Made in China, toto obchodní slovní spojení už dávno není synonymem pro druhořadé zboží. Mám to v povědomí minimálně od dob kdy Tchakonaut (Jang Li-wej) úspěšně navštívil vesmír. Kvalita některých produktů tamní provenience dokáže mile překvapit, a DACy, zesilovače a preampy od čínského výrobce Audio-gd jsou toho jasným důkazem. V případě DAC převodníku NFB-1 došlo ke spojení nejlepších tamních ingrediencí – nízké ceny a skutečného High-End provedení a zvuku.
Kdo je Audio-gd?
Podle dostupných zdrojů a webové stránky http://audio-gd.com/En%20audio-gd.htm se jedná o nevelkou manufakturu z čínské provincie Guangdong, vedenou designérem, konstruktérem a obchodníkem v jedné osobě, panem King-wa. Výrobní portfolio obsahuje pár koncových zesilovačů a preampů, a značné množství DAC převodníků, podle typu kombinovaných s preampy nebo sluchátkovými zesilovači. Všechny DACy jsou vyráběny v několika cenových úrovních včetně High-end vlajkových lodí, to vše pro různé D/A chipy. Návrh přístrojů vychází z koncepce obvodových řešení od pana He-Qinghua, se kterými vyhrál soutěž Audio Design Contest pořádanou americkým výrobcem polovodičů National Semiconductor.
Stručně řečeno, King-wa nezná slovo ‚kompromis'. Jako správný nadšenec si vyhledá nějaký dobrý nebo nový chip, obestaví ho spoustou kvalitních součástek, přidá několikanásobné funkčně dedikované napájení, celohliníkovou skříň, a audiofilům tak poskytne další model k radosti a poslechu. To vše s 10-ti letou záruční dobou.
Technologie ala Audio-gd
Přece se točí.... Hifi svět se točí kolem zvuku, a tudíž i kolem obvodových řešení a použitých součástek. Audio-gd se profiluje (a také to nepřehlédnutelným způsobem patřičně deklaruje) striktním využitím technologie ACSS, slovy výrobce: Audio-GD Current Signal System. Signál je v přístrojích prezentován pokud možno od vstupu po výstup v proudové doméně, kdy nositelem informace není jako obvykle napětí, ale proud (laicky řečeno, neboť vše souvisí se vším). Zapojení obvodů je zásadně celosymetrické a koncové prvky pracují do výstupů v A-třídě, bez celkové zpětné vazby. NFB-1 má podobně jako většina přístrojů od Audio-gd vyvedeny i proudové vstupy a výstupy ACSS. Podle výrobce se toto řešení vyznačuje minimálním zabarvením zvuku a výbornou úrovní rozlišení detailů.
Ke kvalitě zvuku přispívá i osazení značkových součástek – rezistory DALE, kondenzátory WIMA a NOVER. Zdroj je osazen transformátorem na C-jádře, celková filtrační kapacita je 20000uF, napájení je rozděleno do 5 dílčích napájecích větví pro řídicí, digitální a audio část. Stabilizátory pracují rovněž v proudové doméně (stabilizace proudu), dokonce jsou na webu prezentována jejich principielní schémata zapojení. Top-modely od Audio-gd jsou doplněny například i OCC propojovacími vodiči.
Čistota obvodového řešení a poctivá konstrukce je podtržena úhledným vnitřním uspořádáním; výrobce si je této elegance samozřejmě vědom a všechny přístroje jsou foceny „obnažené" (v případě některých výrobků včetně NFB-1 pouze obnažené).
PC sound card NFB-1
Takto je převodník NFB-1 oficiálně pojat. Jedná se o plnokrevný High-End grade DAC, druhý nejvyšší model třídy „čistých" převodníků (tj. bez preampu nebo sluchátkového zesilovače), osazených 32-bit chipem ESS Sabre ES9018 a pouze diskrétními součástkami, bez vazebních kapacit v signálové cestě a bez využití operačních zesilovačů.
NFB-1 je vybaven dvěma optickými vstupy TOSLINK, dvěma koaxiálními digitálními vstupy s RCA konektory, a jedním USB portem s asynchronním přenosem dat, podporujícím formát až 32bit/384kHz a DSD/DXD stream.
Analogové výstupy jsou vyvedeny na běžných konektorech RCA a symetricky na XLR, k dispozici je i proudový ACSS výstup (bez příplatku lze objednat náhradu ACSS běžným druhým RCA výstupem).
