Dvoukanálový receiver Yamaha R-N500 se síťovými funkcemi se stal mezi lidmi, zdá se, docela hitem – hlavně proto, že za velmi přijatelnou cenu nabízí mnoho funkcí a již slušný zvuk. V nejnovější generaci přístrojů se značkou Yamaha se ale objevil jeho derivát, označený jako R-N301. Je levnější, ale již na první pohled velmi blízký svému výše postavenému příbuznému.
Již na první pohled je znát, že R-N301 je vizuálně i zpracováním jednodušší, zachovává ale charakteristikou firemní tvář. Nejmarkantnějším rozdílem proti R-N500 jsou zjednodušené ovládací prvky zvukových korekcí a výběru vstupů – vyšší model má krásné otočné prvky, nižší vlastně jen tlačítka pro korekci na basech a na výškách a cyklický výběr zdroje signálu. Ani zjednodušená přední část přístroje však nevypadá vůbec zle.
Dominantou je displej, kde se informace o skladbě či zdroji obecně objevují velkým písmem na spodním řádku, provozní informace (aktivní reprosoustavy apod.) pak titěrným písmem o kousek výše. Displej moc rozlohy nepobral, informace se na něj vejdou „tak tak", ale určitě není nepřehledný. Pod ním jsou malá kulatá tlačítka, určená až na jedno, ovládající právě zobrazení na displeji, pro práci analogovým tunerem.
Nalevo od zmíněných korekcí najdete spínací tlačítko, které od voličů aktivních reproterminálů A / B odděluje 6,3 mm jack sluchátkového výstupu. Vpravo od korekcí je pak dvojice knobů rozdílné velikosti – ten větší ovládá hlasitost, ten menší pak můžete také stisknout a slouží pro pohyb v nabídce receiveru. V kombinaci s vedle umístěným tlačítkem pro přímý návrat o úroveň výš je to překvapivě intuitivní řešení dokonce i pro výběr hudby ze serveru. Pravděpodobně ale stejně vše budete řídit buď dodávaným přehledným dálkovým ovládáním, nebo rovnou dostupnou aplikací; k té se dostaneme za chvíli.
Zjednodušení přístroje proběhlo i na zadní straně – R-N500 nabízí sice připojení pro více komponentů, dle nás zato ale R-N301 poskytuje jejich logičtější a pohodlnější rozložení. Nabízí čtyři klasické analogové linkové vstupy, jeden doplněný o výstup nahrávací smyčky (schází tu oproti R-N500 přenoskový předzesilovač), dále pak dvojici digitálních vstupů – koaxiální i optický. Sadu konektorů doplňuje vstup pro LAN kabel k využití síťových funkcí, USB konektor, určený nejspíše hlavně pro Wi-Fi modul od Yamahy a samozřejmě nechybí konektory AM / FM antén. Oproti vyššímu modelu schází pre-out pro subwoofer, což je škoda. Nenajdete zde ani jednoduché prvky pro řízení, tj. třeba 12V spoušť nebo vstup / výstup IR.
Je zde celkem osm reproduktorových terminálů základního typu; jde o klasické šroubovací terminály, kam lze ale celkem bez problémů připojit banánek nebo holý vodič. R-N500 má terminály přeci jen trochu lepší.
Yamaha R-N301 je oproti pětistovce o něco málo útlejší – šířku mají stejnou, tedy 43,5 cm, výška třistajedničky 14,1 cm a hloubka 33,3 cm jsou o 1, respektive 5,4 cm skromnější. Ubyla také zhruba čtvrtina váhy – místo necelých 10 kg R-N500 má R-N301 skoro 7 kg.
Mnohem zajímavější je ale papírové srovnání technických parametrů obou receiverů – novější R-N301 totiž většinou vychází lépe! Nejmarkantnější je to u výstupního výkonu, kde R-N500 nabízí do zátěže 8 Ohm stabilní výkon 80 Wattů na kanál, kdežto R-N301 celých 100 Wattů (byť si nejde nevšimnout, že výsledky ne zcela odpovídají – novější model udává výkon v pásmu až od 40 Hz, ne od 20 jako vyšší sourozenec, stejně tak nabízí výkon při maximálním zkreslení 0,2%, zatímco u pětistovky jde jen o 0,04%).
Oba přístroje podporují protokol DLNA 1.5, oba umí dekódovat nativně formáty mp3 / wma / mpeg4 / aac / wav / flac a to až do rozlišení 24 / 192. Oba nabízí podporu Spotify, Panodry a obecně i AirPlay a samozřejmě též internetových rádií, oba lze ovládat aplikací NP Controller. Ta je, minimálně ve verzi pro Android zařízení, poměrně jednoduchá a to jak funkcemi, tak provedením. Nakonec se v ní ale vyznáte a zjistíte, že umí ovládat vše potřebné.
Yamahu R-N301 jsme poslouchali ve společnosti Pioneer BDP-LX71, Pioneer BDP-LX58, Naim CD5si a ASUS Xonar Essence One MUSES MkII. Alternativně zesiloval Naim Nait XS a NAD C370. Poslouchalo se přes Harbeth Monitor 30, případně přes Xavian Bonbonus – právě tato kombinace byla nad očekávání příjemná a muzikální. Kabeláž nesla značky KrautWire, Eagle Cable, Monster Cable, QUAD a ProAc.
Malé, na řízení spíše jednodušší Xavian Bonbonus R-N301 rozhýbal v basovém pásmu snad dokonce i autoritativněji, než starší sourozenec R-N500. Nezalekl se dokonce ani Harbeth Monitor 30, byť tam byl soulad menší, než u kompaktních regálovek. Definice výrazné basové linky u „Get Lucky" od Daft Punk („Random Access Memories" | FLAC | 24 – 88,2) byla v kontextu třídy velmi slušná, dokonce výborná – kontrolu basu má na vysoké úrovni třeba i nový zesilovač A-S2100, takže se zdá, že inženýři Yamahy objevili zajímavý a fungující technologický recept. Basu je objemově akorát, samozřejmě relativně základní přístroj nevytvoří dojem nějakého velkého tlaku, bas také zůstává měkčí – je to ale rozhodně příjemné a basy tvoří dostatečně přesvědčivý základ zvuku.
Watersova „Good Morning Little Schoolgirl" („Folk Singer" | FLAC | 24 – 192) je postavena hodně na jeho akustické kytaře – ač sám nástroj není úplně plastický, struny mají již kovový nádech s minimem syntetiky. Velice se nám ale líbil sice poměrně jednoduchý, ale čistý a velmi jasný přednes, díky kterému byl Muddyho hlas i s kytarou pocitově blízko. Zvuková scéna není sice propojena vzduchem, ale nástroje mají kolem sebe dost místa.
Pásmo výšek je fajn u dobrých nahrávek – tam zůstává sice výrazné, ale neútočné. V „Like Minds" ze stejnojmenného alba (FLAC | 24 – 88,2) byl jak vibrafon, tak činely znělé, trochu cinkavé, ale v zásadě příjemné. Ne tak jemné, jako třeba u levnějších Denon / Marantz, zase ale pocitově živější. Je pravda, že R-N301 spíše zdůrazňuje nepravosti a nedokonalosti, takže občas může zvuk „skřípnout". V rámci cenové kategorie je ale bezpochyby ocenitelné právě to, že se Yamaha snaží interpretovat výšky neutahaně a čitelně.
Celkově nám připadal zvuk R-N301 dokonce živější, rychlejší a dynamičtější, než u R-N500. Bylo to znát třeba na Davisově trubce v „Cobra" („Amandla" | FLAC | 24 – 192); také kopák byl plnější, pocitově údernější. Obecně ale na danou třídu pod deseti tisíci a také na to, že jde o „více funkcí v jednom" je dynamika potěšující.
Chtít po základním modelu výrobce oslňující analýzu zvuku, to asi možné není – R-N301 přesto funguje obstojně, zvuk Sinatorovy „The Christmas Song" („A Jolly Christmas" | FLAC | 24 – 96) byl čistý a slušně čitelný, byť samozřejmě přicházel primárně jako homogenní celek a ne jako soubor pospojovaných drobných detailů. Ale to nevadí, i tak zůstával zvuk dostatečně čitelný. Tento základní stereo receiver Yamaha sice neodkázal úplně rozetnout lehkou „deku" staré nahrávky, tak jako to umí třeba vyšší stereo modely A-S2100, ale zvuk jednoduše není zamotaným chumlem, což je v této třídě rozhodně ne bezvýznamný bod k dobru.
Titulní skladba Whitova výjimečně povedeného alba „Lazaretto" (FLAC | 24 – 96) nám ukázala, že ani prostorová scéna není rekonstruována nějak zásadně výjimečně, ale pravolevý přehled byl naprosto adekvátní a ani lokalizace jednotlivých nástrojů nebyla špatná, byť nebylo cítit finesy jako vzdušnost a velkou otevřenost, která je však vlastní strojům spíše high endového ražení. Důležité pro nás bylo, že prostor se nepřeléval a že se netáhl daleko za reprosoustavy, asi není v této cenové třídě směrodatné.
V čem nemá R-N301 nad R-N500 navrch, to je síla a kontrola na vysokých hlasitostech – tam v nás vyšší model zanechal přesvědčivější dojem. Pěkně odpíchnutá „Guilty All The Same" od Linkin Park („The Hunting Party" | FLAC | 24 – 96) byla po vytočení hlasitosti na „nerušitelnou" úroveň (rozumějte tak, že ať vám kdo chce říká co chce, nebo na vás bouchá a zvoní, vás to neruší, protože to neslyšíte) přeci jen již chaotická, za hranou možností tohoto přístroje co do kontroly. Jinými slovy – byla to typická zvuková koule, bez důrazu a s pískovitými činely. Stačilo ale ubrat na mírně hlasitější úroveň a poslech byl ihned významně příjemnější a také kontrolovanější.
Entry-level stereo receiver Yamaha R-N301 se povedl. Popravdě řečeno se nám zdá, že by mohl být i celkově lepším přístrojem, než starší, byť papírově vyšší model R-N500. Ne vždy a všude, ale vzhledem k ceně dle našeho názoru nabízí vyšší hodnotu právě R-N301. Neschází mu žádná důležitá funkce, může se stát pohodlně středobodem základního, ale již dobře poslouchatelného hi-fi systému a přinést i dobře fungující síťové funkce, kdy si můžete užít i dobrý pocit z vysokého rozlišení a přehrávání bez mezer. Samozřejmě, že R-N301 má své limity, ale v dané třídě jsou zanedbatelné a její zvuk sice není komplexní a sofistikovaný, ale svou přehledností, čistotou a přímostí rozhodně potěší.
Kč 8 490,-
--- --- --- --- ---
KLADY
+ levnější a minimálně stejně dobrá, jako R-N500
+ podpora vysokého rozlišení
+ univerzální skladba vstupů
+ jednoduchý, ale čistý a docela příjemný zvuk
ZÁPORY
- za danou cenu snad nevadí ani skromnější displej a jednodušší aplikace
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: K+B Progres a.s. | www.yamaha-hifi.cz | facebook: https://www.facebook.com/yamahahifi.cz/