Mercury

U příležitosti 70. výročí legendární série "Mercury Living Presence" oznámila společnost Decca Classics vydání této nové audiofilské vinylové série v poloviční rychlosti, kterou masteroval Miles Showell v Abbey Road Studios za použití zcela nových analogových master pásků první generace ve vysokém rozlišení, které digitálně převedl Jared Hawkes z Abbey Road Studios (pro jedno monofonní vydání byl použit plnohodnotný 1/4" pásek).

Přehrávání z pásky probíhalo na speciálním stroji Ampex ATR-100. Převody 3:2 v digitální doméně provedl Tom Fine, syn legendárního týmu nahrávacího inženýra Roberta Finea a producentky Wilmy Cozart Fineové, který pak vyrobil finální mastery Showell použité pro střih laků. Fine říká, že použil "moderní technologie" k odstranění "velmi slyšitelných problémů se starými páskovými spoji nebo střihovými body". Fine slibuje pro sérii "větší mikrodetaily a precizní stereo obraz, než bylo možné ve starších dobách masteringu vinylů. Výhodou pro posluchače je možnost slyšet hlouběji do hudby a provedení, být v živé přítomnosti těchto klasických nahrávek." Série slibuje "nižší šum a vyšší dynamiku ve srovnání s původními LP", které, jak všichni milovníci Mercury Records vědí, byly bohužel často mizerně vylisované. Desky budou vylisovány na 180g vinylu v německém závodě Optimal a uloženy v obalech s původním obalem a poznámkami.

V tiskové zprávě je sice uveden přehrávací deck, ale není specifikován analogově-digitální převodník, ani digitálně-analogový převodník použitý ve spojení se speciálně upraveným 1/2 rychlostním soustruhem Neumann VMS-80 firmy Showell, který může mít na konečný výsledek zásadní a "globální" zvukový vliv.

Zvuk původního monofonního titulu, Musorgského "Obrázků z výstavy" (orchestroval Ravel) s Rafaelem Kubelíkem za řízení CSO, nahraného v dubnu 1951 a vydaného na podzim téhož roku, pohnul kritika The New York Times Howarda Taubmana k tomu, aby napsal: "...pokud tato nahrávka nelichotila (tehdy méně uznávané) kompetenci souboru k nepoznání, je třeba chicagské orchestry přivítat zpět mezi špičku amerických orchestrů". Taubman pak pokračoval v chválení kvality nahrávky (což hudební kritici New York Times už bohužel nedělají) a dodal: "....tón orchestru je tak živý, že má člověk pocit, že poslouchá živou přítomnost."

První série se objeví 26. listopadu u všech velkých prodejců a v internetovém obchodě Decca Classics. Bude zajímavé slyšet, jak budou tyto digitalizované tituly klasické hudby znít a jak je komunita vinylových nadšenců přijme.

Add a comment

Robin Audio

Přetiskujeme zprávu společnosti Robin Audio:

Není to tak dávno, co tým Robin Audio informoval o svém novém inovativním aktivním reproduktoru s názvem Oloron (Oloron-Sainte-Marie). Letmý pohled na specifikace reproduktoru a na fotografie okamžitě přiměl mnoho audiofilů k nadšené reakci. Měli k tomu hned několik důvodů. Důležitější však je, že Oloron je nabitý technologiemi. Reproduktor prý například zahrnuje systém pohybové zpětné vazby (MFB) pro woofer. 

Za druhé, a to je ještě překvapivější, reproduktor je údajně poháněn proudem. Podívejte se zde na recenzi knihy INNER o zemním brzdění Esa Meriläinen: "Current-Driving of Loudspeakers: Eliminace hlavních zkreslujících a rušivých vlivů pomocí fyzikálně správné provozní metody", která vyšla v roce 2008. Důkladná a pečlivě vyargumentovaná kniha je jakýmsi opus magnum v oboru. Než se Oloronu budeme věnovat podrobněji, zopakujme si stručně, o čem tato věc o proudovém pohonu je.

Proudový pohon
Věci se mají tak, jak se mají, prakticky všechny audio zesilovače a dynamické reproduktory pracují podle vzorce pro řízení napětím. To znamená, že zesilovač s nízkou výstupní impedancí (výkonový), který funguje jako zdroj napětí, má tendenci řídit napětí přivedené na svorky reproduktoru, jehož napětí pak způsobuje tok proudu do reproduktoru. V této konfiguraci zesilovač jakoby nutí napětí sledovat hudební signál bez ohledu na to, jaký proud protéká zátěží. Situace je podivná, protože každému by mělo být jasné, že proud, a pouze proud, způsobuje zrychlení kuželu dynamického prvku reproduktoru, který pak generuje zvuk.

Meriläinen ve své knize tvrdí, že toto odvěké nastavení napěťové regulace reproduktorové techniky je od základu chybné. Podle něj jak technické důvody, tak subjektivní poslechové dojmy z kvality zvuku silně podporují skutečnost, že proudový pohon reproduktorů je jednoznačně lepší variantou.

Co přesně je na napěťovém řízení špatně? Základním problémem jsou neurčité elektromotorické síly indukované v kmitací cívce, které mohou volně zkreslovat proud v kmitací cívce. Tyto neurčité nekontrolovatelné faktory, které oslabují převod napětí na proud v reproduktorovém prvku, jsou způsobeny například proměnlivou frekvenčně závislou impedancí kmitací cívky, jejíž zdroje a další jevy a nedokonalosti v pozadí Meriläinen záslužně specifikoval a představil ve své knize a dalších spisech.

Výhody proudového pohonu by mohly vysvětlit oblibu elektronkových zesilovačů bez zpětné vazby, protože nepříznivé účinky složek EMP napětí v souhře reproduktoru a zesilovače lze výrazně omezit dostatečně vysokou výstupní impedancí.
Viděno z pohledu proudového pohonu je tzv. činitel tlumení zesilovače v rozporu s tím, co se obecně soudí, téměř nepoužitelný pro indikaci schopnosti zesilovače řídit pohyb kuželů (ve skutečnosti se tlumení obvykle vyskytuje okrajově pouze v okolí rezonanční frekvence). Je také zřejmé, že změny tlaku vzduchu způsobené reproduktorovým prvkem nezávisí, jak se často soudí, na posunu kuželu, ale pouze na jeho zrychlení. Na druhé straně by výhody proudového pohonu mohly vysvětlit oblibu elektronkových zesilovačů bez zpětné vazby, protože nepříznivé účinky EMF složek napětí v souhře reproduktoru a zesilovače lze výrazně omezit dostatečně vysokou výstupní impedancí (například výstupní impedance elektronkového zesilovače dva ohmy na svorkách reproduktoru již může znamenat snížení škodlivých proudů o 3 decibely).

To není jen abstraktní teorie: velikost nepříznivých účinků regulace napětí lze změřit a byla změřena (viz Meriläinenova kniha). Některé z nežádoucích účinků jsou přímo viditelné např. při měření zkreslení IM (např. zkreslení IM u typického dynamického středotónového reproduktoru při úrovni signálu 1 W může při napěťovém řízení činit 3-5 %, ale při proudovém řízení jen zlomek této hodnoty). Lze měřit i další negativní vlivy.

Navzdory teoretickým a měřením prokázaným výhodám proudového řízení převažují dynamické reproduktory s napěťovým řízením. Osobně si vzpomínám, že jsem za posledních dvacet let narazil na jeden nebo dva dynamické reproduktory s proudovým řízením, a i u těch se ukázalo, že to nejsou skutečné reproduktory s proudovým řízením. Proč není vzhledem k výhodám technologie proudového řízení rozšířenější? Důvodem je určitě nedostatek vhodných měničů s nízkým Q, ale skutečný důvod (důvody) má pravděpodobně více co do činění s vnitřními zákonitostmi odvětví a ekonomikou než se samotnou technologií reproduktorů.

Více na https://www.robin-audio.fr/

Add a comment

CH Precision SACD

Nový přehrávač CH Precision D1.5 CD/SACD, kompatibilní s MQA, se poprvé představí veřejnosti 5. a 6. listopadu na The Tokyo International Audio Show, Japan & Acoustic Gallery, 8 rue Gounod, 75017, Paříž, Francie.

Navzdory pokroku v oblasti přehrávání souborů s vysokým rozlišením zůstává optický disk referenčním standardem pro přehrávání digitální hudby. Ti, kteří předpovídají brzký zánik CD a kteří již tančili na hrobě SACD, by se možná měli podívat na nevalné zdraví vinylové LP desky, formátu, který mnozí již dávno poslali na smetiště audiohistorie. Ve skutečnosti nikdy nebylo k dispozici tolik titulů (ani formátů) CD a SACD - a nikdy nebyly tak cenově dostupné, což z nich činí nejkonzistentnější a nejstabilnější digitální zdroj, který je v současnosti k dispozici - a který se neustále vyvíjí, protože vynikající materiály a výrobní techniky neustále zlepšují výkon. Jsou zdrojem, který tu s námi bude ještě dlouhá léta, a proto se vysoce výkonný přehrávač optických disků stane základem každého špičkového audiosystému. Klíčem k tomuto tvrzení je však výraz "vysoce výkonný". V době, kdy mnohé přehrávače CD nejsou ničím víc než hotovou transportní variantou, přišroubovanou k vícevstupovému převodníku, pověst přehrávání optických disků výrazně utrpěla.

POPIS PRODUKTU
Srdcem každého přehrávače disků je samotný transportní mechanismus. Co ale dělat, když současné mechaniky na tuto práci jednoduše nestačí? Pokud jste CH Precision, postavíte si vlastní! Kritické mechanické součásti našeho patentovaného mechanicky optimalizovaného systému čtení (MORSe) jsou vyrobeny výhradně ve vlastní režii v kombinaci s. Pečlivě vybraný optický sběrač a motor jsou přesně namontovány na masivních mosazných saních, které váží téměř 1 kg. Tato vysoká hmotnost snižuje mechanickou rezonanční frekvenci modulu o několik řádů níže než u většiny jiných transportů a zároveň zajišťuje ideální protiváhu točivého momentu rotujícího disku.

Celý modul je izolován od zbytku šasi pomocí čtyř alfa-gelových izolátorů, vyladěných tak, aby filtrovaly vibrace až do frekvence střídavé sítě. To zabraňuje tomu, aby vibrace vznikající při otáčení disku pronikaly k citlivým elektronickým deskám a aby nízkofrekvenční vibrace pocházející z napájecího zdroje nebo šasi narušovaly přesné sledování laserového mechanismu.

Svorka disku je vyrobena z lehkého polymeru PEEK, který poskytuje optimální přilnavost a rozměrovou stabilitu a zajišťuje bezskluzový přenos z motoru s přímým pohonem na disk.

Podvozek, který drží tento klíčový subsystém, tvoří tuhá hliníková konstrukce o hmotnosti 2 kg, přímo spojená s těžkou základnou D1.5. To vytváří ideální mechanickou referenční základnu pro rotující části, která spolu s naším aktualizovaným systémem mechanického uzemnění účinně eliminuje mechanické rušení.

Model D1.5, postavený na masivní mechanice MORSe, je konfigurovatelný přehrávač/transport CD/SACD, přičemž architektura výstupu s klecí na karty umožňuje majitelům optimalizovat výstupní topologii podle jejich systémových požadavků, ať už potřebují přehrávač, transport nebo preferují obojí v jedné jednotce.

Standardně se dodává deska s digitálním výstupem (CH-Link HD, S/PDIF, AES/EBU a TosLink). Připojení CH-Link HD umožňuje digitální výstup materiálu s vysokým rozlišením včetně DSD přímo do převodníků C1 nebo I1. V případě přehrávání CD umožňuje D1.5 uživatelům volit mezi výstupem surového MQA (44,1 kHz/16bit) a výstupem MQB.

Je také možné osadit dvojici specializovaných, monofonních D/A převodníků s využitím našeho patentovaného algoritmu PEtER spline filter a vytvořit tak referenční přehrávač schopný přehrávat disky SACD, CD a MQA CD. Volitelná deska pro synchronizaci hodin SYNC IO umožňuje podřídit přehrávač/transport D1.5 buď hlavním hodinám DAC, nebo referenčním hodinám T1 pro dosažení optimálního výkonu. A konečně, výkon přehrávače D1.5 lze dále zvýšit použitím externího napájecího zdroje X1.

Veškeré funkce přehrávání, výstupu a uživatelského rozhraní jsou přístupné prostřednictvím koncentrického ovládání CH na předním panelu nebo vzdáleně, prostřednictvím aplikace CH Control. Velkou obrazovku AMOLED lze barevně nastavit tak, aby odrážela různé formáty zdrojů/výstupů, přičemž samotnou barvu a jas lze upravit tak, aby nabízela dokonalý soulad s ostatními jednotkami v systému. Tato flexibilita, pokud jde o konfiguraci nebo použití, spolu se snadným ovládáním činí z přehrávače D1.5 nejen nejvýkonnější, ale také nejpřizpůsobivější, nejlépe upgradovatelné a do budoucna odolné řešení pro přehrávání optických disků.

Add a comment

DEQX

Australský digitální specialista DEQX představil svou 4. generaci víceúčelových procesorů s vlastním systémem Advanced HD-Active (nejvyšší model), DEQX Cloud a řadou nových funkcí.

Jakkoli byly předchozí generace procesorů DEQX úspěšné a jakkoli byla technologie v době uvedení na trh a v následných aktualizacích pokročilá - skutečně otřásla světem spotřebitelského digitálního zpracování - inovativní společnost si byla vědoma potřeby uvést na trh novou generaci produktů. Inženýři DEQX pracovali na produktech 4. generace řadu let a nejnovější nabídka slibuje navázat na působivé schopnosti svých předchůdců.

Nové modely DEQX jsou vybaveny trojicí komponent, které pokryjí všechny situace. Všechny modely sdílejí nové síťové rozhraní, které se propojuje s novou funkcí DEQX Cloud umožňující "intuitivní, multiplatformní kalibraci reproduktorů a korekci místnosti bez nutnosti instalace". Společným prvkem všech modelů je také vysoce kvalitní analogově-digitální a digitálně-analogový převodník ESS Sabre Pro (ADC a DAC) v topologii obvodů navržené na míru DEQX. Napájecí zdroje s velmi nízkým šumem údajně poskytují celkové harmonické zkreslení + šum (THD+N) -115 dB od analogového vstupu po výstup. Výpočetní výkon byl výrazně zvýšen díky novému šestijádrovému procesoru ARM, který údajně poskytuje "vyšší rozlišení v časové oblasti a lepší fázové rozlišení při nízkých frekvencích".

Ačkoli je podoba nových komponentů z hlediska stylizace fascie - která obsahuje AMOLED obrazovku, konektor pro sluchátka a velký ovladač hlasitosti - totožná, jsou to možnosti připojení zadního panelu, které oddělují schopnosti jednotlivých modelů. Nový model LS-1 Integrated Power je, jak název napovídá, plnohodnotný procesor s vestavěným zesilovačem - stačí připojit pár reproduktorů a můžete začít. Za tímto účelem má LS-1 Integrated Power vestavěný stereofonní zesilovač s výkonem 200 W na kanál (4 ohmy).

Možnosti streamování jsou k dispozici prostřednictvím rozhraní Bluetooth a síťového připojení Wi-Fi (malá anténa je součástí dodávky) a sítě Ethernet. Několik digitálních vstupů zahrnuje USB-B, koaxiální S/PDIF (RCA), AES/EBU (XLR) a dva optické Toslink. Analogové vstupy se skládají ze symetrického XLR a dvou nesymetrických RCA, z nichž jeden lze nakonfigurovat pro volitelný phono stupeň. K dispozici jsou dva linkové výstupy RCA pro "Main" a "Subwoofer" a 3,5mm sluchátkový výstup (přední panel) pro vestavěný zesilovač. Port USB-A umožňuje připojení paměťových zařízení. Na palubě je k dispozici nová kalibrace reproduktorů a prostorová ekvalizace DEQX, na zadním panelu je vstup XLR pro kalibrační mikrofon. LS-1 je zařízení Roon Ready (čeká se na certifikaci).

S výjimkou zesilovacího stupně jsou všechny výše uvedené funkce k dispozici v digitálním předzesilovači Pre-4. Kromě toho je digitální předzesilovač Pre-4 Digital Preamp vybaven symetrickými výstupy XLR pro hlavní a subwoofer a digitálními výstupy RCA/XLR S/PDIF a AES/EBU. Třetím a posledním modelem je vlajková loď Pre-8 HD-Active pro plně aktivní systémy. Výstupy zahrnují "High" a "Mid" v obou RCA, XLR a digitálních RCA koaxiálních výstupech. Výstupy "Bass" a "Sub-Bass" jsou přes XLR a digitální koaxiální RCA. Digitální výstupy jsou celkem čtyři. Pokročilá funkce HD-Active poskytuje možnost vytvořit velmi přesné nastavení lineární fáze digitálního crossoveru.

Pro nové produkty je k dispozici online kalibrační služba DEQXpert, přičemž DEQX pokračuje i v technické podpoře starších modelů. Stávajícím majitelům DEQX společnost nabízí velkorysé podmínky pro výměnu.

Add a comment

Accuphase C-2900

Společnost Accuphase uvádí na trh C-2900, plně vyvážený předzesilovač, který využívá jedinečnou funkci ovládání hlasitosti "Balanced AAVA". Jeho cena je 1 430 000 jenů (včetně daně). Oznámen byl také model AD-2900, volitelná jednotka gramofonového ekvalizéru kompatibilní s MM/MC kazetami za cenu 242 000 jenů (včetně daně). Obě jednotky budou k dispozici v listopadu.

Model C-2900 je nástupcem modelu C-2850, který byl uveden na trh v roce 2016. Model C-2900 je vybaven unikátním mechanismem Balanced AAVA, který řídí hlasitost bez použití proměnného odporu a který byl poprvé představen v modelu C-3800. C-2900 má plně vyváženou konfiguraci od vstupu po výstup.

Celé zapojení, od vstupního zesilovače, přes převod VI, převod IV až po výstupní zesilovač, je diskrétní. Vstupní zesilovač je typu s proudovou zpětnou vazbou a údajně dosahuje nízkého šumu, vysokého zisku a nízkého zkreslení. Sluchátkový zesilovač je rovněž diskrétní, s dvěma paralelními push-pull tranzistory pro výkonové zesílení.

Napájecí obvod je rovněž diskrétní, se stabilizovanými napájecími zdroji pro vstupní zesilovač, volitelný AD a další zesilovače a čtyřmi nově vyvinutými vysokokapacitními filtračními kondenzátory o kapacitě 10 000 μF s celkovou kapacitou 40 000 μF. Transformátory jsou stejné jako u modelu C-3900 a nezávislá konfigurace LR také snižuje přeslechy.

Nově vyvinuté kondenzátory po 10 000 μF

Přední subpanel umožňuje uživateli vybrat výstupní signál, přepnout zesílení, nastavit vyvážení levé/pravé strany a úroveň sluchátek. Po instalaci gramofonového ekvalizéru je také možné nastavit zisk, přepínat mezi MM a MC a přepínat impedanci zátěže MC kazety.

Přední dílčí panel umožňuje širokou škálu nastavení.

Jmenovitý výstup je 113 dB (111 dB u modelu C-2850) a vstupní konverzní šum je -125 dBV (-123 dBV u modelu C-2850), což je méně než u předchozího modelu. Vstupy zahrnují 2 x symetrický XLR a 6 x nesymetrický RCA. Mezi další funkce patří svorky RECORDER a EXT PRE.

C-2900 má rozměry 477 x 156 x 412 mm, hmotnost 24,2 kg a spotřebu 31 W. Dodává se s vyhrazeným dálkovým ovládáním, napájecím kabelem APL-1 a audiokabelem ASL-10B.

Jednotka gramofonového ekvalizéru AD-2900 má také nezávislý levý a pravý kanál a oddělené vstupní obvody MM a MC. Používá stejné prvky jako gramofonový ekvalizér "C-47", s nízkošumovým bipolárním tranzistorem pro MC vstupní prvek a nízkošumovým J-FET pro MM vstupní prvek.

Kromě modelu C-2900 jako předzesilovače lze tuto jednotku instalovat do modelů C-2850, C-2820, C-2450, C-2420, C-2810, C-2800, C-2410, C-2400, C-290V a C-290. V závislosti na instalovaném zesilovači se však bude lišit impedance zátěže MC, kterou lze pro MC zvolit.

Add a comment

Audio Video Show Praha - vstupenky

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

VÝPRODEJ Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

SPL

Amarock Studio

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | Vitus - Rockport - Kalista