Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Není to tak dlouho, co jsem dokončil recenzi na Bluesound NODE (Gen 4), který funguje velmi fajn za dané peníze. A než jsem ho vrátil, postavil jsem si ho na stůl a připojil ho přes USB výstup do svého Musical Fidelity M8xi. Prostě jen tak, abych si zkusil, co to udělá, když se vymění roky a roky používané řešení, kdy na mém iMac běží Roon klient a přes USB kabel krmí právě tenhle zesilovač pro takzvaný "každodenní poslech". Bylo to vždycky fajn, trojice USB filtrů AuqioQuest JitterBug (a JitterBug FMJ) to ještě trochu vyčistila. A systém složený z IsoTek V5 Titan, Musical Fidelity M8xi, Fyne Audio F1-5 a (téměř výhradně) kabelů ZenSati Authentica (plus třeba akustické voodoo Sugar Cubes a spousta absorpčně-difúzních panelů Sonitus Acoustics všude okolo) hrála krásně.

2024 10 04 uvodnik

No... A pak jsem jen počítač vyměnil za NODE (Gen 4) a začal přes něj streamovat. A jaké bylo moje překvapení z toho, o kolik "jinde" zvuk najednou byl. O tolik pevnější, konkrétnější, energičtější. Ne o pár %, ne o trošku. Ale asi jako kdybyste přešli na sestavu 2x tak drahou. A to proběhla jen a pouze změna "digitálního transportu". 

Což mě přivedlo na myšlenku, proč je vlastně pořád tolik lidí, kteří tvrdí, že jedničky a nuly jsou úplně fuk, že můžete mít to nejobyčjnějí, nejlevnější, nejjednodušší řešení, protože z IT pohledu je to fuk. Inu a ono je... Sám jsem IT studoval na vysoké škole a kdybych řekl svým profesorům a kolegům, že to jedno není, praštili by mě první učebnicí teorie přenosu dat, plnou popisů opravných mechanismů, bufferů a dalších zázraků moderní techniky, díky níž můžeme sledovat bez zádrhelů videa koťátek na Facebooku. Jenže ony naše uši nelžou. Tedy lžou, ale jen do jisté míry... To je ovšem na delší povídání. 

Zatímco tedy hraje už docela dlouho další a další hudba, zatímco ubíhá čas pracovního dne, kdy bych měl dělat něco úplně jiného, tak si tu užívám novou hračku a zase a znovu si říkám, jak málo stačí k tomu, aby zážitek z poslechu byl lepší, než byl dřív. A že je potřeba nevynechat skutečně ani tu sebemenší drobnost v jakkoliv jinak jednoduchém řetězci, protože - slovy jednoho mého dobrého přítele - "všechno dělá vývar". 

Ačkoliv je tedy náš koníček primárně o tom nacházet a poslouchat krásnou hudbu (novou, starou, znovuobjevenou), tak abychom to mohli dělat s tím nejčistším srdcem a předešli nákaze zákeřnou (a slovy přenosnou) Audiofilia Nervosa, měli bychom poctivě věnovat pozornost úplně každému detailu. A nenechat se přesvědčit hlasitou menšinou, která "na tohle nevěří, protože to musí být blbost", že to tak není. 

Zkoušejte sami za sebe, nacházejte slepé uličky, říkejte si, že to za vaše peníze nestojí a čím víckrát tenhle proces absolvujete, tím víc věcí, které za to naopak stojí objevíte. A pak můžete - tak jako já právě teď - strávit o to hezčí chvilku, překvapeni navzdory svým jakkoliv bohatým zkušenostem (protože si myslím, že já jich mám v běžném kontextu poměrně dost...) tím, že něco, co jste už tak považovali za super, může být ještě o špetku lepší! 

PS: Původně jsem si NODE (Gen 4) pořídil proto, že jsem chtěl v brzké době zjistit, co udělá s nearfield sestavou kalibrace systémem Dirac, tenhle vskutku "otevírající" zážitek je nečekaný bonus navrch...

Focal Diva Utopia

AQ Show 2024

XAVIAN Medea

Perfect Sound Group

Denon PerL v akci

AV Center

Thrill Audio

Horn Distribution

200 200 audiocenter

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

RP Audio

Unitra

Mareka Audio

TYKON

Dynaudio EMIT

Perlisten reprosoustavy

Gramofony Robert Meyer

HIFI GUIDE

Lab12 | Audiofeel

AudioEgo

SPL

Amarock Studio | Audio Solutions

Your browser doesn't support JavaScript or you have disabled JavaScript.

Malá překvapení každodenního audiofila

Ačkoliv se posuzování audio komponentů bezmála denně (s čestmými výjimkami letních dovolených, kde je naopak pár týdnů reálně ticho a slouží jako "rekalibrace" ušního aparátu) věnuji už nějakých 17 let a poslouchal jsem rád i předtím... Přestože jsem za tu dobu slyšel na 5 000 výrobků všech tříd, kvalit a podob... Bez ohledu na to, že nějaké polovině z toho počtu jsem věnoval hodně času na kompletní recenzi... I tak se tu a tam objeví něco, co překvapí. Jako teď.

Číst dál...

200 200 avs Elfton Elevator - Scan-Speak Ellipticor High-End Audio Studio Roth Audio DiokAudio

Perfect Sound Group

CPT Praha AQ STUDIO Amarock Studio - špičkový zvuk Studio Hifistyl

AV Center High-End Studio Praha

BSS Praha | Cabasse

Sonus faber & McIntosh - nejlepší reprosoustavy a zesilovače

  Studio Špalíček Ostrava - nejlepší hifi studio WDQ | EverSolo & Zidoo & Emotiva & Storm Audio VOIX

Audio Video Show Praha 2025 | výstava hi-fi techniky a domácího kina

Amarock Studio | luxus Kalista a Rockport Technologies