Pohledný čelní panel je čistě a celkem minimalisticky řešený, segmentový modrý (nestmívatelný) displej ukazuje zvolený vstup a nízkou nebo vysokou výstupní úroveň signálu; tyto parametry lze manuálně volit 3 tlačítky na čelním panelu. Uvádím zde manuálně, protože jiná možnost u NFB-1 k dispozici není. Síťový vypínač natvrdo vypne celý přístroj, i se všemi doprovodnými jevy, tedy slabým lupnutím při vypínání respektive o něco silnějším lupnutí při zapínání.
Přístroj, pokud je zapnut, tak mírně vlaží v místech, kde jsou stabilizátory napájení, ve specifikacích deklarovaný příkon 20W bude asi pravdivý a je to hodnota, při které by možná stálo za to jej v době nepřítomnosti vypínat. Bude proto třeba si na ty lupance zvyknout, nebo si osvojit správnou sekvenci uvedení AV sestavy v provoz.
Podle uvedených parametrů dig. vstupů jsou koaxiální vstupy schopny zpracovat formáty 24bit/192kHz, optické 24bit/96kHz, ale měl jsem při poslechu opačnou zkušenost - optika bez nejmenšího problému zpracovala sampling 192kHz, zatímco koaxiál při tomto parametru vynechával a produkoval nehezké digitální zázněje; na 96kHz bylo v obou případech vše zcela bez problémů. Vydedukoval jsem tímto, že testovaný kus je osazen SPDIF interface WM8805, kterýžto je nabízen jako $22,- option vůči DIR9001 (jenž umí jen 24b/96kHz). Možná je v modelu v.2014 tato součástka již standardně, na webu jsou ohledně výbavy a verzí drobné nesrovnalosti na více místech, i pro více přístrojů, vývoj se patrně odvíjí rychleji než péče webmastera. Uživatel má ještě možnost nechat si za $10,- osadit na digitální vstup BNC konektor místo RCA.
USB vstup jsem měl možnost napájet jen z mého už dosti letitého notebooku FujitsuSiemens Amilo s USB2.0 (ne v3), takže maximální rozlišení digitálního streamu bylo v mém případě jen 32bit/192kHz, nicméně z důvěryhodného zdroje mám potvrzeno, že USB stream 32bit/384k funguje ochotně a spolehlivě.
Použitý chip ES9018 má nativní podporu tohoto rozlišení a je považován v současné době za jeden z nejlepších, ne-li přímo za nejlepší, zvukově i z hlediska parametrů. Dosažitelný odstup S/N je až -140dB. Výrobce se v manuálu uživateli nenápadně omlouvá za to, že NFB-1 umí odstup max -120dB, což je dáno volbou zapojení bez zpětné vazby, která jak je uvedeno „sice hůře měří, ale lépe hraje".
Dobrá zpráva je, že odstup -120dB je velmi slušná hodnota i pro většinu ostatních DACů na trhu, a navíc Kung-wa svým sloganem hlásá pravdu – zvuk NFB-1 je totiž skutečně výborný!
Zvuk, to je oč tu běží
První zapnutí a zjištění jak to hraje byly podmíněny cestou nejmenšího odporu: můj stávající poslech PC médií vychází z kombinace PC – (IEE1394) - RME Fireface400 – (koax Profigold / optic LightSpeed Pro) – Benchmark DAC1 – (interconnect Oehlbach XXL Series 5*) – lampové monobloky Per-JadisJA30 – (Oehlbach AirBlue 5*) – repro Shan Sněhulák ManII; připojil jsem tedy NFB-1 namísto DAC1 a poslechl si zvuk přes koaxiál (s výše uvedenými artefakty), následně pak přes optiku.
Prvním dojmem byla celistvost a zralost hudebního projevu, s vyváženými a daleko hmatatelnějšími basy než jak je umí podat Benchmark. Tedy ne že by Benchmark basy neuměl, ale najednou mi zpětně připadaly takové nejisté, neurovnané, a hlavně při malých hlasitostech nevýrazné. S NFB-1 se zlepšilo i podání prostoru, hudební scéna byla širší a přehlednější. Popravdě řečeno, byl jsem mile překvapen až nadšen. Za tyhle peníze takový pěkný zvuk.... Víme ale, že optika je z digitálních „vedení" objektivně nejhorší, takže optimisticky vzhůru k USB!
Mé nadšení poněkud ochladlo díky dvěma zásadním problémům: jednak jsem potřeboval delší USB kabel než se nechá běžně v obchodech sehnat (nakonec jsem si musel vyrobit 7m dlouhý kus), a chvíli se pral s instalací ovladačů pro USB – na webu jsou dostupné různé verze pro různá vývojová stádia DACů od Audio-gd, ale nebyl jsem schopen jednoduše zjistit který je ten správný ovladač pro testovaný kus a jeho konkrétní firmware – až na dotaz. Pak už instalace proběhla bez komplikací (používám 32-bit Win7 Ultimate). Ovladač funguje bez problémů, nicméně umožňuje vlastně jen volbu velikosti vyrovnávacího bufferu, je znát že v Audio-gd jsou spíše obvodáři než kyborgové.
Poté jsem si prošel dalšími drobnými nutnými procedurami, jako je zajištění rozumné hlasitosti mediaplayeru (AIMP, v.3,55) pomocí směšovače ve Win, nastavení správných priorit a formátů zvukových karet a zejména (částečného) odstranění šelestů a ruchů vzniklých galvanickým spojením USB a AV sestavy. Všechna námaha ale rozhodně stála za to! Jednak USB stream výrazně méně zatěžuje procesor PC než tomu je v případě IEE1394, a hlavně k již tak pěknému zvuku NFB-1 přibyla výborná dynamika s jemňoučkým detailem a naprosto čistými a realisticky prezentovanými výškami.
Poslouchal jsem pak vlastně už jen na USB vstupu, a to jak mp3 webový stream (Radio1 @192kbps - prosím nesmát se, šlape jim to až do krásných 16kHz, leckterá „referenční" skladba by mohla závidět...), tak i některé Hi-Res nahrávky v rozlišení 24/96 případně i 24/192; z PC po chvíli testování plynulo nakonec vše v rozlišení 32/192. Nahrávky na kterých bylo asi nejlépe slyšet jak krásně umí NFB-1 vlastně zahrát, byly např. od Claire Martin – Secret Love (2004), Paul McCartney – Band On The Run (1973), nebo Dave's True Story – Unauthorised (2000). Poslech jsem si občas proložil porovnáním se zvukem z klasického 16/44 CD jak z PC tak z playeru CaryAudio CD300, který se mi vždy zdál příjemnější než všechny ty HiRes věci v podání RME/Benchmark; testoval jsem na nahrávkách Goldfrapp – Tales of Us (2013) a Dana Bárty – Animage (2008) které mám na CD-disku i jako Flac 16/44 z PC.
Ano, byl jsem z příjemného a přitom dynamického a přesného poslechu na NFB-1 unesen. V kombinaci s pohledem na cenovku NFB-1 jsem si zalítal v oblacích. Tak to je. Zakládám si na vzdušném a plasticky vykresleném projevu nahrávek, trvám na jasných transparentních a dalekosáhlých výškách, přitom jsem háklivý na sykavky a podobné produkty všech bipolárních řešení které si vybavuji... Pohrdám naopak zatlumeným neživým zvukem (viz např. nahrávky zmíněného Paula McCartneyho nebo některých rádoby referenčních skladeb z testovacích disků třeba i od Chesky Records, jmenoval bych např. známou Rebeccu Pidgeon a její Spanish Harlem – krásný jemný song ale s utlumenými výškami končícími v oblasti jako výše uvedený mp3 stream). V podání NFB-1 však zní všechny skladby živě a příjemně. Kde jsou basy, vokály, nástroje i cinkající činely správně namíchány (a hlavně v nahrávce obsaženy, jmenuji např. skladbu Volettas z alba Unautorised), tam je jemně podáno vše tak jak to má být. Činely mají správný kovový nádech, perkuse drajv a napětí, tóny piána dlouhý dozvuk, vokály svou něhu. Nahrávky zní dynamicky, přirozeně, detailně, lehce. Svěžest a emoce. Hudba.
Připomínám, je zde řeč o USB digitálním vstupu. Hudba přicházející přes optiku nebyla ve výsledku tak sourodá a relaxovaná, při pozorném poslechu a v některých pasážích to šlo docela dobře poznat. Digitál je prostě jen přísný analog – mějme na paměti, že není digitál jako digitál.
Na druhou stranu, musel jsem poněkud přimhouřit oko a odmyslet si USB šelesty a zejména rozeznatelný síťový brum (100Hz) s uchem těsně u měničů středo-výškové sekce, naštěstí ale nějakých 0.5m od repro bylo již zcela ticho, a pak už jsem tu byl jen já, NFB-1 a hudba. Jsa navyklý na zvukový charakter lamp a jejich éteričnost, nacházel jsem ji nejen v podání CaryAudio, ale KONEČNĚ i v podání PC streamů přes NFB-1 od Audio-gd. Paráda!
NFB-1 technikálie v praxi
Dovolím si zde uvést i několik průběhů spektra signálu NFB-1, tak jak vše vystupuje do připojených repro, případně je-li převodník zapojen přímo k měřící kartě RME Fireface400.
Slyším sice některé pochybovače že titěrné rozdíly a nuance nemůžou být sluchem poznat (speciálně na lampách s dvoukilovým výstupním trafem...), ale ucho je přísný soudce. V mnoha ohledech je ale subjektivní vjem docela dobře v souladu se změřenými průběhy.
NFB-1 oproti Benchmark DAC1 více šumí v celém akustickém pásmu, pozadí je vyšší o cca 10dB (takže docela o dost), ale naštěstí i tak jsou spektrální produkty bezpečně pod úrovní -100dB a tedy neslyšitelné. Výjimkou je špička brumu -80dB @100Hz, která je o 20dB horší než v případě identicky zapojeného Benchmark DAC1, a nepodařilo se mi ji nijak potlačit – nevylučuji chybu měření (zapojení zemí), ale toto bude skutečně vlastnost přístroje (viz obrázek s porovnáním s pozadí šumu na zcela identicky zapojeném Benchmarku).
Obr.1: Zeleně šumové pozadí NFB-1, jeho RCA výstup zapojený do zesilovače, měření je na svorkách repro; bíle je pozadí stejně zapojeného Benchmark DAC1 (v obou případech konfigurace se stále připojeným USB k PC) -> NFB-1 má v porovnání s DAC1 výraznější špičku napájení 100Hz a celkově vyšší šum kolem -110dB. Při odpojení USB a zapojení TOSLINK se NFB-1 chová v celém pásmu o několik dB lépe.
Obr.2, 3: Zeleně je spektrum pro signál 1kHz při úrovních -20dBfs resp. -40dBfs (běžná poslechová hlasitost), bíle bez vybuzení signálem; NFB-1 je zapojen přes USB, výstup RCA přímo do měřící karty RME. Šumové dno je v oblasti kolem -120dB, celkový odstup je s rezervou do -100dB, ale produkty obvodů napájení na 100Hz a 200Hz jsou stále přítomné a naznačují vyšší zatížení zdroje. Vzhledem k obvodovému řešení bez zpětné vazby se i tak jedná o výborné parametry, ale ve specifikacích uvedená hodnota odstupu S/N 120dB (pro XLR výstup) je tedy spíše jen optimismus výrobce.
Shrňme si..
„Tak si to klidně shrňte... když Vám to udělá dobře..." zaznělo v jednom pořadu Zdeňka Izera - dovolte mi tedy připojit ryze osobní názor na tento zajímavý čínský produkt.
Mírný brum a šelesty na hranici slyšitelnosti nebo problémy s potlačením zemních smyček při připojení USB budu každému jistě plně vynahrazeny příjemným a velmi živým zvukem, plném jemnosti, detailů ale i dynamiky a pevného basu. S NFB-1 jsem si s radostí vychutnal některé nahrávky v Hi-Res formátech, konečně jsem měl pocit že zpěv, nástroje - prostě hudba – streamovaná z PC jsou takové jak mají být. Jestliže NFB-1 má oproti Benchmarku DAC1 horší parametry, tak má ale určitě lepší (rozumějme lahodnější, přirozenější, dospělejší) zvuk, na HiRes bych řekl znatelně lepší – v nahrávkách kde je dostatek informace na vyšších kmitočtech, je zachována jejich lehkost a dostaví se noblesa a emoce, jak je mám rád při poslechu CD na CaryAudio.
Znovu přiznávám, že jsem tímto DACem od Audio-gd mile překvapen. Koncepce zapojení s využitím ACSS technologie a nepoužití celkové zpětné vazby vede k velmi dobrému výsledku – jak po stránce zvukové, tak vlastně i po stránce naměřených parametrů. A to vše za tyhle peníze? Skvělá práce.
Poslech hudby v podání NFB-1 byla jen samá radost, a tak by to u hifi mělo být.
Co já na to?
Jak říká King-wa: Měří to hůř, ale hraje to líp!
cca Kč 18 500,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ pohledné a poctivé provedení
+ kvalitní použité součástky a zajímavé obvodové řešení
+ nadstandardní konektivita
+ výborná dynamika a detail, celkově velmi realistický, příjemný zvuk
+ příznivá cena
ZÁPORY
- potíže s hi-res formátem 24 / 192 na koaxiálním vstupu
- síťový brum na hranici rozeznatelnosti
--- --- --- --- ---
K TESTU OCHOTNĚ ZAPŮJČIL: AVT Group s.r.o. | www.avtg.cz