Dánskou značku Audiovector založil Ole Klifoth v roce 1979 (tehdy jako F3/LYD), toho času jako výsledek své nespokojenosti s tím, co po osm let slýchával jako prodejce hi-fi techniky. Dnes společnost vlastní jeho syn Mads a Ole pracuje jako vývojový inženýr, stále ale sídlí kousek na sever nad Kodaní a stále se soustředí na ruční výrobu reprosoustav v menších sériích (minimálně v porovnání s velkými značkami). Základní řadu QR, která se tedy v Dánsku jako jediná jen vyvíjí a navrhuje, nedávno doplnil top model s pětkou na konci.
Korpus z MDF panelů je posazený na základně kopírující velikostí i tvarem jeho půdorys, horizontální hrany jsou pak zakulacené a dávají celkovému vzhledu jemnější dotek. Do mezery mezi základnou a ozvučnicí samotnou pak ústí bassreflexový výdech typu Q-port, usnadňující v této koncepci jak šíření basové energie do všech směrů, tak i instalaci v menších prostorách. Do čelní desky je vsazena čtveřice měničů, orámovaných mohutnými hliníkovými kroužky, respektive hliníkovým rámečkem, sloužícím jako zvukovod pro tweeter.
Seversky čisté, až minimalistické provedení mají sloupky i na zadní straně, kde se nachází jen poměrně velký hliníkový panel, který na vnitřní straně nese komponenty frekvenční výhybky, na straně vnější krom popisků najdete jen jediný pár reproduktorových terminálů.
Audiovector se chlubí provedením svého charakteristického vysokotónového měniče typu AMT, který díky jeho barvě pojmenovali Gold Leaf. Jeho zvukovod je z jediného opracovaného kusu leteckého hliníku, skládaný pásek je ukrytý za jemným zlaceným pletivem, které funguje jako filtr S-Stop, který se používá třeba i ve studiích před mikrofony, kde ze zpěvu odstraňuje tvrdost a ostrost.
Trojice šestipalcových membrán působí zcela identicky, ta horní je však dedikována střednímu pásmu, dvě spodní pak vyzařují basové frekvence. Všechny pak ale mají klasický kónický tvar a překvapivě mohutnou vlnku gumového závěsu, navíc jsou relativně zřetelně zanořeny pod okraj svých obrub.
Membrána je u všech tří také identická, sendvičová - hlavní vrstva je vyrobená z hliníku, tentokrát ve standardu vesmírného průmyslu. Vnitřní vrstvy jsou pak z blíže nespecifikovaných měkčích materiálů, které mají za úkol obstarat optimální tlumení. Výsledná kompozice má tři vrstvy z odlišných materiálů.
Basové měniče pak mají navrch ještě posílený magnetický systém, který výrobce označuje poměrně všeříkajícím jménem "Pure Piston" (dokonalý píst). Audiovector říká, že precizní pohyb udržuje tento měnič napříč několika oktávami bez zkreslení poblíž horní přechodové frekvence.
Do kousek přes 22 kg vážících ozvučnic s výškou 105,7 cm, šířkou 21 cm a hloubkou 27 cm vtěsnal výrobce frekvenční rozsah 25 - 45 000 Hz (-6 dB). Snadné rozehrávání by měla zajistit kombinace nadstandardní citlivosti 91 dB / 2,83 V / m a jmenovité impedance 4 ohmy. Třípásmovou koncepci dělý výhybka na hladině 400 a 3 000 Hz.
Audiovector QR5 jsme poslouchali v pražském studiu AV Center, kde jsme jako zdroj signálu měli k dispozici Accuphase DP-430 nebo ELAC Miracord 50, zesiloval Accuphase E-470, McIntosh MA252 nebo Primare I25 a napájení čistil Accuphase PS-530. Propojeno bylo kabely Cardas Parsec, gramofon pak přes Nordost Heimdall 2. Srovnávali jsme s Vivid Audio Kaya 25 nebo ELAC Debut F6.2.
Basové broukání v "No Sanctuary Here" Chrise Jonese ("Vinyl Classics Vol. 2" | 2014 | stereoplay | 03-14) bylo zřetelně měkčí a trochu mělké, přestože cítíte, že tón začíná už pěkně hluboko, nemá takové to hutné, bohaté tělo, nemá takový ten fyzicky důrazný impuls. Na druhou stranu, tonální bohatost je dobrá a tóny oddělné s tou pravou audiofilskou pečlivostí. Je to zvuk uvolněný, na vyšších basech se pak jakoby nadechne. Basy jsou artikulované beze spěchu a bez tlaku, ale dostatečně přehledné.
Jemnost je patrná i na středním pásmu, kde nijak ostýchavě zaznamenané sykavky Sophie Zelmani v "How it feels" ("Dali CD Vol. 3" | 2012 | Dali | 280939) nenesou žádnou stopu ostrosti - ostatně právě tak, jak výrobce slibuje. Čistota je dobrá, ačkoliv máte pocit, že hlas je trochu zasněný, velmi hladce a decentně podaný. I tady je ale za onou vrstvou jemnosti dobrá čitelnost, dobrá srozumitelnost a celkově dobré, byť mimořádně uvolněné a klidné vyzdvižení hlasu do přirozené pozice v popředí nahrávky. Je to zajímavá kombinace zvukové "dosažitelnosti" a zjemnění.
Cinkot činelů v "Hello Dolly" Jerryho Hermana ("Jazz Masters Vol. 4" | 2017 | STS Digital | STS-6111166) byl díky svižnosti páskového měniče také moc pěkně rychlý, nejvyšší pásmo je také zřetelně nejenergičtější na poslech a cinkot je snad až lehce zvonivý. Ani tady ale není žádná ostrost nebo tvrdost. Ani v nejvyšším pásmu není zvuk tak úplně tučný, zato ale nabízí velmi solidní detail, dobré prokreslení a čitelnost s lehkostí a nenásilností.
