2015 01 13 TST JBL Authentics 16 1

Řada Authentics od amerických JBL kombinuje v originálním balení výrazné retro prvky s klasickým feelingem. Jde o přístroje určené zejména milovníkům originálního stylu a jednoduchosti, kteří nechtějí mít doma klasické hi-fi, nechtějí se ale ochudit o žádnou z aktuálně trendových možností přehrávání hudby, ať už se bavíme o síťovém přehrávání, nebo třeba o gramofonech.

U JBL říkají, že Authentics L16 navazuje na dědictví modelů Century L100, což je reprosoustava z první poloviny 70. let, patřící s cenou přes 500 dolarů (v dnešních hodnotách asi tak 60 000,- Kč) někam do středních vod reprodukční techniky a vycházející z tehdejších studiových modelů. Nejviditelnějším odkazem na tento model je „čokoládová" krycí mřížka v řadě barevných provedení. Ta se táhne přes všechny stran kromě zadní, ta je zcela čistá. On vlastně v praxi není ani důvod (krom estetiky), aby mřížka vedla až do stran, neb všechny měniče jsou na čelní stěně. Navíc se díky množství trnů trochu hůře sundává.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 2

Samotná ozvučnice je vyrobena z ohýbaných MDF a pokryta nádhernou pravou ořechovou dýhou – na omak i vizuálně je Authentics L16 opravu velice hezký. A také velký a dominantní – však také váží skoro 16,5 kg a zabere vám prostor 81,8 x 29,4 x 36,9 cm (š x v x h). Počítají se v to ale i mohutné nohy, díky nimž je pod přístrojem dostatek prostoru. Na spodní straně je totiž rozměrný kovový plát s robustním žebrováním – slouží jednak jako chladič elektroniky, jednak je uprostřed něj vanička s konektory a jednak je po stranách dvojice velkých bassreflexových otvorů, proto ono zdvižení ozvučnice relativně vysoko nad povrch.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 3

Na horní straně najdeme při pohledu opět centrálně uloženou vaničku, tentokrát ale perfektně zakrytá. Jen po stranách vede skrz otvor dvojice průřezů, do nichž ne náhodou přesně zapadne originální USB kabel od Apple iPhone posledních generací. Ostatně i čtveřice drobných protiskluzových bodů rozměry odpovídá položenému iPhone. Volitelný model umožňuje také bezdrátové nabíjení zařízení kompatibilních se standardem Qi. Hluboká vanička pod krytem obsahuje dva USB porty (jeden umí nabíjet i tablety), 3,5 mm jack analogového vstupu a tlačítko automatického nastavení Wi-Fi připojení. Po stranách jsou vlevo a vpravo kovová kolečka – vpravo regulace hlasitosti, informující o nastavené úrovni decentně svítícím rámečkem a hostící uprostřed spínací tlačítko. Levé kolo je vlastně volič vstupu, sloužící ale spíše jako informativní prvek – drtivá většina ovládání bude stejně probíhat přes aplikaci.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 4

Když jsme u možností připojení, JBL Authentics L16 disponuje Bluetooth (asi nejsnazší způsob připojení díky NFC) a Wi-Fi pro bezdrátový provoz, klasický LAN konektor tu není. Můžete nicméně ve spodní vaničce využít optického vstupu (pro televizi, herní konzoli,...) a jednoho páru analogových RCA konektorů – díky přepínači může fungovat buď jako běžný linkový vstup, nebo i vstup pro gramofon s MM a dokonce i MC přenoskou. Proto je vedle též zemnící šroub. Vše doplňuje klasická napájecí zásuvka.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 5

Když sundáme přední krycí mřížku, objeví se šestice reproduktorů – pro každý kanál basový, středo- a vysokotonový měnič, skutečně evokující svým vzhledem v úvodu zmíněný starý model Century L100. Basový měnič má průměr téměř 13,5 cm a bílou membránu, mohutná středotónová kopulka má pak průměr 5 cm a tweeter 2,5 cm. Jsou tu snad všechny běžné materiály – u tweeteru kov, u středů papír, u basů polypropylen.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 6

Každý z reproduktorů má vlastní dedikovaný koncový stupeň s výkonem 50 Wattů, díky čemuž zvládne Authentics L16 ve své mohutné ozvučnici vykřesat až 35 Hz a vystoupat až k 35 000 Hz. To je na podobný all-in-one solidní výsledek. Vše je samozřejmě pečlivě korigováno digitálním signálovým procesorem.

Pro pohodlné ovládání je k dispozici dedikovaná aplikace, díky níž snadno využijete AirPlay i DLNA streamování, stejně jako ovládnete všechny potřebné funkce. Aplikace je jednoduchá, příjemná a rychlá – co víc, je zde také funkce ekvalizéru, kterému u JBL říkají Clari-Fi. Můžete se přímo na grafu dívat, jak je příchozí signál analyzován a upravován – zapnutí funkce skutečně pocitově přednes vyčistí a vytáhne kupředu, zejména pak střední pásmo. Cítíte nicméně, že přednes je trochu utažený a až mechanicky pevný, po vypnutí funkce se vše uvolní – pro mizerné nahrávky ale spíše pomáhá a skutečně jako kdyby dokázal odstranit kompresní artefakty, což je dobré. Příjemné je to, že JBL Authentics L16 zvládne přijmout i hi-res soubory s rozlišením až 24/96, takže se můžete svézt na moderní vlně hudby s vysokým rozlišením. Ještě k tomu všemu můžete v aplikaci využít i externí „zdroj" hudby typu Google Music a dalších moderních služeb.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 7

JBL Authentics L16 disponuje patrně největší ozvučnicí mezi současnými all-in-one přístroji podobného typu. A je to slyšet... Objem basu je věru excelentní, v základním nastavení je ho dokonce až příliš, pokud nemáte poslechovou místnost s podlahovou plochou alespoň 30 metrů. Bez problémů vyplní i o 1/3 větší výměru. Skvělé je i to, že DSP nemusí bas uměle nafukovat, vnitřní objem a velikost měničů už fungují jako regulérní regálové reprosoustavy. I definice basu už je slušná a hloubka houpavé linky elektrické baskytary v „Get Lucky" od Daft Punk („Random Access Memories" | FLAC | 24 – 88,2) je skvělá. Dejte si ale pozor na umístění – ač je tělo na vysokých nožkách, na rezonujícím povrchu má tendenci zvuk se v basové oblasti až příliš zdůraznit, stejně jako blízko zdí.

I střední pásmo je v podání Authentics L16 pěkně „šťavnaté", přesto podstatně umírněnější, než u basů. Vokál Muddyho Waterse v „Good Morning Little Schoolgirl" („Folk Singer" | FLAC | 24 – 192) je velmi dobrý, čistý a bohatý, stejně jako akustická kytara. Scéna byla dokonce rozvrstvená i do hloubky, což přinášelo příjemný pocit plasticity.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 8

Výšky umí JBL vykouzlit znělé a také bohaté, zvuk je jednoduše celkově sytý a velký. Vibrafon v „Like Minds" ze stejnojmenné desky Garyho Burtona (FLAC | 24 – 88,2) je znělý, až lehce nacinkaný a velmi zřetelně kovový. Výšky nejsou sice úplně delikátní, spíše energické a řízné, ovšem dobře svázané se zbytkem spektra a nevulgární – Authentics L16 se svým přednesem a kultivovaností pohybuje už v oblasti high fidelity systémů, což bylo ještě před pár lety nemyslitelné.

