojení všech přístrojů a reprosoustav. Čistý a výrazný zvuk pulzoval ve společném výstavním prostoru obou společností jistě i díky špičkové kabeláži.
Media Control
Expozice firmy Media Control, tak jako výše zmiňovaný salonek Eurostaru, působil velmi dobrým a velmi "plným" dojemem, na rozdíl od mnoha dalších prostor. Přesto zde bylo možná až moc plno, neboť v koutku zde stály zapadlé například výborné reprosoustavy Sroll. Místní zvuk s nádherně křišťálovými výškami (patrně nejlepšími, které jsem na výstavě měl tu čest slyšet) měly na svědomí dva páry francouzkých Triangelů, případně jeden pár maličkých skleněných (sic!) Waterfall. Ty přes svou velikost dokázaly vydat krásný, ale snad až moc chladný a "štípavý" zvuk. Stěžejními produkty byla nová řada Marantz (respektive její nový design) a hlavně pak prototyp Blu-Ray přehrávače BD8003, věžička MCR502 (mimochodem slibující ve svých miniaturních rozměrech téměř-hifi-zážitky) a kombinace AV8003 / MM8003, impozantně masivní a impozatně hrající (na svou kategorii) AV receiver, aktuální to vlajková loď firmy. Odcházel jsem s pocitem, že i "ne-zcela-high-end-značky" dokáží produkovat zvuk, za nějž se rozhodně není třeba stydět.
Perfect Sound
V komorním salonku společnosti Perfect Sound jsem se setkal s velmi vstřícným přístupem pana Procházky a s patrně druhým nejlepším zvukem výstavy. Nemalou měrou se na tom podílela velikost místnosti a k ní odpovídající komponenty, vyvolené z katalogu značek Arcam a Tannoy. Nejpříjemnější, plný a teplý zvuk se linul z jednopásmových reprosoustav Tannoy Glenair. Zvuk nádherně vyplňoval celý prostor, byl přes poměrně výrazné zabarvení (což ovšem vůbec nebyla v tomto případě závada) plný detailů a neunavující živosti. I prezentovaná sestava Arcam za bratru nějakých Kč 85.000,-, zaměřená hlavně na design a kompaktnost pro běžného uživatele podávala velmi slušný výkon.
A shrnutí? Určitě největším překvapením až zklamáním byl počet návštěvníků, který rozhodně nebyl tak vysoký, jak by si precizně a rozumně zorganizovaná výstava zasloužila. Ač prostory díky tomu působily příjemně nepřecpaně a v jednotlivých expozicích bylo možno kdykoliv probrat jakékoliv téma se zástupci vystavovatelů, místy prostě bylo mrtvo. Druhou věcí byl fakt, že většina salonků rozhodně nebyla přeplněna nejen lidmi, ale ani výstavními exponáty - většinou byla zapojena jedna maximálně dvě hrající sestavy a jen málokde bylo k vidění něco dalšího. Tolik k těm zřejmě nejzávažnějším výtkám. Nicméně všichni zúčastnění sami řekli, že úroveň nastavenou letošním ročníkem Home Cinema Praha 2008 by si příli mít vždy a všude, s čímž nelze než nesouhlasit.