Decentní projev mají QR5 také z pohledu dynamiky - perkuse v "Kote Moun Yo?" Markuse Schwartze a Lakou Brooklyn ("System Solution" | 2019 | Nordost) "fungují". Je to audiofilsky spořádaný, utažený a jemný zvuk, nic pro milovníky tělesnosti a důraznosti. Zvuk je ale dobře organizovaný.
Ani analytičnost není Audiovector QR5 vlastní - i tak byla ale Rutterova "Nativity Carol" ("First Sampling" | 1990 | Reference Recordings | RR-S1CD) v rámci kategorie férově čitelná. Uvolněná reprodukce žádné informace nezdůrazňuje, nicméně už zaslechnete i nějaké ty dozvuky prostoru a vnímáte, že sbor má více zpěváků - celkově je to ale spíše celistvý zvukový obraz.
Prostor Stingovy "Englishman in New York" ("Die perfekte räumlichkeit" | 2010 | stereoplay | 10-10) vynikl nejlépe při spíše menší rozteči reprosoustav, tam byla scéna spojitá a přehledná. Jakmile ozvučnice roztáhnete třeba tak, jak je vidět na fotografiích, musíte už dbát i na řádné úhlové nastavení a vůbec se snažit, aby scéna nebyla roztržená. Když je ale vše jak má být, tak je pravolevá scéna dobře definovaná, opět tak nějak celkově neokatě, nenásilně, ale solidně.
Audiovector QR5 umí hrát velmi decentně a třeba i "Má Vlast" Bedřicha Smetany v podání London Symphony Orchestra plynula tak celkově jemně, nekonfliktně a hodně uvolněně. Je to zvuk "neutrální", netlačící a nehrnoucí se kupředu, možná by mohl být výbušnější a plnější, ale jinak férově respektuje barvy nástrojů, stejně jako slušně udržuje separaci jednotlivých nástrojových linek. Je to prostě spořádaný přednes.
Decentní sloupky Audiovector QR5 jsou přesně takové, jak jejich vzhled napovídá - jsou řekněme konzervativně nekonfliktní, uspořádané a jemné. Možná nemají takový fyzický důraz nebo hutný bas, ale jsou kultivované v každém okamžiku, v každé kombinaci s elektronikou a vlastně si v tomto duchu poradí také s každým žánrem. Pro někoho se ale na druhou stranu může zdát, že zvuk se až příliš drží zpátky, že trocha efektu by mu nebyla na škodu. Pokud ale hledáte "neutrální", utažený a klidný zvuk v decentním balení, pak jsou právě tohle charakteristiky zvuku QR5 nejbližší.
MĚŘENÍ - FREKVENČNÍ ODEZVA + IMPEDANCE + WATERFALL
Měření frekvenční charakteristiky probíhalo ze vzdálenosti 1 m v ose koncentrického měniče a to v uzavřeném semireverberantním prostoru s podlahovou plochou cca 35 metrů čtverečních, standardním zatlumením (koberce, středně velké plochy sedaček, vysoký strop,...), byť bez rozsáhlých akustických úprav. Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Měření lze pokládat za 100% věrohodné v pásmu 200 Hz a výše, v pásmu 10 - 200 Hz je vidět vliv akustiky místnosti. Měřeno bylo pomocí software Clio Pocket a kalibrovaného mikrofonu, reprosoustavy byly umístěny v poslechové pozici.
Software neměří anechoickou odezvu, ale frekvenční odpověď s přihlédnutím k zůstatku energie v čase - jde tedy nikoliv o změřený teoretický ideál toho, co reprosoustavy umí, ale o to, jak se reprosoustavy chovaly v konkrétních akustických podmínkách.
Frekvenční odezva - v ose (červená) a pod úhlem 30° (černá)
Na křivce frekvenční odpovědi je vidět, že naladění klade důraz na pásmo kolem 80 a 100 Hz, aby zvuk působil mohutnější, stejně tak se od mety kolem 6 kHz více prosazuje vysokotónový reproduktor. Střední pásmo je nicméně solidně čisté a vyrovnané a celkově se QR5 téměř skutečně vejdou do slibované tolerance - 6 dB a navíc se od nich dočkáte poctivých 40 Hz. Na poměry dané cenové třídy je to solidně čistý průběh, který odpovídá snaze o audiofilský zvuk. Snad jen pod úhlem ztrácí přes své zapuštění do zvukovodu páskový měnič energii od nějakých 13 kHz.
Impedance (červená) a elektrická fáze (černá)
Impedance velkou částí své křivky skutečně kopíruje hladinu 4 ohm, bassreflex je naladěný podle sedla kousek pod 40 Hz. Celkový průběh je velmi spořádaný, prostý nějakých problematických míst a velkých nároků na zesilovač. Také elektrická fáze je čistá a nenáročná.
Waterfall
VHODNÁ MÍSTNOST
MALÁ [<-- 20m2] [ +/- ] | STŘEDNÍ [--> 20m2 / <-- 40m2] [ ✓] | VELKÁ [--> 40m2] [ × ]
Kč 74 990,-
FOTOGALERIE
https://www.hifi-voice.com/testy-a-recenze/reprosoustavy-podlahove/2225-audiovector-qr5#sigProId15cca63aa2
--- --- --- --- ---
KLADY
+ decentní zvuk
+ příjemná lehkost výšek
+ vkusný vzhled
ZÁPORY
- trochu života v reprodukci navíc by jim slušelo
--- --- --- --- ---
PRODÁVÁ: AV Center | www.avcenter.cz
DOVOZCE: Audio Center Czech | www.audiocenter.cz