Dynamika a kontrola jsou solidní – „Cobra" z Davisovy desky „Amandla" (FLAC | 24 – 192) nabízí živou, energickou a také rychlou trubku s příjemnou expresivitou. Síla a šťáva z přednesu přímo vytékají, vše je expresivní a živé, přitom dobře zvládnuté bez překypujícího pocitu vše prostupující autority DSP – zde je kontrola daná pojetím blízko klasickému hi-fi s plnohodnotným objemem ozvučnice a většími měniči.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 9

Obstojné je také rozlišení – v Sinatrově „The Christmas Song" z alba „The Jolly Christmas" (FLAC | 24 – 96) byly dobře čitelné a oddělené všechny nástrojové linky. Hudební scéna v titulním tracku alba „Lazaretto" (FLAC | 24 – 96) byla pak spíše menší, vcelku logicky relativně limitovaná blízkostí obou kanálů. Nicméně pravolevé dění a i náznak hloubky tu skutečně jsou, což je fajn – větší snahu Authentics L16 ovšem vkládá do zaplnění prostoru zvukem, abyste ji mohli dobře vnímat kdekoliv místnosti, což se docela daří.

Po vzoru tradic značky JBL je reprodukce zejména rockové hudby prostě jízda – „Guilty all the same" od Linkin Park („The Hunting Party" | FLAC | 24 – 96) se valí kupředu, stojí na mohutném basovém základu a vytváří skutečně efektní tlak. Basu je opět hodně, dá se nicméně zregulovat dle libosti, což je důležité – velmi dobrá je hlavně celková autorita.

2015 01 13 TST JBL Authentics 16 10

JBL Authentics L16 možná doopravdy navazuje na „opravdové hi-fi" v podobě Century L100. Rozhodně se drží firemního ladění produktů s velkým, silným, autoritativním zvukem. Authentics L16 už hraje jako běžné levnější hi-fi sestavy, snad s tím rozdílem, že v základu je zvuk těžký a basově dosti výrazný, což se ale dá díky velice dobré aplikaci snadno zvládnout. Vůbec aplikace výborně podporuje roli Authentics L16 jako jediného a všehoschopného domácího systému, stejně jako hodně široká konektivita. Ač estetika je záležitostí osobního vkusu, efektní, živý a dobře kontrolovaný zvuk si vás získá svou zábavností a schopností vyplnit bez problémů i velký prostor.

Kč 25 490,-

--- --- --- --- ---

KLADY

+ v reálu vypadá mnohem lépe, než na fotkách

+ příjemná aplikace, díky které můžete použít libovolný zdroj hudby

+ spousta možností připojení

+ velký, silný a dramatický zvuk se slušnou čistotou

ZÁPORY

- basu je v základním nastavení moc

- hudba se spíš efektně valí, než aby v klidu plynula

--- --- --- --- ---

PRODÁVÁ: DSI Czech | www.edsi.cz 

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

AKTUÁLNÍ REDAKČNÍ SESTAVY

[1] HLAVNÍ SESTAVA
[2] NEARFIELD SESTAVA
[3] STŘEDNÍ SESTAVA
[4] VINYLOVÁ SESTAVA
[5] MOBILNÍ SESTAVA

ZESILOVAČE:

Norma Revo SC-2 [1] + [4]
Norma Revo PA 160 MR [1] + [4]
Musical Fidelity M8xi [2]
Grandinote Shinai
Cambridge CXA81 [3]

ZDROJE SIGNÁLU:

Métronome DSC [1]
Métronome Le Player 3 [1] + [2]
Bluesound NODE (Gen 4) [2]
EverSolo DMP-A6 [3]
OPPO UDP-205 [1]
Roon [1] + [2]
Apogee Groove [5]
Cambridge CXC [3]
Zidoo Z9X Pro [1] 
Zidoo Z9X [2]
SONY BDP-S1200

REPROSOUSTAVY:

KEF Blade One Meta [1]
Fyne Audio F1-5 [2]
Fischer&Fischer SN-70 [3]
Magnat Monitor Supreme 102

ANALOG:

VPI Scout [4]
+ Jelco SA-250
+ Hana ML
+ VPI ADS
+ HEXMAT Eclipse
+ HEXMAT Molekula
+ IsoAcoustics Gaia III
Grandinote Celio [4]
Rega Atlas MK2
AVID Level 45
HANA EH
DS Audio ST-50

KABELY:

REPRODUKTOROVÉ
Nordost Valhalla 2 (bi-wire jumper) [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
ZenSati Authentica [2]

SIGNÁLOVÉ XLR
KrautWire Super Symetric Gold [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
Nordost Red Dawn
ZenSati Authentica [2]
Cable4 Superblack [3]
TelluriumQ Black
Vincent Premium

SIGNÁLOVÉ RCA
Nordost Heimdall 2 [1]+[4]
Nordost Red Dawn
TelluriumQ Black
KrautWire Guru S
EagleCable Condor Blue
AudioQuest BigSur
AudioQuest Mackenzie
Cardas Clear (sluchátka)
Dynamique Audio Halo 2 (sluchátka) [5]

DIGITÁLNÍ
SOtM dCBL-CAT7u [1] 
SOtM dCBL-CAT7 [1]
SOtM iSO-CAT6 [1]
Nordost Heimdall 2 (HDMI) [1]
Nordost Heimdall 2 (ethernet) [1]
AudioQuest Carbon 48 [1]
Wireworld Platinum Starlight (USB) [2]
Dynamique Audio Horizon 2 (coax) [3]
Dynamique Audio Horizon 2 (USB)
Nordost Blue Heaven (coax)
Nordost Purple Flare (USB) [5]
2x AudioQuest Jitterbug FMJ [1]
AudioQuest Jitterbug [1]
Cardas HighSpeed SB (USB)
KrautWire Guru Digital (coax)
Black Rhodium Sonata (coax)
Monster Cable M1000 (HDMI) [2]
Monster Cable M1000 (optika) [1]

NAPÁJECÍ
Nordost Valhalla 2 [1]
Cardas Clear Beyond XL C19 [1]
VYDA Laboratories Orion [1]
Nordost Heimdall 2 [1]
Dynamique Audio Horizon 2 [3]
IsoTek EVO3 Sequel
IsoTek EVO3 Premier [2]
IsoTek EVO3 Optimum [2]
IsoTek EVO3 Initium
ZenSati Authentica [2]

+ řada standardních low-cost kabelů

NAPÁJENÍ:

samostatný přívod a fáze 1x25A [1] 
GigaWatt G-C20A 2P (jistič)
GigaWatt LC-Y EVO (kabel)
GigaWatt G-044 (zásuvky)

IsoTek V5 Sigmas [1]
Norost QSource [1]
IsoTek V5 Titan [2]
IsoTek V5 Polaris [3]
IsoTek EVO3 Corvus [1]
Furman AC-210 A E

SLUCHÁTKA:

Focal Clear [2]+[5]
Denon PerL Pro [5]
Koss Porta Pro Wireless
Sennheiser IE 8 [5]
Koss Porta Pro CZ

OSTATNÍ:

SOtM sNH-10G & sCLK-EX [1]
SOtM iSO-CAT6 SE [1]
SOtM iSO-CAT7 [1]
Solid Tech Feet of Silence [1]
Solid Tech IsoBlack [1]
Cardas Multi Blocks [1]
Nordost QKore 6 [1]
Nordost QKore 3 [2]
Nordost Sort Kones [1] + [2]
Nordost Sort Lift [1]
Nordost QPoint [1] + [2]
Nordost Ti Pulsar Points [2]
IsoAcoustics Orea Indigo [2]
IsoAcoustics Gaia I [1]
IsoAcoustics Gaia III [3]
IsoAcoustics Aperta [2]
AudioQuest Fog Lifters [2]
AudioQuest Noise-Stoppers [1] + [2]
stojany Kudos S50 (vyplněné 15 kg písku) +
Soundcare SuperSpikes
akustické prvky Sonitus Acoustic [1] + [2] + [3]
akustické prvky ASI Sugar Cubes [2]
SONOS One SL
65" UHD Philips 65OLED806 [1]
VPI HW16.5

MĚŘENÍ:

Clio Pocket 2.11
Room EQ Wizard
miniDPS UMIK-1
miniDSP H.E.A.R.S.
MCP CQ5620 (osciloskop)
CD generátor
Xavian Mondiale II

NÁBYTEK:

zakázkový stolek z 5 cm masivu [1]
Norstone Stäbbl [3]
NEO HIGH END Tripod [2]

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista