Alan O’Rourke je muzikant a mimo jiné i zakladatel britské značky Ruark, která vyrostla mezi důležité výrobce kompaktních ozvučovacích systémů a DAB rádií lifestylového ducha, ale „lepšího zvuku“, než jaký má běžná supermarketová produkce. Přesto Ruark zůstává v zásadě rodinnou firmou, řízenou klanem O’Rourkových. Kořeny firmy sahají do roku 1985, kdy započali Alan a Brian vyrábět klasicky britské hi-fi reprosoustavy, v čemž pokračovali až zhruba do let 2003 / 2004 a svou snahu přesměrovali výše naznačeným směrem. Praktickým základem firemní nabídky je kompaktní systémek R1S.
Jde o takzvané „chytré rádio“, kombinující v malém šasi tradiční DAB s moderním streamingem přes vlastní aplikaci.
Vzhledově je R1S elegantní řešení, zasazené v šedavém polymerovém korpusu se zakulacenými hranami a matným povrchem. Vpředu se za černým sklíčkem ukrývá menší, ovšem ok čitelný displej a pod ním za dřevěnými laťkami (výrobce se chlubí, že jde o materiál z ekologicky udržitelných zdrojů) širokopásmový reproduktor. Na horní straně naleznete kruhový ovladač RotoDial s několika tlačítky, praktický ovládací prvek, fungující dobře i když nepoužijete aplikaci Oktiv do chytrých zařízení (mimochodem je docela hezká, rychlá a logicky přehledná) či drobné dálkové ovládání.
Vzadu je jednoduchá kovová deska, z níž nahoře ční dlouhá anténa pro příjem pozemního vysílání, vespod je napájecí zdířka externího spínaného zdroje a vedle dvojice 3,5 mm jacků – jeden slouží jako výstup na sluchátka, druhý naopak jako analogový vstup. Je tu nicméně i USB-C konektor, přes něj však projde pouze MP3 formát a účelný je tak spíše pro nabíjení zařízení.
Mezi nevelkými gumovými nožičkami na spodní ploše se skví otvor maličkého bassreflexu.
Technologicky přístroj nabízí krom radiopřijímače (DAB / DAB+ / FM) R1S také Wi-Fi a Bluetooth 5 spojení. Streamovat můžete přes Spotify Connect, ale také Deezer nebo Amazon Music. Sortiment je tedy lehce omezený, nicméně cílí logicky na běžné uživatele.
Zesilovač je vybaven funkcí adaptivního ekvalizéru, který drží malý měnič v mezích za jakékoliv hlasitosti, aby nedocházelo k přetížení. Výkon dodává elektronika mimochodem ve třídě A/B, nikoliv v očekávané efektivnější D.
Měnič sám je širokopásmový Ruark NS+ s průměrem 7,5 cm, kterému sílu dodávají neodymové magnety.
Ruark R1S je drobeček – váží 1,6 kg a to při výšce 17,5 cm, šířce 13 cm a hloubce 13,5 cm.
U rádia tohoto typu je důležité asi zejména to, jak se mu podaří naladit signál – třeba Český rozhlas napříč svými stanicemi hrál čistě, zřetelně a bezproblémově. Ladění je pohodlné a adekvátně rychlé. Exotičtější stanice jsme úplně neřešili, několik dalších běžných českých rádií ovšem bylo naladěno taktéž snadno a rychle.
Následně jsme zkoušeli, jak funguje R1S s klasickým setem skladeb, na porovnání jsme měli třeba SONOS One SL nebo Klipsch Heritage Groove. SONOS má výrazně líbivější a plnější charakter, jde mnohem hlouběji do basů, ale Ruark má zase purističtější vokální pásmo.
Baskytara Ralfa Gaucka v „Little Wing“ („Ultimate Tunes 2“ | 2013 | stereoplay) je nahraná tak, že máte pocit, že přichází z nejhlubších jeskyní, maličkatý Ruark se sice snaží statečně, ale odvádí výkon poplatný své velikosti a ceně. Na druhou stranu je mu nutno dát ke cti, že hraje bez efektů, bez takových těch DSP triků – pokud však chcete bas alespoň trochu cítit a pokud má působit adekvátně, je třeba posunout tónové korekce klidně na hodnotu +2, jinak je přednes prostě suchý a tenký. Pozitivní je také to, že hlubší tóny zní poměrově stejně jak potichu, tak nahlas a ani tam nepůsobí R1S přehlceně, což připisujeme promyšlenému vnitřnímu zpracování.
Hlas Grace Slick v „Triad“ (Jefferson Airplane | „Crown of Creation“ | nahráno 1968 | Culture Factory | 0819514010265) byl mírně dominantní, je znát, že Ruark klade důraz právě na tuhle část frekvenčního rozsahu a na danou kategorii má solidní čistotu. Ne mikrodetaily nebo veliké zaostření, ale jasnější a zřetelnější zvuk, než třeba SONOS. Ne tak plný, ovšem vkusně konkrétní.
Cinkavě sejmuté činely z „Feeling Alive“ Agathe Jazz Quartet („Räumlichkeit & Transparenz Vol. 1“ | 2015 | stereoplay) spíše ševelily, než zvonily, v menším objemu, ale tak nějak logicky nastavené v zájmu neukřičenosti výsledného dojmu. Zájemci si mohou energii snadno zvýšit korekcemi. Nejsou to výšky nijak audiofilské, spíše praktické, ale kov začíná již mít kovový nádech a detail je tak nějak přiměřený.
Pochopitelně, že dynamiku komorního uskupení I Musici ve Vivaldiho „Jaru“ („Čtyři roční období“ | 1993 | Belart | 450 051-2) nepřenese maličkatá ozvučnice v plné míře, ale na svou kompaktnost drží vlastně pohromadě se slušnou snahou, nezahlcuje se a ani neduní, drží se svého relativně civilnějšího vyladění a tak cítíte náznak toho, jak všechno má být, byť bez fyzické stránky prožitku. Ale to je zcela v pořádku.
Přesto se nám podařilo s bujaře nahranou basovou složkou „All in“ od Pieces of Dream („All In“ | 2015 | Shanachie | 0016351543721) dostat R1S k limitu, obří proporce i hloubka basu tu způsobí při vyšší hlasitosti fučení úzkého bassreflexu, ani tady ovšem nedochází k pocitu nějaké neadekvátnosti, pevnost zůstává překvapivě zachována. Není to rozhodně žádné hi-fi, ale ve všech aspektech překonává Ruark supermarketové standardy podobných zařízení a vlastně se dá neúnavně poslouchat.
Ruark R1S dělá co má – na vaší kuchyňské lince, v koupelně nebo pracovním stole bude hezky vypadat, snadno dá přístup k rádiu šířenému vzduchem i populárním „masovým“ streamovacím službám (škoda, že tu nejsou – víceméně jen kvůli množství obsahu – i nějaké audiofilštější), dobře se ovládá a dá se vlastně slušně přizpůsobit podle vkusu nebo třeba umístění. Je to solidní standard středněproudého ozvučení pro každého, kdo by rád měl na stole „prémiové rádio“ a ocení akcent na střední pásmu, které tu zní vlastně hezky.
MĚŘENÍ
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose mezi tweeterem a středotónovým měničem a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 50 metrů čtverečních, standardním zatlumením (basové pasti a absorpčně-difúzní panely Sonitus Acoustics, koberce, velké plochy sedaček, rozlehlá knihovna, podhled vyplněný vatou, záclony a těžké závěsy,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici patrné z doprovodných fotografií. Měří se v referenční ose při průměrné úrovni akustického tlaku 80 dB / 1 m.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Zdůrazněné výšky v přímé ose znamenají, že bude lepší nemít R1S namířený přímo na sebe, bohatší bas kolem 100 Hz zase stojí za „větším basem, než byste očekávali“. Reálná schopnost hrát cca 70 Hz je ovšem rozhodně dobrá – na daný rozměr dokonce excelentní. Že projev není dokonale lineární se pak asi nedá očekávat, mírné zdůraznění vyšší části vokálního pásma nad 1 kHz bude ku prospěchu srozumitelnosti.
Frekvenční odezva – měnič a bassreflex v blízkém poli
Celkové harmonické zkreslení (zelená linka)
Zkreslení v nižších frekvencích je samozřejmě vyšší, adekvátně tomu, že malý měnič v malé ozvučnici „tlačí“ poměrně dost do nízkých frekvencí.
Zkreslení 2. (žlutá) a 3. (oranžová) harmonickou
Porovnání výstupu s různým nastavením tónových korekcí
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ ✓] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ +/- ] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 8 490,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/all-in-one-systemy/4974-ruark-r1s#sigProId87f6a57d45
FOTOGALERIE - APLIKACE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/all-in-one-systemy/4974-ruark-r1s#sigProIda2effba93e
--- --- --- --- ---
KLADY
+ elegantní maličké řešení
+ docela slušná ovládací aplikace
+ praktická kombinace funkcí
+ dobrý příjem rádia
ZÁPORY
- projev vyžaduje drobnou aplikaci korekcí, v základu téměř úplně chybí bas
- chybí některé „lepší“ streamovací formy
--- --- --- --- ---
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz