2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 1

Firma Naim byla vždycky tak trochu jiná a jedním ze znaků této odlišnosti je i trvání na vlastním způsobu propojení konektory DIN (ty sice najdete třeba i v některých produktech třeba u Bang & Olufsen a dalších značek, Naim je ale pravděpodobně největším uživatelem v sektoru domácího audia). Tento způsob propojení je, technicky vzato, velmi robustní, přenese více proudu než klasické cinche a je velmi komfortní - jeden kabel pro oba kanály a pevná spojení jsou nenáročné i pro uživatele.

Dlouhá léta Naim setrvával v produkci dalo by se říci až nepěkných, obyčejně vypadajících kabelů, které však byly odladěné pro impedanční a proudové nároky firemních přístrojů a proto s nimi také fungovaly velice dobře. Po uvedení top modelu zesilovače Statement se ale objevila také nová řada kabeláže Super Lumina, která už designově vypadá velmi obstojně, zároveň ale také zapadá už do opravdu vysoké cenové hladiny.

2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 2

Měli jsme možnost vyzkoušet si na redakční sestavě Naim Nait XS a Naim CD5si signálový kabel Super Lumina s DIN konektory a to proti standardně používanému TelluriumQ Black a také oproti základnímu firemnímu kabelu SNAIC.

Samotný kabel vypadá opravdu exkluzivně. Mohou za to zejména koncovky Air-PLUG, které si Naim vyrábí sám a které jsou složené ze sedmi nezávislých kroužků a masivní hlavice se samotnými konektory. Kroužky slouží jako odpružení a mají za úkol pohlcovat vibrace a potlačovat mikrofoničnost, na zakončení není oproti běžně používaným DIN kabelům jistící kroužek (ostatně Naim tvrdí, že je zvukově lepší ho neutahovat a nechat kabel volně "plandat"). Kabel Super Lumina ostatně na minimalizaci vibrací sází opravdu hodně - třeba i samotné piny v konektoru jsou "plovoucí", takže se chvějí spolu s kabelem, aniž by se porušila pevnost spojení.

2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 3

Kabely jsou pak vlastně dost úzké, zelená bužírka působí poněkud usedle, ale je pružná a s kabelem se obecně dobře pracuje, což u takto drahých modelů s často masivním stíněním a mohutnými oplety nebývá pravidlem.

Základem kabelu je několik postříbřených měděných vodičů, každý s vlastním stíněním a každý ještě ve vlastním pouzdru z pocínované mědi. Každý vodič má také jiný průřez, aby odpovídal co nejlépe svému účelu - jiný je tak vodič signálový, jiná zem, apod. Zajímavé je, že výrobce striktně nedoporučuje jinou než základní délku, tedy 1,5 m.

2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 4

Kabel Super Lumina má v této délce kapacitu 346 pF, odpor 0,27 Ohm a indukčnost pod 1,5 uH.

Když zazněl kontrabas v "So What" z "Kind of Blue" (1997 | Columbia | CK 64935), bylo cítit něco výrazně jiného, než na co jsme zvyklí. Nástroj byl rázem výrazně konturovanější, konkrétnější, nadýchaný a měkký zvuk si uchoval příjemný charakter, ale jako by vystoupil o kus kupředu, jako kdyby kolem něj bylo najednou výrazně více vzduchu a přitom byl přirozeněji zakomponovaný do celku. Bylo citelně snazší sledovat jeho linku, skoro jako když vyměníte komponent za o třídu lepší model. Bas obecně vykazoval největší posun směrem kupředu a to i díky lepšímu impulsu nebo možnosti díky přesnějšímu podání lépe rozeznat jednotlivé polohy.

2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 5

Podobně "rozjasňující" efekt měl kabel i na podání hlasů ve "What a Wonderful World", kde zpívá Katie Melua s Evou Cassidy ("Collection" | 2008 | Dramatico | DRAMCD00040). Jejich hlasy se podstatně lépe oddělily a získaly na plasticitě, také jako kdyby mezi hlasy přibyl vzduch a vše bylo uvolněnější. Největším přínosem výměny kabelu bylo více informací a přehlednější hudební dění a i když se pocit transparentnosti zvuku zase o tolik nezměnil, přesto jako by bylo slyšet výrazně víc a přitom uvolněněji.

Činelu v "Take Five" od Dave Brubeck Quartet (2009 | Columbia | 88697 39852 2) přibyl objem, ostatně všude jako by zvuku a hudby přibylo, vše bylo bohatší, ale u výšek se zdálo, že objemu přibylo nejvíc, aniž by ovšem nejvyšší pásmo působilo odděleně či příliš výrazně. Rozhodně se prodloužil dozvuk a to nezanedbatelně, zejména díky možnosti zaslechnout v hudebním celku i velmi drobné detaily. Každý úder paličkou rozezněl činel výrazněji, bohatěji a bylo možné rozeznat pestřejší průběh tónů, přednes byl celkově lépe strukturovaný.

2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 6

Lepší byla rozhodně i dynamika; nástroje berlínských filharmoniků pod taktovkou Herberta von Karajana v Brahmsově "Symfonii č. 1" (Deutsche Grammophon | 453 097-2) byly dramatičtější, pevnější a jasně kontrolovanější, zejména každý pohyb smyčců po strunách zazněl důrazněji a volněji, samozřejměji a s větší konkrétností. Výměna kabelu prospěla reprodukci hlavně na mikrodynamické úrovni, kdy bylo vše zřetelnější a objevil se pocit dýchajícího zvuku, který předtím citelný vůbec nebyl.

Posun v oblasti rozlišení byl pocitově relativně neoslnivý, přesto bylo díky většímu tichu v pozadí a výrazně lepší organizaci slyšet víc - konkrétně kupříkladu v "Puer natus est nobis", vokální skladbě v podání benediktýnů z kláštera Santo Domingo de Silos ("Chant" | 1994 | MFSL | UDCD 725), se zlepšilo oddělení jednotlivých vokálů. Z chumlu s naznačeným pocitem více přítomných zpěváků se vyloupl skutečný sbor jednotlivců, stojících vedle sebe, byť limity elektroniky ještě nevykouzlily úplně dokonale i prostor mezi nimi. Také bylo zřetelněji slyšet, jak se hlasy odráží v kamenném prostoru.

2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 7

Prostor hudební scény ve Stingově "Englishman in New York" ("Symphonicities" | 2010 | Deutsche Grammophon | 274 2537) zůstal v podstatě stejně široký a stejně hluboký, bylo ovšem určitě snazší lokalizovat jednotlivé hráče. Kontury instrumentů byly výrazně konkrétnější, přirozenější a celé dění jaksi uvolněnější a samozřejmější, přehlednější.

Už tak příjemně muzikální systém získal po zapojení Super Lumina kabelu ještě další jiskru, "Ashes to Ashes" od Faith No More ("The Very Best Definitive Ultimate Greatest Hits Collection" | 2009 | Rhino | 5186544012) byla už tak velmi dobře rytmicky podaná, plynulá, s lepším kabelem ale přibyla výrazná porce důrazu a dramatu, hudba měla větší říz. Reprodukce byla výrazně našlápnutější a bezprostřednější.

2016 02 05 TST Naim Superlumina DIN 8

Kabel Naim Super Lumina byl skvělý, o tom není pochyb. Zlepšil v podstatě všechny oblasti reprodukce a to ne zanedbatelně, skoro jako bychom připojili externí zdroj nebo dokonce vyměnili komponent za vyšší model. Bylo velmi příjemné slyšet, co všechno základní CD přehrávač a střední integrovaný zesilovač umí zahrát. Tak je to ale s kabely skoro vždy - ty opravdu dobré pomohou zdaleka nejvíc právě u dostupnější elektroniky, kde ale pak často bývá nákup absolutním ekonomickým nesmyslem. To platí i pro kabel Super Lumina, který je opravdu, ale opravdu drahý, takže smysluplně patří tak možná k nejvyšší firemní sérii 500, případně samozřejmě k vrcholnému modelu Statement. Pokud ale chcete být trochu šílení a vylepšit si i zvuk některého z komponentů nižších řad, propojovací kabel Super Lumina jejich zvuk rozhodně parádně rozsvítí a je evidentně vyladěn tak, aby podpořil onen oblíbený pohodový, bohatý a rytmický "firemní" zvuk a z komponentů Naim dostane jejich maximum.

Kč 68 500,- - 1,5 m (DIN / XLR / cinch v libovolné kombinaci)

--- --- --- --- ---

KLADY

+ i u relativně základní sestavy byl posun nezpochybnitelný

+ lepší kontrola basu

+ přibylo vzduchu

+ všeobecně čitelnější a jemnější

ZÁPORY

- cena je extrémní, odpovídající nejvyšším komponentům Naim

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: KAS Audio | www.kasaudio.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista